Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Reodor

#16
Nissan e-NV200 / Sv: Aktiv batterikjøling?
lørdag 07. april 2018, klokken 23:05
Nok en gang takk for svar, du fortjener en formidlingspris i realfag!

Da virker det som om diesel luft varmer som kan gå uavhengig av bilens varmeapparat kanskje er beste løsning for rekkevidde og varm bil under lading om vinteren på denne bilen?
#17
Nissan e-NV200 / Sv: Aktiv batterikjøling?
lørdag 07. april 2018, klokken 20:13
 Er det noen som vet hvordan dette funker?
Jeg har lest at batteri tempereringen er tilsluttet hoved HVAC systemet og at det både kan varme og kjøle batteriet.

Hoved spørsmålet for meg er om diesel vannvarmer kan knyttes til dette systemet uten å forstyrre for batteri tempereringen?
Noen som vet eller har tilgang til dokumentasjon?

#18
Sitat fra: leafnor på onsdag 28. mars 2018, klokken 21:54
Inne i batteriet på e-NV200 har de satt en fordamper knyttet til AC og en vifte.
Det kjøler godt. Sikkert samme løsning/komponenter som kommer på 60 kWt Leaf.
https://evobsession.com/nissan-e-nv200-uses-air-conditioning-cool-battery/

Har prøvd å finne noen grundigere beskrivelser av denne kjølingen på env200 uten særlig suksess.
Tror du det er mer avansert enn at kjølemediet passerer batteri register etter å ha passert kupeluft register slik at ved oppvarming av kupé vil register for batteri motta kjølevæske noe varmere enn kupé og ved kjøling av kupé vil batteri register motta kjølevæske noe kaldere enn kupé. Da vil denne batteri kretsen trekke batteri temp inn mot 20-30 grader uten annen regulering.
Den egentlige grunnen til at jeg spør er for å se om det ville være mulig med diesel vannvarmer på env-200 40kwh...
#19
E-nv200 har såvidt jeg har forstått en annen temperaturkontroll på batteriet begrunnet med et antatt annet kjøremønster med mer hurtiglading.
Noen som vet hvordan dette funker?
#20
Hei,

Er det noen som har erfaringer med ladehastighet på det nye batteriet?
Hvor høy effekt tar det imot og til hvor høy SOC?
#21
Nissan e-NV200 / Sv: Armlene fra Evalia på varebilversjon
onsdag 28. februar 2018, klokken 07:55
Takker  :+1:
#22
Nissan e-NV200 / Sv: Armlene fra Evalia på varebilversjon
tirsdag 27. februar 2018, klokken 14:32
Går litt OT nå men alikevel:
@kaiat, har du tegninger/info om varmesystemet på e-nv200 også? Kunne du isåfall postet i dieselvarmer tråden?
#23
Nissan e-NV200 / Sv: Dieselvarmer i ENV200
fredag 09. februar 2018, klokken 07:34
..med litt flaks er det er det så enkelt som at varmekretsen går AC->Varmeelement->register for kupevarme->batterikasse->AC.

Da vil man ha kjølemedie på noe i nærheten av kupe temp som går til batterikasse og dette er kanskje bra nok til å hindre ekstreme temperaturer i batteriet?

Isåfall kunne man satt vannvarmer rett før varmeelementet..

..men som Ebe etterspør; det være fint å vite hvordan det faktisk fungerer.

https://insideevs.com/heres-nissan-employs-active-air-cooling-e-nv200-battery-pack/
#24
Nissan e-NV200 / Sv: Dieselvarmer i ENV200
onsdag 07. februar 2018, klokken 09:46
Har ingen detaljert info om varmesystemet men når jeg leser omtale av systemet fra før batterioppgradering ser det ut som om det er en varmeveksler i batterikassen som brukes til både varming og kjøling. Varmeveksleren er koblet på samme krets som bilens varme apparat og AC. Ser man bort fra batterikjøling skulle man da tro at man kan koble en dieselvarmer inn på varmekretsen før det elektriske elementet og slik få varme til kupeen fra bilens orginale system samt at denne også kunne varme batteriet.

..men så var det dette med kjøling.

Spurte forhandler av Eberspächers om deres Hydronic varmer kunne monteres inn og hvorvidt batterikjøling ble håndert men fikk til svar at de normalt monterte luftvarmere i denne bilen..

Ville tro det kunne funke å montere vannvarmer dersom man kan følge med på batteri temperatur og slå av varmeren dersom det er behov for kjøling?
#25
Nissan e-NV200 / Sv: Mulig med hengerfeste på e-NV200 nå?
onsdag 17. januar 2018, klokken 10:06
Sitat fra: Ebe på onsdag 17. januar 2018, klokken 09:48
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 16. januar 2018, klokken 09:40
Da er motoren som begrenser hengeren på e-nv200. Den har ikkje nok kjøling til å tåle meir vekt enn oppgitt totalvekt. Fosdilversjonen har betre kjøling.

Men det spesielle er at Nossan regner med full bil uansett. Teoretisk er det det samme for motoren om man har 500kg vekt inne i bilen eller 500kg på en henger bak. Da kunne det vær opp til sjåføren å ha ansvar for maks totalvekt. Men det lar ikke Nossan oss gjøre... :(

Jeg ville tro det hadde vært overkommelig og redusere tilgjengelig effekt fra motor dersom belastningen ble for høy over tid f.eks ved å redusere tilgjengelig effekt dersom  batteri temp ble for høy.
Kunne vært kjekt også uten henger dersom man skal opp på fjellet med fullastet bil.
#26
Nissan e-NV200 / Sv: Mulig med hengerfeste på e-NV200 nå?
tirsdag 16. januar 2018, klokken 08:39
Hengervekt nv200 Evalia (Fosil) : 1100 kg med Bremser
Hengervekt  e-nv200 Evalia       : 0 kg

Ville jo tro disse kan ha sammenlignbare bremser, fjærer og generell evne til å håndtere henger når man ser bort fra drivverk, som jo burde følge tomrhs resonement over?

#27
Nissan e-NV200 / Sv: E-nv200 med 40 kwh
fredag 12. januar 2018, klokken 14:10
Er det noen som har hørt når 5 seter kommer?
#28
Nissan e-NV200 / Sv: Nå kommer den!
torsdag 11. januar 2018, klokken 13:15
Ser at http://www.tv2.no/broom/9603763/  gir for litt håp i hengende snøre.

"Bilen vil også bli tilgjengelig med tilhengerfeste, med det Nissan beskriver som "noe begrenset hengervekt". Mer konkret enn det er de foreløpig ikke."
#30
Nissan e-NV200 / Sv: E-nv200 med 40 kwh
tirsdag 02. januar 2018, klokken 18:08
http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49101
Er ny e-nv200 markert som ny modell i motsetning til facelift.
Er det noen som har hørt om den får oppgradert førerstøtte på linje med ny Leaf?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA