Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hgs

#16
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
lørdag 30. mai 2020, klokken 22:20
[quote Arthur]
Nordgående på forrige søndag var det rimelig lang kø med elbiler i ladekø på E-18 fra Sørlandet. Tør ikke nevne hvilket bilmerke som var i klart flertall for da eksploderer vel enkelte her!
[/quote]

Hvor var denne køen? E18 er teppebombet med SuC's de siste 2-3 årene, så er det fullt et sted er det bare å kjøre til neste. Var selv på langtur forrige langhelg, og trykket var betydelig høyere på de laderene som ikke var Tesla (som jeg antar er det du sikter til her) på de ladestasjonene vi stoppa på.

Blir nok ikke å gå tilbake til fossilbil her heller. Nå om dagen går Model 3 50 mil om man holder seg til fartsgrensen, så trenger snart ikke SuC heller :-).
#17
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger på elbil i Oslo.
fredag 15. mai 2020, klokken 22:22
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 15. mai 2020, klokken 11:23
Hvis alle legger inn en dag med hjemmekontor i uken, så er jo trafikkproblemene løst. Ingen ny E18 nødvendig.

Aftenposten har artikkel om dette i dag:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/4qwQ5g/noen-ekstra-hjemmekontorister-kan-forandre-samfunnsplanleggingen-totalt-andreas-slettholm?



Spot on! Bor selv godt utpå bygda og er på kontoret 2 ganger i uka. Nå når alle er hjemme er det fantastisk befriende å slippe reisinga, og de fleste kolleger er mer tilgjengelige via Teams enn ved å være på kontoret.
#18
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
mandag 04. mai 2020, klokken 11:40
Sitat fra: Casialkuffar
Jeg mistenker nesten at dette løpet blir lagt opp av folk fra IT-industrien - en av to næringer som kaller kundene sine for "brukere".

Noe som stort sett er helt riktig da kunden og brukeren av IT-industriens produkter ofte ikke er de samme.

Forøvrig enig i at kortbetaling er bedre enn dagens løsninger, men automatisk identifisering er enda bedre.
#19
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 01. mai 2020, klokken 21:30
Og jeg som endelig hadde fått GO av kona til å legge inn bestilling på Model Y...tror det utsettes noen dager. Dette blir støy.
#20
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Sommer dekk til Model 3 AWD
lørdag 04. april 2020, klokken 14:25
Sitat fra: Trultefan på lørdag 04. april 2020, klokken 00:53
Noen som har prøvd Landsail ls 588 uhp på model 3? Har bestilt denne hjulpakken https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=142982

Hører mye bra om disse dekkene i S/X forumene

Hehe, fikk disse levert i går, nettopp pga gode tilbakemeldinger på S/X forumet. Hadde nok ikke kjøpt de ellers, men om de er gode er de et kupp til den prisen.
#21
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. april 2020, klokken 19:34
Ja, jeg tror du har rett i det. Men trist utvikling da, synes nå jeg da. 

Ikke veldig trist. Er det en nisje som godt kan reduseres kraftig er det fordyrende salgsledd velkjent for lettsindig omgang med fakta. Mye bedre at pengene kundene bruker på bil går rett til produsent. Klart vi behøver verksteder, men da først og fremst uavhengige (og med bedre kompetanse på elbiler)
#22
Model 3 / Sv: Understellsbehandling og garanti
mandag 09. mars 2020, klokken 23:10
Sitat fra: Dag_Erik på mandag 09. mars 2020, klokken 08:32
Jeg hadde leafen på understellsbehandling i forrige uke hos Vestfold Antirust (fluid film). Jeg spurte om behandling av Model 3, og det var tydelig at de var kjent med nettopp denne saken som omtales her. Han jeg snakket med fortalte at de er i en prosess for å sette sammen en pakke for Model 3. Det er snakk om noe ekstra deksler i hjulbuene for å beskytte bedre, i tillegg til vanlig behandling. De ville få til et samarbeid med TOCN, for så å komme til enighet med Tesla. Så han ba meg ringe om noen måneder, så kanskje dette var mer avklart. Han var ikke i tvil om at disse bilene trenger beskyttelse.   

Stemmer veldig bra med det jeg får beskjed om fra Midt-Telemark antirust(fluid film). Vi venter nok til neste høst så langt som vinteren har kommet nå, men får virkelig håpe dette er løst innen den tid.
#23
Model 3 / Sv: Charging around Lier-Asker
onsdag 04. mars 2020, klokken 22:59
Sitat fra: danton på onsdag 04. mars 2020, klokken 08:33
Nope, I can't :(

I will use the Circle K or other chargers until Tesla CCS is available

I'll strongly recommend other options than SuC as home charger if possible. First and foremost for your own battery health, but blocking SuC's for those who need them for long distanse trips is not considered appropriate. Do some research in your home area for Type 2 chargers near shopping malls or other places where you have to spend some time anyway.
#24
Elbilen i Samfunnet / Sv: Venstre vil ha Tesla-fabrikk i Norge
fredag 28. februar 2020, klokken 20:26
Sitat fra: Rollep på fredag 28. februar 2020, klokken 18:47
Sitat fra: Motorwatt på fredag 28. februar 2020, klokken 17:03
Ikke så lenge vi er utenfor EU.
Og ikke så lenge vi har Europas dyreste arbeidskraft og høyeste sykefravær heller.

Tror ikke det første spiller så stor rolle. Produksjonen er i stor grad automatisert med langt mindre behov for 'dyre gutter på gølvet' og norske ingeniører og it-folk er ikke spesielt dyre sammenlignet med resten av Vest-Europa og Nord-Amerika. Tilgang på billig og ren energi og stabile politiske rammevilkår er viktigere. Andre giganter har planer: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/google-har-kjopt-kjempetomt-i-skien-1.14654542
#25
Sitat fra: gr på torsdag 27. februar 2020, klokken 10:18
Hvis denne er ekte så er det nesten for godt til å være sant. Grunnleggeren av folkeopprøret som har vært ute med sin kildekritiske sans...  :o

Haha! Ser ikke ut som han ble så mye mer kildekritisk likevel da.
#26
Elbilen i Samfunnet / Sv: NAF som elbil eier ?
onsdag 05. februar 2020, klokken 11:29
Sitat fra: Rollep på onsdag 05. februar 2020, klokken 02:49
Sitat fra: OlavEmil på søndag 02. februar 2020, klokken 12:07
Men dei er og blir ein interesseorganisasjon for dei som for all framtid ønskjer at kvar person skal ha rett til å køyre akkurat den bilen dei sjølv vil frå dør til dør kvar dei vil og når dei vil, utan utidig innblanding som trafikkreguleringstiltak og avgifter.
Det skulle da bare mangle.

Så du mener altså at det ikke trengs trafikkreguleringstiltak i det hele tatt?
#27
Elbiler i media / Sv: Hvorfor bulker elbiler mer enn andre biler?
mandag 03. februar 2020, klokken 20:40
Det jeg leser her er at skader på nye biler er dyrere enn gamle biler, og nye biler bruker forsikring oftere enn gamle biler ved skade. Så veldig oppsiktsvekkende var det ikke.
#28
Elbiler i media / Sv: Er det trygt å kjøpe brukt elbil?
søndag 02. februar 2020, klokken 20:45

Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 18:06
Kan du/dere fortelle meg hvorfor dere anser regnestykket som feil når all "input" kommer fra forummedlemmer med egen erfaring fra eierskap av en konkret model av merket Tesla?

Jeg ser gjerne at påstander om falsk (hgs) info om Tesla dementeres da jeg KUN har brukt tall/informasjon som er hentet fra forumets egne medlemmer og eiere/e av Tesla selv om hgs her hevder at disse oppgir tall på "villedende måte", en underlig påstand som jeg gjerne så dokumentert og ikke bare presenteres som (hgs) sannheten!
Det jeg påpeker er villedende i utregningen din er at du plukker et estimert verditap over 2 år, og forutsetter at dette fortsetter lineært i et 6-års perspektiv.
Slik er det jo ikke - alle biler har klart størst verditap de første par årene, deretter flater det mer og mer ut. En liten analogi:
I 1986 døde 22 mennesker i snøskred, noe som hvis man bruker din metode skulle tilsi ca 750 døde i snøskred siden den gang. Dette skyldtes i hovedsak ulykken i Vassdalen, og det
årlig tallet siden statistikken ble innført har ligget på ca 5. 
Et årlig verditap på 120000 som du forutsetter over 6 år ville
gjort mange 6 år gamle Model X bortimot verdiløse når den tiden hadde gått. Nå er de ikke så gamle, men de aller billigste 2016-modellene ligger p.t ute på Finn til
priser fra ca 550k og opp. I tillegg er årlige driftsutgifter som du estimerer på 40-50k veldig høyt, særlig ettersom utgiftene de første 5 årene nesten utelukkende
blir tatt på garanti/reklamasjon. Du skal kjøre bra langt og aggressivt for å få så høye forsikrings og dekkostnader.
Vår 2014 Model S ble til sammenligning kjøpt for 600K, og solgt for 360k 4 år, 2 måneder og 160kkm senere. Vi kjørte dermed relativt mye, og uten at jeg har det helt i hodet
lå våre driftsutifter (strøm,dekk,forsikring,service) på ca 30k i året.
Ingen her påstår at hverken S eller i særdeleshet X er noen billige biler å eie, men man må jo sammenligne med noe relevant - og det er i dette tilfellet fossiler i samme
prisklasse. Det er lite som tyder på at Tesla skulle være mindre trygt enn noen av disse - dyre biler som trekker på årene er en risiko uansett.
Poenget mitt er at når du siterer andre brukeres tall for å prøve å fremme ditt syn må du iallfall være ærlig nok til å bruke de på riktig måte. 
#29
Elbiler i media / Sv: Er det trygt å kjøpe brukt elbil?
lørdag 01. februar 2020, klokken 20:45
Nei, Arthur skal sikkert ikke ha Tesla, og det er greit. Men det er andre her som bruker dette forumet til å lete etter informasjon og som kan baserer kjøpet sitt på det som skrives her. Da er det synd at Arthur sprer masse falsk info om Tesla ved å bevisst bruke tall andre her oppgir på villedende måte.
#30
Elbiler i media / Sv: Er det trygt å kjøpe brukt elbil?
lørdag 01. februar 2020, klokken 19:54
Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:37
Sitat fra: automat på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:11
Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 18:06

Hvis jeg husker riktig så var dette (relativt) lave verditapet på kun 300.000 i løpet av to år og ni måneder eller omregnet til årsbasis kun 116.000 pluss renter og driftsutgifter? Blir ikke slike årlige utgifter på en bil rundt en million i løpet av seks år hvis man legger til grunn hva andre her oppgir som utgifter til forsikring, service og slikt?


Man kan ikke bare gange opp verditap slik du gjør her. Verditap er ikke linjært.

Verditapet i dette tilfelle var jo også bare antatt, utfra en pris man regnet med at bilen enkelt kunne selges for. Tallet gir rimelig tynt grunnlag for videre analyse.

Mitt utgangspunkt er jo tanken her om at noen, en eier av en Tesla, har kjøpt en bil til 900.000 og selger den etter to år og syv måneder. Hva gjør man så? Trolig kjøper en ny bil? Eller tar bussen? Jeg skjønner at slike tall er ubehagelig å bli "konfrontert" med, like fullt er de helt reelle og sågar oppgitt av eiere av en slik bil!

Nei, du prøver å formidle at en Model X koster en eier ca 1 mill i driftsutgifter og verditap på ca 6 år, og påstår samtidig at dette tilsvarer prisen på en gjennomsnittlig norsk enebolig (!). Automat påpeker bare hvorfor premissene for hvorfor dette blir fullstendig feil. Igjen benytter du enhver anledning til å snakke ned Tesla på spinnvillt grunnlag.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA