Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - F_P

#766
Model S 2013 - 2022 / Sv: DAB+ ?
fredag 08. august 2014, klokken 22:46
Sitat fra: nortrahof på onsdag 06. august 2014, klokken 20:46
Jeg har nå bestilt en TMS men lurer på om det er verd å investere i DAB-pakken eller løse dette på annen måte?

Da jeg hører dårlig, er ikke basshøyttalere viktig - som DAB+ er kombinert med. Det ser ikke ut til å være mulig å splitte opp, slik at man får "bare" DAB. Prisen er jo også i overkant dersom man bare er interessert i DAB.

Etter å ha lest tråden, så er mange også misfornøyd med den originale DAB-løsningen.

Jeg vil ikke ha en ny boks for betjening av DAB, men ha mulighet til å se stasjonene på displayet og kunne betjene radioen derfra og med knappene på rattet. Nå har jeg funnet en løsning som burde kunne kombinere dette? Det er Dension DAB+U http://www.bilkomponenter.no/products/dension-dabu

Her blir DAB-stasjonene vist som MP3-filer og tilkobling til bilen skjer via et USB-grensesnitt (som det skal være 2 av i TMS). Søking skjer via en annen MP3-fil. Da MP3-filer kan velges på skjerm og ratt, burde dette være en grei løsning for 1/10 av prisen for original DAB?
Antennesignalet kan splittes og forsterkes i en egen splitter.
En annen "fordel" er at man kan skifte ut hele DABen etter noen år - om det blir endret eller mer følsomme mottakere kommer på markedet.

En mulig ulempe er TMS? Slik info er jo normalt ikke tilgjengelig på MP3-lydfiler. Derfor vil TMS-koblingen til navigasjon ikke virke - eller? Det medfører at varsler om kø/stengte veier og andre trafikkmeldinger ikke formidles til navigasjonen som leder deg utenom. - Kanskje ikke så nødvendig i Norge men fint på Kontinentet.

Har noen prøvd Dension DAB+U på TMS og kan dele sin erfaring - eller bør jeg gå for "full pakke"?

Muligens på kanten, men jeg tar sjansen. Egentlig hadde jeg tenkt å vente til jeg får min egen Model S (bestilt med lydpakka) i oktober med å prøve ut DAB+U. Men siden du nå nevner nettbutikken jeg driver. Om du eller en annen uten lydpakka har lyst til å teste før den tid så send meg en PM :)
#767
e-up! / Sv: armlene
onsdag 30. juli 2014, klokken 11:22
Sitat fra: Mats på mandag 28. juli 2014, klokken 15:43
Sitat fra: F_P på mandag 28. juli 2014, klokken 13:11
Kan nevne at samme armlene fra Seat Mii har delenummer 1SL061100

Vet du om det er noe prisforskjell på disse?

Det vet jeg dessverre ikke.

Det jeg vet er at jeg/vi kjøper inn disse fra en leverandør i Tyskland (driver en nettbutikk som har blant annet sånt i sortimentet  ), og at innprisen vår på 1SL... som vi får derfra er lavere enn prisen nevnt på 1ST... tidligere i tråden. 

PS! Ikke ment som reklame så om noen mener det er det så editerer jeg gladelig innlegget
#768
e-up! / Sv: armlene
mandag 28. juli 2014, klokken 13:11
Kan nevne at samme armlene fra Seat Mii har delenummer 1SL061100
#769
Model S 2013 - 2022 / Sv: TMS cruise control
tirsdag 17. juni 2014, klokken 10:55
Sitat fra: Kallisman på tirsdag 17. juni 2014, klokken 10:29
Sitat fra: TMS85 på tirsdag 17. juni 2014, klokken 10:23
Sitat fra: Kallisman på mandag 16. juni 2014, klokken 23:26
Sitat fra: Chlangum på mandag 16. juni 2014, klokken 20:51
Hører rykter om at ACC blir mer avansert å ettermontere en først antatt.
Noen som sitter på noe informasjon her?

Forøvrigt så er min cc silkemyk.
Eneste unntaket er hvis jeg kjører over en hump eller telehiv. Da kan den bli litt nøkkete og man ser kW indikatoren spretter opp og ned litt
I følge Jerome Guillen, som var på besøk hos TOCN på lørdag, vil ikke ACC bli tilgjengelig for ettermontering på eldre Model S. Det ville innebære bytte av ledningsnett i bilen, noe som er både dyrt og gir stor risiko for feil.

Hva mener du/han med "eldre Model S"? Alle som finnes nå, eller de som kom f.eks. ifjor (eller før en eller annen dato)?
Jeg fikk inntrykk av at han mente alle som er produsert inntil det blir et tilvalg, i alle fall. Jeg tar det kun fra hukommelsen, så jeg vet ikke ordrett hva han sa. Du kan evt. sende han en e-post og spørre.

Vill sitering her så dere får ha meg unnskyldt  :-[

Denne påstanden kan nok sikkert stemme, men siden jeg har litt erfaring med ettermontering av diverse bilelektronikk (original) til Audi, VW, Skoda, BMW og Mercedes så velger jeg foreløpig å tro at dette er usikkert. Spør på Møller om det er mulig å ettermontere div. elektronikk å se hva du får til svar. Mest sannsynlig; «Nei det går ikke». Som oftest stemmer ikke dette. 

Frem til ACC leveres velger jeg derfor å tro at det mest sannsynlig er mulig. Ledningsnett etc. er ingen problem. Det er som oftest bare å strekke opp. Masse, masse jobb, men det går. Det er først når ulike styringsmoduler i bilen ikke støtter den nye funksjonen det kan bli vanskelig. Disse må i så fall byttes og man ender opp med å måte kode opp svært mye på nytt.

Tror først og fremst det ligger en utfordring i antall solgte biler og potensielle kunder. Foreløpig tipper jeg på at det for få potensielle kunder til at slikt vil lønne seg å utvikle. Jeg tenker da ikke på Tesla selv, men på ettermarkedsleverandører av f.eks ledningsnett osv.
#770
Hadde folie-skilt foran på en Golf V tidligere. Kastet inn håndkleet etter å ha bli stoppet av politiet 2x. Begge gangene fikk jeg beskjed om at dette ville bli ført opp i et eller annet register slik at neste gang ble det bot/straff. Hører med til historien at bilen var lav, hadde digre hjul, dobble potter og sikkert mer til som for politiet = råner  ::)
#771
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
onsdag 04. juni 2014, klokken 14:19
Om du har et kundeforhold i DNB så ville jeg tatt kontakt med vedkommende. Ba selv om tilbud derfra på Hus, Innbo, og to biler. Ga beskjed om at første tilbud var litt i overkant. Tilbud nr. 2 var 20% lavere :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA