Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hgs

#646
Elbiler i media / Sv: Tesla tilsvarer gratis kollektivreiser
onsdag 17. september 2014, klokken 23:17
Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 09:05
En el-bil med god rekkevidde, hengerfeste og fortsatt gunstig pris (momsfritak osv) vil bli sterkt vurdert når denne befinner seg på veien i et visst antall, ikke før.

Jøss, vi venter jo på samme bilen. Jeg ikke bare vurdere den, jeg skal ha den  ;)

Model S er en flott bil, men hadde vi hatt brukbare el-alternativer til halve prisen hadde nok fornuften seiret.

Men denne kommer ikke av seg selv, og den kommer ikke før prisen på batterier er mye lavere enn i dag.
Jo flere som kjøper elbil nå, jo mer penger kan produsentene, enten det nå er Tesla eller noen andre, bruke på å investeringer i forskning og produksjon av batterier.
Trekker man ut incentivkontakten nå vil det i beste fall ta lengre tid før denne bilen ser dagens lys. Og en slik bil tror jeg mange syntes de har ventet lenge nok på.

At de etablerte produsentene kommer med en slik modell i løpet av kort tid tviler jeg på - så lenge de ikke har Tesla eller andre nytenkende oppkomlinger pustende i nakken. Det er bedre for bunnlinjen å fortsette som før. Slik er det alltid - på kort sikt.

Når teknologien står på egne bein og "El-Ford Mondeo" stasjonsvogn koster 250000, hurtiglades på 30 min og har 40 mils rekkevidde ser jeg poenget ditt. Da kan man avgiftsbelegge dyrere elbiler hardere, om ikke annet for å skaffe staten inntekter. Men vi er ikke der enda. Selv tror jeg TM3 blir den første bilen i denne klassen, og den er vel tenkt lansert i 2017-2018. Da må de andre produsentene på banen, og så vil forhåpentligvis ballen rulle av seg selv.

Var det ikke 15 år vi hadde på å redde klimaet? http://www.nrk.no/norge/stoltenberg-legg-fram-klimarapport-1.11935480

Det er vel ingen grunn til å ikke gjøre det man kan iallfall.
#647
Elbiler i media / Sv: Tesla tilsvarer gratis kollektivreiser
onsdag 17. september 2014, klokken 12:00
Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 10:59
Sitat fra: hgs på onsdag 17. september 2014, klokken 10:14
Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 09:05
På spørsmålet om hvorfor jeg tok opp Tesla i denne tråden så ligger vel den enkle forklaringen på det i trådens tittel. Det virker som om en del Tesla-eiere er litt hårsåre og raskt går i forsvarsposisjon uten at jeg på noe sett eller vis har ment å "angripe" dem for valg av bil eller hvor mye de har valgt å bruke på en slik bil. Jeg har vurdert el-bil i mange år, men har ment at prisene har vært alt for høye og derfor valgt å vente, til nå. Valget falt da på en ny Trilling, en Miev, da den dekker vårt "behov", er gunstig i pris og passer bra i kombinasjon med vår fossil-bil. En el-bil med god rekkevidde, hengerfeste og fortsatt gunstig pris (momsfritak osv) vil bli sterkt vurdert når denne befinner seg på veien i et visst antall, ikke før.
Jeg har tro på el-bil som konsept, er for incentiver, men ser ingen grunn til at disse skal være i prosent av bilens pris, men et beløp begrenset oppad til f.eks 50.000 slik at det dekker opp de etter hvert mange "vanlige" el-bilene. Velger man en Tesla så får man samme incentivet som ved kjøp av en Leaf, VW og andre biler, men velger man allikevel å gå for en Tesla så står man fritt til det uten at samfunnet forøvrig skal bidra med 20/25% av den investeringen.  Dette er nokså analogt med at jeg i prinsippet mener at progressiv skatt er riktig uten at jeg med det mener å innlede til en debatt rundt det temaet!

Jeg respekter det synet, men her synes jeg du blander fordelingspolitikk og incentiver. Tesla trenger også drahjelp en stund til, antakelig trenger de det langt mer enn andre fabrikanter som har en rekke fossilbein å stå på. Når man skal ta inn penger til alle mulige god formål må man klare dette uten å ødelegge det man faktisk ønsker å oppnå, nemlig en kraftig reduksjon i bilparkens Co2-utslipp. Det er mange måter å skattlegge "de rike" på som antakelig er bedre både miljømessig og samfunnsøkonomisk.

Tror du at Tesla startet sin produksjon kun med Norge og norske incentiver i tankene? Nei, selvfølgelig gjorde de ikke det og derfor er det ikke noe argument for den enorme fordelen, reduserte skatter og avgifter, som vi gir her i Norge på en så dyr bil, etter mitt syn.

Nei, men samtlige markeder der Tesla selger godt har incentiver for elbiler. Norge i særdeleshet, men store markeder som f.eks California og Nederland (riktignok fjernet der nå, med negativ virkning på salget) har også dette. Og Kina kopierer nå deler av den norske incentivmodellen. Det blir spennende å følge med på.

Jeg skjønner ikke helt at du klarer å bli så provosert over et gode som bidrar til såpass mye positivt, og som også vi som ikke er rike har mulighet til å benytte oss av. Da synes jeg f.eks det er mer provoserende at man kan sylte ned verdier for flere hundre millioner i død kapital i eiendom og slippe unna skatt på dette. For de rike er nok pengene de sparer på TMS kontra fossilbil småpenger uansett.
#648
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ordbok for Tesla-eiere
onsdag 17. september 2014, klokken 11:50
Jeg liker også fossil bedre. Det har dobbel, om ikke trippel, betydning.

Jeg antar at noen fossiler kommer til å synes det er ganske provoserende å kalle kollektivfeltet for forbikjøringsfelt :-)
#649
Elbiler i media / Sv: Tesla tilsvarer gratis kollektivreiser
onsdag 17. september 2014, klokken 10:14
Sitat fra: arthur på onsdag 17. september 2014, klokken 09:05
På spørsmålet om hvorfor jeg tok opp Tesla i denne tråden så ligger vel den enkle forklaringen på det i trådens tittel. Det virker som om en del Tesla-eiere er litt hårsåre og raskt går i forsvarsposisjon uten at jeg på noe sett eller vis har ment å "angripe" dem for valg av bil eller hvor mye de har valgt å bruke på en slik bil. Jeg har vurdert el-bil i mange år, men har ment at prisene har vært alt for høye og derfor valgt å vente, til nå. Valget falt da på en ny Trilling, en Miev, da den dekker vårt "behov", er gunstig i pris og passer bra i kombinasjon med vår fossil-bil. En el-bil med god rekkevidde, hengerfeste og fortsatt gunstig pris (momsfritak osv) vil bli sterkt vurdert når denne befinner seg på veien i et visst antall, ikke før.
Jeg har tro på el-bil som konsept, er for incentiver, men ser ingen grunn til at disse skal være i prosent av bilens pris, men et beløp begrenset oppad til f.eks 50.000 slik at det dekker opp de etter hvert mange "vanlige" el-bilene. Velger man en Tesla så får man samme incentivet som ved kjøp av en Leaf, VW og andre biler, men velger man allikevel å gå for en Tesla så står man fritt til det uten at samfunnet forøvrig skal bidra med 20/25% av den investeringen.  Dette er nokså analogt med at jeg i prinsippet mener at progressiv skatt er riktig uten at jeg med det mener å innlede til en debatt rundt det temaet!

Jeg respekter det synet, men her synes jeg du blander fordelingspolitikk og incentiver. Tesla trenger også drahjelp en stund til, antakelig trenger de det langt mer enn andre fabrikanter som har en rekke fossilbein å stå på. Når man skal ta inn penger til alle mulige god formål må man klare dette uten å ødelegge det man faktisk ønsker å oppnå, nemlig en kraftig reduksjon i bilparkens Co2-utslipp. Det er mange måter å skattlegge "de rike" på som antakelig er bedre både miljømessig og samfunnsøkonomisk. 
#650
Elbiler i media / Sv: Tesla tilsvarer gratis kollektivreiser
tirsdag 16. september 2014, klokken 20:50
Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 17:58
Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:46
Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 13:37
Hvis man ikke kan kalle en bil til 7/800.000 ex moms for en luksusbil så må det være noe feil med bilen som gjør at den ikke passer inn i kategorien etter mitt syn. 7/800' pluss moms er faktisk hva mange betaler for en bolig i Norge sånn til sammenligning.

Grunnen til at det finnes noe fordel-program for disse bilene er jo nettopp at batteriene er så dyre at det trengs noen fordeler for å gjøre dem konkurransedyktige.  Btw: det er en bil til drøyt 450.000 ex mva i grunnversjon. Man ikke krisemaksimere ved å trekke frem hvor dyre bilene kan bli dersom man krysser av på alt... Selv om det er en populær og effektiv metode for de som vil at hele elbil-satsningen skal skrotes.

Noen tanker om hva prisen i gjennomsnitt er på de Teslaene som er solgt i Norge? På Finn.no ligger det 10 Tesla 2014/2015 modeller til salgs og de koster fra 630' til 829' og de har alle noen kilometer på telleren!

Ser at den helt nye Volvo XC90 ble utsolgt i Norge på 60 minutter, en bil til rundt en million og måtte bestilles på nettet.
http://www.hegnar.no/motor/artikkel516548.ece

Har vi gått helt av skaftet her i landet mht rikdom og forholdet til penger?

At vi er særdeles godt stilt i Norge er det nok ingen tvil om. Ei heller at forbruket vårt ikke er bærekraftig slik det er i dag, og definitivt ikke dersom vi ønsker at andre land skal opp på vårt velstandsnivå.

Men hvorfor drar du Tesla inn i dette? Når det endelig kommer et reelt alternativ til fossilbilen som andre enn idealistene har lyst på er det jo fantastisk at incentivene virker akkurat etter hensikten?
Tesla har vist at det går an, og har på utrolig kort tid klart å lage en gamechanger av en bil og en ladeinfrastruktur som gjør at bordet er dekket for modeller som 'alle' har råd til om noen få år. Det er ikke noe mål for Tesla at alle skal kjøre Model S eller X. Det er Model 3, som skal konkurrere med de bilene folk flest kjører
rundt i som er Teslas mål. At de bruker Model S og X til å skaffe seg kapital, erfaring og fantastisk reklame mens man venter på at batteriene skal bli billige nok til en 'vanlig' bil er jo bare bra. Flott at man har mulighet til å bruke penger på noe som er positivt for miljøet, for en gangs skyld. Så må man selvsagt se Norge isolert her også. De fleste av oss som kjøper ikke denne bilen er ikke spesielt rike, iallfall ikke om man skal tro undersøkelsene til Elbilforeningen. Det er totalpakka målt mot vanlige fossilbiler som gjør Tesla attraktiv.   
Videre er vel ikke utvalget på Finn helt representativt heller? Av de 38 bilene liggende ute i kveld var det 23 P85 eller P85+. Så vidt jeg kjenner til er ca 60% av alle solgte Model S den vanlige 85kWh - modellen.
#651
Elbiler i media / Elbildebatt på Aktuelt på NRK i kveld.
tirsdag 16. september 2014, klokken 20:31
Endelig måtte Holtsmark svare på en livesending i stedet for å spre feilinfo i aviser, og det var iallfall i mine øyne virkelig kleine greier han hadde å by på. Syntes Sagedal fra NAF plukket argumentene hans godt fra hverandre.
#652
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
søndag 14. september 2014, klokken 22:58
Det er mange faktorer som påvirker denne visningen, og i denne tråden er det mye bra info om dette:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9621.0.html

Jeg ville ikke lagt så stor vekt på disse tallene.

En annen ting er hvor bra det er for batteriet å lade til 90% hver dag (med forbehold om at jeg forstår innlegget ditt riktig). Om du ikke har behov for så stor rekkevidde hadde jeg satt grensa ned.
#653
Sitat fra: svingen på søndag 14. september 2014, klokken 21:42
Tja er vel type2 22kw så spørs det på bilen din hvor seint det går ;-)

Det går seint uansett bil. Laderen virker ikke.
#654
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading på Bø Sommarland?
lørdag 13. september 2014, klokken 19:51
Sitat fra: svingen på tirsdag 08. juli 2014, klokken 20:24
tja,er ikke så mye og google på egetlig kan bare sjekke på ladestasjoner.no eventuelt sende mail til dem som jeg gjorde.

Vi har kun en liten ION og måtte sein lade 3 timer på veien,siden bø ikke hadde den muligheten her ble det eller Morgedal Ski musseum som har ladeplass og seljord camping og se etter sjøormen.

litt dum dem ikke kunne gi oss en stikk kontakt trenger og kun 13a. dem tapte en del penger på det kan man jo si (2 voksen og 2 barn ville nok lagt igjen mere enn de 8KW vi trengte får og komme frem ;)

Anbefaler att du og sender mail og si att du kun trenger en stikk kontakt kanskje dem gir deg noe da,hvor kjører du fra? går ut i fra du har vært på jurassictest.ch/GR/ og sjekke litt? det er jo en del type2 ladeplasser nå (http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet) så har du dobbel lader er det jo ikke lenge du skal stå her får og få like mye som 6 timer på 13a gir.

Hvis du må ha strøm og bø sommer land ikke kan gi deg strøm kan du jo parkere i sentrum av bø og ta taxi opp,kan ikke koste mange kr.

eller gjøre som meg og droppe og besøke dem som er så lite interessert i og tilby strøm.

se mail dialog under.

Fra: "meg"
Sendt: 11. juni 2014 22:46
Til: Informasjon
Emne: elbil lade mulighet?

Hei!
Vurdere og stoppe innom sommerland i bø når jeg er på vei tilbake til oslo,men lurer på hvordan det er med lading til elbil? er nødt til og lade mens jeg stopper får og komme hjemm,så derfor jeg ser etter alterativer til og lade 3-4 timer mens man leker og ha det gøy :)

er snakk om vanlig stikk kontakt med 16a,har dere det?
fant ingen på www.ladestasjoner.no

mvh Tore


13. juni 2014 kl. 09.45 skrev Marked <"mail":

Hei!

Vi har dessverre ikke opplegg for lading av elbil i parken.
Jeg har tatt det videre til teknisk sjef, og dette er absolutt noe vi bør se på mot neste sesong.

Vennlig hilsen/Best regards

"navn"
Salg- og markedskoordinator
Bø Sommarland AS
Steintjønnvegen 2
3800 Bø
Norway

Tlf: +"tlf"
Mob: +"tlf"
www.sommarland.no
logo_epost
Group of PARQUES REUNIDOS
  www.parquesreunidos.com


Fra: "meg">
Dato: 13. juni 2014 kl. 10.33
Emne: Re: elbil lade mulighet?
Til: Marked <"mail">


Hei!
Takk får tilbakemelding,da får jeg finne på noe annet,kanskje vi ses neste år da hvis lading er på plass eventuelt om jeg tar bensinbilen :)
bra att dere ser på muligheten til og få det her på plass,det starter og bli en del leverandører av lade bokser osv nå så er ikke så vanklig som det var får noen år siden :)
gi beskjed hvis dere trenger tips osv :)

god sommer.

mvh Tore

Jeg sendte mail for kort tid siden og fikk dette svaret fra samme salg- og markedskoordinator:

"Ladestasjon er absolutt noe vi ønsker å kunne tilby våre gjester, men om vi får det til neste sesong er usikkert.
Uansett er det med i våre planer for videre utvikling av parken!
Ha en strålende helgJ"

Det er nok ikke topp prioritet, men jeg skal mase mer neste sommer :)
#655
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.
torsdag 11. september 2014, klokken 23:15
Sitat fra: cra på torsdag 11. september 2014, klokken 09:27
Sitat fra: cstromme på torsdag 11. september 2014, klokken 09:07
Ålesund Parkering har maks ladetid på sine (16A) ladeplasser. De er skiltet med kun for ladende biler, og med maks 3 timer.
Syns det er veldig fair.

Ja veldig greit, og null stress når alle plassene like ved er helt gratis for elbiler. :)

?
Da vi parkerte i Torghallen i sommer var det skiltet med maks 3 timer lading. På forhånd hadde vi sett på ladestasjoner.no at det ikke var tidsbegrenset lading. Ringte derfor for sikkerhets skyld til Ålesund Parkering, og de kunne bekrefte at det var ingen tidsbegrensning på ladende elbiler, selv om skiltet sa noe annet. Vi er i Ålesund fra tid til annen, så det hadde vært greit å vite hva som egentlig gjelder...   
#656
Model S 2013 - 2022 / Sv: SW v.6.0
torsdag 11. september 2014, klokken 17:53
Jo, trafikkbasert navigasjon er absolutt interessant. Bare å ta en kikk på veiene i østlandsområdet en vanlig ettermiddag og på store utfartsdager.
#657
Sitat fra: hgs på tirsdag 09. september 2014, klokken 00:09
Da fikk jeg endelig svar fra Grønn Kontakt. Det har vært noe tull med Type2 - laderen, men det skal være fikset nå. Skal prøve den så fort jeg har mulighet.

Edit : Og så har punktet blitt flyttet i Nobil, men fortsatt på feil side av veien  ::) Skal melde fra.

Prøvde i kveld Type2 - laderen på Notodden igjen. Fortsatt samme problem som tidligere.
#658
Lading av Tesla / Sv: Ny software etter service hos Tesla - ny bug?
tirsdag 09. september 2014, klokken 19:45
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:17
Scheduled charging med preset 25A strømtrekk - lading startet på 16A.

<Fyll inn adjektiver du mener jeg ville brukt om dette her>

Superscheisse!

Vi bruker schedule ofte som alternativ til start/stopp. Dette kan da ikke være noen stor sak å rette opp.
#659
Sitat fra: nime01 på tirsdag 09. september 2014, klokken 15:38
Bra med laderen på Notodden!

Artig at man ifølge rekkeviddekartet skal kunne kjøre Notodden-Sauland-Gaustatoppen-Rjukan-Miland-Notodden på en lading med både Leaf, e-Up! og e-Golf. Blir jo heftig regenerering i nedfarten fra Gaustatoppen :P Hvem blir førstemann som prøver?



Fint om det også kunne komme en lader på Rjukan, da ville man kunne dekke mye av hyttetrafikken og helgeturister med elbil. F.eks ville det da ikke være store problemet å kjøre Oslo-Kongsberg-Notodden-Rjukan-Rauland-Åmot.
Mangler bare en i Seljord, Åmot og/eller Haukeli, pluss f.eks Røldal og et par til langs E134 mot Haugesund, så er man faktisk dekket hele veien fra begge veier på strekningen Oslo-Haugesund/Stavanger. Et par strategiske til, så går det også fint til Bergen langs E134.

Hehe, kudos til de som prøver iallfall!
Jeg har bare kjørt deler av strekningen med Tesla. Da startet vi fra Rjukan med 150tkm fra krysset der veien går over til Tuddal. På veiens høyeste punkt hadde vi 98 tkm, og i Sauland 94tkm. Så ja, det er heftig regen, men man bruker fortsatt mer energi på å kjøre opp og ned enn flatt.
#660
Da fikk jeg endelig svar fra Grønn Kontakt. Det har vært noe tull med Type2 - laderen, men det skal være fikset nå. Skal prøve den så fort jeg har mulighet.

Edit : Og så har punktet blitt flyttet i Nobil, men fortsatt på feil side av veien  ::) Skal melde fra.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA