Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nortrahof

#721
Model S 2013 - 2022 / Sv: DAB+ ?
torsdag 14. august 2014, klokken 19:57
Jeg spurte om erfaringer med DAB i TMS da jeg vurderte å bestille en slik DAB-pakke i bilen vår?
Når jeg leser de problemer som enkelte har, så virker dette som at DAB-løsningen i TMS ikke er "skikkelig moden".
DAB har vært i Europa i årevis - og bilradioprodusentene der har kommet langt med å utvikle et godt brukergrensesnitt og følsomhet. Når jeg leser den informasjonen som er i denne tråden, så virker det som at man i TMS "rykker tilbake til start"? - Her må man være prisgitt en del ingeniører i California som ikke har anledning til å teste ut DAB-produktet "live" før det slippes ut på markedet.
Jeg forventer at en moderne bil som TMS har TMC inkludert i DABen - i hvert fall til den prisen! - Ser at enkelte er fornøyd med slike tjenester fra Google. - Selv om selve tjenesten er gratis, så koster det å være kontinuerlig oppkoblet mot mobilnett. Det gjør det i hvert fall for meg! Dette er unødvendig med integrert TMC. Har nå kjørt bil med TMC tilkoblet navigasjonen i 12-13 år, så dette er et klart tilbakeskritt.

Synes det er merkelig at Tesla Norge ikke kan svare på et så enkelt spørsmål som om det er dobbelttuner i TMS?
Det kunne kanskje gitt noen avklaringer slik at man slipper å gjette?

Det virker ikke slik på meg dersom man ved skifte av region må selv skifte stasjon? - Har man valgt en stasjon, så er dette standard at den holdes ved skifte av region (eller ny stasjon i regionen) og ikke FM overtar som "sterkeste stasjon". Da velges den stasjon som har best BER (Bit Error Rate) slik at mottaket blir best. Signalstyrke har faktisk en underordnet betydning ved digitalkringkasting. Derfor kreves 2 mottakere der den ene er "låst" på beste sender/kanal som har den stasjon man lytter til og den andre søker kontinuerlig for å finne "noen som er bedre". Hjemmeradioer har oftest bare en tuner - og klarer seg godt med det!

Når man veksler mellom DAB og FM, vil man merke at lyden er litt tidsforskjøvet på DAB. Denne forsinkelse skyldes at dataene buffres i mottakeren. Da DAB sendes med en protokoll som kan "gjenskape tapte bits" inntil en viss feilrate, så er mottakingen nærmest feilfri til signalet blir så dårlig at den ikke klarer å dekode.
Da oppstår en "luke med taushet" til signalet igjen blir så bra at det kan dekodes.
Det er derfor man har en slik "forsinkelse" eller buffring. Når en datablokk ligger i buffer, kan mottakeren sjekke informasjonen og til en viss grad "reparere" feil før den spilles av. Mottaket skjer derfor blokkvis og utfall like så.

Nå liker jeg ikke å være for bastant, så derfor bruker jeg alltid en del spørsmålstegn - og jeg driver ikke lenger med radio (da jeg er pensjonist).
#722
Model S 2013 - 2022 / Sv: DAB+ ?
søndag 10. august 2014, klokken 12:16
Nå kjenner jeg ikke hvordan DAB-løsningen er i TMS.
De spørsmål jeg har stilt til Tesla Norge er tydeligvis så detaljerte at ingen der kan svare på stående fot?

Jeg tviler på at dette er såpass enkelt at det lar seg løse "bare med ny SW"? Det virker for meg som om TMS har bare en enkelt DAB-tuner? Til en DAB-bilradio må det alltid være dobbelttuner. Da er den ene låst på den stasjonen man lytter til mens den andre skanner etter nye stasjoner med samme innhold og oppdaterer listen over mulige stasjoner.
Da vil den andre tuneren også oppdatere TMC-meldinger dersom ingen av stasjonene i den blokken stasjonen man lytter til har TMC. Dette blir omtrent som i de avanserte FM-radioer som nå er på markedet.

Jeg har heller ikke fått noen info om hvordan radioen i TMS behandler TMC-meldinger som sendes integrert i noen radiokanaler (både DAB og FM). Det virker for meg som om dette er en sak som løses via streaming på internett via Google? - I tilfelle, er dette for dårlig da ikke alle vil betale for slik kontinuerlig streaming når de kjører.
For de som er interessert i detaljer om DAB og TMC kan de finne opplysninger her: http://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/102300_102399/102368/01.01.01_60/ts_102368v010101p.pdf

Det virker derfor på meg som om det "bare" er enkelttunere i TMS da man kan velge "tracking på sterkeste signal" - noe som vil være en selvfølge på en dobbelttuner-radio?
Grunnet buffring av DAB-signalet, vil dette også være noe tidsforsinket relativt til FM - så dette er heller ikke noen god løsning.

Hvordan behandles TMC i TMS, både for FM og DAB+??  - Noen som vet sikkert?
#723
Lading av Tesla / Sv: Lademuligheter (16A, 230V, 3-FAS)
søndag 10. august 2014, klokken 11:00
Normalt øker effekten med en faktor på 1,73 ved overgang fra enfase til 3-fase.
Dette betinger at alle 3 fasene belastes likt.

Om man er på tanken om å bruke 2 faseledninger (en fase) til hver sin lader, så vil det alltid være en av ledningene (fasene) som blir overbelastet, forutsatt at alle ledninger er samme tverrsnitt.
#724
e-up! / Sv: Dekk og felger e-up
torsdag 07. august 2014, klokken 17:48
Vi fikk vår E-UP i nov. 2013 og har kjørt hele siste vinter med vinterdekk. Bor på Sørlandet der det var mye snø sist vinter.

Jeg vil absolutt anbefale 155-profil på denne bilen. Sist vinter var det kun ett dekk med denne bredde å få tak i her  landet. Det var Hakka pigg.
Hakka pigg har en rullemotstand som er best blant piggdekk og ligger i den bedre halvdelen om man sammenlikner med piggfritt.
155-profil pumper mye mindre vann/slaps enn originalt 165-profil (ca. 5-10%). Dette gir økt rekkevidde, samt at bilen ikke flyter så lett opp på slaps/snø/vann.
Hadde det vært en mulighet, skulle jeg ha valgt enda smalere profil.
#725
Model S 2013 - 2022 / Sv: DAB+ ?
onsdag 06. august 2014, klokken 20:46
Jeg har nå bestilt en TMS men lurer på om det er verd å investere i DAB-pakken eller løse dette på annen måte?

Da jeg hører dårlig, er ikke basshøyttalere viktig - som DAB+ er kombinert med. Det ser ikke ut til å være mulig å splitte opp, slik at man får "bare" DAB. Prisen er jo også i overkant dersom man bare er interessert i DAB.

Etter å ha lest tråden, så er mange også misfornøyd med den originale DAB-løsningen.

Jeg vil ikke ha en ny boks for betjening av DAB, men ha mulighet til å se stasjonene på displayet og kunne betjene radioen derfra og med knappene på rattet. Nå har jeg funnet en løsning som burde kunne kombinere dette? Det er Dension DAB+U http://www.bilkomponenter.no/products/dension-dabu

Her blir DAB-stasjonene vist som MP3-filer og tilkobling til bilen skjer via et USB-grensesnitt (som det skal være 2 av i TMS). Søking skjer via en annen MP3-fil. Da MP3-filer kan velges på skjerm og ratt, burde dette være en grei løsning for 1/10 av prisen for original DAB?
Antennesignalet kan splittes og forsterkes i en egen splitter.
En annen "fordel" er at man kan skifte ut hele DABen etter noen år - om det blir endret eller mer følsomme mottakere kommer på markedet.

En mulig ulempe er TMS? Slik info er jo normalt ikke tilgjengelig på MP3-lydfiler. Derfor vil TMS-koblingen til navigasjon ikke virke - eller? Det medfører at varsler om kø/stengte veier og andre trafikkmeldinger ikke formidles til navigasjonen som leder deg utenom. - Kanskje ikke så nødvendig i Norge men fint på Kontinentet.

Har noen prøvd Dension DAB+U på TMS og kan dele sin erfaring - eller bør jeg gå for "full pakke"?
#726
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla-turisme til Norge.
fredag 01. august 2014, klokken 14:58
Sitat fra: sn0le på søndag 13. juli 2014, klokken 17:18

Og det er jo en kjennsgjerning at enkelte turistgrupper legger igjen svært lite penger i Norge.
Nemlig bobilturisene, spesielt Tyskerne.
De har bobilen fylt til randen av mat, øl, dasspapir etc etc fordi det er dyrt for de å feriere i Norge.
De parkerer overalt, og betaler dermed lite for overnattinger. Det eneste mange av de betaler for er dieselen de MÅ ha for å kunne kjøre til Nordkapp.

Men hva skjer om de kommer i en Tesla istedenfor en bobil, lokket av gratis drivstoff.

Dette tror at dette er en myte og en udokumentert påstand?!
I flg. en statistikk jeg leste nylig i avisen og som var utarbeidet av turistnæringen er det kun en turistgruppe som legger igjen mer penger pr. hode/ døgn enn tyske bobilturister. De blir kun slått av amerikanske turister på hotellferie på Vestlandet.
Det er riktig at man tar med seg noe mat når man reiser på tur - det gjør jo også norske bobilturister i Tyskland. Se etter hvor mange tyske bobiler dere finner foran Rimi/Rema og kjøpesentre - det er ikke få!
Norge er "eksotisk" og vilt for tyskerne. Når de er her på ferie, vil de derfor ikke stå kloss i en annen bil på en campingplass men gjerne fritt i naturen. Det er derfor de kommer hit. Campingplasser har de nok av der nede men ikke storslått natur. Pengene bruker de på opplevelser og aktiviteter.
Mht. lasteevne, så får de faktisk like mye med seg i en Tesla som i en normal bobil.

Den jamne tysker er ellers ekstremt opptatt av drivstoffpriser (og priser ellers). Hvert år er det reportasjer av hva drivstoff koster i tyske bil/bobil-blader. Her ligger Norge på en fast topp på listen. Dette avskrekker dem ikke for å komme hit.
Derfor tror jeg ikke dette vil ha et nevneverdig utslag på at tyskere konverterer fra bobiler til Tesla.

Av tyske bobiler som kjører i Norge er ca. 3/4 utleiebiler i flg. en undersøkelse som sto i Bobilen - da slike biler er kostbare i Tyskland. Derfor går det ofte noe seint da det er uvante sjåfører - og de vil gjerne se noe på veien.
Tesla er også for kostbar til at den skal bli vanlig der nede.


#727
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
torsdag 31. juli 2014, klokken 17:40
Jeg vet ikke om det er R134-gass på denne varmepumpa i E-Golfen som oppgitt på Tesla?
Dette er en gass som er vanlig i A/C på biler - og den har normalt et ganske moderat trykk men er lite effektiv ved særlig mange kuldegrader. - Vil tro at den "gir helt opp" ved rundt minus 10?
Som gass i varmepumpe på biler, er den vel ikke egnet i Norge?

Dessuten vil en varmepumpe kreve avriming. Fordamperen ("radiatoren") ligger oftest foran og er utsatt for vanntåke fra forankjørende biler. Den går derfor ofte tett og må avrimes. Hvordan har man tenkt å løse dette?
Man må derfor ha et ekstra varmeapparat i bilen for at ikke ruter skal dugge og man skal fryse mens varmepumpa regenererer.
COP for en slik pumpe vil derfor være ytterst dårlig ved kjøring om vinteren.

Tesla svarte at de visste ikke hvordan varmeapparatet virket i "norsk kulde"- og de hadde ikke fått noen klager.
#728
e-up! / Sv: Tomkjøring e-Up
torsdag 31. juli 2014, klokken 17:13
Inverteren i E-UP som i alle andre elektriske biler skulle ikke utvikle mer varme om den bremser som når den kjører. Det er akkurat den samme elektronikken som er i aksjon. Det er bare "timingen" som endres om bilen skal bremse eller kjøre. Med tauing og full rekuperering, så virker det som en uendelig lang utforbakke.
Jeg hadde vært mest bekymret for slepetauet og bilen som skal trekke!
#729
e-up! / Sv: Dab radio
torsdag 31. juli 2014, klokken 16:49
Jeg har hatt inne noen spørsmål om DAB-radio hos Møller en tid. Nå fikk jeg endelig svar.

Det første spørsmål gjaldt antenne til DAB på E-UPer. Kan man bruke den originale antennen?
Årsaken er at man risikerer dårlig mottaking med antenne på innsiden av frontruten. Dette skyldes varmetrådene som på en måte er "Faradays bur". Dette kan man også se ved at dekningsgraden for mobiltelefoner varierer mye etter den retning basestasjonen ligger i.
Møller kunne ikke gi et godt svar på dette. - Man kunne prøve den originale antennen - men det finnes en ny utgave som er levert på de bilene som har DAB. - Altså mest sannsynlig at antennen må skiftes?

Videre spurte jeg om det fantes noen inngang for USB/data-Interface?
Det er jo en slik datainngang mellom navigasjonen og bilradioen, så denne skulle vel være mulig å installere en ny port på?
Dette fikk jeg benektende svar på. Det var ikke mulig.
Årsaken til spørsmålet er at man da kan få en DAB-adapter med betjening og display på navigasjon og radio.

Det synes ikke som Møller/VW er særlig opptatt av de første bilene som ble levert uten DAB, selv om man forsøkte å gjøre alt for å få dette til ved bestilling?
#730
Volkswagen VW / Sv: Sommerdekk vs Vinterdekk - Forbruk?
tirsdag 15. april 2014, klokken 17:10
Jeg merker ikke særlig endring på forbruk (om man sammenlikner like kjøreforhold) på sommerdekk og vinterdekk.
Vår bil ble etter ønske levert med 155/70-14 piggdekk (Hakkapelita).
Dette var det eneste dekket i 155-bredde som det var mulig å kjøpe i Norge - piggfritt fantes ikke i denne dimensjon fikk vi opplyst. (- Ville ikke "pumpe" unødig slaps!)
Erfaringene med å ha kjørt på disse dekkene fra november til nå er meget gode. - Fremkommeligheten var utmerket og langt bedre enn forventet!
- Hadde trodd at vi hadde merket større forskjell med sommerdekk!
#731
e-up! / Sv: Ladelokk opnar seg ikkje
fredag 07. mars 2014, klokken 13:52
Jeg hadde i vinter en del problemer med "tanklokk" og ladekontakter grunnet is.
På Sørlandet var det en periode med underkjølt regn, snø og minusgrader. Jeg opplevde flere ganger at snø/is la seg rundt ladekontakten og denne frøs fast. Man måtte bruke temmelig "rå makt" for å få rikket den.
- Selvfølgelig hadde jeg verifisert at låsing av kontakten var først åpen - og det er ingen merker på kontakten som sider at det er brukt utilbørlig makt på den.
Samtidig oppsto et problem med å lukke tanklokket. Det ble stående i delvis åpen posisjon. Årsaken til dette, er at snø legger seg bak hengslet og kommer i knip med den lommen hengslet beveger seg i.

Problemet er tatt opp med Harald Møller som ikke hadde noen løsning. De har derfor videresendt erfaringen til VAG i Tyskland.

- Kanskje dette problemet kunne vær løst med å hengsle tanklokket i overkant? Da kan ikke snøen pakke seg inn i lommen for hengslet - og selve lokket vil virke som et "tak" over ladeuttaket.
"Fossilbil-løsningen" som er kopiert her, passer ikke for Norge.
#732
e-up! / Sv: Kobler ut ved start i motbakke
fredag 07. mars 2014, klokken 13:12
Jeg fikk min E-UP allerede i nov./des. 2013 og merket straks at det var noe pussig med bilen mht. fremkommelighet.
- Om man står i en helling der bilen ikke kommer frem på grunn av snø, så går det ikke an å "slippe bilen tilbake" som man normalt gjør - for å ta ny fart for å komme løs. Dersom bilen beveger seg motsatt av gearvelgeren"/retningsvelgerens posisjon, så kobler bilen helt ut - og man må gjenta startsekvens for å komme videre.
Trolig er det sensorene til ABSen som melder fra til bilens sentralelektronikk om at bilens retning ikke samsvarer med valgt kjøreretning - og elektronikken kobler ut av denne årsak?

Harald Møller fikk beskjed om dette alt i desember - og jeg hadde trodd at dette var temmelig enkelt å endre ved å legge inn "en patch" i programmet for å inhibitere det? - Man kunne eventuelt koble ut funksjonen ved veldig lav hastighet - eller la den kobles ut dersom ASR kobles ut for å beholde sikkerhetsfunksjonen - om den er nødvendig?
- Fikk melding etter en tid, at dette var ikke så enkelt, da slike endringer måtte først testes ut hos VAG i Tyskland, før de kunne implementeres. De hadde videresendt dette problemet til Tyskland da de innså at denne funksjonaliteten hadde visse ulemper i vinterlandet Norge.

- Nå venter jeg på event. innkalling for å få rettet det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA