Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trekkoppbil

#61
Dekk / Felger / Sv: Standardstørrelse vinterdekk
mandag 13. november 2023, klokken 13:30
Det var for mange år sida tråder hvor enkelte var veldig fornøyd med 15" felg på vinteren.
På de eldste årgangene kan det nok være lett å finne 15" felger som passer, ellers vil felgen krasje med kalipper.
205/60/16 er også nevnt i enkelte tråder: https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=13004
#62
Det er litt interressant å se hvordan elbilindustrien styres politiske virkemidler og handelskriger.

Det minner meg som solcelleindustrien:
På starten av hundreåret var Europa langt framme innen solindustri. Tyske oppstartsselskaper gjorde smarte tingc, og blei store. Tyskland hadde støtteordninger. Det var i Europa vi hadde den moderne produksjonen. Så blei produksjonsapparatene flytta til Kina.
Kina har hatt tiltak for at produksjonen skal ligge der, og lykkes med å ta kontroll over bransjen. Resten av verden har politikk på å flytte kraftkrevende industri til Kina: Det kalles Parisavtalen, som i korte trekk går ut på at medlemmer av Parisavtalen outsourcer sin kraftkrevende industri til Kina som ikke er med i Parisavtalen, og som kan åpne nye kullkraftverk i et forrykende tempo.
Det var politikk å byggee solindustrien i Tyskland, og det var deretter pollitikk med kinesisk monopol.
Resultatet er at solpaneler ser ut som det gjorde for 20 år sida, og de er i liten grad innebygd i lokale bygningsmaterialer som takstein, tak- og fasadeplater, som burde være det naturlige.

Nå pågår handelskrigen om elbiler. Og det blir spennende å se hvor langt kommunispartiet går for å, ha kontroll over produksjonen. Kina har starta på bileksport med eksplosiv vekst.
Historien gjentar seg: De første Teslaene blei produsert av en afroamerikaner i Nordamerika. Det var vesentlige intensiver for å kjøpe bilene der. De dominrende modellene som Y og 3, som vi ser på veiene nå, kommer fra Kina. Kina sender subsidierte biler til Europa.
Nio taper 35000 USD på hver bil man selger.
Mye av bilindustrien i Kina, drives av kommunistpartiet som har midler til å strupe elbilproduksjonen i resten av verden.

Det meste av grafitten til framdriftsbatterier blir prosessert i Kina. Noen mener at 90% av grafitten til batteriene blir prossesert i Kina, og andre framstiller det som at nesten allt blir prosessert i Kina, og at Kina har monopol.

Fra desember må man ha tillatelse kommunistpartiet for å eksportere flere av typene med Grafitt fra Kina.

Enkelte framstiller det som at Kina har nærmest monopol på grafitt: https://www.youtube.com/watch?v=9lVhtSseRJ0
Diskusjon om eksportrestriksjonene: https://www.youtube.com/watch?v=KI_zCZOoCd0
Graphite the next Lithium? https://www.youtube.com/watch?v=QjR1Nm34_3k
5 Stocks on the Radar Amid China's Graphite Export Ban: https://investornews.com/critical-minerals-rare-earths/5-stocks-on-the-radar-amid-chinas-graphite-export-ban/
Best Graphite Stocks: https://investmentu.com/graphite-stocks/
#63
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av nyere brukt elbil - hjelp :)
lørdag 21. oktober 2023, klokken 14:13
Dersom man vil handle økonomisk, så kan man regne på alternavet med å bruke gammel fossil trekkvogn, når man trenger trekkvogn, og kjøre elektrisk ellers.
#64
Nissan / Sv: Varmeapparat Nissan Leaf 2.gen 2013 modell
søndag 15. oktober 2023, klokken 20:00
Finnes det utveier for å forlenge levetida på varmelementet?
Som reinhold eller forsiktig bruk?
#65
Kjøpe elbil? / Sv: Pleier ladekabel å følge med?
mandag 02. oktober 2023, klokken 22:01
EVSE må man vise på eøs-kontroll, så det bør vel følge med.

Jeg ser ingen grunn at du kan kreve type2-kabel, men hvis det følger med bilen originalt da den var ny, så er det vel naturlig at det følger bilen.
Jeg har aldri tenkt tanken at type-2 kabel må følge med når jeg har solgt bruktbil. Av ekstrautstyr som jeg har kjøpt sjølv, er det stort sett bare vinterhjul, evse og varseltrekant jeg solgt videre med bil, og en gang lot jeg det gå med et takstativ. Ellers er det greit om bilen er rydda for personlige eiendeler som type 2-kabel når man gir den fra seg.
#66
Hvis du skal slette den gamle, så må du nok inn på mine sider hos hver enkelt av operatørene som du har avtale med og hvor du har registrert brikka.
#67
Nissan / Sv: På jakt etter et hengerfeste til min nissan leaf
torsdag 31. august 2023, klokken 15:12
Mener jeg har sett en på Finn i sommer.
#68
Alle type-1 og -2 biler må nok begrense ladestrømmen til hva pilotsignalet fra EVSE sier, og det er vanligvis på EVSE man velger max strøm.
Man kan ikke velge mindre max strøm enn 6A. Vil du ha mindre effekt enn som så, kan workaround være å lade med en fase i stedet for 3.

Bilen forholder seg innenfor max strøm:
Så er det opp til bilen å velge hvor høy strøm man vil lade med, og ladestrømmen går typisk ned når batteriet nærmer seg fullt, og den kan bli svært låg med kaldt batteri.

Pilotsignalet er analagt, ut fra det jeg har forstått:
I utgangspunktet antar jeg bilen har  trinnløs justering, siden signalet er analogt, men i praksis trur jeg ikke du finner EVSEr som lar deg velge strømmen trinnløst.
Jeg trur det er stor usikkerhet i hvordan bilene tolker det analoget pilotsignalet, og jeg har lagt merke til at med en og samme EVSE, med en og samme innstilling, så blir ladestrømmen ganske forskjellig fra bil til bil. Og denne usikkerheten er nok trinnløs.
#70
Kjører du så lite som 30km om dagen, så vil du nok leve lykkelig med låg ladeffekt.

Med prisene du oppgir, så burde det bli ca 2kr/kwt. Kjører du ganske lite, og bruker f.eks 2000kwt på å kjøre 10 000km/år, så burde det koste 4000kr/år.

Problemet er at du vil ikke klare å lade 24timer sammenhengende, så da spørs det hvor mye det vil koste.
#71
Lading / Sv: Lading for gammel Nissan Leaf og Tesla Y
onsdag 09. august 2023, klokken 00:48
Før du ser etter utstyr,  bør du vurdere hvordan du vil fordele strømmer og effekt, og hva du har tilgjengelig, og om du ønsker å lade begge biler samtidig, eller en og en om gangen.


Dillemma ved å lade en enfase og en trefase-bil samtidig på samme kurs:

-Trefasebilen suger like mye strøm på hver av de 3 fasene.
-Enfasebilen suger strøm på en av fasene.
Man må passe på at den fasen som enfasebilen er på, ikke blir overbelasta.
Hvis du f.eks har en kurs 16A, så kan ikke enfasebilen og trefasebilen suge mer enn 16A til sammen.
-Lader du trefasebilen aleine på 16A, får den 11kw.
-Lader du enfasebilen aleine på 16A, får den 3,6kw.
-Fordeler du 10A til enfasebil og 6A til trefasebil, får de hhv 2,3 og 4,1 kw.
-Fordeler du 6A til enfasebil og 10A til trefasebil, får de hhv 1,4 og 6,9 kw.
-Fordeler du 8A til begge, får de hhv 1,8 og 5,5 kw.
Dillemmaet er at lader du med X Ampere på enfasebilen, så er det X ampere du ikke kan bruke på de 2 andre fasene.
Har du kurs på 32A, så blir det dobbelt så mye tilgjengelig.

Det var litt enklere den gangen man kun hadde enfase-biler. Sjølv bor jeg i et gammelt hus med kun 16A kurser som ikke var prosjektert for lading. Det jeg fikk modifisert, var å få installert 3 enfasekontakter på hver sin fase i garasjen, for da kunne man lade opptil 3 biler uavhengig av hverandre, på opptil 16A hver på samme kurs, og man behøvde ikke ta hensyn til hvor mye strøm som andre biler lada på.
Med kombinasjon av 3-fasebil og enfasebil blir det en vanskeligere kabal å få til å gå opp.

I framtida når man har kun 3-fasebiler, så får man utnytta nettet aller best.

Hensyn til strømprisene
Det kan være noen få timesintervaller i løpet av uka, hvor strømmen er billig, og ellers kan prisen fort bli ei eller flere kroner dyrere.
Min erfaring for en famile, er at man bør lade med full effekt for å utnytte ressursene på den måten, og da kan det være behov for å lade enfasebilen og trefasebilen på hver sin kurs.

Dillemma med effektariff

For ett år sida, fikk mange abonnenter innført effektariff. Med vanlig 16A lading, hvor 3-fasebilen får 11kw, og enfasebilen 3,6 kw, kan de bruke 15,6 kw og lader man det noen få timesintervaller, så kan du komme opp en en effeklasse opptil 20kw, og  man får høy effektavgift fra everket for hele den måneden.  Det kan fort koste hundrelapper eller mer. Lader du med 32A, så kan det bli mye dyrere.

Derfor lønner det seg typisk å strupe ladeeffekten og ikke lade for mye når strømprisene er låge.

Skånsom lading for bilen

  • Er batteriet varmt, så taper batteriet seg mye av å stå fullada.  Derfor bør man lade det opp kort tid før avreise, med litt høy effekt, men ikke så høy effekt at betteriet blir enda varmere.
  • Er batteriet kjølig, med kun noen få grader, bør man ha låg ladeeffekt om man lader over 80%
  • Er batteriet iskaldt, bør det lade med svært låg effekt også på lågere nivåer, om man trenger å lade.
  • Skal man lade ute i kulda, gjelder det å lade opp før batteriet rekker å bli kaldt etter kjøretur.
  • I torgensesongen trenger man å rekke å lade opp i sikre perioder, så man ikke går fra lading i fare for uvær.
Erfaringen min med Leaf, er at batteriet kan holde seg godt i mange år, dersom man behandler det skånsomt, men det taper seg fort, hvis man låner bort bilen til klønete bilister om sommeren.

Jeg kjenner ikke til hva som er tilgjengelige av EVSEer på markedet. Man kan betale masse penger for funksjoner som wifi og fjernstyring.
Det er så mange hensyn å ta når man skal lade, at jeg synes det enkleste er å bruke enkle billige EVSEr, for å justere inn ladestrøm manuellt for hver gang. Men det finnes vel ladesystemer som skryter på seg å kunne fordele effekten mellom samtidige ladinger.
#72
i-Pace / Sv: Fabrikkgarantien går ut snart
tirsdag 08. august 2023, klokken 16:48
Når det gjelder skiver, så gjelder det å følge med og se på dem, og de er lett synlige.
De kan etter kort tidfå overflaterust, som går raskt bort ved oppbremsing.
Jeg trur ikke det er så mye bruk som skal til, men et at er tryggest med hyppig bruk.
Man ser gjerne at rusta bygger seg opp på biler som er forlatt, og da kan det nok gå galt.
Det er mulig det har noe å si med hvordan man parkerer og hvordan man reingjør bilen.

Det er nok så mange faktorer som spiller inn, avhengig av hvordan man bor, lader og parkerer, og bruker bilen.

Jeg lurer på om det kan være greit å få en lunk i skivene, etter kjøretur i regnvær, rett før man kjører inn i garasjen. Man kan jo legge inn som vane å sette bilen i nøytral, for å bruke friksjonsbremsene, rett før man svinger inn innkjørselen hjemme.
#73
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
mandag 07. august 2023, klokken 20:22
Fantastisk!
Det viser at batteriet kan holde lenge for den som tar godt vare på det.

Men det kan også tape seg fort, for den som ikke tar hensyn til bilen.
#74
i-Pace / Sv: Hvorfor faller prisen på bilen?
tirsdag 18. juli 2023, klokken 21:59
Leste en artikkel i dag:
Om at mange bilister som har kjøpt de dyre el-bilene, har billån som de nå ønsker å redusere, og de selger bilene med stort tap, for å bytte til billige fossilbiler. Dermed er rimelige fossilbiler ettertrakta.
#75
Kjøpe elbil? / Sv: Voyah - Noen som har tatt steget helt ut?
mandag 17. juli 2023, klokken 14:57
Er det noe å trakte etter, å bruke så mye penger på en kinabil av et ukjennt merke?
Det er vel mange andre biler man kunne fått får den summen.
Det er omtrent like mye som vi gav for en ny indisk bil, av typen 2021 i-pace.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA