Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hgs

#46
Sitat fra: Nei til klimasvindel på mandag 23. desember 2019, klokken 18:17
Motargumenter er vel ikke bevis.
Klimasaken kan naturligvis ikke avgjøres i perifere kommentarfelt, men det er naturligvis viktig at folk blir klar over at media (og mange tilhengere) er på pengemakta sin side ved å heie på propaganda-informasjonen som er 98% ensrettet.
Pengemakta sin side? Dette er jo så selvmotsigende som det går an. Pengemakta sitter jo hos de som har interesse av å fortsette klimagassutslippene - olje-, bil.-, fly-,forsvarsindustrien o.s.v. Det er jo lobbymaskineriet deres som har vært en stor pådriver for at altfor lite er gjort av klimatiltak de siste 30 årene.     
#47
Sitat fra: turfsurf på fredag 20. desember 2019, klokken 06:45
Sitat fra: jlan på torsdag 19. desember 2019, klokken 22:36
Jeg har fulgt europeisk og amerikansk engineering i mange år, og forskjellen på Tesla og Porsches tilnærming her er ganske typisk.
Det du beskriver her er forskjellen på fossefall og smidig programvare utvikling. Man kan jo se hva som dominerer i dag.

Haha, spot on! Første som slo meg og. Akkurat Porsche vil nok komme unna med å fortsette slik siden de har en over gjennomsnittlig lojal (og konservativ...) kundegruppe. Andre som forsetter å kjøre fossefallsløpet vil nok slite mer. Ikke nødvendigvis fordi bilene ikke går framover, men fordi de da også gjerne tenker i utdaterte baner på begrepet 'mobilitet'.
#48
Sitat fra: gak på mandag 16. desember 2019, klokken 22:07
Reagerer på omtrent.. Ble han hetset eller ikke? Jeg er ikke sikker på om vi trenger flere som greta. Hun krisemaksimerer og er polariserende.

Det er jo det ho ikke gjør. Ho formidler bare det forskerens sier må til og forventer at politikerne tar de nødvendige grepene. Vanskelig å ta henne på fakta.
#49
Sitat fra: knut.aulie på fredag 06. desember 2019, klokken 18:26
Kanskje de skulle slutte med alle de spekulative Tesla overskriftene sine i Nettavisen da ??

For veldig mange motstandere er hets av Tesla den grunnleggende faktoren.

Artikkelen var bra den

Helt enig. Stavrum ser jeg på som en dyktig journalist som har mye fornuftig i topplokket. Avisen han leder er derimot med få unntak bare populistisk oppgulp og clickbaits. Magnus Blaker og elbilartiklene hans går rett i siste kategori.
#50
Jepp, Stavrum treffer godt her synes jeg.
#51
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 27. november 2019, klokken 05:27
Tesla som ikke markedsfører bilene sine vil aldri kunne reklamere for dette, så verdien er lik null.

Tesla markedsfører så definitivt bilene sine, og det gjør de særdeles effektivt sammenlignet med konkurrentene. De skaffer seg enormt med redaksjonell omtale, og det er langt mer verdt enn tradisjonell betalt reklame.
#52
Elbiler i media / Sv: VG: Tesla-eiere: Slår alarm om utslitte dekk
onsdag 27. november 2019, klokken 20:16
Vi hadde dette på 18' sommerdekkene våre foran på LR Model 3 etter ca 22000 km - 4-5 mm igjen på utsiden og helt blanke på innsiden. Etter 160000 km med Model S hadde vi aldri noe skeivslitasje whatsoever. Helt uakseptabelt på en familiebil som kjøres nettopp som det, og Tesla tok da også hjulstillingskontroll og justering uten diskusjon. Men skal følge med utover vinteren. Vil jeg ha hjulstilling oppsatt for banekjøring skal jeg be om det.
#53
Elbiler i media / Ingen elbiler fra Toyota med det første.
onsdag 27. november 2019, klokken 05:46

Iallfall ikke om man skal tro denne artikkelen:

https://electrek.co/2019/11/25/interview-toyotas-sales-and-marketing-chief-says-theres-no-demand-for-evs/?fbclid=IwAR16Uv2DSBsdVONr0GtB0DwnQPpYD8zbqLv26oJjj-k5I1z8k_NkE4Jpwp0

Deler av dette gjør nesten vondt å lese...får håpe de jobber med noe i all hemmelighet og som de av en eller annen grunn ikke ønsker å dele.
#54
"Forskningen er krystallklar på at nei, ved å bygge større veier, så tilpasser folk seg bare ved å kjøre mer, så etter kort tid er man ved utgangspunktet igjen"

At dette stemmer i storbyer og pressområder er udiskutabelt - men at samme mantra gjelder på hovedtransportårene som binder landet sammen skulle jeg gjerne sett tall på - de færreste drar på langturer for moro skyld, og så gøy er det ikke å pendle mange timer hver dag. Utslippsfrie biler trenger også veier - sett inn støtet mot det som skaper utslippene i stedet for veien. Er det f.eks noen som ønsker seg tilbake til gamle E18 gjennom Vestfold? Her har man iallfall klart fint å bygge seg ut av en haug med stygge ulykker og endeløse køer, selv etter at bomstasjonen forsvant på nordre del.
#55
Elbiler i media / Sv: - Jeg har prøvd elbil. Det funket bare ikke
mandag 25. november 2019, klokken 11:51
Kunne vært slik:

"Jeg har prøvd fossilbil - det funket bare ikke"
PS: Jeg bekrefter overfor Broom at min fossilbil var en Trabant fra DDR.
#56
Tesla Pickup / Sv: Tesla pick-up?
fredag 22. november 2019, klokken 21:51
Mye tyder iallfall på at prisene må være på vei ned ganske kraftig på både 3 og Y dersom dette blir de endelige prisene på Cybertruck.
Jeg har aldri vært i nærheten av å vurdere en pickup som bil tidligere, men
når man går og venter på informasjon om Model Y i det hele tatt får hengerfeste og takstativ samt om bakkeklaringen blir bedre enn Model 3
seiler jo denne stridsvogna plutselig opp som et høyst reelt alternativ til Model Y - iallfall i kombinasjon med en mindre elbil til småkjøring og pendling. Og den nye garasjen er faktisk lang nok..
#57
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 15. november 2019, klokken 12:58
Hadde bilen inne for bytte av airbag nå. Tesla fant ut at begge horna måtte byttes, betalbart. Selv om bilen var inne i februar for det samme problemet. Argumenterte at bilen var innenfor reklamasjonsrett sist gang og det ble åpenbart ikke fikset korrekt da, men de bare klaga over at bilen har gått over 100 000 og at det ikke var noen reklamasjonsrett. Er horn en slitedel mon tro?  :o
Tror dette blir en runde til megling i forbrukertvistutvalget gitt, og mest sannsynlig en annen bil ved neste korsvei.

Men er bilen innenfor 5 år NÅ? Vil tro du har en god sak uansett, men er den fortsatt innenfor er det iallfall ikke tvil. 100000 km har ikke noe å si når det er snakk om reklamasjon.
#58
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
tirsdag 12. november 2019, klokken 11:30
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 11. november 2019, klokken 19:54
Sitat fra: Tellus på mandag 11. november 2019, klokken 19:23
Løsningen på akkurat det problemet er å øke avgiftene på fosilbiler slik at også dyre elbiler beholder sin konkurranseevne.

Og det er vel her Aps forslag avslører manglende fokus på klima. Hadde de vært genuint opptatte av å øke elbilandelen i alle segmenter så hadde de neppe valgt å skattlegge elbiler spesielt. Da hadde i det minste en symmetrisk skatteøkning for dyre elbiler og dyre fossilbiler vært et steg som ikke fjernet oss fra målet om overgang til nullutslippsbiler.

Det har ikke kommet så godt fram, men i Dagsnytt atten i går ble det sagt at økte avgifter på alle fossilbiler var en del av denne pakka fra AP.
#59
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
søndag 10. november 2019, klokken 12:36
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 09. november 2019, klokken 18:01
Legg halv mva på alle elbiler. Da bidrar de som kjøper de dyreste bilene med mest avgiftskroner. Men alle bidrar.

I og med at elbilsalget viser tegn til oppbremsing og bare 1 av 3 vurderer elbil som neste bil bør ikke de elbilene i prisklassen hvermannsen kjøper bil i momsbelegges enda. Om 2 år er det såpass mye å velge i at dette forslaget er ganske OK - gitt at det er tenkt innført da og ikke nå. Når det er sagt hadde høyere avgifter på de mest forurensende fossilbilene vært et bedre grep om det er de rike man vil ta.
#60
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
torsdag 07. november 2019, klokken 20:20
Vind påvirker forbruket kraftig, og det er endel av det i kveld. Mulig du hadde den imot på vei ut og med på vei hjem?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA