Jeg spurte om erfaringer med DAB i TMS da jeg vurderte å bestille en slik DAB-pakke i bilen vår?
Når jeg leser de problemer som enkelte har, så virker dette som at DAB-løsningen i TMS ikke er "skikkelig moden".
DAB har vært i Europa i årevis - og bilradioprodusentene der har kommet langt med å utvikle et godt brukergrensesnitt og følsomhet. Når jeg leser den informasjonen som er i denne tråden, så virker det som at man i TMS "rykker tilbake til start"? - Her må man være prisgitt en del ingeniører i California som ikke har anledning til å teste ut DAB-produktet "live" før det slippes ut på markedet.
Jeg forventer at en moderne bil som TMS har TMC inkludert i DABen - i hvert fall til den prisen! - Ser at enkelte er fornøyd med slike tjenester fra Google. - Selv om selve tjenesten er gratis, så koster det å være kontinuerlig oppkoblet mot mobilnett. Det gjør det i hvert fall for meg! Dette er unødvendig med integrert TMC. Har nå kjørt bil med TMC tilkoblet navigasjonen i 12-13 år, så dette er et klart tilbakeskritt.
Synes det er merkelig at Tesla Norge ikke kan svare på et så enkelt spørsmål som om det er dobbelttuner i TMS?
Det kunne kanskje gitt noen avklaringer slik at man slipper å gjette?
Det virker ikke slik på meg dersom man ved skifte av region må selv skifte stasjon? - Har man valgt en stasjon, så er dette standard at den holdes ved skifte av region (eller ny stasjon i regionen) og ikke FM overtar som "sterkeste stasjon". Da velges den stasjon som har best BER (Bit Error Rate) slik at mottaket blir best. Signalstyrke har faktisk en underordnet betydning ved digitalkringkasting. Derfor kreves 2 mottakere der den ene er "låst" på beste sender/kanal som har den stasjon man lytter til og den andre søker kontinuerlig for å finne "noen som er bedre". Hjemmeradioer har oftest bare en tuner - og klarer seg godt med det!
Når man veksler mellom DAB og FM, vil man merke at lyden er litt tidsforskjøvet på DAB. Denne forsinkelse skyldes at dataene buffres i mottakeren. Da DAB sendes med en protokoll som kan "gjenskape tapte bits" inntil en viss feilrate, så er mottakingen nærmest feilfri til signalet blir så dårlig at den ikke klarer å dekode.
Da oppstår en "luke med taushet" til signalet igjen blir så bra at det kan dekodes.
Det er derfor man har en slik "forsinkelse" eller buffring. Når en datablokk ligger i buffer, kan mottakeren sjekke informasjonen og til en viss grad "reparere" feil før den spilles av. Mottaket skjer derfor blokkvis og utfall like så.
Nå liker jeg ikke å være for bastant, så derfor bruker jeg alltid en del spørsmålstegn - og jeg driver ikke lenger med radio (da jeg er pensjonist).
Når jeg leser de problemer som enkelte har, så virker dette som at DAB-løsningen i TMS ikke er "skikkelig moden".
DAB har vært i Europa i årevis - og bilradioprodusentene der har kommet langt med å utvikle et godt brukergrensesnitt og følsomhet. Når jeg leser den informasjonen som er i denne tråden, så virker det som at man i TMS "rykker tilbake til start"? - Her må man være prisgitt en del ingeniører i California som ikke har anledning til å teste ut DAB-produktet "live" før det slippes ut på markedet.
Jeg forventer at en moderne bil som TMS har TMC inkludert i DABen - i hvert fall til den prisen! - Ser at enkelte er fornøyd med slike tjenester fra Google. - Selv om selve tjenesten er gratis, så koster det å være kontinuerlig oppkoblet mot mobilnett. Det gjør det i hvert fall for meg! Dette er unødvendig med integrert TMC. Har nå kjørt bil med TMC tilkoblet navigasjonen i 12-13 år, så dette er et klart tilbakeskritt.
Synes det er merkelig at Tesla Norge ikke kan svare på et så enkelt spørsmål som om det er dobbelttuner i TMS?
Det kunne kanskje gitt noen avklaringer slik at man slipper å gjette?
Det virker ikke slik på meg dersom man ved skifte av region må selv skifte stasjon? - Har man valgt en stasjon, så er dette standard at den holdes ved skifte av region (eller ny stasjon i regionen) og ikke FM overtar som "sterkeste stasjon". Da velges den stasjon som har best BER (Bit Error Rate) slik at mottaket blir best. Signalstyrke har faktisk en underordnet betydning ved digitalkringkasting. Derfor kreves 2 mottakere der den ene er "låst" på beste sender/kanal som har den stasjon man lytter til og den andre søker kontinuerlig for å finne "noen som er bedre". Hjemmeradioer har oftest bare en tuner - og klarer seg godt med det!
Når man veksler mellom DAB og FM, vil man merke at lyden er litt tidsforskjøvet på DAB. Denne forsinkelse skyldes at dataene buffres i mottakeren. Da DAB sendes med en protokoll som kan "gjenskape tapte bits" inntil en viss feilrate, så er mottakingen nærmest feilfri til signalet blir så dårlig at den ikke klarer å dekode.
Da oppstår en "luke med taushet" til signalet igjen blir så bra at det kan dekodes.
Det er derfor man har en slik "forsinkelse" eller buffring. Når en datablokk ligger i buffer, kan mottakeren sjekke informasjonen og til en viss grad "reparere" feil før den spilles av. Mottaket skjer derfor blokkvis og utfall like så.
Nå liker jeg ikke å være for bastant, så derfor bruker jeg alltid en del spørsmålstegn - og jeg driver ikke lenger med radio (da jeg er pensjonist).