Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Torz

#16
Kia øker prisene på EV6 med 50-60.000 kr. Årsak er økte råvarepriser, batterier spesielt, samt frakt. Kia forventer at de fleste bilprodusenter vil følge etter om kort tid.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/mrAEap/kia-med-stort-prishopp-paa-ev6-forventer-at-de-aller-fleste-vil-foelge-etter?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_medium=df-86-l68a6182
#17
USA er i ferd med å nå vippepunktet for en større oppgang i elbilsalget. Vippepunktet er anslått å ligge på 5%, noe som vil indikere en brattere oppgang i elbilsalget i årene fremover, ref S-kurven. Utfordringen blir å skaffe nok metall til batterier i årene fremover.
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/mrAyk0/mener-usa-har-passert-kritisk-vippepunkt-for-elbiler?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
#18
Russia scraps several key car safety standards as western producers exit market
Russisk bilproduksjon slakker av på krav rundt sikkerhet og utslipp. Airbag, ABS og stabilitetskontroll ikke påkrevd.

https://www.rferl.org/a/russia-scraps-car-safety-standards/31855063.html
#19
Her en artikkel fra Broom om VWs nedleggelse av bilproduksjon i Russland. Dette er ikke flytting av produksjon, så her mister man markedsandeler. Skulle russerne selv starte produksjon vil komponentmangel gjøre at slike biler vil få mindre funksjonalitet enn det som har blitt vanlig i dag.

https://www.tv2.no/broom/14862998/
#20
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
onsdag 13. april 2022, klokken 16:33
Ukraina-krigen har synliggjort at Kinas strategiske partnerskap med Russland også har innvirkning på europeisk sikkerhet. Dette vil medføre at flere europeiske land vil forsøke å begrense samarbeidet med Kina, og i større grad støtte oppunder USAs balansering av Kina.

Europeiske land erfarer nå sårbarheten ved å være økonomiske avhengig av en uforutsigbar stat, og vil nok forsøke å gardere seg mot å gå i den samme fellen på nytt.

Bekymringen fra Kina er i en helt egen klasse.


https://www.nrk.no/ytring/krigen-endrer-usas-forsvarsstrategi-1.15924930
#21
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
søndag 07. november 2021, klokken 16:18
Jeg håper at dette sakte men sikkert synker inn hos flere, og at det på sikt får konsekvenser for deres produktvalg. Jeg tror folk flest har lite bevissthet rundt hva de er med på å støtte opp om, men slikt kan snu. Foreløpig ser det ut til at bedrifter kun tenker profitt, og null politikk. Fremover tror jeg at krav fra kundene gjør at de må tenke annerledes. Vi vil nok også se at en del produksjon fremover kan skje hvor som helst i verden grunnet økende robotisering. Folk hadde kanskje skjønt problemet og hvor avhengig vi har gjort oss av Kina dersom en fikk full stans i all produksjon fra Kina et års tid. Jens Stoltenberg har tydeligvis skjønt alvoret, og han er jo en stemme som folk lytter til vil jeg tro. Kanskje han er en som kan få tema på dagsorden?
#22
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
tirsdag 06. april 2021, klokken 08:13
Norge bør ikke undertegne frihandelsavtale med Kina. USAs tidligere sikkerhetspolitiske rådgiver John Bolton mener Kina er en fare for demokratiske land. Han advarer Norge mot å inngå en tettere handelsforbindelse med kommunistregimet i Beijing. Han advarer også Norge og Vesten mot Kina, som han sier utgjør en eksistensiell trussel mot de vestlige demokratiene.

Gjennom sitt medlemskap i Verdens handelsorganisasjon WTO har Kina fått store fordeler og kan eksportere sine varer over hele verden. Men kineserne gjør det mye vanskeligere for andre land å selge sine varer til Kina.

– De har systematisk stjålet oppfinnelser og åndsverk fra USA, Europa, Japan og andre land. Og de diskriminerer utenlandske selskaper som forsøker å gjøre forretninger i Kina.

Jeg vil tro at en samlet reaksjon fra de demokratiske industrinasjonene vil kunne ha en dramatisk effekt på de kinesiske myndighetene.


Les artikkelen på NRK: https://www.nrk.no/urix/trumps-sikkerhetsradgiver_-_-norge-bor-ikke-undertegne-en-frihandelsavtale-med-kina-1.15443508
#23
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
tirsdag 30. mars 2021, klokken 07:26
En upålitelig og hevngjerrig handelspartner er overskrift i denne artikkelen.

Kineserne har nulltoleranse for enhver kritikk rettet mot Kina og deres opptreden. De kaller det indre anliggende, og da har ingen andre noe med hva de foretar seg. Det å la være å kjøpe bomull fra steder hvor man antar det drives utstrakt tvangsarbeid er altså et indre anliggende. Jeg tenker på hvilke krav som i dag settes for bedrifter, og av bedriftene selv, for å sikre alle ledd av verdikjeden produserer på en måte som i alle henseende vil tåle dagens lys. Dette mener Kina tydeligvis kjøperne ikke har noe med. Straffen er sanksjoner, og begrunnelsen for sanksjonene grenser til det latterlige. Med seg på laget får Kina sin egen befolkning og voksende skare av inluensere som er tro mot regimet. Produkter og produsenter boikottes nærmest over natten.

– Kina er blitt avslørt som ganske så upålitelig handelspartner og til og med hevngjerrig, sa Australias ambassadør til Kina, Graham Fletcher. Han advarte australske selskaper om ikke å bli for avhengig av det kinesiske markedet. En må bare tenke seg at dere helt uten forvarsel kan miste det kinesiske markedet uten noen som helst annen årsak enn at Beijing har bestemt seg for å sende en melding til regjeringen i Canberra, sa Fletcher.

Jeg er ikke det minste i tvil om at veien videre må innebære å gjøre seg mindra avhengig av Kina, både av det vi kjøper og selger, dessverre. Vi vil selvsagt aldri akseptere å tie fordi vi er redd for konsekvensene. Derfor blir det viktig å legge om, være bevisst, og bidra til en endring.

https://www.dn.no/utenriks/australia/kina/handelskrig/-en-upalitelig-og-hevngjerrig-handelspartner/2-1-989400
#24
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
torsdag 25. mars 2021, klokken 05:11
Kineserne vet å gjengjelde om de blir utsatt for kritikk. I motsetning til demokratiske land har styresmaktene god kontroll med folkeopinionen. Artikkelen bør gi noen assosiasjoner til hva vi er med å støtte opp under ved å kjøpe kinesisk produserte varer.

Les artikkelen hos DN: https://www.dn.no/utenriks/kina/xinjiang/hm/hm-utsatt-for-forbrukerboikott-uvitende-og-arrogant/2-1-986950
#25
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
tirsdag 02. mars 2021, klokken 08:47
Snart er Europa selvforsynt med batterier til elbiler.

Den innenlandske produksjonen av batterier til elbiler har kommet i fokus, både i Tyskland og i Europa generelt. En ny markedsanalyse fra paraplyorganisasjonen Transport & Environment (T&E), som FAZ har fått tilgang til, slår fast at utrullingen av batterifabrikker i Europa faktisk går raskere enn EU tidligere hadde forventet.

Hele 22 fabrikker er enten allerede i produksjon eller under bygging, hvorav halvparten i Tyskland. Dette betyr at produksjonskapasiteten økes fra 49 GWh i 2020 til 460 GWh i 2025, noe som er nok for en årlig produksjon på rundt åtte millioner elbiler.
Europa har overtatt førsteplassen fra Kina og er nå verdens største marked for elbiler, skriver Wall Street Journal i en analyse.


Egenproduksjon er viktig for å sikre leveranser fra forsyningskjeden (ref. utfordringen i semiconductor markedet), for å skape arbeidsplasser, og å henge med innenfor teknologisk utvikling.

Les hele artikkelen i Teknisk Ukeblad: https://www.tu.no/artikler/snart-er-europa-selvforsynt-med-batterier-til-elbiler/507416?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2021-03-02
#26
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
fredag 26. februar 2021, klokken 10:21
Tesla stenger delvis ned produksjonen grunnet mangel på halvledere. Ref. saken over om avhengigheten til produsentene.

Tesla har begrunnet den midlertidige stansen med at det er en global mangel på såkalte «halvledere», som har som hensikt å lede strøm i bilbatteriene.
Tesla er ikke den første bilprodusenten som har måtte sette produksjonen på pause.
Tidligere denne måneden skrev CNBC at både General Motors, Ford og Honda måtte stenge noen av fabrikkene sine på grunn av mangelen på halvledere.
Mens den tyske bilprodusenten Volkswagen så den kommende krisen allerede i desember, og estimerte at de trolig ville selge 100.000 færre biler i løpet av det første kvartalet.


Les saken i E24: https://e24.no/teknologi/i/x3QGPp/tesla-setter-bilproduksjon-paa-vent-ansatte-blir-bedt-om-aa-ta-ferie
#27
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
onsdag 24. februar 2021, klokken 08:08
Mangelen på datakomponenter rammer alt fra bilprodusenter til pc-brukere. President Joe Biden vil etablere en teknologiallianse. Det vil kreve investeringer tilsvarende månelandingen. USAs president Joe Biden skal undertegne en presidentordre som skal gjøre USA langt mindre avhengig av kinesiske fabrikker og teknologi. Nå skal USA og allierte bygge en «Kina-fri» forsyningskjede for teknologisektoren. Partnerne vil bli bedt om å ha mindre å gjøre med Kina forretningsmessig.

Mangelen på produksjonskapasitet er farlig for den amerikanske økonomien og vår nasjonale sikkerhet. Dette er farlig. Vi kan ikke være avhengig av utenlandske komponenter, sa Demokratenes senatsleder, Charles E. Schumer under en pressekonferanse på tirsdag. Det vil kreve enorme ressurser hvis USA på skal bli ledende. Apple, som er blitt verdens mest verdifulle børsnoterte teknologiselskap, utvikler produktene i USA, men nesten alt av produksjon skjer ved taiwanskeide fabrikker i Kina.


Ja, ikke bare har vi sittet stille og sett på at verdens selskaper flytter produksjonen sin til Kina, vi som forbrukere tar også del i galskapen ved å kjøpe disse produktene uten å blunke. I mange sammenhenger er det bortimot praktisk umulig å finne annet enn Kinavarer, og det er nesten helt utrolig hvor mye av våre daglige ting som nå produseres i Kina. En ting er økonomi, en annen ting er forsvar og fred.

Les hele saken på DN: https://www.dn.no/utenriks/usa/kina/teknologi/usa-skal-etablere-teknologiallianse-for-a-isolere-kina/2-1-968865
#28
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
mandag 15. februar 2021, klokken 18:17
NATOs sjef Jens Stoltenberg, snakker om utfordringene for neste 10 år. Det er ikke tvil om at trusselbildet endrer seg i takt med tiden, og at Kina ikke akkurat er kjent for å stå på NATOs side. Det er vel nettopp Kinas fremvekst, som beskrives i artikkelen, som jeg mener det er verdt å sette en brems for.

Utfordringene blir stadig mer globale, og overfor TV 2 trekker Stoltenberg blant annet frem ett lands fremvekst, som totalt endrer den globale maktbalansen.

– I flere hundre år har den sterkeste makten vært et land som står oss nær, som deler våre verdier. Først Storbritannia, så USA, sier han.

Men det er i ferd med å endre seg.

– Nå ser vi at det landet som snart har verdens største økonomi er Kina, et autoritært land som ikke deler våre verdier, som ikke tror på demokrati og menneskerettigheter slik vi gjør, sier han, og legger til:

– Kinas fremvekst gjør NATO enda viktigere. I sikkerhetspolitikken spiller størrelse en rolle, og selv ikke USA er store sammenliknet med Kina. Kina har en større befolkning, Kina har snart en større økonomi og Kina har allerede verdens nest største militærbudsjett. De investerer også tungt i nye våpen.


Les artikkelen på TV2 https://www.tv2.no/nyheter/11922007/
#29
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
onsdag 03. februar 2021, klokken 19:05
Interessante betraktninger som dreier seg om Europas behov for å løsrive seg fra dagens avhengighet til USA og Asia/Kina.

Tyskland spår chipinvesteringer på opptil 50 milliarder euro i Europa
Europeiske land planlegger å subsidiere europeisk produksjon av teknologisk maskinvare. Satsingen faller inn under prosjektet "Important Project of Common European Interest" (IPCEI) - et prosjekt som har som formål å styrke Europas posisjon innen en rekke sektorer.

Denne delen av prosjektet, med initiativtakerne Tyskland og Frankrike i spissen, vil kunne resultere i en samlet investering på 50 milliarder euro, tilsvarende 516 milliarder kroner. De 19 EU-landene i prosjektet vil da stå for mellom 20-40 prosent av investeringene, mens private selskaper vil stå for mellom 60-80 prosent. Det melder Reuters.

En talsmann for datachipprodusenten Infineon Technologies ønsker satsingen velkommen, ifølge Reuters.

Per dags dato er Europa avhengig av USA og Asia for å få tak i datakomponenter, noe covid-19 pandemien har tydeliggjort, melder Reuters.

Tyskland og Frankrike har tatt initiativ til lignende prosjekter tidligere, deriblant i sektorer som battericeller, skytjenester, og kunstig intelligens. Også der har det overordnede målet vært å gjøre Europa mindre avhengig av teknologikjempene USA og Kina.


Hentet fra Dagens Næringsliv.
#30
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
onsdag 20. januar 2021, klokken 06:54
Kina har vært blant president Donald Trumps favorittfiender. Forholdet mellom verdens to største økonomier ser ut til å fortsette å være anstrengt også under president Joe Biden.

Janet Yellen blir sent tirsdag ettermiddag norsk tid intervjuet av finanskomiteen i Senatet, en del av godkjenningsprosessen for å bli ny finansminister. Her kommer Yellen med et meget bestemt angrep på Kina.

– Vi må konfrontere Kinas brutale, urettferdige og illegale praksis, sa Yellen uten å nøle.

Yellen pekte særlig på flere områder der hun mener Kina bryter eller misbruker internasjonale lover og regler, som prisdumping, ulovlig subsidiering, handelsbarrierer og tyveri av patenter og intellektuell eiendom. Toppøkonomen Yellen er tidligere sentralbanksjef.

Selv om Joe Biden har en helt annen tone, er det altså lite som tyder på at president Biden vil la Kina ture frem.

I Kongressen er det også sjelden partipolitisk enighet mellom demokratene og republikanerne om å straffe Kina for det politikerne mener er klare brudd på handelsregler, patenttyveri og ulovlig kopiering.

Les hele artikkelen hos DN https://www.dn.no/utenriks/usa/kina/joe-biden/gnisningene-mellom-usa-og-kina-vil-fortsette-under-joe-biden/2-1-947616
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA