Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Powerflux

#16
Leaf 2010-2017 / Sv: Liste over problemer du har hatt på din Leaf
mandag 14. desember 2020, klokken 17:22
2013 gen1, 152000 km.
Endeledd begge sider, nedre bærekule begge side(byttet begge bærearmer da)
Fastlåst håndbrekk venstre side som resulterte i ødelagt trommel/skive. Begge sidene byttet.
Altså egentlig slitedeler.
#17
Hyundai KONA / Sv: Dunkelyd fra motor/drivverk i min 2019 Kona
lørdag 21. november 2020, klokken 21:05
Hadde samme sak og BNH byttet motor. Problemet fullstendige borte og ikke opplevd høyere forbruk eller noe annet negativt.

Så skal det nevnes at en venn av meg hadde samme problem noe senere enn meg og fikk da høre at nå var det snuing av motor som gjaldt.
Bilen var stille i ca 10 km før lyden var tilbake, høyere enn før så denne manøvreren funket rimelig dårlig ::)
#18
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor billig kan en gammel Leaf være?
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 21:05
Artig problemstilling ;D
Må vel antagelig opp i over 60000.....utrolig nok :o

En kompis solgte nylig en tidlig 13 modell med 10 streker og helt på grensen til å miste neste strek. En bil som har levd et hardt liv med riper i alle hjørner, småbulker her og der,  småslitt interiør, slarkete styring etc. Denne gikk for håret under 50000 og interessen var enorm. Hadde det ikke vært for at han holdt ord og solgte til den personen som kom med første bud istedenfor å vente å se hvor høyt det ville gå ville det nok kunnet gå godt over 50K.


#19
Hyundai KONA / Sv: Annonser med blanding av 2019 og 2020 modell
søndag 25. oktober 2020, klokken 22:22
Litt artig å vise bilen med fete felger, Wingbars og boks men det du egentlig får er en strippet bil med OBOS felger ::)
#20
Dekk / Felger / Sv: Tråden for sommerdekk 2020
søndag 04. oktober 2020, klokken 18:21
Dette må sies å være intet mindre enn et kupp :+1: :+1:
Nesten helt utrolig stillegående. Det har regnet friskt noen dager og våtgrepet virker svært overbevisende.

Det blir nok et sett slike til Konaen også da dekkstøyen fra de originale er helt latterlig!
#21
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
onsdag 30. september 2020, klokken 22:23
Da forsvant kapasitets strek nr. 2 på litt over 149000 km.
SOH: 78,24
Hx 58,40
Ahr 51,33
QC 129, 6658 L1/L2
149300 km.

Corona har det siste halve året endret bruksmønsteret til bilen ganske kraftig. Både fruen og eldste datter har hatt mye hjemmekontor slik at bilen har blitt ladet til 100% og så blitt stående likevel.
Mulig det har fått litt fart på kapasitetstapet!
#22
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
mandag 07. september 2020, klokken 21:25
Har du noen formening om hva som sender onboard laderen til de evige  jaktmarker?
Hva måtte du ut med for en brukt onboard lader?
#23
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
lørdag 05. september 2020, klokken 17:57
Jeg hadde nøyaktig samme problem for noen uker siden! LeafSpy kastet ut en hel armada feilkoder men ingenting virket selv når disse feilkodene ble slettet.
Spenning på 12V batteriet viste seg å være lav og med opplading av dette og frakobling av 12V batteri i 10-15 minutter så nullstilte bilen seg selv. Ikke hatt problemet siden.
Er litt usikker på 12V batteriet nå så setter det på lading over natt en gang i uken.

Om du vet at 20A sikringen din er blåst så er det selvfølgelig en helt annen bolle!!
#24
Dekk / Felger / Tråden for sommerdekk 2020
fredag 21. august 2020, klokken 22:58
Etter over 40000 km på et sett Landseil LS388 er tiden inne for et nytt sett!
Disse dekkene har fungert helt supert og først nå nede på 1mm mønsterdybde har de mistet veldig mye av egenskapene sine!

Valget falt på et nytt sett fra Landseil, en modell som ble lansert i år. Jeg leser mange tester og reviews som skryter veldig av disse.
Rulle B, Forbruk B, Støy 65. På papiret meget hederlige stats :+1:
Får dem montert til uken, gleder meg til å sjekke ut disse :)

https://www.byttdekk.com/dekk/landsail/landsail_senturyqirin990/2055516/174563/?utm_source=googleCheckout&utm_medium=productfeed&utm_campaign=googleCheckout_productfeed&gclid=Cj0KCQjw4f35BRDBARIsAPePBHxOe7VBzJrU2VTRMHFRj41aMAK9D8sSkxBq1rTRACbEO32H8PdYlFYaApzlEALw_wcB
#25
Lading / Sv: Leaf lader ikke
søndag 02. august 2020, klokken 11:14
Jeg har aldri brukt ladetimer til annet enn å få ladebegrensning på 80%. Aldri sett lysene rulle frem og tilbake på de snart 8 årene jeg har hatt bilen.
Jeg forsøkte også å trykke på override knappen  uten resultat.

Etter frakobling av 12V måtte timeren settes på ny.
Jeg mistenker nok at for lav spenning på 12V batteriet var den utløsende faktoren.
Gjennom vinteren lader jeg alltid 12V batteriet over natten 1 gang i måneden ca, tenker jeg legger inn dette som ny rutine hele året!
#26
Lading / Sv: Leaf lader ikke
fredag 24. juli 2020, klokken 23:15
Hehe, Svenske knappen fungerer overaskende ofte :laugh:
Det som virkelig fikk meg til å lure var at jeg koblet fra 12V mange ganger uten at det løste noe dom helst men da jeg også koblet vekk minus polen også, altså 12V batteriet fullstendig frakoblet! Først da løste det seg. I min bok burde ikke akkurat det å koble vekk også minus polen ha noen betydning men merkelig nok var det da det løste seg :o
Jeg begynner å mistenke lav 12V spenning på batteriet og fra tidligere tråder finner jeg at et 12V batteri som begynner å gå bonkers kan gi de merkeligste utslag.

Jeg sjekket 12V batteriet  igjen i dag og det var helt nede på 11,9 V. Det tyder vel på at 12V batteriet ikke lenger er helt i støtet.
Bilen satt på 12V lading bare for å holde spenningen oppe til jeg får byttet 12V batteriet. Tar dette på purmistanke men har ikke tid eller lyst til å sende kjerra til BNH for svindyr feilsøking og mest sannsynlig en 2 mil lang liste over ting som burde byttes på ren gjetning.
Antagelig de konkludere med at onboard lader er kaputt, hovedsikring til lader er kjøret etc. så 35000 kr senere ville muligens problemet forsatt vært et litt dårlig 12V batteri til 400 kr fra Biltema.....
#27
Lading / Sv: Leaf lader ikke
torsdag 23. juli 2020, klokken 23:44
Dagens hendelse får meg virkelig til å stusse :o :o
Bilen ble i dag satt på lading på en 22KW Salto ladeboks der den lades 70% av tiden dag ut, dag inn!
Jeg hørte det vante pipet mens jeg var på vei vekk fra bilen og antok at alt var som vanlig. Det var det ikke for 5 timer senere var det forsatt kun 1 strek på den og de tre blå lampene rullet en og en frem og tilbake.
Gjentatte forsøk ga samme resultat og LeaSpy ble koblet til og viste en haug med feilkoder relatert til ladesystemet og bremsesystemet.
Fra tidligere problemer med hurtiglading der feilkoder hindrer hurtiglading har sletting av koder løst problemet uten unntak. Med dette i bakhodet ble samtlige koder slettet og bilen viste alt ok. Men akk, lading ville fremdeles ikke starte, de blå lampene rullerte jevnt og trutt.
12V batteri ble koblet fra i 20 minutter men fortsatt no joy. LeafSpy leste ingen feilkoder men lading ville fortsatt ikke starte til tross for forsøk på 5 forskjellige ladere og ytterligere 3 forsøk med 12V frakoblet i 15 minutter eller mer hver gang.
Begynte så smått å bli nervøs for at noe realt bedritent var under oppseiling :(

Har en hurtiglader svært nær meg så prøvde der og lading startet umiddelbart og ga 45 kW input.

Hjemme igjen og fortsatt samme problem.

Så kommer det virkelig pussige i dette, i tråd med TorC sitt forslag om å koble vekk begge poler fra 12V. Jeg skjønner ikke hvordan det kan ha noen effekt da kretsen er brutt men valgte likevel å prøve dette.
20 minutter senere ble batteriet målt i frakoblet modus og ingenting skulle tilsi lav tomganspenning.
Alt ble koblet på plass og ladekabel satt inn. De vante pip ble registrert og bilen lader som om ingenting hadde hendt??
Dette er helt enkelt helt merkelig.
Litt spent på om dette er begynnelsen på noe driiit eller om et eller annet relè eller kondensator eller hva som helst har hengt seg opp....aner ikke.
Men summa sumarum, kjerra virker igjen :+1:.....jeg er både lettet, overasket men også altså litt små nervøs.
En snart 8 år gammel Leaf med 150000 km er jo verdiløs hvis den ikke lader så da er det vel bare å hive den. Litt synd da da den har fått status som traktoren Leif så synd åm den må skrotes ::)
#28
LeafSpy / Sv: OBD2-leser til Leafspy
mandag 15. juni 2020, klokken 22:06
Sitat fra: andersbj på mandag 15. juni 2020, klokken 16:32

Wow, så bra - takk. Vet du hva jeg skal si til selger for å sikre meg at det er riktig versjon?
Den må støtte V1.5 Bluetooth For Android, ikke høyre versjoner!
#29
Mekanisk / Sv: Dødgang i ratt og fukt under panser etter bilvask
lørdag 06. juni 2020, klokken 18:34
[quote author=Skaunissen link=topic=51901.msg900598#msg900598 date=1591131265
Når jeg kjører i 80+ så må jeg ofte korrigere med rattet for å holde bilen i kjørefeltet. Slik er det ikke med min andre bil (skoda octavia). Forhandler tviler på at det er noe galt, men de skal prøvekjøre den en dag. Noe jeg må leve med tror dere? Det er ganske irriterende.

Takk for svar :)
[/quote]
På min var begge endeleddene fullstendig toast og bilen oppførte seg som om man kjørte i fiskepudding. Disse ble byttet på ca 130000 km.
Bilen ble bedre men ikke fullgod. Derfor ble også begge nedre bærebruer byttet. Disse kommer ferdig med foringer og nedre bærekule. I samme slengen ble lenkearmene til stabstaget også tatt.
Resultatet ble nærmest ny bil og ikke minst, skranglingen ble borte :+1:
Dette er lett å bytte selv og prisen er svært overkommelig!
#30
Hyundai KONA / Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
lørdag 06. juni 2020, klokken 12:02
Sitat fra: Kjetil1986 på fredag 05. juni 2020, klokken 20:17Spurte for moro skyld hva kostnaden på jobben var: 30 000,- Kjekt med garanti ja  :D
In house kost hos dem er nok i en HELT annen liga vil jeg tro.....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA