Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond.m

#7906
Zoe / Sv: Lading
fredag 21. november 2014, klokken 16:31
Sitat fra: kos på fredag 21. november 2014, klokken 15:17
Hei Får min Zoe levert med Bøtta og 11. kwh lader i garasjen. har tilgang på 16. 20. 32 amper på hytta 1 og 3 fase. Kan jeg bruke bøtta på 32 og 20 amper eller er den begrenset til max 16.

takker for svar.
Jeg har ikke testet bøtta, men ut i fra det jeg har lest så er det 10A ladestrøm uansett hva kursen din tillater.
#7907
Zoe / Sv: Lading
fredag 21. november 2014, klokken 16:15
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 21. november 2014, klokken 08:31
Zoe har aktiv kjøling av batteriene.
Hurtiglading om sommeren starter ofte varmepumpen som gir kald luft til batteripakka.
Med andre ord er det ingen problem med rask lading.
Aktiv batterikjøling var høres bra ut med tanke på levetiden til batteriet. Så vidt jeg har forstått så har ikke Leaf dette (kanskje en av grunnene til at Renault valgte å satse på batteri fra LG Chem) ?
Men selv med batterikjøling vil vel daglig hurtiglading (43 kw) føre til større slitasje på batteriet ?
#7908
Zoe / Sv: Lading
fredag 21. november 2014, klokken 08:27
Vet noen om det er mulig å sette ned ladehastigheten. Ser ingen fordel med å lade raskt, hvis man har god tid. Selv 11 eller 22 kw ladefart vil vel generere mye varme og til daglig bruk er det jo en fordel å holde batteriets temperatur så lav som mulig for å redusere slitasjen. Vil tromat daglig lading med 11 kw fører til at batteriet svekkes raskere enn om man lader med 3.6 kW. Eller er det uvesentlig ?
#7909
Zoe / Sv: Spørsmål om Zoe - nærmer seg avgjørelse
mandag 17. november 2014, klokken 17:25
Hvilken utgave av hytteladeren får du ?. Er det den som krever en egen ladekabel (schuko TN nett), eller skal du bruke Type 2 kabel mellom den gule boksen og Zoe.
#7910
Zoe / Sv: Lading
fredag 14. november 2014, klokken 18:29
Sitat fra: standahm på fredag 14. november 2014, klokken 17:27
Fikk også info om at indeksregulering av pris gir 4-5000,- i prishopp fra fabrikk etter nyttår. Noen som har fått bekreftet dette?
Det høres ikke sannsynlig ut. Norske kroner har har ikke svekket seg og det er heller ingen avgiftsøkning. Life prisen er strategisk under 200 K grensen, og prisene på elbiler generelt er jo nedadgående. Men skulle det komme en prisøkning på grunn av mer utstyr, så er det kanskje ikke så urimelig.
#7911
Zoe / Sv: Lade støy, utsatt lading og litt til
onsdag 12. november 2014, klokken 05:51
Sitat fra: Flips på tirsdag 11. november 2014, klokken 21:56
Sitat fra: abc på tirsdag 11. november 2014, klokken 21:42
Dette vil gjøre at batteriet er varmt når du drar om morgenen, dermed får du lenger rekkevidde om vinteren. :)
Er ikke sikker på at det stemmer ? De antall kWh du fyller på batteriet mens det er driftsvarmt vil vel ikke bli borte selv om batteriet blir kaldt ? I brosjyren til Zoe står det dessuten at man ikke skal bruke utsatt lading hvis bilen står ute i under 15 kuldegrader. Å lade et dypfryst batteri kan være skadelig for batteriet, så jeg ville nok lade når jeg parkerer og starte kupevarmer kort tid før du skal kjøre. Kupeen er vel uansett så dårlig isolert at du fyrer for kråka også  ;)
#7912
Zoe / Sv: Svak motorbrems
tirsdag 11. november 2014, klokken 18:31
Sitat fra: abc på tirsdag 11. november 2014, klokken 17:44
Variabel brems avhengig av hvor mye det er på batteriet. Fullt batteri = fint lite motorbrems. Resten av skalaen er jeg usikker på.
Er ikke det bra da ? Når batteriet ikke kan ta imot strøm, er det bedre økonomi å la bilen rulle med liten motstand. Og må man bruke bremsen, så er det bare gunstig å få fjernet litt rust fra bremseskivene. Problemet med elbiler er jo at man nesten ikke bremser. Selv måtte jeg bytte bremseskivene på min C-Zero etter 2 år på grunn av for lite bremsing og dermed rust.
#7913
Zoe / Sv: TPMS sensorer
mandag 10. november 2014, klokken 05:33
Det er vel først og fremst plutselige trykkfall på grunn av skadet dekk som medfører en sikkerhetsrisiko. Da hjelper det uansett ikke med en liten gul lampe som lyser når man mister styringen over bilen. Dette er nok primært et tiltak for å redusere energibruk fordi mange biler kjører med konstant for lite luft. Synes det vitner om et unødvendig og uklokt påbud, og det vil ikke forbause meg om påbudet oppheves igjen.
#7914
Zoe / Sv: TPMS sensorer
søndag 09. november 2014, klokken 21:46
Sitat fra: nime01 på søndag 09. november 2014, klokken 21:39
Prisen på sånt kommer sikkert til å falle ganske fort, bedre å vente litt og leve med det gule lyset i instrumentpanelet. Det er iallefall min plan.
Høres fornuftig ut hvis det ikke er et veldig sjenerende / blinkende lys. 750 kr/sensor høres mye ut. Det dobler jo omtrent det samme som dekket.
#7915
B-Electric / Sv: Lading
søndag 09. november 2014, klokken 19:33
Godt poeng. Jeg tok det for gitt, men det bør sjekkes før man skriver kontrakt. Nå er vel ikke 32A så vanlig, og det er vel ikke alle nettselskaper som tillater det heller.
#7916
B-Electric / Sv: Lading
søndag 09. november 2014, klokken 16:45
Sitat fra: espenk på søndag 09. november 2014, klokken 11:59
Ser at den kan lades med en fart på 11kw ved å benytte 32a 400volt, vil det si at denne krever TN nett eller? Kanskje litt tidlig å svare på ennå, er vel ingen som har fått denne bilen til Norge ennå.
Den krever ikke TN nett, så du kan f. eks. lade med 7.4 KW med Type 2 kontakt - 230V -32A enfas. Men skal du lade med maks 11 kW, må du benytte 11,22 eller 43 kw type 2 ladepunkt (TN nett)
#7917
Zoe / Sv: Vinterhjul
søndag 09. november 2014, klokken 09:29
Sitat fra: Baard på lørdag 08. november 2014, klokken 09:49
Jeg fikk vinterdekk, Continental conti 6 levert på samme felger som sommerhjulene fra min forhandler med bilen for 10.000.- Det er originale 16" da jeg ville ha EV dekkene på sommerhjulene...
Er ikke sikker på om jeg forstod dette. Har du fått både samme felg på både sommerhjul og vinterhjul (originale 16" alufelger) for 10.000. Da har du fått en veldig god pris jeg har fått høre at de koster 16000,-. Det siste oppfatter jeg som krafig overpris siden det er uten mva.
Var vinterhjulene levert med dekktrykksensorer ?
#7918
Kjøpe elbil? / Sv: Design og rekkevidde
søndag 09. november 2014, klokken 08:00
Fant at Cd verdien for Renault Zoe er oppgitt til 0,29. Frontareal på en Zoe er nok omtrent det samme som for i3 og e-Golf. (har ikke funnet oppgitt verdier på dette).
Da blir det nok rullemotstand, vekt og batteristørrelse som vil avgjøre rekkevidden. At Soul har lengst rekkevidde i henhold til NEDC (tross høy luftmotstand) skyldes nok at denne testen har en kraftig overvekt av kjøring i lave hastigheter (inntil 50 km/t). Det virker som om e-Golf og Zoe har nokså like oppnådde verdier for rekkevidde. Vekten er nokså lik, og batteriene har ca samme netto kapasistet. NB ! Zoe har feilaktig oppgitt 18,8 kwh i elbilguiden. Det korrekte er 22 kwh (brutto kapasitet ca 26 kwh, batterivekt 290 kg)
#7919
Kjøpe elbil? / Sv: Design og rekkevidde
søndag 09. november 2014, klokken 07:13
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 22:17
Her er noen tall på ren luftmotstand(i tillegg kommer rullemotstand og annet forbruk) for Kia Soul, e-golf og BMW
i 70km/t og 110 km/t
Kia Soul 6,2 kwt/100km, 15,3 kwt/100km
e-golf... 5,3 kwt/100km, 10,1 kwt/100km
BMW i3..5,5 kwt/100km, 11,1 kwt/100km

Soul ev har cd på 0,35 og frontareal på 2,7 m**2
e-golf har cd på 0,282 og frontareal på 2,2 m**2
BMW i3 har cd på 0,29 og frontareal på 2,4 m**2

Det utgjør stor forskjell når hastigheten øker fra 70 og opp.
Jeg ser at Renault Zoe har oppgitt verdi for aerodynamikk på SCx 0,75.
Noen som vet om cd og cx er det samme ?
Hvis det er det, så betyr det vel at SCx for e-golf vil være 0,282 x 2,2,= 0,62,
mens den for Soul EV vil være 0,945.

Litt overraskende hvis golfen har mindre luftmotstand en Zoe. I praksis er kanskje forskellen mellom disse to så liten at det betyr lite i hastigheter opp til 80-90 km/t. Dekkdimensjon og rullemotstand blir kanskje mer utslagsgivende. Men Zoul kommer jo dårlig ut, og når man ser på bilen (kasse-form), så er det vel ikke overraskende. 



#7920
Zoe / Sv: Det store elbil racet Oslo Arendal Oslo
lørdag 08. november 2014, klokken 17:28
Dette har jeg lyst til å bli med på. Stiller i Team Zoe :) 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA