Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trekkoppbil

#2686
Kjøpe elbil? / Sv: Rekkevidde, jobbpendling, type bil
mandag 19. januar 2015, klokken 21:57
Aller først ville jeg:
-Høre med arbeidsgiver om det kan settes opp flere ladepunkter.
-Se om kollegaene kan finne en løsning hvor man deler på på ladepunktene. Mange trenger kun å lade en liten del av dagen. Enkelte lader kun med 10A, og da kan du suge ut 6A fra den samme kursen.
-Sjekk om det er stikkontakter som ingen bruker. I enkelte garasjer er det 3-faseuttak, eller industrikontakter som ingen bruker, og som kan brukes, om du bare skaffer deg rett utstyr. Det kan også være stikkontakter som ingen bruker, men som du kan nå med en skjøteledning.
-Sjekk om det er offentlige ladepunkter i nærheten. Å gå noen hundre meter til fots kan være fint.

Om du kjører på motorvei i regnvær, så kan det gå mye energi. Det kan være lurt om du har mulighet til å lade ca 10kWt mens du er på jobb.
#2688
Jeg forstår ikke problemstillingene her.

Hva er problemet for Ishavsveien?
Om Ishavsveien ønsker å utsette utbygginga, kan man ikke da bare sende ny søknad om støtte, når man er klart til å bygge ut? Vil det koste mer enn firmerker og papir, å sende søknaden på nytt i framtida?

Og hva er problemet for Transnova?
Kan de ikke bare vente med å betale støtte, til ladestasjonene er operative, og la Ishavsveien bygge ut når det måtte passe?  Når man tar i betraktning at andre hurtigladetilbydere har ladestasjoner som kan være ute av drift et halvt år om gangen, mens stasjonene er på kartetet, og bilistene forventer at de skal fungere,  så må det være ganske uvesentlig om Ishavsveien utsetter sin utbygging en periode, for å sikre stabilt utstyr.

Det er tydeligvis et spill mellom Ishavsveien og Transnova som vi ikke har grunnlag for å forstå, når vi er utenforstående.

Og hva er problemet for bilistene?
Ishavsveien har en prisstruktur som  er svært upassende for de fleste bilister, og jeg regner med at de færreste vil lade hos Ishavsveien.  Når man ikke lader hos Ishavsveien, så regner meg med at det ikke betyr noe når Ishavsveien bygger ut. Hvorfor lader man heller ikke på konkurerende ladestasjoner, om man ikke er fornøyd med Ishavsveien?

Jeg har kun erfaring med Ishavsveien fra i vår. Da var stasjonene gratis og åpne for en periode, av spesielle årsaker.  Det var faktisk de eneste hurtigladerene som jeg fikk til å fungere langs E6 gjennom Østfold og Akershus. Det meste av dagen gikk med på å orientere seg og leite etter stasjoner og prøve ladestasjoner som jeg ikke fikk til å fungere. Ishavsveien sine stasjoner lå lett tilgjengeilg langs hovedveien, og med passelig avstand: På motorveien i regnvær, var det greit å smålade med 3-4 mils mellomrom. I mange andre sammenhenger, må man inn på omveier og småveier for å finne ladestasjoner, som man aldri veit om fungerer, og man risikerer å måtte ty til nødladning via 16A. Når man da har brukt tid og kWt på å leite etter ladepunkt, så må ban lade enda flere timer på 16A for å komme videre.
Det er svært skjeldent jeg har funnet andre ladestasjoner som fungerer på østsida av Oslo-fjorden.
#2689
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Pris på type 2 lading 16a
lørdag 17. januar 2015, klokken 19:06
1 kr pr minutt for 22kW er vel en overkommelig pris: Står du 30 minutter og lader 11kW, så kan det være greit nok.
Enkelte ladestolper som har 3 fase, og også en shcuko-kontakt. Der kan man i stedet lade 1 fase 16A eller lågere, så man kan velge mellom 1-fase og 3-fase.  Det er jo en fleksibel løsning med denne valgmuligheten, men da blir det urimelig dyrt, om man bruker 3kW.
#2690
Her er dagens bilde av ladeplassene på kjøpesenterent på Liertoppen:
Se vedlegg 20150117_002.jpg

Det er et kjøpesenter med anslagsvis hundrevis av parkeringsplasser og svært mange biler. Men det er kun 3 ladeplasser, og de er merka svært tydelig med store skilt om at de er ladeplasser. Da jeg kom dit i dag, var 2 av de 3  ladeplassene okkupert av andre biler som ikke lada. Mens de var parkert mange el-biler rundt omkring, som ikke hadde muligheter til lading.

Alle gjør vi feil i blandt, og man kan komme i skade for å parkere feil på en travel lørdag. Det som vekker bekymring, er når jeg ser hva slags sjåfører det er som okkuperer ladeplassene tar de fra den som vil lade: Det var ikke Mercedes-sjåfører eller BMW-sjåfører, og heller ikke Lada-sjåfører eller suzuki-sjåfører. Hadde det vært den typen sjåfører, så kunne det nesten være forståelig at noen gjør feil. Men det var Nissan Leaf sjåfører og  etterhvert VW e-up sjåfør, som parkerte der uten å lade.
Og det var ikke bare ett enkelt feiltrinn: Det var faktisk 2 Nissan Leaf som stod feilparkerit på ladeplassene, uten å lade.   Det er hundrevis av parkeringsplasser her, men de klarte akkurat å finne ladeplasssene i stedet. . Man skulle tru at disse sjåførene har alle forutsetninger for å forstå hva en ladeplass er for noe, hvem den er tiltekt, og at noen kan ha behov for å bruke den. Når ikke en gang disse sjåførene forstår det, så blir jeg bekymra over norske sjåførers evner og tilregnlighet.  Om disse sjåførene ville klare å bestå eksamen for førerkort i dag, tviler jeg på. Burde man sende bekymringsmelding til myndighetene om at det er evneveieke bilister på veiene, og i parkeringskjellere?

Jeg la flyer for feilparkerte biler under viskerene på bilene:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1734.msg13397.html#msg13397

Jeg kjenner ikke historikken for hvorfor bilene stod der, og det kan være gode grunner til det for allt jeg veit. Kanskje var det EVSEene som var stjålet.
Det var ikke bare snakk om kortvarig stans. Etter halvannen time, stod dene ene Leafen der fortsatt, med flyer i vinduet. Den andre plassen var ledig. Da kom det kjørende en E-up på den eneste ledige ladeplassen, og sjåføren gikk av gårde uten å sette bilen til lading. Da løp jeg etter med en flyer som jeg gav til sjåføren, og jeg forklarte at jeg var sjokkert over at ikke en gang el-bil-sjåfører oppfører seg bedre. Sjåføren bare gikk videre, uten å flytte bilen.


Det må ha vært hundrevis av fossilbiler parkert på kjøpesenteret i dag. Ingen av dem blei parkert på ladeplassene. Det er kun 3 ladeplasser i kjelleren som er gratis, og det er en ladestolpe ute hvor det koster 1 krone pr minutt å lade 16A, og det er en hurtiglader som koster kr 2,50 pr minutt.

Rett nok er det ikke noe forbud for uvedkommende å parkere på ladeplassene. Skiltinga sier ikke direkte at det er forbudt, og jeg kjenner heller ikke til noen skriftelig lov som sier at det skulle ha vært forbudt.  Men all menneskelig fornuft, og uskrevne regler, sier at ladeplassene er til for lading, og for at lading skal bli mulig, så unngår uvedkommende å parkere der.  Biler som ikke lades, er uvedkommende.
#2691
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling med EL-bil Oslo-Sandefjord
fredag 16. januar 2015, klokken 00:49
Dersom du kan lade midtveis, så er det mulig du kan klare det med 2 stk Leafer, om du bytter bil på veien.

Kjører du litt hardt på Motorveien i regnvær, klarer Leafen kanskje 4 km pr kWt. Kjører du svært forsiktig på gamleveiene med låge fartsgrenser, og du tar beinveien gjennom Holmestrand etc, kan du komme opp i 8 km pr kWt.  Gir du trampen i bånn oppover lierbakkene, så du bruker 80kW, så må du kanskje hurtiglade 2 minutter for hvert minutt du putter gassen helt i bånn.

Å kjøre fra Torp til Oslo, behøver ikke å være så galt. Mellom Drammen og Oslo er det hurtigladere. Å kjøre motsatt retning, kan være håpløst. Hurtiglading kan være effektivt, når batteriet er ganske tompt. Etterhvert som batteriet fyller seg opp, går ladinga treigere, og treigere, og det kan slite på batteriet, om du lader det høyt opp hurtig. Når du stopper for å hurtiglade, bør du ikke ha helt tomt batteri, da det kan være lurt å ha nok lading til å komme seg videre til neste hurtigladestasjon, om stasjonen ikke virker.
#2692
AC-kontakta på Leaf,  er av typen J1772 med 3 pinner, hvor du har en pinne til 110V, og en annen til 240V.
Europeiske biler har Mennekes-kontakt, med 5 pinner, for å ha 400V mellom fasene, og 230 mellom hver fase og N.

Du kan bruke ladekabel med Mennekes i andre enden, for bruk på offentlige stolper, men du kan kun bruke en fase inn på J1772.

Jeg tviler på at Chademo blir vanlig for hjemmemarkedet. Som regel er det når man er ute langs veien, at man trenger hurtiglading, mens man typisk har bedre tid til å lade hjemme.
For den som vil ha litt raskere lading hjemme, kommer det biler med ulike kapasitet på AC/DC-omformerene.  Mange Leafer har AC lader på 3,3 kW. Har du en 2014 modell, så vil 6,6kW lader være tilleggsutstyr, med unntak av SV- og SL-modellene som har 6,6 kW som standard.

Ønsker du å lade med DC, så klarer du sikkert å finne noen små strømforsyninger, om du leiter litt. Som disse:
http://www.evtec.ch/c5website/index.php/en/products/move_and_charge/
http://www.blocket.se/jonkoping/Barbar_snabbladdare__AC_DC__22kW__nyhet_57956752.htm
#2693
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Romjulssalg på ladekabler?
onsdag 07. januar 2015, klokken 20:25
Ved nærmere ettersyn, ser det ut som at Evse fra EVSE Upgrade er på 20A, og ikke 24.
#2694
Det var moms i fjor.
Iflg statsbudsjettet for 2015, skal det vel være momsfritak på batterier, uten at jeg kjenner til nøyaktig når det vil komme:

"Stortinget har i forbindelse med budsjettforliket med Venstre og Kristelig folkeparti vedtatt å innføre merverdiavgiftsfritak for leasing av elbiler og for kjøp av elbilbatterier.

Det vises til omtale i Innst. 3 S (2013-2014)." http://www.statsbudsjettet.no/Tilleggsproposisjon-2014/budsjettet-fra-A-til-A/Merverdiavgift--leasing-av-elbiler-og-kjop-av-elbilbatteri/

"6.2.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettforliket mellom disse partiene og til at leasing av elbil samt kjøp av elbil-batteri skal fritas fra merverdiavgift. Flertallet viser til at lovendring knyttet til dette beskrives i Innst. 4 L (2013–2014). "
#2695
Model X 2014 - 2022 / Sv: Poll: Pris Model X?
søndag 04. januar 2015, klokken 01:32
Tesla oppgav høsten 2013 at Model X skal koste det samme som Model S:
"Model X vil ha en pris som en tilsvarende utstyrt Model S. Det vil komme flere detaljer ettersom produksjonsstart nærmer seg."

Ut i fra denne opplysningen, regna jeg med at Model S ville komme i en 4wd-utgave, før lansering av X, og at den ville sette prisnivået.
Spørsmålet nå, er like gjerne hvordan prisen på Model S vil utvikle seg.  Prisen i norske kroner varier med valutasvingninger og evnt moms.  Prisene vil også variere over tid av utallige årsaker.
#2696
USAleaf / Sv: Importera Leaf från USA till Sverige.
fredag 02. januar 2015, klokken 19:07
Det kan være lurt å finne et amcar-forum, for å lese om hva man må passe på når man importerer bil. Finn fram til ei sjekkliste.  Dersom bilen ikke har clean title, kan det være vanskelig å få den registrert i enkelte europeiske land, og er det lien på bilen, kan det bli vanskelig å få den ut.

-Biler som er gått i varme strøk har gjerne dårlige batterier. Spesielt om det er i innlandet i sydstatene. Jeg ville ikke kjøpe bil herifra, om ikke batteriet er så dårlig at man har god sjans til å få nytt batteri, før bilen skipes.  Tell barene til høyre i instrumentpanlet. Det skal være 12. Om det er færre, så ville ikke jeg kjøpe bilen. Er det borte 4, så kan du ha håp om å få nytt batteri på garantien, før du skiper over bilen. F.eks her er det en bil fra Az til salgs, hvor det er kun 6 barer: http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=RAA&SWO=1816340 Om du kjøper en sånn bil, er det greit å spørre en dealer om det er håp om å få det på garantien.  Alternativt kan man betale i underkant av 5700-5800 usd for innbyttebatteri + betaling for jobb på noen timer, før man shiper bilen.   Jeg ville kjøpt bil fra slutten av ett årstall, for at den skal ha gått så få sommre som mulig.
-2011-modellen blei levert uten Cold Weather package i mange stater, mens nyere modeller har det i alle stater.
-Quick Charge port er standard på SL fra 2012 og nyere.  I 2011 hadde 90% av SL den optionen, mens ingen andre hadde det.  På 2013 og nyere er det tillegsututstyr på de andre modellene, men jeg tviler på at du kan få det ettermontert. Quick charge er vel sjølvsagt her hjemme.
-Trim S har ikke LED-lamper, og den har heller ikke europiske farger på lysa.  Hva som skal til for å bygge om, for å få den godkjennt i Europa, kjenner jeg ikke til. Det finnes også noen SV som ikke har LED, og jeg lurer på om de kan ha samme lamper som S har.
-EVSE kan du sende til evse-upgrade i CA for oppgradering til 240V.
-USA-bilene har TPMS på 315Mhz. 
-Jeg har aldri sett bil til salgs i USA, med noe annet enn helårs M+S dekk. Kjøper du vinterhjul i USA, så får du ikke lov å sende dem med bilen Roll on Roll off, da det er kun originalutstyr du får sende med bilen, dersom du ikke putter den i en container som du kan fylle med hva som helst.  Kjøper du vinterhjul i Europa,  så spørs det hvordan man skal få kjøpt tpms. Det kan være greit å ha noen klonbare, så vinterhjula får samme IDer som sommerhjula.

Har du et foretak, så kan du få tilganger til amerikanske wholesaleauksjoner. Er du privatperson så må du antakelig handle via en proxy-dealer som kan var klønete.  Ellers kan du kjøpe på f.eks Ebay, fra forhandlere som typisk har kjøpt biler på wholesaleauksjoner, men der kan det bli dyrere og dårlig utvalg. Autotrader kan også være et sted å sjekke.

Frakt kan du bestille fra f.eks http://oceaniashipping.net eller international-shipping-services.net.

Bor du i Sverige, uten å ha så mange intensiver for 100%-elbil, så kan Chevrolet Volt være et greit alternativ å vurdere.  Den koster ikke stort mer enn en Leaf SL, og den er bedre å kjøre.

Lykke til!
#2697
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Romjulssalg på ladekabler?
tirsdag 30. desember 2014, klokken 23:56
Et lite garasjesalg for den som er i Oslo-området:

Jeg har et par EVSE til overs fra Evse-upgrade.  Det var et par brukte usa-modeller fra Nissan, som jeg hadde liggende, og som jeg tok med på en usa-tur før jul, og jeg fikk dem oppgradert der.  De kan stilles inn fra 6 til 24A. 240V.  Jeg kan selge for 4500 kr pr stk, uten europeisk støpsel, for den som vil sette på støpsel etter eget valg, eller ha fast kabling.

Ellers har jeg også noen ubrukte kabler fra Besen-group til overs:
16A EVSE med Schuko, kr 2500
16A kabel med Mennekes plugg i den ene enden, og J1772 i den andre, kr 1400
32A kabel med Mennekes plugg i den ene enden, og J1772 i den andre, kr 1500
                                   
Bare send meg en personlig melding, om du er interressert.
#2698
Opel Ampera PH / Sv: Ampera vs Volt
lørdag 27. desember 2014, klokken 11:48
Finnes det noen dokumentasjon på hva som er forskjellene på USA- og europamodellene?
#2699
Nissan / Sv: Errormelding
torsdag 25. desember 2014, klokken 19:21
Vi har samme erfaring med en nøkkel til en 2012 SL.
Workaround som jeg har prøvd, er å dytte nøkkelen mot startknappen noen ganger, til bilen starter.

Etter å ha spurt fagfolk om hjelp, blei jeg ikke stort klokere.  De ba meg hele tida bytte knappcellebatteriet til fjernkontrollen, men det var ganske nytt, og det testa ok, og fjernkontrollen  fungerte. Jeg kjenner ikke til hva batteriet har med nøkkelen å gjøre, dersom nøkkelen bruker RFID.

I går prøvde jeg nøkkelen igjen, etter at jeg ikke har brukt den på noen uker, og nå virka hverken fjernkontrollen eller nøkkelen normalt. Jeg bytta batteri, og nå virker begge deler. Vi får se hvor stabil den er.

#2700
Elbilen i Samfunnet / Sv: Snikutføring av gratis parkering?
mandag 22. desember 2014, klokken 16:22
Det er nasjonale lover som sier at det skal være gratis å parkere elbil på kommunale p-plasser, så lenge man ikke går over lovlig parkeringstid.
Ofte må man dokumentere tidspunkt for når man har parkert bilen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA