Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trekkoppbil

#76
Lading / Sv: Lading for gammel Nissan Leaf og Tesla Y
onsdag 09. august 2023, klokken 00:48
Før du ser etter utstyr,  bør du vurdere hvordan du vil fordele strømmer og effekt, og hva du har tilgjengelig, og om du ønsker å lade begge biler samtidig, eller en og en om gangen.


Dillemma ved å lade en enfase og en trefase-bil samtidig på samme kurs:

-Trefasebilen suger like mye strøm på hver av de 3 fasene.
-Enfasebilen suger strøm på en av fasene.
Man må passe på at den fasen som enfasebilen er på, ikke blir overbelasta.
Hvis du f.eks har en kurs 16A, så kan ikke enfasebilen og trefasebilen suge mer enn 16A til sammen.
-Lader du trefasebilen aleine på 16A, får den 11kw.
-Lader du enfasebilen aleine på 16A, får den 3,6kw.
-Fordeler du 10A til enfasebil og 6A til trefasebil, får de hhv 2,3 og 4,1 kw.
-Fordeler du 6A til enfasebil og 10A til trefasebil, får de hhv 1,4 og 6,9 kw.
-Fordeler du 8A til begge, får de hhv 1,8 og 5,5 kw.
Dillemmaet er at lader du med X Ampere på enfasebilen, så er det X ampere du ikke kan bruke på de 2 andre fasene.
Har du kurs på 32A, så blir det dobbelt så mye tilgjengelig.

Det var litt enklere den gangen man kun hadde enfase-biler. Sjølv bor jeg i et gammelt hus med kun 16A kurser som ikke var prosjektert for lading. Det jeg fikk modifisert, var å få installert 3 enfasekontakter på hver sin fase i garasjen, for da kunne man lade opptil 3 biler uavhengig av hverandre, på opptil 16A hver på samme kurs, og man behøvde ikke ta hensyn til hvor mye strøm som andre biler lada på.
Med kombinasjon av 3-fasebil og enfasebil blir det en vanskeligere kabal å få til å gå opp.

I framtida når man har kun 3-fasebiler, så får man utnytta nettet aller best.

Hensyn til strømprisene
Det kan være noen få timesintervaller i løpet av uka, hvor strømmen er billig, og ellers kan prisen fort bli ei eller flere kroner dyrere.
Min erfaring for en famile, er at man bør lade med full effekt for å utnytte ressursene på den måten, og da kan det være behov for å lade enfasebilen og trefasebilen på hver sin kurs.

Dillemma med effektariff

For ett år sida, fikk mange abonnenter innført effektariff. Med vanlig 16A lading, hvor 3-fasebilen får 11kw, og enfasebilen 3,6 kw, kan de bruke 15,6 kw og lader man det noen få timesintervaller, så kan du komme opp en en effeklasse opptil 20kw, og  man får høy effektavgift fra everket for hele den måneden.  Det kan fort koste hundrelapper eller mer. Lader du med 32A, så kan det bli mye dyrere.

Derfor lønner det seg typisk å strupe ladeeffekten og ikke lade for mye når strømprisene er låge.

Skånsom lading for bilen

  • Er batteriet varmt, så taper batteriet seg mye av å stå fullada.  Derfor bør man lade det opp kort tid før avreise, med litt høy effekt, men ikke så høy effekt at betteriet blir enda varmere.
  • Er batteriet kjølig, med kun noen få grader, bør man ha låg ladeeffekt om man lader over 80%
  • Er batteriet iskaldt, bør det lade med svært låg effekt også på lågere nivåer, om man trenger å lade.
  • Skal man lade ute i kulda, gjelder det å lade opp før batteriet rekker å bli kaldt etter kjøretur.
  • I torgensesongen trenger man å rekke å lade opp i sikre perioder, så man ikke går fra lading i fare for uvær.
Erfaringen min med Leaf, er at batteriet kan holde seg godt i mange år, dersom man behandler det skånsomt, men det taper seg fort, hvis man låner bort bilen til klønete bilister om sommeren.

Jeg kjenner ikke til hva som er tilgjengelige av EVSEer på markedet. Man kan betale masse penger for funksjoner som wifi og fjernstyring.
Det er så mange hensyn å ta når man skal lade, at jeg synes det enkleste er å bruke enkle billige EVSEr, for å justere inn ladestrøm manuellt for hver gang. Men det finnes vel ladesystemer som skryter på seg å kunne fordele effekten mellom samtidige ladinger.
#77
i-Pace / Sv: Fabrikkgarantien går ut snart
tirsdag 08. august 2023, klokken 16:48
Når det gjelder skiver, så gjelder det å følge med og se på dem, og de er lett synlige.
De kan etter kort tidfå overflaterust, som går raskt bort ved oppbremsing.
Jeg trur ikke det er så mye bruk som skal til, men et at er tryggest med hyppig bruk.
Man ser gjerne at rusta bygger seg opp på biler som er forlatt, og da kan det nok gå galt.
Det er mulig det har noe å si med hvordan man parkerer og hvordan man reingjør bilen.

Det er nok så mange faktorer som spiller inn, avhengig av hvordan man bor, lader og parkerer, og bruker bilen.

Jeg lurer på om det kan være greit å få en lunk i skivene, etter kjøretur i regnvær, rett før man kjører inn i garasjen. Man kan jo legge inn som vane å sette bilen i nøytral, for å bruke friksjonsbremsene, rett før man svinger inn innkjørselen hjemme.
#78
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
mandag 07. august 2023, klokken 20:22
Fantastisk!
Det viser at batteriet kan holde lenge for den som tar godt vare på det.

Men det kan også tape seg fort, for den som ikke tar hensyn til bilen.
#79
i-Pace / Sv: Hvorfor faller prisen på bilen?
tirsdag 18. juli 2023, klokken 21:59
Leste en artikkel i dag:
Om at mange bilister som har kjøpt de dyre el-bilene, har billån som de nå ønsker å redusere, og de selger bilene med stort tap, for å bytte til billige fossilbiler. Dermed er rimelige fossilbiler ettertrakta.
#80
Kjøpe elbil? / Sv: Voyah - Noen som har tatt steget helt ut?
mandag 17. juli 2023, klokken 14:57
Er det noe å trakte etter, å bruke så mye penger på en kinabil av et ukjennt merke?
Det er vel mange andre biler man kunne fått får den summen.
Det er omtrent like mye som vi gav for en ny indisk bil, av typen 2021 i-pace.
#81
Lading / Sv: Bruke ladekabel fra tesla til å lade Leaf?
søndag 16. juli 2023, klokken 12:53
Kontaktene på bilen:
AC: Type 1
DC: Chademo
#82
Lading / Sv: 12v ladetid med 4A
søndag 16. juli 2023, klokken 12:48
Hvis man kun ønsker å få start på bilen, så er det ikke så mye som skal til. Det kan løse seg på noen sekunder med en booster, startkabler eller en lader på kort tid.

Hvis startbatteriet er helt uttømt, liker jeg å fullade det over natta, eller lengre tid, med en intelligent lader som kan rekondisjonere og fullade batteriet. Av og til må man kople batteriet fra bilen, ved å huke av en batteripol, for å få lada opp.

Min erfaring er at hvis jeg rekondisjonerer batterriet når det er helt tomt, så tar det seg opp igjen etter et par ganger så man slipper gjentakende startproblemer.
#83
Har du noen billig kina-dongle i obd-porten?

Jeg opplevde noe lignende, eller det samme for mange år sida, hvis jeg brukte en billig blåtann dongle i obd-porten. Straks vi dro ut pluggen, blei bilen bra.
#84
Nissan / Sv: Varmeapparat Nissan Leaf 2.gen 2013 modell
søndag 16. juli 2023, klokken 12:26
Har du prøvd å lese av  feilkoder med f.eks Leaf Spy Pro?
Jeg har ikke erfaringsgrunnlag til å tolke symptomene, men jeg ville nok lure på om gassnivået kan være i grenseland, dersom pumpa virker kun i visse sammenhenger. Man ser av og til selskaper som tilbyr AC-service til biler, og det er mulig de kan fylle gass og finne eventuelle lekasjer, eller hva som måtte være av servicepunkter.

En mekaniker fortalte meg en gang, at det er ikke så ofte komponenter svikter i Leafen, men det kan være et problem at kontakter blir dårlige.
Det er viktig å holde kupeen tørr, ellers kan det bli irr i kontakter.
#85
Byton / Sommerens nyheter om konkursbegjæring
onsdag 12. juli 2023, klokken 15:58
Det er visse nyheter om dagen om at Byton er bankerott.
  • 2021: En foretningsenhet blei tvunget av en kreditor i retten til å starte konkursprosedyre
  • Forreige måned: 2 tilknytta selskaper fikk anlagt konkursaker
  • Nå: Konkursbegjæring i Kina.

"The brand behind the M-Byte SUV never started series production", iflg Insideevs.

https://insideevs.com/news/676345/byton-chinese-ev-brand-bankruptcy/




#86
Det kommer litt an på hva du ønsker å oppnå.
For meg høres det uforståelig ut at du ønsker bilen returnert med 90% lading, men jeg kan forstå det hvis bilen skal brukes rett etterpå.

Problemet med å levere en bil med 90%, er at man blir oppfordra til å hurtiglade etter en kjøretur, og man ødelegger batteriet om man parkerer det med høy temp og 90% lading. Hurtiglading er etter min mening noe man bruker under en langtur, og ikke etterpå, hvis det er sommer. Hvis man hurtiglader opp til 50-80% rett før man kjører videre, så blir ikke bilen stående med høy temp og høy lading så lenge.
Er det vinter og batteriet er kaldt, bør man lade sakte, og ha svært låg ladefart om man trenger å lade høyt opp.


Sjølv så vegrer jeg meg mot å låne bort bil om sommeren, da jeg har opplevd minst 3 ganger at batteriet blir vesentlig redusert, når andre bruker bilen i en heteperiode. Det er ikke gøy å ha en bil hvor man stadig må ha ekstra ladestopp, og man får dårlig ladefart, fordi man tidligere ha lånt bort bilen om sommeren.
Problemet er hvis bilen blir stående med høy lading og høy temp, så taper batteriet seg.
I gamle dager hette det seg at man ikke burde hurtiglade over 80%. Den gangen var betydde 80% en cellespenning på ca 4V, mens 100% var 4,1V. I dag er det mange biler som har 100% på 4,2V.

Etter hurtigladinger blir batteriet varmt, og om sommeren rekker ikke batteriet å kjøle seg ned så mye over natta.  Har du aktiv kjøling, så vil batteriet kjøle seg ned, men da vil kjølinga tappe batteriet.

Noen tips:
Det er en fordel å utlevere bilen med 100% lading:
Før man starter på en tur, så gjelder det at batteriet er fullada, så man slipper så mye hurtiglading.Hurtiglading er vanligvis ikke noe problem, men bilen blir redusert når klønete bilister skal hurtiglade, da de kan finne på ting som å hurtiglade til 90% om sommeren eller med kaldt batteri.

Om sommeren gjelder det å vente med fullading, til kort tid før avreise, og lader man med låg fart, blir ikke batteriet så varmt av lading.

Om vinteren er det høy ladefart på høy soc med kaldt batteri, som sliter.
Hvis bilen skal stå ute i kulda om vinteren, gjelder det å lade før batteriet blir kaldt.  Hvis batteriet allerede er kaldt, bør man lade sakte. Har batteriet bare noen få grader C, så bør man lade svært sakte, om man lader over 80%, og har det kuldegrader bør man lade sakte også på lågere SOC.
#87
Kjøpe elbil? / Sv: Nyere bil med høyere KM, eldre bil med lav KM
lørdag 24. juni 2023, klokken 15:38
Det som sliter batteriene, er vel vanligvis kombinasjon av høy temp og høy opplading.

Biler som har stått fullada i solsteiken, eller etter batteriet er kjørt varmt, bør man styre unna.

Andre ting som kan slite, er høy ladefart på høy SOC eller på iskaldt batteri.
#88
Kjøpe elbil? / Sv: Erstatte bil nr 2 - hva må man tenke på?
mandag 29. mai 2023, klokken 20:44
Når det gjelder aksellerasjonk, så kan det være missvisende å måle 0-100km/t, dersom det er en bil som skal brukes til småkjøring, og som du ikke skal akselerere fra 0 til 100.

Helelektriske biler har typisk bare ett gir, og enkelte av dem kan ha bra bånnbrag, og gi øyeblikkelig effekt, og være gira til å gi bra akselerasjon i lågere hastigheter, mens de kan bruke langt tid på å akselere opp fra 80 til 100.
Fossilbiler kan reagere seint, ved at man må vente på at turtall og turbotrykk skal stige, før man får noe særlg effekt. Men man har flere gir, og man kan få bra ytelse i høyere hastighet.

F.eks 2011- og 2012 leaf, har bånndrag på 280, i motsetning til nyere leafer, og gir umiddelbar og gøyal akselerasjon under bykjøring, men fra 0 til 100 bruker man nesten 12 sekunder.
#89
Leaf 2010-2017 / Sv: 2016 Leaf 30 nekter å kjøre.
fredag 26. mai 2023, klokken 20:12
Etter min erfaring er det et vanlig forløp at startbatteriet sliter når bilen har stått noen uker. Deretter kan det være en periode hvor batteriet stadig er tomt. Trikset jeg har brukt, er å lade det opp over natta med en intelligent biltemader, over natta, når det er tomt. Det kan gjenta seg flere ganger i løpet av en periode, før batteriet tar seg opp igjen.  Av og til er det behov for å kople av den ene batteripolen for å få lada batteriet.
#90
https://web.archive.org/web/20211016111315/http://elbilwiki.no/index.php/Forside
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA