Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gordon Retriever

#2281
USAleaf / Sv: USA Importert Nissan Leaf. Pass opp!
tirsdag 11. februar 2014, klokken 18:05
Sitat fra: johncl på tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:31
Jeg sjekket en av firmaene i Bergen som averterer på finn.no da jeg også snuste litt på bruktimport og fant ut at selv om de skrev de hadde mange års erfaring så var firmaet nylig opprettet i følge brønnøysund-registeret.

Jeg tror mange som starter firma etter mange år i bransjen liker å framheve sin egen bransjeerfaring.

Og da er det klokt å sjekke Brønnøysundregisteret slik du gjorde, slik at man slipper å oppdage i etterkant at selv om den hyggelige mannen man kjøpte bil hos hadde jobbet med dette siden 80-tallet, var firmaet hans rykende ferskt.
#2282
Ladeplasser og ladekabler / Sv: EVI-lader kutter
tirsdag 11. februar 2014, klokken 17:55
Sitat fra: Powerflux på tirsdag 11. februar 2014, klokken 16:33
*Edit* Ser nå at det er 4700 SEK UTEN Mva. som gjelder innenfor EU.
Så spørs det da om de selger den uten Mva. til en nordmann som plukker den opp Poste Restante i Sverige :o

Den momsfrie prisen gjelder nok kun hvis kabelen sendes til en adresse utenfor EU. ;)
#2283
USAleaf / Sv: USA Importert Nissan Leaf. Pass opp!
tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:36
Sitat fra: Truls123 på tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:21Jeg kjøpte fra norsk forhandler, der det står i annonsen at garantien på 5år/100 000km gjelder.
Syntes derfor tilbakemeldingen fra Nissan Norge var merkelig..

Mange norske forhandlere selger importbiler med garanti, der garantien stilles enten av forhandler selv, eller via et forsikringsselskap - ikke av Nissan Norge. :)
#2284
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt Leaf, hva er lurt å se etter?
tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:50
Utfra åpningsinnlegget til TeeLa tar jeg en råtipp på at hun mange ganger skal ha med to barn når hun er ute og kjører. Basert på dette vil jeg anbefale  å ha et lite blikk på annonserte biler for å se hvor stort prishoppet er fra en 2012-utgave opp til en 2013-modell Acenta. Denne har et litt mer praktisk mørkt interiør og dessuten varmepumpe på varmeanlegget, som gjør at man bruker mindre strøm på å holde bilen varm inni ved typiske vintertemperaturer i norsk kystklima.
#2285
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt Leaf, hva er lurt å se etter?
tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:43
Sitat fra: johncl på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:31
Men er ikke "euroversjonen" også en indikator på at bilen er bygget i Sunderland?

Er ikke UK-produserte biler kjent som "Euro-leaf"?
#2286
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt Leaf, hva er lurt å se etter?
tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:28
Sitat fra: TeeLa på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:05på de andre står det jo ikke om det er import eller norsk bil.. syns dem skulle opplyst om det. men leser litt om det som heter euro versjon.
Begrepet "euroversjon" er en diskret måte å si at bilen er importert fra et annet europeisk land - i motsetning til "US-utgave" eller "norsk bil".

Fordelen med "euroversjonen" er du har fabrikkgaranti, samt at Carwings, navigasjon og radio fungerer som på en "norsk" bil, selv om ikke alle importerte biler har varmepakke.

#2287
Lading / Sv: Euro-Leaf 6,6 kW lader.
søndag 09. februar 2014, klokken 23:14
Sitat fra: emil på søndag 09. februar 2014, klokken 22:46
Kan det være at de ikke tjener noe selv på den oppgraderingen og heller anbefaler andre oppgraderinger de tjener mer penger på?

Interessant moment. Ja, jeg tror nok det er mer avanse i å selge momsfrie skvettlapper til 2381 kroner pr. sett. ;D

En rask sammenligning, priser i norske kroner:
6,6kw lader:  Norge; 7500,  Storbritannia; 7200 + moms.
Metallic lakk: Norge; 6000,  Storbritannia; 4400 + moms.
#2288
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i3 eller Nissan Leaf
søndag 09. februar 2014, klokken 22:52
En prøvekjøring bør gi endel svar.

Det er ikke til å komme forbi at det begrensede utvalget elektriske biler gjør at vi sammenligner biler som er langt mer forskjellige enn vi ofte ville gjort hvis det var en bensin- eller dieselbil som stod på handlelisten.

Rent umiddelbart appellerer i3 mer til bilentusiasten; en spennende teknisk nykonstruksjon på samme måte Audi A2 var det for snart 15 år siden, den er mer premium og sporty, samtidig som den tar mindre plass når du skal parkere. Leaf på sin side har flere år med gjennomprøving i markedet bak seg, den er komfortabel, rimeligere i innkjøp og minst halvannen bilklasse større i utvendig lengde.
#2289
BMW i3 / Sv: Plutselig ringte bilen opp "nødsentralen"
søndag 09. februar 2014, klokken 22:33
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 12:44Jeg tror svært få personer er så nerd at de leser HELE manualen før de forsøker å klikke gjennom menyene når de får en ny bil.
Samtidig kan det å laste ned manualen og lese gjennom den være en fin-fin måte å korte ned en utrolig lang bestillingstid.  ;D
#2290
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
søndag 09. februar 2014, klokken 22:22
Sitat fra: Powerflux på søndag 09. februar 2014, klokken 22:01Merkelig at denslags tullete vranglære er så utbredt :o

Det paradoksale er at hvis man skulle fulgt rådet om å maks utnytte kursen 80%, får man et lite dilemma når man skal bruke en 16A lader: Siden schuco-kontakter ikke kan monteres på kurser som er sikret høyere enn 16A, ville vel ikke en 16A-lader med schuco-støpsel være mulig å bruke? :o
#2291
Leaf 2010-2017 / Sv: hurtiglader langtidsparkeringer...
søndag 09. februar 2014, klokken 22:09
Jeg ser at i følge Statens Vegvesen er Leafen som langtidsparkerte på hurtigladeplass førstegangsregistrert 16. januar i år. 
650 nye Leafe registrert i januar tyder det på at blir en bratt lærekurve for mange ferske elbileiere i år. ;)
#2292
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
søndag 09. februar 2014, klokken 19:02
Sitat fra: Mippen på søndag 09. februar 2014, klokken 18:38
Elektrikeren min anbefalte ikke å lade 16 amp på 16 amp over tid. Anbefalte å bruke i underkant av 80prosent av kursen.
Dette har faktisk jeg fått høre også.   Jeg trodde dette var noe som hørte sammen med gamle skrusikringer, men noen elektrikere sier dette også gjelder moderne automatsikringer, siden 100% belastning fører til at automatene over tid utvikler varme. Stemmer dette, eller bare et ønske om å være på den sikre siden?

Maks 80% "fast og varig beslastning" sies det. 8 timer lading av elbil regnes vel som slik fast og varig belastning, eller? :-\
#2293
Lading / Sv: Euro-Leaf 6,6 kW lader.
søndag 09. februar 2014, klokken 18:46
Hei alle sammen.

Jeg vurderer å legge inn en bestilling på en fabrikkny Leaf i svært nær framtid, så jeg tenkte jeg ville bumpe denne tråden.

Min lokale Nissanforhandler har solgt null(!) Leaf med 6,6kw lader, og later ikke til å se behovet for denne. Forhandleren i nabobyen sier at jo, de har solgt noen, og det kan kanskje være en god ide "hvis jeg har 32A lademulighet hjemme."

Denne uttalelsen overrasker meg litt: Det er vanskelig å spå om framtiden, men jeg spår en markant utbygging av lademuligheter i de neste par årene. Her tror jeg mange vil være Type 2 32A, siden de fleste nye el-biler kan gjøre bruk av denne hastigheten, og slike lademuligheter koster en brøkdel for tilbyder i forhold til fullblods hurtigladere. Derfor tenker jeg at dette kanskje er like god grunn til å ha den kraftigere laderen, som å skulle lade med 32A hjemme.

Men når jeg ser hvor få nye Leaf som selges med 6,6kw lader, kan man begynne å lure på hvor mye den har for seg.

Så hvordan er holdningen blant forumets medlemmer? Fortsatt tommel opp til å gjøre det motsatte av flertallet av Leaf-kjøpere - og bestille bilen med 6,6kw lader? :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA