Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Diravi

#16
Model Y / Sv: 2022-modell LR vs P
mandag 09. mai 2022, klokken 20:39
Sitat fra: Terje Lien på mandag 09. mai 2022, klokken 18:53
Performance var med hattehylle, LR uten.

Da er dette sannsynligvis en LR fra mars. De nye skal ha hattehylle og lastekroker, og har muligens også den ekstra støydempingen i bakskjermene som det på Twitter er blitt hevdet at tyske biler har ( ikke bekreftet info!) Så det er ikke helt urealistisk å håpe at neste lass med LR er enda bittelitt bedre støydempet enn den du prøvde.
#17
Model Y / Sv: 2022-modell LR vs P
søndag 08. mai 2022, klokken 11:28
Enig, strålende test. Og det er vel den eneste måten å få noenlunde sammenlignbare resultat på også - kjøre dem på samme strekning på samme tidspunkt.

Av ren nysgjerrighet: Er det også gjort endringer på lengden på sitteputen?
#18
Model Y / Sv: Model Y kvalitetssjekk
torsdag 05. mai 2022, klokken 12:23
Selv tyske ADAC (tilsvarer NAF), som kjører 300-punkts tester av nye biler, påpeker «Verarbeitung absolut Top» på Model Y fra Kina, og fremhever det som et av plusspunktene med bilen. Panel gaps, interiør etc. Og de er kresne. Så jeg tror også det handler om å bare se over at bilen ikke har fått transportskader eller shabby klargjøring.
#19
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
mandag 02. mai 2022, klokken 18:26
Hvis Lyd og bilde skal melde noe, kan de heller gi oss oppdatert info på støydemping i modeller som produseres nå.  8) Nyttelast er heldigvis yesterday's news.
#20
Sitat fra: Radial på fredag 29. april 2022, klokken 21:03


Forøvrig må jeg si vår MIC LR har kommet seg betydelig på fjæringskomfort etter 8000km, selv når sommerdekka kom på nå forrige helg.
Tror regelrett dette understellet trengte innkjøring, og ikke hadde godt av å stå flere uker på en båt med klosser i fjærene fra Kina.

Snakket med Tesla Molde i forgårs, og de har som kunde en drosjeeier som sier akkurat det samme. Fjæringen ble bedre etter noen tusen km.

Men flott hvis ny P er bedre fra fabrikk da. Dette med å sprette rundt over ujevnheter har jo bekymret meg også. Vil ha en rolig og ikke en nervøs bil.
#21
Spennende! Krysser fingrene for at dette representerer en generell forbedring av Y - slik 2022 M3 også er vesentlig bedre enn 2019 M3.

Fikk du anledning til å teste Pen over fartsdumper, telehiv og tilsvarende?
#22
Bestilling og levering / Sv: Kommer det Kina-Y denne våren?
mandag 25. april 2022, klokken 23:05
Jeg har fått beskjed om at jeg får bil i juni fra Kina. Regner med at det er beste anslag per nå og at det i verste fall kan bikke over i juli.
#23
Model Y / Sv: 2019 TM3 vs. 2022 Model Y
mandag 18. april 2022, klokken 22:28
Sitat fra: Radial på torsdag 14. april 2022, klokken 11:13
Sitat fra: Diravi på onsdag 13. april 2022, klokken 23:21
Sitat fra: Radial på onsdag 13. april 2022, klokken 20:21
Støtter dette med veiene man kjører på.
Kjørte i helgen rundt i Telemark, mest 80-soner, en ganske behagelig affære foruten mye telehiv.
Men  i 110 på motorveien opp lierbakken, da fikk pipa en annen låt.

Stikkordet er grov/slitt asfalt. Den produserer mye støy i Y.
Men nå har jeg sikkert litt sarte ører.. kommer fra scært godt dempet Rexton og svært nydelig Grand Cherokee, som ikke har noe dekkstøy over hodet egentlig, bare litt motorstøy (som jeg levde godt med).

Hvordan takler Y telehivene? Og hvordan er den på grov asfalt i 80?

Telehiv takler den egentlig overraskende greit, sett at den er såpass stiv som den er. Ikke ett skranglende panel noe sted, solid følelse, ingen sprettball. Men klart det kjennes godt.

Grov asfalt i 80 (E6 Drammen) gir 58db peak i vår bil.
Økes til 110 og det er 63db peak.
Altså en betydelig økning, og det er egentlig fra 58db og opp det er plagsomt for meg (ikke kona).
Vi kjører dog 18" piggdekk, som gir litt ekstra støy men 18" gir merkbart bedre komfort, ihvertfall på vinterdekk (som er myke)

Veldig interessant, både mht fjæring/demping og støy.

Jeg kjørte en 2021 model 3 en tur i Bergen tidligere i år og satt på i samme bil et par andre turer, og syntes at støyen var til å leve med og dempingen over fartsdumper og kumlokk helt OK - fast, men ikke ubehagelig. Nå har jeg sett noen som beskriver Y som stivere og hardere enn 3, men ut fra din beskrivelse virker det ikke slik i hvert fall.

Til sammenligning slet vår S (70D, luftfjæring) betydelig med en veistrekning med skikkelige telehiv, tett i tett, ved Nordlandsgrensen. Hver hump i veien genererte svingninger i karosseriet som ikke rakk å gi seg før neste hiv, så det var en høyst ubehagelig opplevelse for mennesker og bikkje. Eneste måten å bevare en viss komfort var å holde over 80 (det var det ikke vei til) eller senke farten til ca 20. Det forekommer meg at Y sannsynligvis hadde vært mer kontant på humpene, men til gjengjeld holdt karosseriet i ro.
#24
Model Y / Sv: 2019 TM3 vs. 2022 Model Y
onsdag 13. april 2022, klokken 23:21
Sitat fra: Radial på onsdag 13. april 2022, klokken 20:21
Støtter dette med veiene man kjører på.
Kjørte i helgen rundt i Telemark, mest 80-soner, en ganske behagelig affære foruten mye telehiv.
Men  i 110 på motorveien opp lierbakken, da fikk pipa en annen låt.

Stikkordet er grov/slitt asfalt. Den produserer mye støy i Y.
Men nå har jeg sikkert litt sarte ører.. kommer fra scært godt dempet Rexton og svært nydelig Grand Cherokee, som ikke har noe dekkstøy over hodet egentlig, bare litt motorstøy (som jeg levde godt med).

Hvordan takler Y telehivene? Og hvordan er den på grov asfalt i 80?
#25
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
onsdag 13. april 2022, klokken 23:17
Jeg fikk beskjed om at vår MIC LR Y som kommer i juni har hattehylle.
#26
Model Y / Sv: Sier du ja til TMY fra Shanghai?
onsdag 13. april 2022, klokken 23:16
Sitat fra: ViktorS på onsdag 13. april 2022, klokken 15:26
Sitat fra: Diravi på onsdag 13. april 2022, klokken 15:02
Jeg bekreftet til Tesla at jeg godtar MIC Y nå. De ringte. Ifølge han som ringte har den både høyere nyttelast og hattehylle.

Jeg fikk for øvrig da beskjed om at jeg kunne forvente bil i juni.

Når bestilte du?

Jeg bestilte hvit Model y med 20" sommerfelger for 3 dager siden. Estimert levering i mai, foreløpig. Er jeg så heldig at jeg kanskje får hattehylle også ?:)

Jeg tror vi bestilte i april det året bilen ble lansert - husker ikke hvilket år det var. Men vi har sittet på den bestillingen i påvente av økt nyttelast - og nå får vi det.

Jeg vil tro alle bilene som kommer i mai/juni får hattehylle. Grunnen til at vår kommer i juni og din i mai er muligens farge - vi har bestilt rød.
#27
Model Y / Sv: Sier du ja til TMY fra Shanghai?
onsdag 13. april 2022, klokken 15:02
Jeg bekreftet til Tesla at jeg godtar MIC Y nå. De ringte. Ifølge han som ringte har den både høyere nyttelast og hattehylle.

Jeg fikk for øvrig da beskjed om at jeg kunne forvente bil i juni.
#28
Model Y / Sv: Hvordan blir neste leveranse av Model Y?
mandag 14. mars 2022, klokken 23:04
Det kan ligge en indikasjon på endringer i Berlin her: https://electrek.co/2022/03/13/tesla-launch-model-y-279-mile-range/
#29
Model 3 / Sv: Redusert nyttelast på TM3?? Nye og eksisterende...
tirsdag 08. mars 2022, klokken 22:39
Er det noen som vet nyttelast på nyregistrerte SR+ som har kommet med marsbåtene? Og enda bedre, som faktisk har fått veid en? Nysgjerrig på hvordan den kommer ut.
#30
E / Sv: Vinteregenskaper
lørdag 05. mars 2022, klokken 22:21
Takk for svar!

Vi trenger ikke MYE rekkevidde på en nr 2-bil (Teslaen tar seg av det). Men siden vi begge farter en del i regionen så må også nr 2-bilen kunne tåle f.eks en tur Molde-Kristiansund og tilbake igjen samme dag uten at vi må lete opp en lader i Molde. Og tur-retur er 145 km i til dels bystrøk, dels 60-,70-, 80- og litt 90-sone. Og da må den altså varmes opp igjen fra kald i Molde.

Så Stellantis-bilene og Fiat 500 har romslig med rekkevidde. Vi kan greie oss med bittelitt mindre. Men både Mazda MX-30, Mini Electric og Honda e er helt på grensen.

Prøvekjørte en MX-30 i fjor høst, i 3-5 plussgrader og den holdt til turen, men det var ikke mer enn ca 15 km igjen da vi kom tilbake. Men den holdt, selv om jeg tror det ville blitt knapt i slapseføre rundt 0. Altså bare sånn akkurat.

Ser på rekkeviddetesten til Motor at MX-30 greide 165 km på vinterføre og e greide 162, begge fra kald bil. Og da har e litt høyere WLTP. Ser også at folk i England sier at e slurper km så fort temperaturen kommer ned mot 0, og det stemmer vel det med det du forteller. Synd - det er objektivt sett en mer forseggjort og mye kulere bil. Men den må kunne levere i hverdagen, og her på Vestlandet kjører vi ikke bare i bykjernen - det blir fort innom nabobyen ifbm jobb.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA