Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hgs

#31
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvilket parti stemmer vi elbileiere på
onsdag 29. januar 2020, klokken 22:11
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 29. januar 2020, klokken 19:11
Sitat fra: xyzzy på onsdag 29. januar 2020, klokken 18:32
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 29. januar 2020, klokken 16:10
Sitat fra: xyzzy på onsdag 29. januar 2020, klokken 13:01
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 28. januar 2020, klokken 22:15
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. januar 2020, klokken 21:31
Sosialisme er så ineffektivt at det aldri kan bli grønt.
Det samme vil mange si om kapitalisme, eller kanskje mer korrekt at vekstfilosofien er hele problemet. Og kapitalisme er den rådende politiske retningen.

Kapitalisme er jo rett og slett optimalisering innenfor de gjeldende betingelsene.
Jeg vil heller si at kapitalisme handler om at de rikeste blir rikere, dette skjer på bekostning av de fattigste.

Men det er jo en vrangforestilling :) Kapitalisme er jo i bunn og grunn frihet og "smidig" flere hundre år før dette ble populært innen IT. Kapitalisme er den eneste økonomiske modellen som har vist seg å fungere. Planøkonomi og undertrykking slik den ekstreme venstresiden har utført har jo ikke akkurat vist seg å være en suksess, i tillegg til at den er svært miljøødeleggende.

Når det er understreket: Selv om dette er den eneste fungerende økonomiske modellen, og den eneste måten vi kan fikse miljøproblemene på, er det viktig at man setter rammebetingelser som får dette løst - inkludert at eksternaliserte kostnader også må telle med.

I tillegg er det viktig å bygger opp andre ting rundt dette som vi setter pris på, som sikkerhetsnett. Markedet er en tjener, ikke en herre.
Tror vi er på vei ut på et sidespor hvor vi nok ikke kommer til å bli enige. Spesielt siden det er meget godt dokumentert at de rike blir rikere og dette går nødvendigvis på bekostning av flertallet.


Verdens åtte rikeste menn eier like mye som den fattigste halvparten av verden, viser en ny rapport. Gapet mellom fattige og rike er større enn tidligere fryktet, mener organisasjonen (Oxfam) bak rapporten.


https://www.nrk.no/urix/atte-milliardaerer-eier-mer-enn-halve-verden-1.13324217

Joda, og dette er groteske utslag av et system som har gått for langt og må reguleres strengere. På den andre siden må man tåle at for at mange skal bli rike må noen bli veldig rike. Viktig å finne balansen innenfor den styringsformen som har vist seg å fungere best.
#32
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 28. januar 2020, klokken 11:37
Her kan man nok få akkurat det svaret man vil avhengig av hvilke parametere man puttet inn. I det store bildet viser det seg imidlertid at det er vanskelig for aktivt forvaltede fond å slå indeksfond. Enkelt og godt forklart her: https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/indeksfond-eller-aktive-fond-hva-er-best/
#33
Model 3 / Sv: Frontrute skade
onsdag 22. januar 2020, klokken 12:29
Vi fikk sprekk i ruta for noen få dager siden, og siden skaden var større enn 6 cm i diameter, som Hurtigruta sier er grensa for reparasjon vs bytte, må ruta byttes. Sjekka derfor at forsikringsselskapet hadde avtale med Hurtigruta, og bestilte time gjennom nettsiden til Hurtigruta. Rett etter at Hurtigruta hadde sendt bekreftelse på time kom den en SMS til - denne gangen fra Tesla. De hadde registrert at jeg hadde bestilt time hos Hurtigruta og logget servicetime i Teslaappen, så her har de en form for samarbeid som går av seg selv uten at kunden tydeligvis trenger å tenke på det. 
#34
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
tirsdag 21. januar 2020, klokken 00:13
Sitat fra: oophus på mandag 20. januar 2020, klokken 23:50
Sitat fra: hgs på mandag 20. januar 2020, klokken 21:03
"Om noen har statistikk for hvor ofte slike store areal-krevende hurtigladeplasser er 100% i bruk så er det bare å dele. Personlig tipper jeg i påskeutfarten, og kanskje inn/ut fra fellesferiene."

Ikke akkurat statistikk, men i går kveld var Gulsvik med 22 stalls bra stappfull i 18 - tiden, og selv om vi prøver å unngå de er mitt inntrykk at det fleste SuC mellom Oslo og vinterhyttestedene er tungt belagt i helgene.

Ok takk for informasjonen. Så da må en altså øke areal-plassen med rundt 100% for å støtte nye 20 biler for de periodene? Enorme arealer forbeholdt lading av biler, kun for utfartsdager. Og det viser litt problemet.

Kapasiteten til hurtiglading kan man ikke regne på som 24 timer mulig levert energi på alle plassene. Det finnes ingen hurtigladingsstasjoner som har full kapasitet i 24 timer. Det som er viktig å se på er antall biler den takler i timen i 2-3 timer ved slike tilfeller. I hverdagene, så står jo slike "på-vei-til-hytte-ladere" tomme og opptar areal-plassen til 40 biler. Altså er hele formålet å støtte noen få timer i uken i helgene, eventuelt påskeutfart o.l. som er grunnen til at de er så store.
Arealforvaltningen i Norge og verden forøvrig er et stort problem, men noen ladestolper på allerede asfalterte parkeringsplasser medvirker svært lite til dette selv om de ikke brukes hele tiden. God kapasitet er nøvendig for å få folk til å kjøre elektrisk, og som annen infrastruktur bygger man for peak hours (dog ikke for ekstremsituasjonene).
#35
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
mandag 20. januar 2020, klokken 21:03
"Om noen har statistikk for hvor ofte slike store areal-krevende hurtigladeplasser er 100% i bruk så er det bare å dele. Personlig tipper jeg i påskeutfarten, og kanskje inn/ut fra fellesferiene."

Ikke akkurat statistikk, men i går kveld var Gulsvik med 22 stalls bra stappfull i 18 - tiden, og selv om vi prøver å unngå de er mitt inntrykk at det fleste SuC mellom Oslo og vinterhyttestedene er tungt belagt i helgene.
#36
Model 3 / Sv: Varmluft i fotbrønn på sjåførsetet
mandag 20. januar 2020, klokken 20:50
Det er varmt ja. Selv med vifta på 2 og 19 grader føler jeg føttene blir kokt.
#38
Model Y / Sv: Hengerfeste
lørdag 11. januar 2020, klokken 19:46
Sitat fra: Lars Kristiansen på lørdag 11. januar 2020, klokken 17:28
Vet VG dette? "Elbilen leveres ikke med hengerfeste, som heller ikke kan monteres i ettertid."

https://www.vg.no/bil/tesla/model-y

Dette er skrevet av en robot. Bare å ta med noen store klyper salt.
#39
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:57
Sitat fra: emurof på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:54
Det viser seg at det å bygge ut veikapasitet bare løser problemet på kort sikt, og at tilbud også øker etterspørsel, så etter kort tid så er det full kø igjen.

Det samme gjelder tydeligvis kollektivtilbudet.
Det er en sannhet uten rot i virkeligheten. E18 har vært beheftet med kø gjennom Vestfold i flere tiår. Nå er det veldig god kapasitet og jeg har aldri opplevd kø utenom utfartsdager.

Nettopp. Her nå man virkelig presisere om man snakker om å bygge seg ut av rushtidskøer i storbyer eller bygge velfungerende infrastruktur i landet forøvrig. Det siste går veldig fint å bygge seg ut av.
#40
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 08:28
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 08. januar 2020, klokken 01:06
Det meste av dette kunne likevel ha vore unngått med enkle grep, ifølgje brannsjef for Rogaland brann og redning, Nils-Erik Haagenrud.

Det fem etasjar høge parkeringshuset var nemleg ikkje utstyrt med sprinklaranlegg.

– Ein sprinklaranlegg ville ha blitt løyst ut då den første bilen tok fyr og isolert brannen til denne bilen.
Ingen kommentar frå Avinor

– Så du meiner at omfanget av brannen kunne vore redusert?

– Ja, det er ikkje noko å lura på. Neste alle nye garasjeanlegg er «sprinkla». Her er det i tillegg heilt ope, så det blir masse tilgang på oksygen, seier Haagenrud.


https://www.nrk.no/rogaland/parkeringshuset-hadde-ikkje-sprinklaranlegg-1.14850503

Dette er bare tull lærte jeg i VG's kommentarfelt - for der hadde en av bidragsyterene sett en bil som brant i regnvær.
#41
Sitat fra: emurof på mandag 06. januar 2020, klokken 08:49
Sitat fra: Amoss på mandag 06. januar 2020, klokken 08:31
Sitat fra: emurof på mandag 06. januar 2020, klokken 07:52
Hvis rikingene ønsker god plass kan de flytte ut av Oslo. På tide å fortette vestkanten i Oslo. Fjern småbyggene og bygg boligblokker som i for eksempel Groruddalen.

... og hva du beskriver har vært Oslo's politikk siden i alle fall sent på 70-tallet. Skjønt kanskje ikke "boligblokker som i for eksempel Groruddalen", da man dog lærer av sine feil, også i politikken. Men jo, de har fortettet med boligblokker også i Holmenkollåsen, bare ikke like tett og høyt som i Groruddalen.

Og likevel skriker vestkantfiffen opp hver gang ordet "boligblokk" bare nevnes. Overkjør dem. Bygg boligblokker. Oslo har ikke plass til masse småbygg.

Det var da voldsomt. Tross alt har vi privat eiendomsrett i Norge og folk kan selge eiendommene sine til eplehageutbyggere hvis de vil. Småhusplanen er også mer likt fordelt mellom øst og vest enn mange tror. At det åpnes opp for fortetting nær kollektivknutepunkter må man tåle selv om det er forståelig at mange føler seg berørt, men småhusområdene i Oslo har mange kvaliteter som er verdt å ta vare på, på samme måte som andre reguleringsplaner setter krav andre steder. Hva mener du man skulle gjort? Ekspropiert alle eiendommer i småhusplanen?
#42
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2020, klokken 15:16
Sitat fra: Gardin på torsdag 02. januar 2020, klokken 14:15
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2020, klokken 11:15
Uansett: Elbil er ikke Løsningen med stor L, men et lite skritt på riktig vei, ikke minst hvis man reduserer antall biler og bruker alternativ transport i stor/større grad enn hva som synes (jada, synsing) å være tilfelle.
For høye ambisjoner kan fort oppfattes som for ekstreme, og skremme folk bort fra miljøvernstanker.

Ja, men spørsmålet (for)blir da om det er håp om å nå de mål som verdenssamfunnet har satt seg (med unntak av Donald)?

CO2 - utslipp fra veitrafikk utgjør ca 20% av utslippene i Norge og EU. Dette er ikke lite, og vil være et kjempebidrag til nullutslippssamfunnet. Om man klarer tilsvarende i andre sektorer (jordbruk, industri, energi osv) har man faktisk langt på vei løst problemet.
#43
Sitat fra: automat på onsdag 01. januar 2020, klokken 18:23
Sitat fra: arthur på onsdag 01. januar 2020, klokken 12:58

Det har vært en økning i (personbiler) bilparken (1,85 millioner til 2.8 millioner i dag) bare siden 2000 og var livet så mye mindre verdt å leve da?

Økonomi (skatter og avgifter) er et, men fortsatt bare et, virkemiddel, men det må holdningsendringer til skal det monne. Jeg tror det er mulig.

Interresante tall. Jeg var ikke klar over at økningen var så stor. Kjører vi tilsvarende mer også, eller fordeler vi kilometerne på flere biler?

Flytrafikken har økt. Kollektivtrafikken, ihvertfall på Østlandet, har økt. Reiser vi mye mer enn for 20 år siden? Hvorfor det?

Nå har befolkningen økt fra 4.5 til 5.3 mill i samme periode da, det bør jo nevnes. Men ja, det er veldig mye unødvendig matpakkekjøring i storbyene der mange fint kunne tatt kollektivt, syklet eller gått.
#44
Sitat fra: arthur
Ja, bedre med elbiler enn fossilbiler, uten tvil, men ikke "løsningen" på klimaproblematikken.

Riktig. Men det er EN av enkeltløsningene. Og faktisk en av de som bidrar mest. Det finnes ikke en enkelt løsning på klimaproblemet, og om det en gang skulle gjøre det har vi iallfall ikke tid til å vente på den. Forøvrig enig i at folk burde sykle og gå i langt større grad, men dette må ikke bli noe argument for å stoppe elektrifisering av transportsektoren.
#45
Model Y / Sv: Model Y in the wild
mandag 23. desember 2019, klokken 22:00
Sitat fra: batterimannen på mandag 23. desember 2019, klokken 20:16
Ser at enkelte lurer på hvordan det blir med baggasjeluke og taklast.

Også litt spent på det. På Model 3 sitter festene for stativet såpass langt fram at den bakre bøylen nærmer seg B-stolpen. Om posisjonen blir tilsvarende på Model Y bør en skiboks av normal størrelse (210 cm) fungere greit, iallfall dersom bakluka er elektrisk og kan programmeres til å stoppe i en gitt posisjon (Som på Model S)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA