Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 09:05
En el-bil med god rekkevidde, hengerfeste og fortsatt gunstig pris (momsfritak osv) vil bli sterkt vurdert når denne befinner seg på veien i et visst antall, ikke før.
Jøss, vi venter jo på samme bilen. Jeg ikke bare vurdere den, jeg skal ha den
Model S er en flott bil, men hadde vi hatt brukbare el-alternativer til halve prisen hadde nok fornuften seiret.
Men denne kommer ikke av seg selv, og den kommer ikke før prisen på batterier er mye lavere enn i dag.
Jo flere som kjøper elbil nå, jo mer penger kan produsentene, enten det nå er Tesla eller noen andre, bruke på å investeringer i forskning og produksjon av batterier.
Trekker man ut incentivkontakten nå vil det i beste fall ta lengre tid før denne bilen ser dagens lys. Og en slik bil tror jeg mange syntes de har ventet lenge nok på.
At de etablerte produsentene kommer med en slik modell i løpet av kort tid tviler jeg på - så lenge de ikke har Tesla eller andre nytenkende oppkomlinger pustende i nakken. Det er bedre for bunnlinjen å fortsette som før. Slik er det alltid - på kort sikt.
Når teknologien står på egne bein og "El-Ford Mondeo" stasjonsvogn koster 250000, hurtiglades på 30 min og har 40 mils rekkevidde ser jeg poenget ditt. Da kan man avgiftsbelegge dyrere elbiler hardere, om ikke annet for å skaffe staten inntekter. Men vi er ikke der enda. Selv tror jeg TM3 blir den første bilen i denne klassen, og den er vel tenkt lansert i 2017-2018. Da må de andre produsentene på banen, og så vil forhåpentligvis ballen rulle av seg selv.
Var det ikke 15 år vi hadde på å redde klimaet? http://www.nrk.no/norge/stoltenberg-legg-fram-klimarapport-1.11935480
Det er vel ingen grunn til å ikke gjøre det man kan iallfall.