Før du ser etter utstyr, bør du vurdere hvordan du vil fordele strømmer og effekt, og hva du har tilgjengelig, og om du ønsker å lade begge biler samtidig, eller en og en om gangen.
Dillemma ved å lade en enfase og en trefase-bil samtidig på samme kurs:
-Trefasebilen suger like mye strøm på hver av de 3 fasene.
-Enfasebilen suger strøm på en av fasene.
Man må passe på at den fasen som enfasebilen er på, ikke blir overbelasta.
Hvis du f.eks har en kurs 16A, så kan ikke enfasebilen og trefasebilen suge mer enn 16A til sammen.
-Lader du trefasebilen aleine på 16A, får den 11kw.
-Lader du enfasebilen aleine på 16A, får den 3,6kw.
-Fordeler du 10A til enfasebil og 6A til trefasebil, får de hhv 2,3 og 4,1 kw.
-Fordeler du 6A til enfasebil og 10A til trefasebil, får de hhv 1,4 og 6,9 kw.
-Fordeler du 8A til begge, får de hhv 1,8 og 5,5 kw.
Dillemmaet er at lader du med X Ampere på enfasebilen, så er det X ampere du ikke kan bruke på de 2 andre fasene.
Har du kurs på 32A, så blir det dobbelt så mye tilgjengelig.
Det var litt enklere den gangen man kun hadde enfase-biler. Sjølv bor jeg i et gammelt hus med kun 16A kurser som ikke var prosjektert for lading. Det jeg fikk modifisert, var å få installert 3 enfasekontakter på hver sin fase i garasjen, for da kunne man lade opptil 3 biler uavhengig av hverandre, på opptil 16A hver på samme kurs, og man behøvde ikke ta hensyn til hvor mye strøm som andre biler lada på.
Med kombinasjon av 3-fasebil og enfasebil blir det en vanskeligere kabal å få til å gå opp.
I framtida når man har kun 3-fasebiler, så får man utnytta nettet aller best.
Hensyn til strømprisene
Det kan være noen få timesintervaller i løpet av uka, hvor strømmen er billig, og ellers kan prisen fort bli ei eller flere kroner dyrere.
Min erfaring for en famile, er at man bør lade med full effekt for å utnytte ressursene på den måten, og da kan det være behov for å lade enfasebilen og trefasebilen på hver sin kurs.
Dillemma med effektariff
For ett år sida, fikk mange abonnenter innført effektariff. Med vanlig 16A lading, hvor 3-fasebilen får 11kw, og enfasebilen 3,6 kw, kan de bruke 15,6 kw og lader man det noen få timesintervaller, så kan du komme opp en en effeklasse opptil 20kw, og man får høy effektavgift fra everket for hele den måneden. Det kan fort koste hundrelapper eller mer. Lader du med 32A, så kan det bli mye dyrere.
Derfor lønner det seg typisk å strupe ladeeffekten og ikke lade for mye når strømprisene er låge.
Skånsom lading for bilen
Jeg kjenner ikke til hva som er tilgjengelige av EVSEer på markedet. Man kan betale masse penger for funksjoner som wifi og fjernstyring.
Det er så mange hensyn å ta når man skal lade, at jeg synes det enkleste er å bruke enkle billige EVSEr, for å justere inn ladestrøm manuellt for hver gang. Men det finnes vel ladesystemer som skryter på seg å kunne fordele effekten mellom samtidige ladinger.
Dillemma ved å lade en enfase og en trefase-bil samtidig på samme kurs:
-Trefasebilen suger like mye strøm på hver av de 3 fasene.
-Enfasebilen suger strøm på en av fasene.
Man må passe på at den fasen som enfasebilen er på, ikke blir overbelasta.
Hvis du f.eks har en kurs 16A, så kan ikke enfasebilen og trefasebilen suge mer enn 16A til sammen.
-Lader du trefasebilen aleine på 16A, får den 11kw.
-Lader du enfasebilen aleine på 16A, får den 3,6kw.
-Fordeler du 10A til enfasebil og 6A til trefasebil, får de hhv 2,3 og 4,1 kw.
-Fordeler du 6A til enfasebil og 10A til trefasebil, får de hhv 1,4 og 6,9 kw.
-Fordeler du 8A til begge, får de hhv 1,8 og 5,5 kw.
Dillemmaet er at lader du med X Ampere på enfasebilen, så er det X ampere du ikke kan bruke på de 2 andre fasene.
Har du kurs på 32A, så blir det dobbelt så mye tilgjengelig.
Det var litt enklere den gangen man kun hadde enfase-biler. Sjølv bor jeg i et gammelt hus med kun 16A kurser som ikke var prosjektert for lading. Det jeg fikk modifisert, var å få installert 3 enfasekontakter på hver sin fase i garasjen, for da kunne man lade opptil 3 biler uavhengig av hverandre, på opptil 16A hver på samme kurs, og man behøvde ikke ta hensyn til hvor mye strøm som andre biler lada på.
Med kombinasjon av 3-fasebil og enfasebil blir det en vanskeligere kabal å få til å gå opp.
I framtida når man har kun 3-fasebiler, så får man utnytta nettet aller best.
Hensyn til strømprisene
Det kan være noen få timesintervaller i løpet av uka, hvor strømmen er billig, og ellers kan prisen fort bli ei eller flere kroner dyrere.
Min erfaring for en famile, er at man bør lade med full effekt for å utnytte ressursene på den måten, og da kan det være behov for å lade enfasebilen og trefasebilen på hver sin kurs.
Dillemma med effektariff
For ett år sida, fikk mange abonnenter innført effektariff. Med vanlig 16A lading, hvor 3-fasebilen får 11kw, og enfasebilen 3,6 kw, kan de bruke 15,6 kw og lader man det noen få timesintervaller, så kan du komme opp en en effeklasse opptil 20kw, og man får høy effektavgift fra everket for hele den måneden. Det kan fort koste hundrelapper eller mer. Lader du med 32A, så kan det bli mye dyrere.
Derfor lønner det seg typisk å strupe ladeeffekten og ikke lade for mye når strømprisene er låge.
Skånsom lading for bilen
- Er batteriet varmt, så taper batteriet seg mye av å stå fullada. Derfor bør man lade det opp kort tid før avreise, med litt høy effekt, men ikke så høy effekt at betteriet blir enda varmere.
- Er batteriet kjølig, med kun noen få grader, bør man ha låg ladeeffekt om man lader over 80%
- Er batteriet iskaldt, bør det lade med svært låg effekt også på lågere nivåer, om man trenger å lade.
- Skal man lade ute i kulda, gjelder det å lade opp før batteriet rekker å bli kaldt etter kjøretur.
- I torgensesongen trenger man å rekke å lade opp i sikre perioder, så man ikke går fra lading i fare for uvær.
Jeg kjenner ikke til hva som er tilgjengelige av EVSEer på markedet. Man kan betale masse penger for funksjoner som wifi og fjernstyring.
Det er så mange hensyn å ta når man skal lade, at jeg synes det enkleste er å bruke enkle billige EVSEr, for å justere inn ladestrøm manuellt for hver gang. Men det finnes vel ladesystemer som skryter på seg å kunne fordele effekten mellom samtidige ladinger.