Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trekkoppbil

#2656
Det er ikke lov å ta betalt for elbil på kommunal parkering, iflg Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr

§ 8a.Avgiftsfri parkering for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn

Elektrisk og hydrogendrevet motorvogn kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkering skjer i henhold til tidsbegrensningen.


§ 2.Innføring av avgiftsparkering

En kommune kan, etter å ha hørt politiet, vedta at det på bestemte steder i kommunen bare skal være tillatt å parkere mot betaling. Innføring av avgiftsparkering forutsetter at kommunen i samsvar med reglene i § 18 har overtatt håndhevingen av ordningen med gebyr etter § 14.

Kommunal avgiftsparkering på riksveg eller fylkesveg krever samtykke fra regionvegkontoret. Kommunal avgiftsparkering på privat veg forutsetter samtykke fra eier av vegen.

Forskriften begrenser ikke grunneiers rett til utleie av grunn til parkering på privatrettslig grunnlag.
#2657
Offentlige 3-fasestolper har ofte Mennekes-kontakt, mens japanske, koreanske og amerikanske biler på en fase har J1772-kontakt.
Skal du ha en kabel å bruke i mellom, så finnes det kabler på 16A, og kabler på 32A på markedet.
Ladestolpen leser på underlig vis om du har en kabel for 16A eller 32A.
Dersom ladestolpen har 32A sikring, og du har 32A kabel, så regner jeg med at bilen kan suge 32A på den ene fasen, om den klarer det, så jeg tipper du kan få 6,6kW. Ladestolpen gir signal til bilen om hvor mange Ampere den kan trekke, og når ladestolpen får pilot-signal fra bilen, forstår den at kontakta er plugga i, og den kan gi spenning, uten å risikere berøringsfare.
Dersom ladestolpen har kun 32A sikring, og ingen 16A-kurs, så vil den ikke gi spenning til en 16As kabel, ut fra det jeg har forstått fra andre på forumet her. 
#2658
There are local Nissan Dealers where you can pay with credit card at Tønsberg and Drammen:

http://www.ladestasjoner.no/preview/?csid=NOR_01542
http://www.ladestasjoner.no/preview/?csid=NOR_01623

In between you might have to avoid fragile bridges and tunnels, and detour via villages where you will not like to get stuck in the rush hour:


If the QC at Tønsberg is not working, you might ask for a 16A j1772 outside the dealer, where you might have to charge few hours. The next option is QC at Kiwi Kleivbrottet
Hvittingfossveien 29, Holmestrand, Charge&Drive chip.
#2659
Plugg-inn hybrider / Sv: Volt 2. gen
fredag 20. februar 2015, klokken 19:27
2. generasjon kommer vel til høsten.

Bruktbiler fra GM som er over 6mnd gamle, kan du frakte ut fra USA, så det burde være mulig å få tak i til neste år.
Det som er litt brysomt, er å bringe bilen til laboratorium for å få europeiske utslippstall, som koster 3500€ i Tyskland.

Her er det en video om eksisterende versjon av Volt og ELR: http://cleantechnica.com/2014/04/06/test-drive-compare-cadillac-elr-chevy-volt/
#2660
Opel Ampera PH / Sv: Ennå håp for Opel Ampera?
fredag 20. februar 2015, klokken 18:02
Det var en bra nyhet, at Ampera fortsatt skal være i handelen.

Den nye modellen av Volt som kommer til høsten, har mindre batteri og ett 5. sete, og batterikapasiteten er bare litt større en på de gamle.

Chevrolet i Europa er vel i ferd med å legges ned.

Det er ca 1000 Volt og 5000 Ampera i Nederland, men jeg trur de ligger litt høyt i pris.

Volt koster ikke mye brukt i USA, og for den som er ute etter billig el-bil, så er det USA som er markedet. Der er det enkelte biler som er gått veldig langt, og som har prisantydning på ca 10 000 usd og lågere, på wholesaleauksjoner.  Biler som er gått lite, er mye dyrere og du finner dem i alle prisklasser. Finner du ikke dyr nok Volt, så har Cadillac en dyrere utgave  og som er en annerledes bil.
For å få overkommelig engangsavgift, så trenger man utslippstall på bilen. Dekra i Tyskland kan måle bilen på laboratorium for 3500€. Det er også mylig man kan få det gjort av  Avl  i Sverige eller hos Tüv i Tyskland.
Europeiske typegodkjenninger av Volt og Ampera operer med utslipp på 27g Co2 pr km, og NoX på 0,6, men man får ikke bruke tall fra disse typegodkjenningene på enkeltegodkjennte brutkbiler fra USA, og jeg har ikke funnet annen utvei en å bringe hver enkeltbil til laboratorium. Jeg prøvde å putte ulike tall inn i en importkalkulator, og det ser ut som at dersom co2-utslippet er under ca 45g/km, så blir engangsavgiften null for Volt.
#2661
Leaf 2010-2017 / Sv: Hjelp til å sette pris på salg av bil?
torsdag 19. februar 2015, klokken 00:38
Tekna mangler vel 6.6kW som standard.
SL mangler carwings og europeisk nissan garanti og -støtte.
#2663
Er det ønskelig å kjøre E18 gjennom Vestfold?
Det er en omvei langs kysten med en del fartsettapper, og muligens lange hopp mellom ladestasjonene, og mye kø. Det kan være en dårlig kombinasjon.
Kjører man kortere veier, f.eks gjennom Skien, hvor det er lågere fart, så blir det gjerne mye mindre lading, og da kan man spare tid.
Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er bygd rett motorvei mellom Sande og Grenland.
#2664
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Chademo mot slutten?
onsdag 18. februar 2015, klokken 23:52
Eu bestemte vel for et par år sida at man ikke skal gi tillatelser til nye ChaDeMo-ladere etter ett visst år, da EU vil satse på sin egen standard. Jeg trur det var 2018.
I 2013 kom det artikler som forklarte at ChaDeMo var døden nær, og at det er ukurant da mange bilfabrikker satser på andre løsninger. Det var jo litt pussig, for den gangen var det solgt i størrelsesorden 100 kjøretøy world wide, som støtta Combo.
De fabrikatene som går får Combo, er stort sett de samme som selger biler uten hurtiglading, eller som ikke selger EV i det hele tatt. Så man sitter stort sett igjen med VW som bruker Combo, og VW selger vel EV nesten bare i Norge.
Etter 2013 har jo nye bilmodeller kommet med ChaDeMo, som Outlander og Soul.

At byråkrater i EU skal kunne forstille seg hvoran EV-markedet og teknologien er om 5 år, og at de klarer å bestemme at det skal bli slutt på tillatelser til nye stasjoner med den pluggen om 5 år, synes jeg er ganske besynderlig.
Mye kan skje i mellomtida. Som dette:
2015/01/16

    New! CHAdeMO becomes a European (EN) DC charging technology standard

Trenden med forbrukerelektronikk ellers i samfunnet, er at man går for enklere og mindre kontaktplugger.  Da spørs det om det slår til med en enklere dc-kontakt i framtida, og at man går over til andre typer plugger. Men betyr det noe?  Foreløpig trur jeg ladestasjonene kommer med ulike dc-plugger for en periode, så får vi se hva som fungerer og hva som slår ann over tid. En gang jeg lada i vinter, så jeg en combo-plugg som var knust. Jeg veit ikke om noen har kjørt av gårde med kabelen i, eller hva som har skjedd. Er det noen dyre problemer med Combo, kan vi fort ende opp med at det kun er VW-forhandlere som har Combo-ladere å tilby.
#2665
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Erfaring med Kiwi/fortum hurtigladere
onsdag 18. februar 2015, klokken 22:51
Jeg har inntrykk av at det feila de fleste gangene jeg prøvde i sommer, mens det som regel har fungert i vinter.
Det er blant annet et RFID-mareritt: Du veit aldri om systemet klarer å lese brikka di, hvor lang tid det tar, eller hvor mange ganer du må prøve.  Nylig prøvde vi rundt 10 ganger med 2 forskjellige brikker for å starte lading, og da vi skulle avslutte, måtte vi ringe Sverige for å stoppe ladinga.
#2666
Quick Charge:
In the Oslo-area it might be useful to have RFID from Fortum Charge & Drive: http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/
There are some Chademo's from Grønn kontakt as well with there RFID: http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge
There are few Chademos from Ishavsveien south of Oslo on E6, but hopefully you avoid to use them.

There are mainly credit RFIDs in use, and i don't know which options you have as a foreigner. There might be sms-alternatives to RFID, but i don't know how they works, or if it works with foreign phones.

I am not sure about the distance Oslo-Kristiansand. I think that distance require some planning. It used to be not so denstly QCs there, and you never know if they are working or not. It might be better now.

Slow Charge:
Schuko-plug is a must have in Norway.
In Oslo, there are many public free charging points with Mennekes-outlet. To use them you need a cable with Mennekes plug in one end, and J1772 in the other, and i think you use any RFID to start, and the same RFID to stop and unlock your cable. If you have schuko-plug, you can always use that instead.
Public chargers with J1772-cables are not common, but there are in a shopping center at Slependen.

I don't think you need any subscriptions for slow charging in Norway, except for few Mc Donalds with Fortum.  There are some public slow charging points that require a hardware key that you might get at an office at Oslo Kommune.
16A EVSE should work in most outlets. There are few old outlets for engine heaters, that might have 10A fuses or less.

Parking in Oslo is confusing for visitors, and if you do a small mistake, you can be sure to get an expensive fine. In Norway EVs can park for free a parking lots that belong to any kommune. If you put a dial in the window, you can adjust it to the time you park the car, to show that you don't exceed the maximum parking time, if there is any.

When you drive in Norway, remember to give way to trafficc from the right.

If you drive long distance on wet highways, the Leaf might consume much power if the speed is high. Be prepered to spend a lot of time on charging.
You might switch your car from miles to km.

Maps:
LadeNå app
http://ladestasjoner.no/
http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet
http://touch.1881.no/kart?ladestasjoner
http://www.uppladdning.nu/Map.aspx?ln=no
If you have an european Leaf, it might have a map?
#2667
B-Electric / Sv: Lading
torsdag 12. februar 2015, klokken 06:33
Hva med USA-modellene. Hva slags AC-inngang har de?
Støtter de 3-fase i det hele tatt?

Jeg ser det er 3 stykker til salgs på auksjon i dag.

2 av dem selges som mandags-modeller, "lemon". Det er et dårlig tegn når en av dem har kun gått 600km.
Den 3. finner jeg ikke tilstandsrapport på, og den har nyere vin-nummer på 001733 og jeg ser ingen lemon i historikken på den.

Her bør man vel rygge unna?
http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=RAA&SWO=1747466#
http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=RAA&SWO=1841864#
#2668
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer el-bilkjøp, men er veldig usikker
tirsdag 10. februar 2015, klokken 23:24
Man veit ikke hvor lenge elbilfordelene kommer til å vare, og 2017 er ikke skrevet i stein.

Etter klimaforliket er fordelene freda til antallet elbiler er kommet opp i 50 000. Det kan skje i løpet av vinteren eller våren 2015, uten at jeg kjenner til noen nye prognoser.

Klimaforliket har fastsatt spesielle mål om Norges utslippstall for 2020, og i flg klimaforliket skal partiene møtes igjen i 2017 for å bestemme hvilke virkemidler som skal settes inn de siste åra, for å nå måla i 2020.

Visse fordeler kan man ikke ta fra oss, som følelsen av å kjøre en rolig elektrisk bil, uten forbrenningsmotor.  Med gamle biler kan vi nok fortsatt få kjørelydløst.

Med elbil har vi mange goder, ved at det er satt opp ladestasjoner mange steder, og vi har mange ulemper ved at det også er mange steder hvor det ikke er så populært at vi lader, eller det mangler stikkontakter, og det er hurtigladere som ikke fungerer osv.
Mange elbilister innretter seg etter forholda og trives med det, mens det er noen få som kutter ut elbil.

#2669
Elbilen i Samfunnet / Hva sier el-bilen?
søndag 08. februar 2015, klokken 17:37
Toget siet tøff.
Bråkebilen sier vroom.
Reven sa danse.

Men hva sier el-bilen?
#2670
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Merkeforskjell på hurtigladere?
tirsdag 03. februar 2015, klokken 23:33
Egentlig synes jeg ikke ladestrømmen er så viktig.  Det er bare de aller første minuttene at batteriet klarer å ta i mot stor strøm alikevel.

Det som er av betydning, er hvor vellykka avlesing av RFID er. Det kan være mye trykking og venting for å få lest av RFID-brikka, og ofte må man prøve igjen og igjen. Hvis man må prøve kanskje 10 ganger for å sette i gang lading, og man deretter må prøve et ukjennt antall ganger for å avslutte ladinga, så er det håpløst. Det er vel ikke så rart at enkelte tyr til nødbryter eller brutale løsninger, for å avslutte ladinga.

At ingen kan finne på en annen autentisering enn RFID?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA