Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Diravi

#721
Bumper denne. Er det noen som har fått de oppgraderte setene som kan si litt mer om dem? Er det kun snakk om at de har gjort sitteputen mykere, eller er det andre justeringer? Jeg tenker spesielt på om baksetet er endret mht utilfredsstillende lårstøtte, for lave hodestøtter, at setet kjennes flatt og hardt ut. Men sannsynligvis kommer vel ikke slike endringer før i den større seteoppgraderingen om et års tid?
#722
Model S 2013 - 2022 / Sv: Flytting av tråder
torsdag 03. april 2014, klokken 16:53
Strålende!  :D Takk til moderator.
#723
Sitat fra: P85_Norway på onsdag 02. april 2014, klokken 18:38
Enig i at den så billig ut. Lag heller noe sånt:

Dette så vesentlig bedre ut! Men er det originalt Tesla-skinn?
#724
Sitat fra: Lokführer på mandag 31. mars 2014, klokken 17:52
Vi klager gjerne høyt og mye om funksjonaliteten til luftfjøringa, men etter å ha prøvd en Audi Allroad 2.7 biturbo, potensielt et av verdens desidert dyreste bruktbilkjøp, så kan jeg bekrefte av den ikke tillater kjøring i "very high" over en viss hastighet. Kan det være slik at det er vanlig av bilprodusenter å bestemme kjørehøyden i forhold til fart?

Ja, selv Citroën (hydraulisk, ikke luftfjæring) gjør dette på sine nyere modeller. På de eldre er det ingen fysisk sperre, men det står en tydelig formaning i instruksjonsboken om å ikke bruke høyere bakkeklaring i mer enn en viss hastighet. I praksis har jeg ligget i 120 på Autobahn med en gammel DS i stillingen over standard høyde, og det gikk helt fint.  8) Men det er ikke så veldig overraskende at det legges sperrer på dette, for bilen får vel annen fjæringskarakteristikk (kortere fjæringsvei) med hevet bakkeklaring.
#725
Model S 2013 - 2022 / Sv: Interiør
mandag 31. mars 2014, klokken 17:39
Ser du starter en del nye tråder om luft, interiør og diverse annet. Det ligger allerede relativt omfattende tråder om interiørvalg, dekk, luft, utstyrspakker, og faktisk det meste man kan tenke seg om Tesla.  8) Bruk søkefunksjonen i forumet, eller bla deg gjennom de to-tre første sidene med tråder, så får du både mer fyldig informasjon om det du spør om, og vi unngår å lage flere doble tråder enn nødvendig.  :)
#726
Model S 2013 - 2022 / Sv: Verdifall/Annenhåndsverdi.
mandag 03. mars 2014, klokken 23:30
Jeg synes det er veldig vanskelig å forholde seg til regnestykker som forsøker å fordele kapitalkostnader over en periode på 10-13 år.

Den ene årsaken er teknologiutviklingen. For 13 år siden fantes det ikke andre tilgjengelige elbiler enn de som konkurrerte i mopedbilklassen. Det var like vanskelig å spå dagens situasjon i 2001 som det vil være for oss å spå marked og tilgjengelige produkter i 2027.

Det andre er at for alle biler, også fossilbiler, blir vedlikeholdskostnadene svært usikre i det bilen passerer fem år (et par unntak) og garantien går ut. Moderne biler er svært komplekse og feilsøkingspris per time er godt over 1000 Kr pluss moms. Komponentkostnader kommer i tillegg. Vår nye Volvo vil bli solgt før den er fem år fordi jeg ikke vil ta kostnadene med å feilsøke og reparere automatisk avstandsholder, automatiske dørlåser og parkeringsassistent når den er seks år. Med unntak av fossilmotorkomponenter er det ikke realistisk å forvente at en gammel Tesla skal ha lavere risiko for slike feil.

Tre år fremstår som en tidshorisont som både gir oversikt over teknologisk utvikling og gir forutsigbare driftskostnader. Man kan strekke det til fem år oq fortsatt ha kontroll på bilholdet, men litt større usikkerhet for verditap. Jeg synes Øyvind h. sitt regnestykke virker realistisk for tre år.

Inntil fem år har man både kjøpslov og garanti. Fra fem til åtte år er man prisgitt Teslas tolkning av hva som dekkes. Etter åtte år har man ingenting. Regnestykker som strekker seg lenger enn det fremstår mer som en unnskyldning til å kjøpe seg en bil man egentlig synes er for dyr. Det er vel så reelt å si at ja, en Tesla til 600' vil koste meg 9-10 000 i måneden, og det er mye penger, men jeg vil ha den likevel. Ærlig sak.  8)
#727
Model S 2013 - 2022 / Sv: Status på skinnseter
søndag 23. februar 2014, klokken 23:10
Det kommer jo litt an på hva slags annen bil man sammenligner med.

Vår ett år gamle Volvo V40 er kjørt 20 000, skinnet har ikke en skrukk så langt.

For ikke å snakke om min gamle Citroen XM fra 2000, den er kjørt 120 000, og selv om skinnet er blitt tørt i førersetet (forrige eier elsket tydeligvis setevarme på vinteren) så er heller ikke her skinnet strukket på langt nær så mye som i Teslaen som er vist på bildet i denne tråden.

Begge bilene har imidlertid svært tykt skinn som jeg nok vil gjette har høyere kvalitet enn en del av de rimeligere merkene.

skinn i Tesla er ikke dyrt, men jeg tror nok jeg skulle ønske at det var 5000 dyrere og tilsvarende mer påkostet.
#728
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tekstil seter vs preformance skinn
onsdag 19. februar 2014, klokken 16:13
Sitat fra: kvp på onsdag 19. februar 2014, klokken 14:45
Gikk ikke an å bytte gitt etter "confirm", så da får de bli skinn da. Angrer litt. Kunne gjerne brukt de 15k på noe annet (vin til vinkjelleren f.eks)
Tesla er veldig strenge på endringer, så best å browse forumet her for alle extras før de velges
K

Ser at du har valgt performance seter, og da er det drøyt 15' ekstra slik du sier, men for de som ikke skal ha sportsseter er det bare 9700 kr opp fra tekstilseter. Det er et forholdsvis lavt påslag - selv for en liten Fiat 500 koster skinn 11 000 ekstra. Skjønt her er det nok dessverre en sammenheng mellom pris og kvalitet. Men i hvert fall er det ikke overraskende at mange velger skinn når påslaget er så lavt og det kan trekke litt opp ved gjensalg.
#729
Om ikke ladestrukturen er på plass som du ønsker når du kommer til sommeren kan det være greit å ha en alternativplan. Biltog fra Tyskland og sørover er populært også blant fossilbillister, man sparer nesten et reisedøgn og kan sjekke inn i sovekupé etter å ha kjørt ombord bilen. Det koster noen kroner, men det er bekvemt og du sparer en hotellovernatting.

Du kan for eksempel ta biltog fra Hamburg til Allessandria, sistnevnte er på ruten din. Fra Kielfergen er det jo bare en times tid til Hamburg, og i andre enden er det ca 25-30 mil å kjøre før du er fremme ved din ladevilla.

Mer på www.dbautozug.de.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA