Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lygren

#1
Tesla SW og AP / FSD – vår tids største bløff?
lørdag 26. mars 2022, klokken 19:40
Greit å nevne at heller ikke radaren hos Tesla er noe å skryte veldig av, skal ikke mye snø eller is til for at radaren melder pass, og heller ikke det er jo spesielt forenelig med Full Self-Driving...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Tesla SW og AP / FSD – vår tids største bløff?
lørdag 26. mars 2022, klokken 19:34
Sitat fra: emurof på lørdag 26. mars 2022, klokken 18:55
Sitat fra: Lygren på tirsdag 22. mars 2022, klokken 22:55Koden skal de nok klare å skrive etterhvert, men det faktum at dagens kamera ikke en gang funker i motlys tilsier jo en grunnleggende mangel på forståelse og / eller ønske om løse denne utfordringen via dagens hardware.

Hvor har du det fra at dagens kamera ikke fungerer i motlys? Fungerer øynene dine i motlys?

Har to HW3 biler pt og kjørt Tesla siden 2013 (ap1, 2 og 3), og kjører mye med hjelp av ap-systemene i det daglige, men at ikke kameraene virker i motlys skal det jo ikke mange kjøreturene til for å bekrefte.

Forskjellen på motlys i øynene til sjåfør og kameraene til Tesla er jo gjerne at bilen nå skrur av hele pilotsystemet i løpet av få sekunder når det forekommer, mens du og jeg drar ned solskjermen og ellers orienterer oss greit til tross for dette. Hvis et system skal fungere som selvkjørende må selvsagt bilen håndtere bl.a. direkte sollys, noe som etter mitt syn er en såpass grunnleggende fysisk mangel i hardwaren at en nærmest med sikkerhet kan si at dagens hardware aldri vil være tilstrekkelig. Dette spesielt nå som Tesla mener å kun forholde seg til vision / kamera på FSD. Det finnes kanskje kameraløsninger som kan fungere i motlys, men dagens løsning gjør altså ikke det...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3
Tesla SW og AP / FSD – vår tids største bløff?
tirsdag 22. mars 2022, klokken 22:55
Koden skal de nok klare å skrive etterhvert, men det faktum at dagens kamera ikke en gang funker i motlys tilsier jo en grunnleggende mangel på forståelse og / eller ønske om løse denne utfordringen via dagens hardware. Dette er jo løsbare problemer, kraftigere nd filtre, flere / mer avanserte kameraer osv., men illustrerer jo hvor vanskelig det er å velge hardwaren før softwaren er utviklet, når hardwaren, spesielt på kamerasiden, er valgt fra laveste hylle. Elon har lovet FSD på utlevert hardware, så da må en jo bare forvente at de retrofitter til noe som funker bedre for alle med FSD...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#4
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 12. april 2021, klokken 00:39
Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 23:05
Sitat fra: Lygren på søndag 11. april 2021, klokken 01:51Største utfordringen ligger i banale ting som at kameraet ikke fungerer mot sollys i visse vinkler, at kameraet ikke klarer å lese trafikklys eller annen kritisk info som befinner seg i for krapp vinkel og den type ting. Selve FSD softwaren tror jeg faktisk de er på god track til å fikse. Spørsmålet er om vi FSD eiere får ny kamerapakke installert gratis når eller om det blir noe som funker tilstrekkelig tilgjengelig, hvilket jeg personlig anser som rett og rimelig...

Kameraene fungerer jo bedre i direkte sollys enn øynene våre. Det er også flere kameraer som peker forover.

Hvilke trafikklys klarer den ikke å lese?

Joa, men vi har jo evnen til å flytte blikket, dra på noen fancy solbriller og ellers intuitivt klare å følge veien. Teslaen på sin side går i full alert og har ingen 'plan b', og før de løser noe så enkelt som dette vil jo aldri bilen kunne kjøre for egen regning.

Når det gjelder trafikklys er det jo enkelt å teste selv, prøv å kjøre litt nærme, så ser du at ikonet forsvinner. Mens vi kan bøye hodet og se litt opp for å fremdeles få med oss det som skjer, klarer jo ikke kameraet å lese utenfor det optikken begrenser og igjen står teslaen på stedet hvil.

Kameraet er sikkert mulig å oppgradere, ev legge til flere med ulike filtre, men dagens pakke er ikke tilstrekkelig etter min erfaring.

Når det gjelder diskusjonen om level 3+ er den også etter mitt syn relativt teoretisk inntil videre. Tesla er pragmatiske, og får de først systemet til å virke blir det garantert lansert under level 2 i lang tid selv om det skulle ha evnen til noe bedre.

Jeg har to FSD biler, og kjøpte jo ikke dette med forutsetning om at ønskedrømmen til Musk skulle bli virkelighet, kun for å slippe å måtte bytte hele bilen hver gang en ny upgrade ville bli tilgjengelig. Elon er en visjonær og kul fyr, men å ta ham på ordet i teoretisering for fremtiden blir som å tro nostradamus flagrende visjoner var virkelige kun fordi et par av hans tusenvis av klarsynte øyeblikk viste seg å stemme...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#5
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 11. april 2021, klokken 01:51
Største utfordringen ligger i banale ting som at kameraet ikke fungerer mot sollys i visse vinkler, at kameraet ikke klarer å lese trafikklys eller annen kritisk info som befinner seg i for krapp vinkel og den type ting. Selve FSD softwaren tror jeg faktisk de er på god track til å fikse. Spørsmålet er om vi FSD eiere får ny kamerapakke installert gratis når eller om det blir noe som funker tilstrekkelig tilgjengelig, hvilket jeg personlig anser som rett og rimelig...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#6
Tesla SW og AP / FSD – vår tids største bløff?
tirsdag 09. mars 2021, klokken 21:32
Uansett kode; kameraet takler fremdeles ikke helt banale ting som sollys i en gitt vinkel og dermed blir det garantert ingen 'FSD' på dagens hardware - er i det minste min konklusjon... Radaren i min x og s har heller ikke varme, så de fryser jo rett som det er. Må vel bytte bil igjen, men at Elon har solgt skinnet før bjørnen ble født er nok beklageligvis virkeligheten her. Jaja, fint påskudd for å kjøpe seg ny bil igjen da, kanskje det ved neste korsvei treffer??


Sent from my iPhone using Tapatalk
#7
Model 3 / Sv: Advarer mot «fantombremsing» på Tesla
søndag 13. oktober 2019, klokken 23:04
Sitat fra: Svolar på søndag 13. oktober 2019, klokken 22:43


Jeg synes jeg merker forskjell på dette i forhold til når på dagen det skjer. Ved skumring/svaktlys/flatt lys så skjer det oftere, noen andre som har lagt merke til det?

Ja, helt klart; bilen er langt mer skyggeredd enn tidligere... Er nok en eller annen ulykke de har måttet oppjustete sensitiviteten som følge av, mulig vi må vente på AP3 HW for å prosessere nok data til å unngå disse nye 'manøverne', men det ville jo vært snodig om skulle bli tilfelle...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
Model 3 / Sv: Advarer mot «fantombremsing» på Tesla
søndag 13. oktober 2019, klokken 22:20
Jeg holder stort sett bare foten fast på gassen når jeg kjører på AP om dagen, er jo direkte trafikkfarlig uten. De får sikkert orden på det snart, de har vel i farta bare glemt at norske veier er litt smalere enn 'over there' eller noe (og ingen, inklusive meg, har vel gitt de beskjed heller)... Nå leser jeg jo om fenomenet også på tmc.com da, men har inntrykk av dette oppstår i mindre grad der borte kanskje (evt at alle fanboysene holder munn i påvente av fix... ;)).


Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
Model 3 / Sv: Advarer mot «fantombremsing» på Tesla
søndag 13. oktober 2019, klokken 22:00
Har siste fw, både x'en og s'en min bremser i hytt og gevær...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#10
Model 3 / Sv: Advarer mot «fantombremsing» på Tesla
søndag 13. oktober 2019, klokken 20:47
...utrolig at de først nå catcher dette, AP har vært ubrukelig på mange strekninger siste halve året. Håper de løser dette snart... I kollektivfeltet kan en nå stort sett bare glemme AP, der bremser bilen opp for nærmest alt av litt større bil i venstre felt, men fantombremsingen skjer også helt plutselig og i høy fart andre steder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#11
Tesla / Autonomy Investors Day
mandag 22. april 2019, klokken 23:48
Flott presentasjon, dog er det jo mye som selvsagt fremdeles er på et teoretisk plan, spesielt kanskje dette med når NN har nok "data" til å forstå nettopp norske forhold. Det er også et spørsmål om hvordan NN lenkes til bilens faktiske prosessering. Greit nok kan NN lære seg å forstå ulike scenarioer, men det er allikevel opp til bilens begrensede lokalcomputer / sensorer å interpretere forholdene "live". Nå forklarte de jo også på et godt vis at den nye chippen i så måte er å regne som nærmest en supercomputer, så det er mulig dette kan funke. Markedet er imidlertid ikke overbevist, TSLA står i minus nesten 4% i dag... :)

Jeg har trua altså, men dette er i aller høyeste grad et vitenskapsprosjekt med mange ukjente variabler - der det store spørsmålet jo er nettopp hvordan NN i samarbeid med bilens prosessering vil kunne fungere over tid. Tviler på noe "taxi Tesla" de nærmeste 5 årene, det blir litt for science fiction selv for en teknofreak, men er det nå en gang slik at "planen" først fungerer vil det - med den datamengden Tesla allerede i dag fores med - kunne bli en snøballeffekt som før en vet ordet av det gjør de utroligste ting. Krysser fingrene for det, men i mellomtiden hadde det jo vært fett å faktisk fått denne herlige HW3-chippen installert i bilen da, er enig i at vi "stakkars" S / X-eiere BURDE blitt prioritert, spesielt vi som betalt 2x prisen sånn rett før Elon kjørte supersalg på oppgraderingen...

Skiltavlesning hadde jo vært kjekt å fått snart da, mens bykjøring vil jeg være veeeeeldig forsiktig med å være test dummy for denne gangen; kjørte nesten i både det ene og det andre autovernet som nettopp testpilot for AP1 i sin tid - og der kan jeg skrive under på at det var MYE rart som skjedde de første par månedene... AP2 er uten tvil mer stabilt, men har absolutt også sine hickups det også p.t., men godt nok til at jeg bruker det på nesten alt av kjøring på motorvei.
#12
Tesla / Noen som har bestiltFSD "off menu" til X, S eller 3?
søndag 10. mars 2019, klokken 20:23
Bykjøring f.eks., da med lyskryss osv., får jo ikke de som ikke har kjøpt FSD nå eller tidligere, og dette er funksjonalitet Tesla håper å lansere i år. Husk imidlertid at du har kjøpt deg inn i en eventuell fremtidig F&U milepæl, så fullt mulig dette tar enda lenger tid. Jeg har personlig trua, om en buggete tipper jeg vi ser beta av bykjøring om ikke aaaalt for lenge. Klart, Tesla har jo uten tvil solgt skinnet før bjørnen var skutt, men sånn har de jo holdt på i alle år og til tross for det har de levert fantastisk funksjonalitet og enorm eierglede for min del hvertfall....


Sent from my iPhone using Tapatalk
#13
Tesla / Noen som har bestiltFSD "off menu" til X, S eller 3?
søndag 10. mars 2019, klokken 19:24
Jadda, skjedde som jeg trodde; 'incremental updates'. Jeg har kjøpt og betalt for FSD, så jeg er juridisk sikret nødvendige oppgraderinger både av HW og SW frem til dette er en realitet. I første omgang sikkert primært SW, men jeg tror Musk har helt rett i at de trenger mer CPU og dermed HW3 for å klare mer sofistikerte funksjoner. De som kjøper FSD nå kjøper imidlertid under litt andre forutsetninger såvidt jeg kan se, men det heter jo fremdeles FSD da... Tesla har klart gitt seg selv en hel rekke utfordringer ved å love hva de har gjort til tidlige FSD kjøpere, men jeg forventer selvsagt at de forholder seg til hva de har lovet, og tror også de vil gjøre dette. Uansett svært positivt at dette kommer som små oppdateringer fremover, da er jeg på samme måte som med AP sikret stadige oppdateringer i lang tid fremover... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
#15
Tesla / Sv: Elon avslører Teslas "Masterplan" anno 2019
lørdag 26. januar 2019, klokken 20:12
Tror lett 75´en bare var en pauseposisjon hva angår batteristørrelse for S og X, og nå som 3 er klar tviler jeg på at noe under 90kWh blir å finne på disse toppmodellene. Blir sikkert type 90 / 110 (MR & LR) som neste revisjon med nye batteripakker og raskere hurtiglading, så holder Tesla forspranget. Spørsmålet er jo da hva 90-pakka havner på prismessig, men tror ikke det blir sånn superbillig, spesielt for X´ens del har de jo nærmest ikke konkurrenter så lett å ta 80-100K USD i USA selv på "entry" X. I Norge, uten en eventuell ny superkampanje på "rentefrie" lån o.l., blir nok salget av S + X kraftig redusert, men nå var det vel heller kanskje ikke helt naturlig at det som i USA regnes som en luksusbil med prislapp på linje med en 1,5mill. NOK Porsche skulle bli solgt som "folkevogn" her i det lange løp...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA