Sitat fra: FroBe på torsdag 18. januar 2024, klokken 19:08Det er fire måter å varme batteriet på en Leaf:For å forvarme batteriet, gjelder det å parkere innendørs.
1. La utetemperaturen synke til -25°C, da startes automatisk varming.
2. Koble til hurtiglader, da stiger temperaturen i batteriet mens det lader.
3. Belaste batteriet hard i lang bratt motbakke.
4. Regenerere lenge i lang bratt nedoverbakke.
Må du lade eller kjøre med et batteri som har kuldegrader, så gjelder det å ha låge strømmer, ellers vil du slite på batteriet.
- Leaf har vanligvis varmekappe på 200 eller 300 watt etter min husk, som starter på egenhånd i sprengkulde og stopper i litt mindre kulde, eller når man har dratt ned batteriet til 30%, litt avhengig av årgang. Dvs at den kan trekke ned batteriet til 30% noen dager før du kommer til Gardermoen etter ferie, og da står du der med både kaldt og nesten tomt batteri.
- Battery University anbefaler å ikke lade li-ion-batter under frysepunkt: https://batteryuniversity.com/article/bu-415-how-to-charge-and-when-to-charge I Iflg en annen artikkkel kan man lade med svært låg hastighet. Kjølige batterier bør man også lade sagte, hvis man lader på høy SOH. Hurtiglading under frysepunkt, skal man sjølvsagt ikke gjøre. Høy ladefart på høy soc med kaldt batteri gjør at det vokser tråder som kan kortslutte cellene.
- Kjører du fort oppover bakker med kaldt batteri, kan du miste flere kapasitetsbarer på en tur.
- Du har begrensa regenereringseffekt med kaldt batteri.