Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Diravi

#31
E / Sv: Vinteregenskaper
lørdag 05. mars 2022, klokken 11:33
Takk for fyldig svar!  :+1: Når du sier at du får 140 km rekkevidde på vinteren, hva er rammebetingelsene? Er det blandet/bykjøring, er det motorvei i 100, eller er det landevei i 70-80? Og er det angitt rekkevidde eller er det hvor langt du realistisk kan kjøre uten å gå tom?

Opplever du gjettometeret som noenlunde nøyaktig? PSA sine km-angivelser spretter all over the place; fra Tesla er vi vant til å kunne beregne merforbruket ganske lineært.
#32
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
søndag 27. februar 2022, klokken 10:47
Sitat fra: geear på lørdag 26. februar 2022, klokken 20:00
Skjønner ikke hvorfor dere som har bestilt til lavere pris ikke bare tar ut bil og selger den igjen, realiserer fortjenesten, og kjøper til fullpris når riktig bil er tilgjengelig. Stor risiko å stadig ikke ta imot.

Jeg har aldri flippet biler og har ikke tenkt å begynne med det nå. Jeg er ikke opptatt av å hente ut profitt, men å få den bilen jeg trodde jeg bestilte, til den prisen jeg bestilte den til. Hadde jeg fått samme info som tydeligvis andre kunder har fått, om at bilen nå har 565 kg nyttelast, hadde jeg selvsagt tatt den ut nå. Og jeg hadde tatt den ut for lenge siden om Tesla fra starten av hadde kunnet levere et helhetlig produkt, med en nyttelast som står i forhold til bilens øvrige evne til å medbringe last og passasjerer. Kjernen i saken er at Tesla har gitt meg feilinformasjon om bilene som kom nå. De har ikke en gang holdt muligheten åpen for at bilene som kommer i mars kunne ha økt nyttelast, men i stedet aktivt avkreftet dette. Og det er nå beviselig feil. Det må være forutsigbart hva en tilbyder leverer til sin kunde slik at kunden kan ta opplyste og informerte valg. Det er ikke andre krav til Tesla i så måte, men samme krav.
#33
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
lørdag 26. februar 2022, klokken 19:34
Sitat fra: Skuggfaks på lørdag 26. februar 2022, klokken 18:58
Kanskje old news, men data på min bil, henting om en uke, er:

Egenvekt
1 979 kg
Egenvekt med fører
2 054 kg
Tillatt totalvekt
2 619 kg
Maks nyttelast
565 kg

På hvilken dato fikk du beskjed om vektdata på din bil?
#34
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
lørdag 26. februar 2022, klokken 19:33
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. februar 2022, klokken 18:31
Sitat fra: Diravi på lørdag 26. februar 2022, klokken 18:26
I Y-gruppen på Facebook sier en fyr nå at Tesla har bekreftet 565 kg nyttelast på bil han får levert 10. mars.

For bare få dager siden fikk jeg beskjed om at det var samme nyttelast som tidligere på marsbilene. Så jeg valgte da å vente på Berlin.

Og nå har Tesla jekket opp prisen på min kontrakt til samme som pris på nybestilte biler.

Fikk du alt skriftlig? I så fall burde du kunne rette et krav om å få en av marsbilene.
Høres også ut som en god sak for en motor journalist å følge opp.

Tesla trenger virkelig å bli dratt litt i ørene for å få mer orden på informasjonsflyten til kundene.

Jeg har all kommunikasjon via SMS og mail, så ja; mener jeg har en brukbar sak. Selv om Tesla sikkert vil prøve seg med at de har rett til å justere prisene. Poenget er at de har gitt meg feil info som grunnlag for mitt valg, og ikke noe forvarsel om at da brytes prisen min.
#35
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
lørdag 26. februar 2022, klokken 18:26
I Y-gruppen på Facebook sier en fyr nå at Tesla har bekreftet 565 kg nyttelast på bil han får levert 10. mars.

For bare få dager siden fikk jeg beskjed om at det var samme nyttelast som tidligere på marsbilene. Så jeg valgte da å vente på Berlin.

Og nå har Tesla jekket opp prisen på min kontrakt til samme som pris på nybestilte biler.
#36
Mazda MX-30 / Sv: MX-30 i vintertemperatur
onsdag 23. februar 2022, klokken 14:20
Takk for svar! Er det noen som har en idé om forbruket i 70-80 km/t på litt kupert landevei? Det er typisk det vi kjører.
#37
Mazda MX-30 / Sv: MX-30 i vintertemperatur
tirsdag 22. februar 2022, klokken 18:35
Takk for svar! :+1:  Et lite spørsmål til: Hvordan er erfaringen med gjettometeret (rekkeviddeanvisning) om vinteren? Den P-2008en jeg har prøvd nå spretter hit og dit i anslagene sine. Kjørte avgårde med 290 km gjetterekkevidde, og etter 75 km (en vei av tur-retur) var den nede på 140, så jeg så litt mørkt på hjemturen. Men fra 140 endte den på 55 ved ankomst hjemme. Da hadde rekkevidden underveis variert med +- 20-25 km avhengig av om man var på vei opp eller ned en bakke.

Jeg kjørte MX-30 en gang i fjor høst, og erindrer ikke den som så sprikende. Teslaen vår er (naturlig nok) også mer stabil i anslagene sine.

Det er greit at en bil forbruker mer enn nominell rekkevidde så lenge den gjør det på et noenlunde lineært vis, og/eller viser batteriprosent i tillegg. Men i Peugeoten hadde jeg altså ikke snøring.
#38
Model Y / Sv: Model Y LR fra Berlin utsatt
mandag 21. februar 2022, klokken 20:01
Jeg tror også dette er en salgsteknikk. Jeg har nok en gang bekreftet i dag at jeg venter til Berlin (etter at de sa at de ikke kunne bekrefte høyere nyttelast), og fikk ingen info om utsettelse da.
#39
Mazda MX-30 / Sv: MX-30 i vintertemperatur
mandag 21. februar 2022, klokken 19:16
Hei! Hvordan fungerer forvarming ved lavt batterinivå? På Stellantis-bilene fungerer ikke oppvarming med mindre enn 50 % SOC (selv når bilen er tilkoblet!), hvilket er ganske upraktisk.
#40
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
søndag 20. februar 2022, klokken 20:17
Sitat fra: Radial på lørdag 19. februar 2022, klokken 18:24
og ingen konkurrenter har 7-seter i denne klassen.

Regner med at Mercedes fint kan levere EQB, selv om det ikke er helt det samme. Så 7 seter finnes.
#41
E / Vinteregenskaper
søndag 20. februar 2022, klokken 11:49
Hei! Vi vurderer Honda e som et av flere alternativ for en elbil nr. 2.

Hvilke erfaringer har dere som har kjøpt bilen med vinteregenskapene?

Jeg tenker på det med bakhjulsdrift på sporete vinterveier, framkommelighet i ubrøytede bygater og inn og ut av «innsnødde» parkeringsluker, om det er plager med isdannelse i ladeluke, tilsvarende med dørhåndtakene, evt. utfordringer med rammeløse vinduer eller om forvarming fikser biffen, effekt på varmeapparatet, osv. Forsøker å kartlegge mest mulig av det man ikke kan fange opp på en enkelt prøvetur. :-) Takknemlig for svar.
#42
Mazda MX-30 / Sv: App og mx-30
fredag 18. februar 2022, klokken 15:43
Tusen takk for fyldig og godt svar! :-)
#43
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
fredag 18. februar 2022, klokken 07:39
Jeg fikk, som sikkert mange andre, en SMS her om dagen med at jeg er matchet med bil og at den kommer i første halvdel av mars. Jeg hadde utsatt levering fra i fjor høst for å vente på Berlin pga nyttelast. Men jeg har ikke noe problem med MIC dersom den også kan tilby 565 kg.

Så derfor spør jeg tilbake om de kan bekrefte at min bil har økt nyttelast. Svaret: MIC har fortsatt 390 kg. Ønsker jeg å vente på Berlin?

Jeg svarer ja, selvsagt. Og så kommer det en ny SMS der de sier at det er «samme nyttelast». Ønsker jeg likevel å vente?

Så da vet jeg fortsatt ikke om de mener at MIC også har 565 kg eller at Berlin bare har 390 kg foreløbig. Har bedt dem oppklare.
#44
Mazda MX-30 / Sv: App og mx-30
torsdag 17. februar 2022, klokken 22:18
Hei! Vi vurderer om en MX-30 (likevel) kan fungere for oss. Hvilke funksjoner for å styre batteri og varming er det i appen? Kan jeg starte/stoppe lading fra appen så lenge bilen er tilkoblet? Antar det ikke er mulig å justere hvor mange Ampere den henter fra veggen? Og kan jeg stille den inn til å være ferdig ladet f.eks. kl 0730 neste morgen?

Batterivarmer har jeg skjønt bare har valgene «av» eller «auto» (sukk). Men antar man i hvert fall kan starte forvarming av kupéen fra appen? Og justere temperatur?
#45
Model Y / Rustbeskyttelse
mandag 14. februar 2022, klokken 14:21
Nå er dette en gjennomgang av Model 3, men siden Y og 3 er såpass likt oppbygd, blir jeg ikke veldig bekymret for rust av det som framkommer i denne reportasjen i hvert fall. 2019 M3, kjørt 80' på Østlandsveier uten spesielt godt renholdz

https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-det-at-tesla-model-3-er-en-rustfelle-vi-tok-en-grundig-sjekk/75368819
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA