Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Torz

#31
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
onsdag 16. desember 2020, klokken 06:03
Et privat aksjeselskap selger kullfelt nær Longyearbyen på Svalbard. Den norske staten viser laber interesse, men kinesiske og russiske interesser er ivrige.

Forfatter Per Arne Totland, som har skrevet en rekke bøker om Svalbard, sier at et kinesisk eierskap kan gi Kina et fotfeste i Arktis som landet ikke har i dag.
– Et salg til kinesiske eller russiske interesser vil synliggjøre svakheter i norsk Svalbard-politikk, sier han til Aftenposten.


Det er neppe kullet som vekker Kinas interesse for å kjøpe kullgruve. Det er nok heller politisk motivert. Måtte bare den norske stat vise litt mer interesse. Argumentasjonen bør være enkel. Norge kjøper rettigheter til kullutvinning for å legge ned gruven.

Les saken på DN: https://www.dn.no/kina-og-russland-interessert-i-kullfelt-til-salgs-pa-svalbard/2-1-931793
#32
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
tirsdag 15. desember 2020, klokken 19:26
ToWalkOrDrive, jeg synes absolutt at ditt lille flaggskilt gjør seg, men strengt tatt fortjener denne bilen flaggstenger på begge forskjermene. Og da er det kinesisk flagg som gjelder.

Resultatet fra avstemmingen du viser til tar jeg med en stor klype salt. Kan i alle fall ikke helt se for meg at 60% skulle foretrekke en bil på 5,2 m. Enten er det den kinesiske ambassade som har klikket, ellers så er det en stor prosjon ironi der ute.
#33
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
mandag 14. desember 2020, klokken 20:48
Hongqi blir enda et nytt kinesisk bilmerke på det norske markedet. Dette er virkelig en pampebil for kinesiske statsledere. Navnet betyr «røde fane». Jeg vil tro at et så tydelig kommunistsymbol neppe blir den helt store suksessen i Norge, men jeg kan ta feil. Overskriften i artikkelen lyder «Rolls-Royce skal ta Norge med storm». Vi får vente og se.

Artikkel på Din side https://dinside.dagbladet.no/motor/rolls-royce-skal-ta-norge-med-storm/73158596
#34
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
torsdag 10. desember 2020, klokken 06:47
En håndfull selskaper skulle være spydspissen i «Made in China 2025»-ambisjoner om å la Kina bli selvforsynt av avansert elektronikk, dataminne og dataprosessorer innen 2025. Nå rakner drømmen. Kinesiske selskaper har siden finanskrisen for over 10 år siden økt gjelden kraftig. Ambisjonene for mange var å ekspandere for enhver pris uten å tenke på lønnsomhet – også innenfor områder hvor selskapene ikke hadde kompetanse eller erfaring. Nå kommer baksmellen.

Teknologikonglomeratet Tsinghua Unigroup er et av de viktigste selskapene i «Made in China 2025»-strategien, hvor målet er å produsere over 70 prosent av komponenter og prosessorer i Kina innen 2025. I november klarte ikke selskapet å innfri forpliktelsene på et obligasjonslån på 1,3 milliarder yuan.

Tsinghua Unigroup er kontrollert av investeringsselskapet Tsinghua Holdings, som eid av Tsinghua University. President Xi Jinping og andre kommunisttopper i den kinesiske ledelsen har sin bakgrunn fra eliteuniversitet. Tsinghua Holdings har investeringer, aksjer andre verdier på over 600 milliarder kroner i balansen.

Huawei var på god vei til å bli verdens største smarttelefonprodusent og hovedleverandør til 5G-utbyggingen før USA satte en stopper på ambisjonene ved å innføre eksportrestriksjoner på amerikansk teknologi og direkte forbud på å benytte selskapets teknologi. Selskapets smarttelefoner har forsvunnet fra vestlige markeder da de ikke kan benytte den offisielle versjonen av operativsystemet Android, som utvikles av amerikanske Google.

Made in China 2025

- I langtidsstrategien «Made in China 2025», som ble lansert i 2015, skal Kina bli verdens mest innovative industrinasjon i 2025.
- Det er identifisert ti satsingsområder – blant annet førerløse biler, neste generasjon mobiltelefonnett (5G), marineteknologi, miljøteknologi, kunstig intelligens (AI) og avanserte databrikker.
- Den kinesiske staten står klar med kapital og subsidier til selskaper som deltar.
- En viktig del av strategien er å bli mer selvforsynt og mindre avhengig av teknologistormaktene.
- Vestlige land mener Kina har skaffet seg tilgang til teknologi via ulovlige metoder, blant annet ved å tvinge selskaper til å dele teknologi med lokale partnere.
- I den første runden med straffetoll fra USA mot kinesiske produkter inngikk varer som er en del av «Made in China 2025»-programmet.


Les hele artikkelen på DN https://www.dn.no/utenriks/kina/tsinghua-unigroup/xi-jinping/gjeldsmareritt-og-knuste-drommer-for-storselskaper/2-1-928107
#35
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
mandag 07. desember 2020, klokken 07:29
Kinas eksportvekst i november var den raskeste på nesten tre år og overgikk prognosene, viser offisiell statistikk.

Eksportveksten var på 21,1 prosent sammenlignet med november i fjor. Verdien av eksporten var på 268 milliarder dollar. Stor etterspørsel etter medisinsk utstyr og elektronikk var drivkraft.

Novemberveksten var den største siden februar 2018.

En måling som Bloomberg foretok blant analytikere i forkant av publiseringen av mandagens statistikk, viste at ekspertene så for seg en eksportvekst på 12 prosent.

Importen steg 4,5 prosent i november, svakere enn analytikernes anslag på 7 prosent, og noe lavere enn i oktober.

Kinas handelsoverskudd overfor resten av verden var på 75,42 milliarder dollar i november, en oppgang fra 58,44 milliarder dollar i oktober. Det er det største handelsoverskuddet siden 1990, ifølge Bloomberg News.


Hentet fra E24: https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/EpbbKA/kinas-eksport-overgikk-prognoser
#36
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
tirsdag 03. november 2020, klokken 07:39
Ikke noe industriland er mer avhengig av det kinesiske markedet enn Australia. Kina har plassert landet i fryseboksen. Konflikten kan bli alvorligere enn handelskrigen mellom USA og Kina.

Australias statsminister Scott Morrison har støttet en uavhengig granskning på hvor koronaviruset oppstod og hvordan det spredde seg ved begynnelsen av året. Kina har motsatt seg forslaget kraftig og har lagt press på alle land som støtter en granskning.

Den australske økonomien har fått føle Kinas vrede hardest. Kina har gjort det vanskeligere for australske selskaper å eksportere til landet. Ofte dreier det seg om muntlige befalinger til kinesiske importører om å ikke handle med Australia.

Det viser seg gang på gang at det er vanskelig å få til dialog med Kina, som i stedet velger gjengjeldelsestaktikk og å straffe dem som fremmer saker som kan oppfattes som kritikk av kommunistregimet. Det trenger ikke en gang å være kritikk, det er nok at det oppfattes slik. Gjengjeldelsen har ikke nødvendigvis noe med konflikten å gjøre. I denne saken er det snakk om krav om granskning rundt koronavirusets opphav, og straffen for å fremsette et slikt krav er handelsrestriksjoner. Norge har for all del fått føle samme holdning tidligere.

Se artikkel i Dagens Næringsliv: https://www.dn.no/utenriks/australia/kina/handel/kritiserer-kina-for-bollete-oppforsel/2-1-905181
#37
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
torsdag 29. oktober 2020, klokken 12:17
Økt internasjonal skepsis fører Kina inn på et gammelt spor. Landets ledelse oppfordrer folket til nasjonal dugnad for å sikre økonomisk vekst.

Vi står nå overfor dyptgripende endringer vi ikke har sett på hundre år. Under disse omstendighetene må vi satse på sjølberging og selvstendig innovasjon, sa president Xi Jinping. Xi ønsker seg altså flere kinesiske oppfinnere, og at folket kjøper lokale produkt. Strategien er et svar på den økte internasjonale skepsisen til Kina.


Les hele artikkelen hos NRK https://www.nrk.no/urix/sjolberging-er-kinas-nye-moteord-1.15218870
#38
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
onsdag 28. oktober 2020, klokken 20:20
Så innslag på Dagsrevyen i dag. Innslaget dreide seg om Kinas neste 5-årsplan, og målet om å bli totalt selvforsynt. Sjefen selv, Xi Jinping, kom med en oppfordring til sitt folk. Kjøp varer som er produsert i Kina, kjøp kinesiske biler. En slik oppfordring har nok stor betydning i et land som Kina, der man neppe agerer annerledes enn det man blir fortalt av ledelsen. Det er vel en effektiv kroken på døren for import av utenlandske bilmerker.

Først sikrer de altså at produksjon av utenlandske bilmerker legges til Kina, så vil de eksportere av denne produksjonen sammen med egne bilmerker til resten av verden, samtidig som det oppfordres til ikke å importere utenlandske bilmerker. Det er kanskje ikke så rart om noen hever et aldri så lite øyenbryn over handelstaktikken.

Som et lite apropos, jeg var ute for å se på et par høyttalere i prisområdet 10-15k. Merkene het Bose, JBL og Yamaha. Jeg trodde vi snakket om amerikansk, amerikansk og japansk. Joda, men alt var produsert i Kina. Hurra.
#39
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 17:09
Jeg tror ikke at en er forpliktet til å opplyse om opprinnelsesland på bil. Mener det er et krav på matvarer. Det fins en lov som åpner for krav, men da skal kravet spesifiseres i forskrift.

Litt forundret over at Europa får kinabiler fra Tesla all den tid de jo også skulle bygge fabrikk i Tyskland. Enten må dette være midlertidig, ellers så er det at Kina har fått til at Model 3 skal produseres i Kina også for det internasjonale markedet for å gi Tesla tilgang til det kinesiske markedet. Jeg kjenner ikke årsaken, men ble ganske forundret. Skulle gjerne ha visst.
#40
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 06:06
Nå kommer også kinesisk produserte Teslaer til Europa. Lurer på om det er opplyst om til de som har bestilt?

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/10/26/7580815/tesla-begynner-a-frakte-kina-biler-til-europa-pa-tirsdag
#41
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
mandag 26. oktober 2020, klokken 06:44
Kinas langsiktige utviklingsplaner er, ikke uventet, tuftet på å dekke egne behov med innenlands produksjon, forskning og utvikling. Tilgang til ressurser kjøpes opp fra alle deler av verden. Dette er proteksjonisme på høyt nivå, men også et ledd i å bli enda større og ta en ledende rolle i verdenssamfunnet, og bli bortimot helt selvforsynt. Kina har ved sitt styresett muligheter for å diktere hvordan kinesiske selskaper skal bidra til å bygge opp under denne strategien.

I tillegg til å øke dekningen til egne behov via kinesiske selskaper, ønsker de å øke eksporten. Eksport er ekstremt viktig i svært mange sammenhenger, som å få tilgang til utenlandsk kapital, ressurser og forpliktelser i form av tilgodehavende. Men i motsetning til tidligere der enhver eksport ble omfavnet (lavt på rangstigen slik som klesproduksjon), ønsker man nå å ta en ledende rolle innenfor høyteknologi og mer avansert produksjon. Vi kan nok forvente oss et flodbølge av kinesiske elbiler i årene som kommer, så la oss i det minste ta stilling til om dette er noe vi vil støtte opp om. Et gjennombrudd i Norge vil kunne bidra til en fot innenfor Europa, men det er det store europeiske markedet som egentlig avgjør deres evne til å lykkes.

Eksport skjer direkte fra kinesiske (statlige/private) produsenter, og det skjer ved at utenlandske bedrifter ikke får tilgang til det kinesiske markedet på 1,3 mrd mennesker, uten at produksjonen legges til Kina, inkludert produksjon for eksport. De utenlandske produsentene må i tillegg alliere seg med kinesisk selskaper. På denne måten kan det sentralt koordinerte Kina vippe andre statsmakter av pinnen, fordi andre stater må sitte å se på at deres egne bedrifter velger å legge produksjonen sin til Kina, ref. Apple m.fl. Andre stater har lite å stille opp med ift. hvor produksjonen legges, og så lenge forbrukerne enten gladelig eller uvitende kjøper kinesisk produserte varer, eller ikke bryr seg i det hele tatt, så bidrar man som forbruker til å støtte opp om kinesernes strategi og sørge for at de lykkes. Og det går selvsagt på bekostning av ens egen fremgang, noe forbrukeren ikke tar stilling til. Men strutsementaliteten med å stikke hodet i sanden endrer jo ikke på utfallet. Vi kan jo prøve å gjette hvor mye Norge vil kunne eksportere av alu-felger til kinesiske elbiler, i motsetning til hva de får levert til europeiske produsenter. Det er det jeg mener med å skyte seg selv i foten. Vi foretar en handling som til syvende og sist slår tilbake på oss selv (altså Norge).

Utfordringen med Kina er nødvendigvis ikke deres egen suksess, men at suksessen går på bekostning av andre. De er hyper-proteksjonistiske. En handelsavtale med Kina blir fort at du får eksportere for 100 kr så lenge du kjøper for 200 kr tilbake, og i tillegg legger hele eller deler av produksjonen i Kina. Det er dette vi må endre på, og da trengs det hard internasjonal lut til, men i tillegg kan vi som forbrukere også vise vei. Jeg tror det er mange stater som kunne ønske å ha like stålkontroll på sin strategi som det kineserne har, men det krever nok et diktatur å få til nettopp det.

Les om strategien i DN https://www.dn.no/utenriks/kina/xi-jinping/kina-vil-skjule-ambisjoner-i-ny-okonomisk-plan/2-1-900017
#42
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:57
Webinar torsdag: Hva kan vi forvente fra de kinesiske elbil-produsentene?
Direktører fra Nio og Nevs stiller til debatt.

Torsdag 22. oktober klokken 15 strømmer vi et gratis webinar på tu.no, med to innledende foredrag og en paneldebatt på programmet.
Tema for webinaret er den kinesiske bilindustrien – og hvordan denne vil påvirke vestlige markeder i årene som kommer.


Påmelding via lenke i artikkelen https://www.tu.no/artikler/webinar-torsdag-hva-kan-vi-forvente-fra-de-kinesiske-elbil-produsentene/501135?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-10-21
#43
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
torsdag 15. oktober 2020, klokken 19:49
Kinas ledelse vurderer nå at risikoen for krig er så overhengende at landets militære styrker mobiliseres for å kunne møte en storkonflikt. USA, India og Taiwan trekkes fram som Kinas største fiender.

Det heter vel sabelrasling, og sannsynlighet for eskalering er vel svært liten. La oss håpe det. Men hvorfor velger verden like vel å støtte så til de grader opp om kinas flodbølge av produkter, og bidra til at Kina kan lykkes med sin strategi om å bli verdens maktsentrum? Ser vi ikke sammenhengene? Tror vi virkelig at Kina blir mer ydmyke jo større makt de får?

Les artikkelen her https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/10/15/195712389/xi-jinping-ber-sine-militaere-styrker-forberede-seg-pa-krig
#44
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
torsdag 01. oktober 2020, klokken 20:25
– Uønsket for Norge og norske interesser, sier etterretningssjef Morten Haga Lunde om bidragene Kina og Russland leverer for å bekjempe koronatrusselen i Europa, som han mener er komponenter i en strategisk konstellasjon.

I en lengre artikkel i DN tar de for seg bl.a. kinesiske påvirkningsoperasjoner, og hvordan hendelser som tilsynelatende ikke har noen forbindelser, kan være del av en strategisk operasjon for å påvirke Norge og norske interesser. Her er noen utdrag.

Tok imot store gaver

Regjeringen har helt siden koronakrisen startet tatt imot store partier med donasjoner i form av smittevernutstyr fra flere av Kinas største og viktigste selskaper. Kritiske spørsmål til donasjonene har til nå vært fullstendig fraværende i offentligheten fra regjeringen, som kun har hyllet det som sentrale norske forskere har betegnet som mulige påvirkningsoperasjoner.

E-tjenesten mener påvirkningsoperasjoner kan ha dramatiske konsekvenser for samfunnet.

Dagens kinesiske påvirkningsoperasjoner er både komplekse og avanserte, ifølge E-tjenesten.

– Hovedmålene er å påvirke politiske prosesser og offentlig opinion. I forbindelse med covid-19 har Kina gjennomført en omfattende internasjonal informasjons- og påvirkningskampanje, og kinesiske aktører har tatt i bruk et bredt spekter av virkemidler, sier Lunde. Foruten å passe på at utbruddet ikke påvirker den sosiale stabiliteten og Kommunistpartiets maktposisjon, jobber Kina for å forhindre at landets internasjonale omdømme svekkes og at landet holdes ansvarlig for covid-19 gjennom aktiv innsats i sosiale medier, sier Lunde.

– Både Kina og Russland har demonstrert interesse i å monitorere den politiske, økonomiske og militære situasjonen i Norge. Videre er Norge ledende innen en rekke høyteknologiområder av relevans for både Moskva og Beijing.

– Norge er også et mål for Silkevei-strategien, og den kinesiske interessen for Arktis vil fortsette å øke. Kinesiske direkteinvesteringer illustrerer bredden av virkemidler tilgjengelig for Kina, sier Lunde til DN. Silkevei-strategien er et infrastrukturprosjekt med mål om blant annet å øke Kinas innflytelse globalt.

DN har bedt UD om en kommentar til E-sjefens utspill om Kinas leveranser under koronakrisen, samt hvorvidt regjeringen vært for lite kritisk i håndteringen av de mange gavene fra Kina, men ikke fått noe svar.


Artikkelen i sin helhet kan leses på https://www.dn.no/magasinet/teknologi/etterretningstjenesten/politiets-sikkerhetstjeneste/russland/ny-type-desinformasjon-har-skutt-fart-under-koronapandemien-du-og-jeg-sprer-det-videre/2-1-883373
#45
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
torsdag 01. oktober 2020, klokken 14:47
Denne podcasten som bl.a. handler om kinesiske elbiler, har følgende innledning:

Elbiler er svært populære i Norge og over halvparten av alle solgte biler så langt i år går på strøm. Samtidig er de kinesiske elbilene er i ferd med å storme inn på det norske markedet, men vil Kina-elbilene presse etablerte aktører av veien? Og hvilke humper må de kinesiske bilimportørene svinge rundt for å lokke til seg kresne norske kunder?
I denne episoden av Finansavisen-podcasten Mil etter mil – en podcast om bil, er det Atle Tuverud som er gjest. Han er redaktør i bilbransjenettstedet Bilnytt.no og kan det meste om de forskjellige aktørene.
Hør hans tanker om de kinesiske elbilenes fremtid i Norge. Hør Mil etter mil – en podcast om bil.


Praten om kinabiler starter etter rundt 08 min og 30 sek og varer rundt 10 min. Hør podcasten her https://finansavisen.no/motor/reportasjer/2020/10/01/7572486/venter-storinnrykk-av-kina-elbiler
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA