Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Svg1974

#31
e-Golf / Sv: Faktisk langtidsforbuk
torsdag 02. oktober 2014, klokken 09:30
Sitat fra: sjeverni på onsdag 01. oktober 2014, klokken 14:16
Hei,
ny på forumen :),
eer det i praksis betyr at med en gjennomsnitt forbruk av 15 kWh/100 km ein kan kjøre på 24.4 kWh bateri ca. 162 km?

Stemmer ikke helt desverre. 24.4 kWh er brutto, netto (tilgjengelig) er 21.2 KWh, så ligger du på 15 kWh kommer du altså rundt 141km.
#32
e-Golf / Sv: Hvor mye lader dere bilen til?
tirsdag 16. september 2014, klokken 21:53
Sitat fra: Roger (NO) på tirsdag 16. september 2014, klokken 20:45
I tillegg får du kun ladet opp batteriet til 80 % når du hurtiglader elbilen på farta, ettersom de resterende 20 % må lades opp over lengre tid.

Hurtiglading fungerer utmerket opp til 100% om man har et kvarter ekstra og det ikke er ladekø...
#33
Volkswagen VW / Sv: Problemer med ladekabel
fredag 12. september 2014, klokken 13:54
Sitat fra: Terjer på fredag 12. september 2014, klokken 09:34
Sitat fra: Maartensommer på søndag 07. september 2014, klokken 12:02
Det kan virke som om IP graden på VW kabelen er for lav for nordiske forhold.

Hva mener du med det?

Nå skal ikke jeg svare for @Maartensommer, men IP4x burde være godt nok for alt regn i Norge. Min mistanke er regn som renner ned langs kabelen. Når bilen lader er kladden kanskje 30-40 grader, men når den slutter å lade, faller temperaturen i boksen, og det oppstår et lite undertrykk som trekker inn vann i diverse sprekker og kabelgjennomganger. Vannet kondenserer når det blir kalt, slik at om designet eller sammenstillingen har en liten svakhet riskierer du å ha en enveisventil. Dette kan også skje med vanlig temperaturforskjell mellom natt/dag. Selv har jeg alltid lagt kabelen under bilen og på grus når jeg må lade og det regner, så kladden i seg selv har aldri vært utsatt for direkte regn.

Har opplevd det lettere å lage pakninger etc som klarer IP67 enn IP44, en vanlig nedsenking (som er testen for IP67) er ofte lettere å komme gjennom enn en IP44 test hvor kladd/boks utsettes for kontinuerlig vannsprut. At VW har bedre IP-rating enn Ford og trillingene betyr ikke nødvendigvis at det fungerer slik i praksis (desverre).  :'(

Jeg kommer etterhvert til å lage meg en ekstra boks hvor kladd monteres i lokket, og kablene tas ut på et lavere punkt, med dreneringshull i bunn. Ikke perfekt, og burde ikke være slik, men minsker risiko betraktelig (om det er fukt som faktisk er problemet)

Må også nevne at Møller er veldig service-minded rundt saken, så jeg har god tro på dette etterhvert ordner seg.
#34
Volkswagen VW / Sv: Problemer med ladekabel
torsdag 11. september 2014, klokken 17:38
Jeg er på 3.kabelen nå, og i dag begynte den og å tulle. Begynner å lure om det er bilen som spiser ladekabler på et eller annet vis, selv om jeg i utgangspunktet også holdt/holder en knapp på IP-graden.
#35
e-Golf / Sv: Hvor mye lader dere bilen til?
torsdag 11. september 2014, klokken 12:41
Sitat fra: stefse på onsdag 10. september 2014, klokken 21:35
Sitat fra: Nicolay på onsdag 10. september 2014, klokken 21:26
Egolf har en nmc celle fra panasonic forresten:)

oki, fininfo det.
Savner litt mer fakta i denne batteri debatten.
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Most Li-ions are charged to 4.20V/cell and every reduction of 0.10V/cell is said to double cycle life.  For example, a lithium-ion cell charged to 4.20V/cell typically delivers 300–500 cycles. If charged to only 4.10V/cell, the life can be prolonged to 600–1,000 cycles; 4.00V/cell should deliver 1,200–2,000 and 3.90V/cell 2,400–4,000 cycles. Table 4 summarizes these results. The values are estimate and depend on the type of li-ion-ion battery.

E-Golfs batteri er på 24.2 KWh brutto, og det er 21.2 KWh tilgjengelig. (Har fått dette bekreftet av Møller teknisk, og stemmer også med bilens egne beregninger på langkjøring.) Som igjen betyr en buffer på 13% litt etter hvordan man regner på det. Deler man dette ut ned til celle-nivå vil jeg tro man kommer innenfor anbefalte grenser for langtidsbevaring av batteriet. Som en kurositet har jeg også funnet ut at det består av 17 moduler med 12 celler, og 10 moduler med 6 celler. Spenning / celle, parallell og serie har jeg ikke klart å finne (enda) :o Men, 323V nominelt delt med 4,25V gir jo et helt tall på 76, så det er en grei start... 

*Edit: @jkirkebo har rett at jeg bommer godt på nominell spenning her...

"Alt" sliter på batteriet, tid, temperatur, ladenivå, ladestrøm osv. En eller annen plass med disse (og andre) faktorer finner du den optimale levetiden for batteriet. Men det vil fungere forskjellig fra bruker til bruker. For min del tror jeg det optimale er å lade til 70% i ukedagene dag, med 4A ladestrøm (bruker ca 20% til/fra jobb), og så fullade de gangene bilen brukes til hytten. Men I realiteten lader jeg opp til 100% ca annen/tredje dag med 10A ladestrøm.

Det sies ofte at en LiIon batteri skal klare 300 sykler, men går du ned så lite fra 4.35V til 4.2V (for en 2.9Ah celle) så tredobles antall sykler det kan gå. Driver vi å lader til 60-80% kan du gange de 300 med x antall ganger i tillegg. Og husk at "vår" 100% etter veldig rask utregning kun er 3,73V/celle (her kan kanskje noen kontrollere mattekunnskapene mine... ;) ), og vips kan de forholdsvis trygt gi oss 8 års garanti på batteriet.
Det skumle er om 7 år hvis de lar oss lade til 4,25V/celle for å komme innenfor garantivilkåret, da varer batteriet ca i 8 år og en dag, men det blir særdeles konspiratorisk å tenke slik  8)
#36
e-Golf / Sv: Noe viktig å huske på i forb. med overlevering av ny bil?
tirsdag 09. september 2014, klokken 22:30
Car-net registrerer du selv, siste tiden har det virket raskere enn tidlig, så det er i det minste bra. Jeg hadde litt trøbbel til å begynne med, men fjernet, for så å legge bilen til igjen, så fungerte det.

Ellers er det passe rett frem, det er nok å sette seg inn i, ikke alltid like lett å huske alt. Husk hvordan kladden resettes om du får trøbbel rundt det, husk å registrere deg som medlem hos elbil.no.

Lykke til med ny bil!
#37
e-Golf / Sv: Forsikring e-Golf
tirsdag 09. september 2014, klokken 21:09
Sitat fra: hpe på tirsdag 09. september 2014, klokken 12:29
Takk skal dere ha. Jeg undersøker med Watercircles. Alle EGolfer fra Møller leveres med ett års medlemskap i Elbilforeningen, er det ikke slik?
Stemmer det. Men husk at det er du som må melde deg inn som medlem, ingen automatikk i det.
#38
e-Golf / Sv: Hvor langt har din e-Golf kjørt?
mandag 08. september 2014, klokken 09:20
3500km på 9 uker. Har blitt primærbilen, selv om jeg er avhengig av sekundærbilen når hengeren må frem eller snøen blir for tøff.

PS: Blir kanskje dobbel posting på denne siden det også er en tråd på langtidsforbuk.
#39
e-Golf / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av E-Golf
onsdag 27. august 2014, klokken 20:50
Sitat fra: Vw-E-Golf på onsdag 27. august 2014, klokken 19:46
Ingen ulempe at bilen ligner på en, ja nettopp en bil!

Jeg fikk faktisk blålys på meg i kollektivfelt i Stavanger. Var ikke mer en et par sek. før de innså at jeg var legitim :)
#40
e-Golf / Sv: "Vente"matter
mandag 25. august 2014, klokken 10:33
Betyr det at om man har bestilt stoffmatter, får vi gummimatter (etterhvert) i tillegg til stoff, eller slår den ene den andre ihel (fikk ikke med stoffseter i tillegg til skinnsetene  :o ) ?
#41
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: ABB-laderene
lørdag 23. august 2014, klokken 21:31
Vi prøvde i Eidfjord uten hell. Jeg ladet med combo, og så kom en leaf, men den fikk feilmelding ala ikke nok strøm tilgjengelig. Om dette var tilfeldig eller feil vet jeg ikke, for min pumpet svært lite (var på 95%), så det burde være nok.

Og ja, jeg koblet meg fra med en gang alik at han kunne få, da de siste 5% er ulidelig lange...
#42
e-Golf / Sv: Mail om at bilen min er på nett
fredag 22. august 2014, klokken 08:18
Fikk den jeg også. Appen har vært noe ustabil siste tiden også for min del, men virket som den var tilbake i vanlig modus i dag?

#43
Kjøpe elbil? / Sv: e-Golf med kortest leveringstid
torsdag 21. august 2014, klokken 17:30
Har en kompis som ble tilbudt en e-golf med levering i slutten av september. Var en avbestilling, så konfigurasjonen var låst, men passe kurant. Mener dette var Møller Sandnes.

Du kan jo ta en ringerunde å høre om de har noen avbestillinger.
#44
e-Golf / Sv: Kjøre e-golf i B modus
torsdag 21. august 2014, klokken 07:56
Sitat fra: Råde på onsdag 20. august 2014, klokken 23:29
Sitat fra: Svg1974 på onsdag 20. august 2014, klokken 22:08
En annen sak som er grei å være klar over er at B tenner bremselyset så snart du slipper gassen, mens D ikke gjør det.
Joda. D2-3 tenner også brems.


Nja, det trodde jeg også, for det er det som har vært å lese. Men jeg testet det ned Rennfast her om dagen, og bilen var desverre så skitten at jeg kunne observere refleksen fra bremselyset. Og da var det kun i B det lyste. Som forøvrig jeg kanskje synes er feil, for den faktiske oppbremsingen er ganske kraftig i D3 også.

Men å kjøre i B gjør at bremselyset kommer på i tide og utide, ganske forvirrende for trafikken bak.
#45
e-Golf / Sv: Kjøre e-golf i B modus
onsdag 20. august 2014, klokken 22:08
En annen sak som er grei å være klar over er at B tenner bremselyset så snart du slipper gassen, mens D ikke gjør det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA