Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trekkoppbil

#1
Kapasitetsgarantien, garanterer minst 9 barer.

En bakgrunnshistorie, er at i sørstatene i USA, var bilistene misfornøyde med kapasitetstapet på 2011 og 2012. Batterier uten kjøling varte ikke så lenge der, og spesiellt ikke 2011 og 2012. 80% av bilene gikk på leasing, og leietakerene fullada batteriene til stadighet i varmen, og det går ikke bra.


Etter ett massesøksmål, kom Nissan USA med en nye garantivilkår på gamle biler hvor man lover nytt batteri, når man har 8 eller færre barer i garantiperioden.

Jeg trur kapasitetsgarantien er blitt mer internasjonal, men Nissan Europa er kjennt for å være gniene på cellene som byttes. I USA er det i motsetning til Europa produksjon av retrofit-batterier.

Den gangen 2012- og 2013-modellene var 2-3 år gamle, kjøpte jeg flere 8 barers biler på auksjoner i sørstatene, og der fikk jeg nye batterier uten diskusjon.
I USA blir 30kwt bytta ut med 40kwt på kapasitetsgarantien. Man kan lese mye om det på https://mynissanleaf.com/
For få år sida kjøpte jeg en 2016 30kwt, og jeg fikk nytt 40kwt batteri på fabrikkgarantien. I år kjøpte jeg en 2017 30kwt til 4000usd, men denne gangen måtte jeg vente flere måneder på nytt batteri, og det var flaut at bilen blei stående så lenge hos dealer.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Kassebil til ~100k
mandag 09. desember 2024, klokken 22:11
Synes hensynet til å unngå kinabiler er langt viktigere enn valg av ladkontakt.

Ser i grunn flere fordeler enn ulemper med Chademo, men det kan komme litt an på hvor man vil lade.

Reint praktisk, er forskjellen at Chademo vanligvis var brukt på biler med lading i fronten. Det virker som det var en trend blant bilfrabrikanter å gå over til ladeluker på sida av bilen, mens man innførte CCS, men for bilister er det mer praktisk å lade foran, så man slipper problemer med at ladekabelen er på feil side av bilen. I sidelukene er det praktisk å spare plass, så man brukte kombinert kontakt for AC og DC. En av ulempene med det er at man får ulike ladekontakter i ulike land.

Teknologisk sett er CCS disruptiv: Dvs man valgte en ny og dårlig teknisk løsning av politiske grunner. Den har en låghastighets databuss, i stedet for bransjestandarden canbus, som brukes på Chademo og Tesla superhcarger. Tviler på at det har noen praktisk betydning på kort sikt, men det høres ikke så framtidsretta ut. I USA har den ene bilfabrikanten etter den ene gått bort fra CCS for lenge sida. I Europa brukes en versjon av CCS som er forskjellig fra det som brukes ellers i verden. Alle bilfrabrikantene har Chademo-biler på det japanske markedet.

#3
8 år er bra. Det gjelder å ta vare på det man har. Spesielt batterier.

Ellers bør man kjøpe rett batteri.
Biltema har hatt noen sølv-batterier som er for spesielle biler, og som man bør passe på å styre unna.
Litt usikker på hvordan det fungerer på Leaf, men til Leaf er jeg anbefalt ett av de aller billigste batteriene, av biltemaselger.


#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Verksted som bytter brukt PTC varmeelement?
fredag 06. desember 2024, klokken 23:18
Det er noen mekanikere som bytter sikring på den gamle, i stedet for å bytte hele PTC. Det er knotete, men det kan gå.
#5
Forstår ikke hvorfor kjørelengde over 50 000km har noe å si.

For biler hvor garanti er av betydning, så kan kjørelengde være av betydning.

Når det gjelder framdrift, så gjelder det å sjekke vektfordeling på de aktuelle kandidatene, og dekktype som passer til det vanskeligste føre. Gjelder det nysnø, kan man vurdere Hakka R3.
#6
Mandag til torsdag. kan jeg se visse fordeler for bussen at man unngår kø i kollektivfeltet.
Har aldri sett at noen har fordel av å kaste ut elbilene fredag.

Veien har svært dårlig utnyttnellse i rushtrafikken, og derfor blir det kø:
  • Kollektivfeltet ligge i høyre felt. Det er kryssende trafikk i dette felte, som gjør at det blir kø, og derfor kan man ikke ha så mye trafikk i kollektivfeltet.
  • En flaskehals er avkjøring ved fornebu. Her er det kun et avkjøringsfelt som brukes både for trafikk til ringveien, og til Snarøyveien, mens det er behov for 2 avkjøringsfelt her. Kollektivfeltet går over til avkjøringsfelt rett før avkjøringen. Det er kort strekning hvor trafikken skal innordne seg og bytte felt, og det skaper kø. Det er 2 felt som går videre mot Oslo,og her blir det ofte luker på 100-200meter foran bilene, fordi mange ikke følger på når køen løser seg opp.
Det er fascinerende å se hvordan folk står i kø 1 time, og når man kommer der hvor trafikken løser seg opp, så somler man, og man lar det være ei åpen luke foran seg. Somler man 5 sekunder her, så kan det være 20 000 trafikkanter bakover i køen som blir hefta 5 sekunder, og det blir 5,5 timer venting til sammen.

Utnyttelsen kan løses:
  • Fjern kollektivfeltet fra Høvik. Om trafikken får 1-2 km til å innrette seg i rett felt før avkjøring til Fornebu, så kan det bli en vinn-situasjon for flyt i trafikken.
  • Fjern hele kollektivfeltet. I stedet skulle det vært samkjøringsfelt i venstre felt fra Asker til Høvik. For ekspressbusser og nesten alle andre, vil det bli bedre flyt i trafikken. Lokalbusser som trenger stopp, kan kjøre utenom E18 fra Blommenholm til Høvik. Det bør ikke være så mange busstopp på hoveveien.
  • Lag ekstra avkjøring til Fornebu, over Oksenøyveien
#7
Kjøpe elbil? / Sv: 190 000 tusen i verditap på en uke - kinabil
torsdag 15. august 2024, klokken 09:09
Ja, det er ei stor boble av mange nye elbilprodusenter med dårlig økonomi.

Fisker er noe helt annet.

Vi bør holde 2 ulike fenomener fra hverandre:

  • Pionerer som drar ny teknologi
    De siste 20 åra har vi hatt bilister og mange aktører som har satsa penger på eksperimentelle bilmodeller og som har utvikla teknologier som vi nå alle har nytte av.  Stor takk til alle som har bidratt her. Fisker er en av dem. Han var tidlig ute med å produsere banebrytende bil i 2011 og 2012. Og han jobba i mange år med å utvikle faststoffbatterier.
  • Økonomiske og politiske bobler
    Vi har mange bobler i verdensøknomien for tida. Mange er knytta til maktkamper, overvåking, krig og fred og sånn. Gjeldsbobler preger flere land, og noen har befolkningsbobler. Kina har bobler som boligboble og bilboble. Befolkningen har ikke noen gode muligheter til å investere i andre ting enn boliger, og ubrukte boliger blir verdsatt høyest, og det er løst ved bygging av spøkelsesbyer med tomme boligkomplekser, og en del av dem forfaller. Samtidig bor folk i trange kår. I flere asiatiske land er det låg fødselsrate som kan gi ustabil økonomi. Bilbobla i kina er verdt å legge merke til. Kina har bygd ut bilproduksjonen til en kapasitet hvor man kan dekke nybilbehovet til nordamerika og Europa. I mane år har Kina jobbed med å sikre seg kontroll over både skjeldne og vanlige materialer.
    Når man investerer i kjøretøy, så kan alle øknomiske bobler spille sammen og få innvirkning på bilholdet.
Man bør være bevisst på hva man vil støtte, når man velger kjøretøy.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Solceller og elbillading
mandag 12. august 2024, klokken 11:20
Sitat fra: bobakka på onsdag 17. juli 2024, klokken 14:23Finnes det noen ordninger nå som gjør at jeg kan lade (og ellers bruke) "min egen" rene solkraft for å lade elbilen.
Flytte nord for polarsirkelen.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Batteri på forsikringen
lørdag 10. august 2024, klokken 12:44
Kjenner ikke til denne typen forsikring, men mange skadeforsikringer gjelder plutselige skader ved uventa hendelser.
Derfor kan det være lurt å sjekke opp om en maskinskadeforsikring dekker slitasje som kommer over tid.

Det gjelder også å kunne skille mellom indre og ytre skade. Har du f.eks glassforsikring, og ruta blir skada av usikra last i kupeen, så kan man grave i forsikringsvilkåra.

Det gjelder å kjenne til om risikofaktoren ved sin bilmodell gjelder plutselige feil eller aldring:
  • For enkelte biler eller batteriutgaver, er det en gjengangerfeil at det oppstår plutselig feil i batteriet. Jeg har hørt om Teslaer som stopper opp hvis man har kjørt i en søledamm på en hovedvei. Eldre versjoner av Volt/Ampera kunne plutselig få svikt i BMS hvor spenningsmåling til en av cellene forsvant, og mange batterier blei bytta av den grunn. Utenfor garanti, vil man kanskje bytte bare BMS.
  • For andre bilmodeller er det kanskje en av flere hundre tusen batterier som feiler plutselig, men aldring over tid oppleves som et problem. Aldring avhenger av batteritype og hvordan man behandler batteriet, så det er ganske forutsigbart. Spesielt batterier som ikke har aktiv kjøling eller oppvarming, eller termisk styring som ikke er tilfredsstillende. Aldringa er i stor grad opp til bilisten, hvordan man behandler kjøretøyet.

#10
Elbiler i media / Sv: Tesla S batteri
torsdag 01. august 2024, klokken 18:30
"For biler produsert mellom 2011 og 2015 måtte 13 prosent bytte batteripakke,"
Jeg lurer på hva statistikken er for biler som er gått i Norge.

#11
Kjøpe elbil? / Sv: Jeg kan ingen ting om bil, men trenger en
tirsdag 16. juli 2024, klokken 12:53
Kikka litt på Finn nå.
Det ser ut til å være mange 30kwt Leaf til salgs med 10-12 kapasitetsbarer etter 8 år, så batteriene holder imponerende lenge i norsk klima, for den som behandler dem bra, og de bør klare 8 mil med god margin. Det kom en sw-fiks for mange år sida, som har gjort susen.
Er usikker på om du vil finne en 24 kwt som du vil være fornøyd med, men det kan godt hende det også.
40 kwt kan være overkill.

Du kan vurdere behov for ekstratstyr:
-Arroundview
-Skinnseter
-Bose forsterker og høytalere
-Ombordlader som støtter opptil 3,7 eller 6,6 kw AC. Lader du bare på vanlige 16A-kurser holder det med 3,7kw likeretter, men kommer du bort i kurser på opptil 32A, så kan du ha nytte av en bil som støtter litt mer. Da treger du også en EVSE som støtter mer enn 16A.

Om du ikke har erfaring med bil, så hjelper det å være nok datanerd til å kunne:
  • Resette bilen ved å kople startbatteret fra og til, om noe mot formidning ikke virker
  • Håndtere låg spenning på startbatteriet, som kan gi spøkefulle oppførsel av bilen
  • Bruke 3. parts app som Leaf Spy pro til å lese av hvor mange kwt du har, dekktrykk, soh etc.
  • Kunne navigere til ladestasjoner, beregne forbruk og lade på smarte steder til smarte tider
#12
Nissan / Sv: Lading i Sverige
tirsdag 16. juli 2024, klokken 12:15
Det er enkelte Chademo-ladere der.
I alle fall tidligere, var det også enkelte indutstriuttak med AC:
https://uppladdning.nu/
#13
Nissan / Sv: 2016 Leaf
tirsdag 16. juli 2024, klokken 12:09
Det er inspirerende å se at 30kwt kan holde seg så bra etter 8 år!

Ellers i verden hette det seg i starten at disse battereriene tapte 10% av kapasiteten i året, men de henta seg tydeligvis inn igjen etter sw-oppgradering, og nå ser det ut til at i norsk klima har man en forutsetning for å kunne ta vare på dem.
#14
Ariya / Sv: Radio hakker. Noen som har funnet løsning?
tirsdag 16. juli 2024, klokken 12:02
På en 2014 Leaf hadde jeg suksess med å bytte ut hele takantenna til en 3. parts antenne som har både DAB og FM-antenne.
#15
Takk for advarsel!
Da kan de se ut som at rust er den begrensende faktoren på enkelte nyere bilmodeller, mens aldring av batteriet var det irriterende momemente på eldre bilmodeller, hvis man ikke behandla dem skånsomt.

Er bortskjemt med gamle Leafer som bare går og går, uten store overraskelser.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA