Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Klykken

#1
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
søndag 24. mars 2024, klokken 10:07
Sitat fra: Handyman på fredag 22. mars 2024, klokken 22:50
Sitat fra: Klykken på fredag 22. mars 2024, klokken 15:32
Sitat fra: Handyman på torsdag 21. mars 2024, klokken 13:58Hva slags ladeuttak har du hjemme? Det har alltid vært mulig å tekke 11kW (28A) på IT trefas.
Tesla Wall Charger 1Gen (og mulig 2.gen) var inntil en gang i 2021/2022 (om jeg husker riktig) kun mulig å lade 8kW med på 230V. Det kom ei oppdatering som muliggjorde 11kW. Det fordret at bilen var tilkoblet lader, og at bilen hadde nettdekning. Dip-switch i laderen må også være korrekt innstilt såvidt jeg har skjønt.
Da henger det nok ikke sammen med oppdatering av bilen, men at din Wall CONNECOTR har blitt oppdatert. Laderen sitter i bilen.
Bilen (S og Y) kunne trekke 11kW fra andre kilder, men ikke fra TWC. De oppdaterte software i TWC via bilen.

Her er tråd om dette
https://elbilforum.no/index.php?topic=57235.0
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
fredag 22. mars 2024, klokken 15:32
Sitat fra: Handyman på torsdag 21. mars 2024, klokken 13:58Hva slags ladeuttak har du hjemme? Det har alltid vært mulig å tekke 11kW (28A) på IT trefas.
Tesla Wall Charger 1Gen (og mulig 2.gen) var inntil en gang i 2021/2022 (om jeg husker riktig) kun mulig å lade 8kW med på 230V. Det kom ei oppdatering som muliggjorde 11kW. Det fordret at bilen var tilkoblet lader, og at bilen hadde nettdekning. Dip-switch i laderen må også være korrekt innstilt såvidt jeg har skjønt.
#3
Model Y / Sv: Kan ikke sette opp mobilnøkkel
fredag 22. mars 2024, klokken 14:20
Sitat fra: Nimrad på onsdag 20. mars 2024, klokken 09:33Aller helst burde de brukt Apple CarKey.
Aller helst burde de bruke en åpen standard. (litt hofteskudd, men antar dette er eksklusivt Apple-produkter).
#4
Model Y / Sv: Kan ikke sette opp mobilnøkkel
mandag 18. mars 2024, klokken 11:24
Sitat fra: dumola på mandag 18. mars 2024, klokken 07:48Takk for tips! Litt dumt hvis man må på verksted for å bruke svenskeknappen bare :D
Det må du ikke, men du burde. Høyspentbatteriet er livsfarlig. :)

Ellers kan de kanskje fikse dette med mobile service hvis ingen av tipsene over fungerer. Kanskje de fikser det over eteren også?
#5
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
fredag 15. mars 2024, klokken 12:39
Sitat fra: RJK på fredag 15. mars 2024, klokken 09:42Enda en tråd om dette? Er det ikke mulig å bare fortsette på den som allerede finnes?

Diskuteres allerede her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=66395.0

Også nevnt i disse trådene:

https://elbilforum.no/index.php?topic=66160.msg1127419#msg1127419

https://elbilforum.no/index.php?topic=65092.msg1130599#msg1130599
Tenker det er greit at det er info i Fisker-forumet også og en helt egen spesifikk tråd for den mulige konkursen, i stedet for at de som ikke følger alle de vilkårlige trådene i forumet må lete seg grønn, eller starte enda en ny tråd. Men for all del slå sammen alle diskusjoner hvis noen mener det er mer nevenyttig.

Dessuten startet jeg denne tråden aller først av nevnte årsaker, men i Fisker-forumet er det jo få som vanker.
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 14. mars 2024, klokken 10:31
Alt det som foregår nå er bare støy spør du meg. Ja, det påvirker kursen negativt, men det er kortsiktig.
#10
Model Y / Sv: Skurrelyd i bagasjen ved bass
onsdag 13. mars 2024, klokken 19:23
Er slik her og. Men ved kjøring er det så mye andre skurre- og knirkelyder at det ikke merkes. Har barnesete i bilen som overdøver alt.
#11
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
onsdag 13. mars 2024, klokken 11:00
Nei, det er ukenummer. 2023.44.x blir vanskelig å forklare hvis ikke.. :p
#12
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
onsdag 13. mars 2024, klokken 10:19
Sitat fra: Contango på onsdag 13. mars 2024, klokken 08:54Jeg var skeptisk til at det i det hele tatt ville komme på de eldre bilene, og i alle fall at det ville være gratis. En sånn kostnadsfri funksjonalitetsforbedring er en kraftmarkering ift de andre bilprodusentene og en super markedsføring til kundene.
Enig. Der de andre tar seg betalt for rattvarme og slike basics gir Tesla bort alt av software uten å mukke. :D Jeg hadde gladelig betalt noen tusinger for programvaren til å få utnyttet matrix-lysa i vår Y.

Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. mars 2024, klokken 10:17
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 13. mars 2024, klokken 10:04
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 12. mars 2024, klokken 16:34Foreløpig bare for UK og Spania i Europa. Begge med hundrevis av installeringer flg. Teslafi.
Du blander nok med 2024.2.8, og ikke 2024.8.x. Den ble rullet ut til masse folk i UK. Og jeg mistenker sterkt at de i Spania er britiske biler som er i Spania for vinteren.
Er det stedet bilen er når den blir oppdatert som blir registrert i Teslafi? Ville vel heller tro at det er landet og stedet bilen fysisk er registrert i som teller.
Står "available in Norway" her væffal https://www.notateslaapp.com/nb/programvare-oppdateringer/versjon/2024.8.3/utgivelsesnotater
#13
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 12. mars 2024, klokken 08:28
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. mars 2024, klokken 06:38En ting som ihvertfall er bedre med knapper enn hendler er at man ser hva man trykker på. Å skulle se på hendlene mens man kjører er direkte trafikkfarlig. Så før man har blitt vant med bilen er det tryggere med knapper.

En annen fordel med knapper er og at det er vanskeligere å aktivere uforvarende.

Så absolutt ikke svart/hvitt dette IMO.
Prøv BMW idrive. Det er helt forferdelig. Har hatt det i 10 år på vår i3, og greier fortsatt ikke å navigere i det der. Røre på en runding samtidig som du må se hva som skjer på skjermen vil jeg påstå er verre en et oversiktlig touch-UI.
#14
Tesla / Sv: Teslas dørhåndtak kan være fatale
mandag 11. mars 2024, klokken 15:11
Sitat fra: Mobileum på mandag 11. mars 2024, klokken 15:00
Sitat fra: Klykken på mandag 11. mars 2024, klokken 14:33Bilen har ellers vært i salg siden 2012 og har hatt samme dørhåndtak siden da. 12 år senere er bilen plutselig dritfarlig?? :D haha
Tror du alt som skjer av Tesla-ulykker kommer i media? Kan virke sånn, men garantert ikke tilfelle.
Har ikke nevnt noe om det jeg, men de skylder jo på dørhandtakene nå etter 12 år, og kaller bilen/handtakene ei dødsfelle.

Uansett er ikke bilen "fort knox", så hvis ikke dørhåndtakene fungerer er det jo et vell av alternativer å komme seg inn.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Behøver vi flere elbilmerker?
mandag 11. mars 2024, klokken 14:37
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 07. mars 2024, klokken 09:30Jepp elbil markedet begynner å bli ganske mett men igjen nye merker vil nok gjøre at eldre merker som ikke kan konkurrere på elbil vil nok bli borte etterhvert, mazda og mitsubishi er to tradisjonelle merker som nesten ikke selger i Norge lenger.
Honda og Subaru likeså. Sistnevnte har BZ4X/Solterra, men det er vel ubetydelig å regne.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA