Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Trekkoppbil

#121
Her er en vervelink hvor man kan få rabatt på den første bilen man leier:
https://nabobil.no/r/3527
Og har man bil til overs, kan man leie ut.

Alternativ tilbyder av privat utleie er gomore.no, som  også har tjenester som samkjøring og leasing på 12-24 mnd.

Og hvis man tringer overnatting:  291kr's vervelink til Airbnb: www.airbnb.no/c/amunds2?s=8
#122
Leaf 2010-2017 / Leaf Nordic til 3500kr/mnd
onsdag 18. november 2015, klokken 19:36
inkl forskring, vinterhjul, service og 20 000km/år.

Jeg snubla over et tilbud her, som jeg synes er verdt å nevne: https://gomore.no/leasing

Dessuten er det åpent for framleie.
#123
Ladeplasser og ladekabler / Huskeliste før sverigeturen
mandag 02. november 2015, klokken 18:51
Spør Fortum om tilgang til å lade i Sverige.

#124
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Konseptbilen har 60kWt batteri
torsdag 29. oktober 2015, klokken 19:39
Det blir spennende å se hva Leaf2 blir for noe når den kommer i 2017.

Her er det en konseptbil med 60kWt:
http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/10/29/1238/Nissan/nissans-neste-elbil

#125
Enkle batterispørsmål / Hva slags startbatteri passer best til EV?
lørdag 17. oktober 2015, klokken 09:16
Finnes det noen tips om hvilke 12V-batteri man bør kjøpe til f.eks Leaf?
Jeg regner med at i en EV, så slipper du så store utladningstrømmer som du får ved bruk av startmotor. Men Leafen behandler vel batteriet tøft på andre måter, så jeg lurer på hvilke egenskaper man skal se etter, og hva slags batterier som tilfredsstiller behovet?
#126
Kjøp og salg av deler og utstyr / Hattehylle til Leaf ønskes kjøpt
fredag 02. oktober 2015, klokken 10:44
Til en 2013 med lyst interiør.
#127
Ladeplasser og ladekabler / Hvilke 32 CEE-plugger bør man ha i bilen?
fredag 25. september 2015, klokken 21:15
Dersom man skal ha en mobil EVSE på 6-32A liggende i bilen, så kan det være et hav av ulike CEE-kontakter man kan finne i offentlige garasjer og bak butikker og bensinstasjoner etc.

Hvilke CEE-plugger bør man ha med seg i bilen, når bilen går bare på 1 fase?

32A 3-fase, rød er vel et must.
32A 3-fase, blå, kan vel også være nyttig?
32A 1-fase. Finnes det i noen særlig utstrekning?
16A 3-fase, rød?
16A 3-fase, blå?
16A 1-fase er vel også et must

Jeg ser for meg at man burde ha en 32A plugg montert på EVSE, og et sett med ulike overganger til de andre kontaktene. Er det da rød 32A plugg som er mest kurrant å ha på EVSE, og at man har ulike overganger til de andre kontaktene? Eller vil det være greit med 1-fase 32A-plugg som høres logisk ut for j1772-biler som går på kun 1 fase?
Og finnes det noen overganger man kan kjøpe som hyllevare noe sted? Jeg har funnet overganger fra ulike 16A CEE til Schuko-kontakter i en populær bildelbutikk, men vi elbilister ønsker vel heller overganger til cee-kontakter.
#128
Men drosjer som er elektriske motorvogner har ikke lov å kjøre der uten passasjerer kl 7-9 på enkelte av strekningene?
#129
Ladeplasser og ladekabler / Kommer det 800V?
tirsdag 15. september 2015, klokken 16:34
Her er det en konseptbil:
http://www.porsche.com/microsite/mission-e/international.aspx#/technology

Den skal ha rekkevidde på 50 mil, og 80% opplading på 15 minutter. Da kan vel 800V komme godt med.
#130
Ladeplasser og ladekabler / Hva med innebygde EVSEer i J1772-pluggen?
mandag 14. september 2015, klokken 23:37
Det er enkelte som setter inn en liten EVSE som får plass i J1772-pluggen.

Det burde jo være unødvendig med en diger kladd.

Men er disse løsningene trygge? Har de tilfredsstillende overspenningsvern mm?

Eksempler:
http://www.ev-power.eu/Connectors-Cabling-1-1/EVSE-kit-for-EV-charging-station.html
http://www.ev-power.eu/Electric-Cars/Assembly-kit-Charging-plug-J1772-with-cable-16-Amp-5m-incl-electronics.html
http://r-evc.com/en/13-type-1-j1772-32amp.html
#131
Lade hjemme / Husk overspenningsvern
fredag 11. september 2015, klokken 22:31
Aller helst vil jeg unngå å lade i tordenvær, men værforandringer kan komme overaskende.
EVSE skal vel ha innebygd vern, men man bør vel ha grovvern i bygget også, når man lader om sommeren?
Er det noen prosjekterende teknikere her som har kommentarer til det?

Kaskoforsikringer kan ha krav om vern der man lader ved bopel, eller der man lader til vanlig.
#132
TLC / Flytere her i landet også
onsdag 02. september 2015, klokken 19:20
Jeg snubla over en video med et trist syn av flytere: http://www.rha.no/nyheter/royken/var/flom-i-royken-sentrum/s/5-70-16075
#133
Elbilen i Samfunnet / Hvor er det kommunal parkering?
torsdag 20. august 2015, klokken 22:47
Etter det jeg kan huske, har el-biler lovbestemt gratis parkering innenfor lovlig parkeringstid, på kommunal parkering etter §2 i Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr.

§2 gir kommunen lov til å innføre avgiftsparkering i kommunen, og den har ulike forutsentinger for at kommunen skal kunne innføre avgiftsparkering. Da skulle man ved første øyekast tru at disse reglene gjelder for all avgiftsparkering på kommunal grunn, og på annen grunn hvor kommunale parkeringsselskaper har avtale med grunneier.
Men det står også ett forbehold om at forskriften ikke bregrenser gunneiers rett til utleie på privatrettslig grunnlag. Hvordan skal man tolke det? Kan kommunen på sin grunn innføre avgiftsparkering på privatrettslig grunnlag?  Tolker man det dithen, så vil jo denne setningen bety at man ikke behøver å følge forskriften, og den blir meningslaus.

"§ 2.Innføring av avgiftsparkering
En kommune kan, etter å ha hørt politiet, vedta at det på bestemte steder i kommunen bare skal være tillatt å parkere mot betaling. Innføring av avgiftsparkering forutsetter at kommunen i samsvar med reglene i § 18 har overtatt håndhevingen av ordningen med gebyr etter § 14.
Kommunal avgiftsparkering på riksveg eller fylkesveg krever samtykke fra regionvegkontoret. Kommunal avgiftsparkering på privat veg forutsetter samtykke fra eier av vegen.
Forskriften begrenser ikke grunneiers rett til utleie av grunn til parkering på privatrettslig grunnlag."
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1993-10-01-921
#134
Opel Ampera PH / Finnes det GM-verksteder som kan Volt/Ampera?
torsdag 20. august 2015, klokken 17:07
Er det noen som har et verksted å anbefale, som kan fikse BMS?
#135
Dersom SD-kortet blir ødelagt eller borte, kan det bli dyrt og vanskelig å skaffe nytt.
Har man en usa-modell, kan det koste 300-400 usd, og det kan være ekstra krevende å skaffe det fra Norge.

Har man derimot confirmation code, ser det ut som at det er enkelt å skaffe nytt SD-kort med kartoppdatering for 2015:
http://nissan.navigation.com/home/en_US/NissanNA/USD

Velger man country Norway, fikk jeg en pris på 209€.
Velger man country US, så fikk jeg en pris på kun shippingkostnad, som normalt skulle være $4.

Man kan  finne koden ved i trykke på Menu, Info, Navigation version.
#136
Elbilen i Samfunnet / Opparbeidelse av bonus
onsdag 29. juli 2015, klokken 21:21
Det er mange fallgruber man kan gå i, så man går glipp av bonusopptjening, så det gjelder å være bevist, så kan man spare mange år med opptjening. Det er mye sjonglering man kan gjøre.

Startbonus:
Forsikringsselskapene gir ofte 20% på første bil, og opptil 50%, om man kan dokumentere skadefri kjøring fra før. Ved utvidelse av bilparken får man gjerne startbonus lik den dårligste bonus man har fra før, men ikke mer enn 50%.

Fallgruver:
Mange har kjørt skadefritt siden de er 18, og de har kjørt mye bil, og kanskje daglig, til de er 30-40 år gamle, og får sin første bil med 20% bonus.  Man har kanskje kjørt foreldres bil mye, og kanskje overtatt foreldres biler som står i dems navn, og man har kjørt biler for arbeidsgivere, lånt tilfeldige biler, kjørt leiebiler på reiser, og gjerne hatt utenlandsopphold.
Ektepar og samboere blir gjerne sett på som ett av forsikringselsksapene, mens andre familiemedlemmer blir ofte holdt utenfor, og det kan bli svært feil, når de også er en del av familien og bruker de samme kjøretøy.
Å passe på:
-Ikke glem å dokumentere skadefri kjørig de siste åra, når du skaffer første forsrikring, før det er for seint. Daglig kjøring for arbeidsgiver blir godtatt av de fleste, og skadefri kjøring i utlandet kan bli godtatt. Det er få selskaper som gir startbonus etter skadefri kjøring med foreldres bil, og foreldra bør flytte til et slikt selskap først.
-Vente med å skaffe bil til du får ektefelle, hvis vedkommende har bonus. Da kan man få opptil 50% startbonus i stedet for 20%. Ikke ødelegg ekteskapet med å ha en bil med 20% bonus. Da får du kun 20% startbonus på bil nr 3 og 4 også, mens du ellers kunne fått 50% bonus på alle.

Opparbeidelse av bonus:
Selskapene gir 10%-poeng opparbeidelse ved hvert skadefritt år.

Fallgruver:
Enkelte bytter forsikringsselskap, eller man bytter bil til stadighet, og havner i en situasjon hvor året stadig starter på nytt, og man kommer sjeldent så langt som til ett års opptjening.  Etter flere års skadefri kjøring, har man svært liten bonusopptjening.

Pass på:
Forsikringsselskapene operer med hovedforfallsdato.  Det er dato for ett års opptjening, og den bør du hele tida følge med på, ved bytte av forsikringselskap, ved utvidelse av vognparken, ved oppsigelser av forsikring etc.  Oppgi den datoen når du bytter forsikringselskap, og si i fra om at du ikke vil tape noe bonusoopptjening. Har du mindre enn 6mnd igjen til hovedforfall, så er det enkelte forsikringsselskap som gir det bonusopptjening med det samme, om du ber om det. Har du mer enn 6mnd igjen til hovedforfall, rykker du året tilbake til start. Bytter du selskap etter 5 mnd og 1 dag, så vil det ta en mnd å bytte selskap, og du kan være i mål. Det kan være lurt å vente til en passelig anledning, før man bytter selskap.
Jeg har ikke oversikt over hvordan man regner forfallsdato, ved utvidelse av vognparken, og når man tar i bruk en forsikring som ikke har vært i bruk på en periode. I høst utvida jeg vognparken med et kjøretøy med 50% startbonus. Kjøretøyet blei solgt igjen etter få uker. I mai kjøpte vi igjen et kjøretøy hvor vi også fikk 50% bonus. Her var forfallsdato i oktober, på samme dato som de andre kjøretøyene våre.  Hvis man kjøper og selger kjøretøy, og har perioder med overlapp, eller perioder med forsikring som ikke er i bruk, så bør man følge med på hva selskapene gjør med hovedforfall. Jeg kjenner ikke til hvilke praksis selskapene har.

Bonsutap ved skade:
Fallgruven er at man mister kanskje 30 bonusprosentpoeng, samtidig som man mister ett års skadefri kjøring.

Pass på:
Unngå helst å bruke forsikringa til å dekke skader. Sjekk opp om du heller kan betale for skaden sjølv, og om det lønner seg.
Vær våken og kjør skadefritt. Kjør manuell bil med bakhjulsdrift om vintrene fra du er 18 til du er 30, så lærer du hvordan naturen fungerer, og du unngår skader. Deretter er du kvalifisert til å kjøre elbil.

Bonus som går ut på dato:

Fallgruve:
Dersom man har en forsikring som ikke brukes i en periode, så er det vanlig at bonus går ut på dato, etter 3 år.

Pass på:
Enkelte selskaper lar ikke forsikringen gå ut på dato, så lenge du står trofast i selskapet med gjenværende forsikringer.
Har du derimot en svært dårlig eller negativ bonus, kan det være like greit om den går ut på dato.
#137
Elbilen i Samfunnet / Forsikring mot tordenskader
onsdag 29. juli 2015, klokken 20:15
Er det noen som har oversikt over hvilke forsikringer som dekker tordenskader på kjøretøy?

Vanligvis jeg ikke trekke så mye faktaopplysninger fra tabloidavisene. I dag er det en avis som antyder at et navngitt forsikringsselskap tar det på kaskoforsikring med påførende bonustap, mens ett annet selskap tar det som brannskade uten bonustap: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/elbil-fikk-stroemsjokk-i-tordenvaer/a/23496119/

Vanligvis vil man vel ikke lade i tordenvær, men skadene kan komme brått og uventa. Enkelte fabrikanter mener de har sikra kjøretøya sine godt, men det er vel alltids noen kjøretøy som ryker for det.
#138
Fram til nå har el-bilfordelene dreid seg om intensiver for tidlige elbilbrukere.

Men hvilke langsiktige behov trenger vi å jobbe for?
Det er jo kortsiktig å kjempe for bruk av kollektivfelt, når vi trenger mange nye motorveier, for å ta unna elbiltrafikken om få år.

Personlig har jeg en visjon om at ordet "bil" vil være synynomt med elbil om 10 år.

Dersom samfunnet er åpen for en sånn utvikling, hva må vi da få på plass for at det skal fungere i dagliglivet?


Jeg ser for meg 3 omveltninger som må på plass innen 10 år, og som det tar minst 10 år å få på plass:

-Kapasitet på veinett og parkeringsplasser.
-Kapasitet og fakturasystemer i strømnettet.
-Avgiftsomlegginger


Visjon:
Elbiler vil dominere personbiltrafikken om 10 år.
Og elektriske sykler vil være vanlige.

Enkelte mener at prisene på lithium-celler går ned med ca 7% i året. Det skulle gi halveringstid på 10 år.  Jeg har også lest tall som tyder på at prisene har hatt halveringstid på 5 år, de aller siste åra. I tillegg er det spådommer som tyder på at energikapasiteten vil dobles de neste 2 åra.

Sjefen for Nissan har sluppet en del visjoner. I vinter mente han at Leafen, eller dens etterfølger som er venta våren 2017 vil få dobbelt så stor kapasitet som dagens Leafer. Man skal ikke ta det så nøye når produsenten slipper info om batterikapasitet så langt fram i tid, men det sier noe. På GF i juni, mente mannen at elbiler vil få rekkevidde som kan sammenlignes med bensinbiler, innen nær framtid. Han mente at batteriene blir tynnere, lettere, billigere, og det er kommet signaler om at de vil ta høyere ladestrømmer.  På GF viste han fram video av en Leaf med en prototype av ei drivlinje, som har over 400km rekkevidde, og det blei vist fram en Leaf med over 500km rekkevidde, som såg enda mer eksperimentell ut. Batterier har mange parametere, og det er ikke enkelt for utenforstående å vite om disse eksperimentelle kjemiene er brukbare til noe som helst, men det kan si noe om hvor utviklinga går.

Nissan har vært optimistisk før, og en gang hadde man nok stor tiltru til 2013-modellen av Leaf: Man bygde ei produksjonslinje i England med kapasitet på 50 000biler og 60 000batterier i året, og før den rakk man å åpne ei produksjonslinje i Tennessee hvor man håpa å få en produksjon på 150 000 biler og 200 000batterier i året. Salget gikk vel ikke så strålende den gang, men man klarte å utvikle en banebrytene bil, og det blir spennende å se hva det blir til framover.

Det er flere tegn som tyder på at biler i Leafklassen vil få dobbelt så stor rekkevidde om ca 2 år.  Først ut er kanksje GM som har planer om å slippe Bolt i samme klasse, som skal komme i 2017, og produksjonen starter kanskje før. Nissan skal komme med sin bil i Q2 2017, og Ford har planer om å slippe en modell, og Tesla har varsla Modell III som skal komme om et ukjent antall år.

Dersom batterikapasiteten er dobbla i 2017, samtidig som bilene er billigere enn nå, og chademo-stasjonene kommer stadig tettere, så kan rekkevidda bli tilfredsstillende.
Biler i Tesla-klassa er kommet med 4-hjulstrekk, og de kan snart komme med tilhengerdrag, så elbiler kan snart bli fullverdige biler. Deretter tipper jeg det kommer biler av ulike typer, som kan dekke ulike behov, i løpet av kanskje 5 år, eller hvor lang tid det tar å utvikle en bil. Om 7 år kan vi ha et bredt uvalg av biler.

-Om 2 år vil nye biler i Leaf-klassen ha tilfredsstilltende rekkevidde, og kan ofte brukes som familiebiler.
-Om 5 år, vil elbil være overkommelig for de fleste familier. En 3 år gammel bil kan muligens koste 100 000, og mange vil da ha råd til elbil som er 3 år eller nyere.
-Om 10 år tipper jeg de fleste familier har minst en el-bil, og fosilbilene blir gjerne stående som reservebiler.
Det som kan forsinke utviklinga noe, er innføring av moms, og andre avgifter.

Om 15-20% av nyregistreringene i dag er elektriske biler, kan det stige markant om 2 år, og deretter har man det gående.
Når elbiler har begynnt å dominere trafikken, så kan man lure på hvor lenge bensinstasjonene i distriktene vil leve, og når vil man begynne å snakke om rekkeviddeangst.


Veikapasitet:

Mye av argumentene for å strupe privatbilismen, vil forsvinne med innføring av elbiler. Veitrafikken vil stige, og det blir et behov for nye motorveier, hovedveier og parkeringsplasser i byområdene.
Det har vært snakk om at det skal ta 10 år å bygge en vei som E18 gjennom Bærum. Om 10 år trenger vi mange nye motorveier, for å være klare til el-bilene. Vi har ikke mer enn tida og veien å gjøre på.

Vi har et bebyggelsesmønster som gjør at kollektivtransport vil ikke skalere til å ta unna mange av våre vanlige behov for perontrasnport. Det blir for dumt å fortsette å rope om at  folk må reise kollektivt, og argumentere for å ta bevegelsesfriheten fra borgerene.
Det kommer ulike elektriske kjøretøy. Elektriske sykler hvor man kombinerer pedaldrift med elektrisk drift, kan bli populært for pending til og fra jobb. Det er vanlig med motorer på enten 25km/t eller 45km/t, og sistnevnte skal vel registrerres som moped, etter loven. Skal man ha et sykkelveinett som også passer for landeveissykler, så er det behov for ett sykkelveinett som er dimensjonert for hastigheter på minst 50km/t uten særlige hindringer.

Nye veier bør bygges etter standarderer som passer for el elektriske kjøretøy, med hensyn til støy og sikkerhet etc.

Veikroer, gatekjøkken og enkelte dagligvarebutikker bør planlegges for bruk ved ladepauser. Som når man skal innom Kiwi på vei til helgetur.

Strømnett:

Dersom vi har 2 millioner biler som blir satt på 32A-lading samtidig ved middagstid, så kan strømleveransene i boligområdene få et problem med forbrukstopper. Bilprodusenter som Nisan og Tesla har jo i stedet hatt visjoner om at bilbatterier, og andre forbrukerbatterier, skal brukes til å jevne ut belastnig i strømnettet. For oss forbrukere så vil vi gjerne tjene penger på å kjøpe strøm når den er billig om natta, og buffra opp for dagen. Det er mye som skal på plass for å få til dette, med nytt faktureringssystem. Gjerne med timesavregning.

Avgifter:

Etter krigen var Norge et fattig land. Vi hadde løsninger som forbud mot vestlige privatbiler, og tjenestemenn mått ha løyve for å få kjøpe bil.
På 60-tallet ble det åpna for å kjøpe privatbiler, men med voldsom luksusskatt.
Luksusskatten er erstatta med utslippskskatter.

Forsvinner utslippsbilene, forsvinner også inntektene fra utslippsavgiftene. Myndighetene må være forberedt på inntektsbortfall.
Vi er vant til at persontransport er ei mjelkeku for myndighetene. Den holdningen må bort.

Bevegelsesfriheten til mennesker, er svært viktig, og det blir feil å beskatte den høyt.
I vegloven er det prinsipper om at ingen skal tjene penger på vei, og det skal ikke brukes til beskatning. Det prinsippet bør vi bringe videre. I Norge har vi innført et diffrensiert momssystem med ulike satser på moms, for ulike varer og tjenster.  Persontrafikk og biler bør ikke beskattes.

I andre sammenhenger subsidierer vi persontrafikk, når det gjelder kollektivtrafikk. Å subsidiere kollektivtrafikk, og samtidig beskatte sykler og elektriske kjøretøy, blir feil.
#139
Leaf 2010-2017 / Hvordan duplisere nøkkel?
tirsdag 14. juli 2015, klokken 23:12
Det jeg lurer på, er hvordan man kan anskaffe og programmere ny nøkkel til 2013 Leaf. Det jeg tenker på er programmering av alle funksjoner som fjernkontroll, nøkkeløs start, og nødløsninger for tomt batteri, og bladet må være nytt, så det kan slipes hos hvem som helst.

Går det greit å kjøpe en brukt nøkkel som dette: http://www.ebay.com/itm/OEM-NISSAN-LEAF-KEY-FOB-SMART-KEY-KEYLESS-REMOTE-2013-2015-FCC-ID-CWTWB1U840-/251999310130?hash=item3aac545132&vxp=mtr
Og et reint blad: http://www.ebay.com/itm/New-Key-proximity-keyless-emergency-uncut-blade-no-chip-LIFE-warranty-ship-24hrs-/261944564408?fits=Make%3ANissan|Model%3ALeaf&hash=item3cfd1cdab8&vxp=mtr

På bladet, står det at det ikke følger med chip. Skulle det ha vært det?

Jeg fant et par framgangsmåter for programmering, uten at jeg helt forstår hva som programmeres:
http://nissanhelp.com/diy/common/nissan_reprogram_key_fob2.php
http://www.briggsnissanlawrence.com/blog/quick-how-to-program-nissan-remote-key-fob/
#140
Elbilen i Samfunnet / Oversikt over el-bil-intensiver
mandag 06. juli 2015, klokken 16:37
Her er det en oversikt over intensiver for elektriske biler:
https://en.wikipedia.org/wiki/Government_incentives_for_plug-in_electric_vehicles

Her bør vel noen rette opp det som står om Norge, og som er skrevet av en bruker i Brasil, da det står mange opplysninger som ikke stemmer. Bl.a er det nevnt diskusjoner om å innføre moms trinnvist fra 2016. I fjor gikk det visse rykter i nyhetene om at noen i et departement hadde en slik plan, men denne planen var i strid med både klimaforliket og regjeringserklæringa, og regjeringa bekrefta at de ikke går for denne løsningen. Denne planen forutsetter vel at vi får ny regjering, og den burde vel aldri vært nevnt på Wikipedia på denne måten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA