Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond.m

#7786
Sitat fra: erik e på fredag 13. mars 2015, klokken 06:02
Noe "uklart", velg originalen . God helg.   Solen skinner og da kommer rekkevidden.  :)
Hvis originalen har betydelig dårligere garanti enn "kopiene", så ville jeg ventet med å kjøpe i-miev til de også har utvidet garantien. Det sier seg selv at de ikke vil kunne fortsette med 5 års garanti hvis begge de andre trilling-leverandørene tør å gi 8 års garanti.  Tenk at du kanskje skal selge bilen om 4-5 år. Hvis du da har 3-4 års gjenværende garanti på batteriet er jeg sikker på at du får mer betalt enn om du har under 1 års garanti igjen. Og dersom du skal selge en 5 år gammel i-miev med defekt batteri, så tviler jeg på at du får mer igjen enn vrakpanten.
#7787
Sitat fra: Zanta på søndag 08. mars 2015, klokken 23:22
Tenkte å bytte ut den ene bilen med en liten elbil, og har sett på iOn og i-MiEV. Så først på Peugeot, og selger her sa at den var helt lik Mitsubishi, kun annen logo på ratt og panser. Etter å ha satt meg litt mer inn i teknisk beskrivelse, ser jeg at det er noen mer eller mindre vesentlige forskjeller:
Batteripaikke - M: 16 kWh P: 14,5 kWh
Rekkevidde - M: 160 km P: 150 km
Hovedlys (nær og fjern) - M: LED P: Halogen
Gear - M: 3 valg for bremserekuperasjon (D-B-C) P: Kun D
Fjernkontroll - M: fjernkontroll for lading og kupetemperatur P: Ingen
Radioløsning - M: integrert radio P: 1-DIN, ser ettermontert og 80-talls ut

Er det andre forskjeller? Er denne bilen et greit alternativ? Eller bør jeg legge på litt og få en Leaf eller eUp? Hvilke andre alternativer er aktuelle i denne prisklassen (under 200k)?
Ser at du ikke har vurdert Citroen. Den er vel så godt som teknisk like Peugeot, men med et par viktige forskjeller.

1) 8 års garanti på batteriet
2) Leveres med DAB radio

Er enig i at radio og dashbord ser mer moderne ut i i-miev. Hadde den hatt 8 års garanti på batteri, samt mulighet for DAB hadde den vært et soleklart valg blant trillingene.


#7788
Sitat fra: Hamiso på søndag 08. mars 2015, klokken 11:38
Kva med å ha på ei ekstra 12 volts varmevifte i kupèen kobla til eit ekstra bilbatteri plassert i bagasjerommet? Har sett nokre slike kupevarmarar i nettbutikkar på opptil 200 watt. Og eit bilbatteri, (eller kanskje det er nok med eit  mindre mc-batteri eller liknande?) kostar ikkje allverden på Biltema. Bilbatteriet kan vedlikehaldsladast etter behov, og kupevarmaren gir muligens tilstrekkeleg lunk etter forvarming?
Tror du kan glemme det. Et 70Ah bil-batteri vil ha en teoretisk varmeenergi på 0,84 kWh.  200 W varmeovn vil da kunne stå på i inntil 3 timer, men jeg tviler på om 200W gir noen merkbar effekt. Tror jeg ville brukt pengene på kjørehansker og boblejakke  ;)
#7789
Zoe / Sv: Hvor mange Zoe selges i Norge
lørdag 07. mars 2015, klokken 21:27
Jeg startet denne tråden, men ante vel ikke at temperaturen skulle bli så høy. Kanskje tiden er inne til å stoppe den nå. Vi kan sikkert være enige om at konkurranse er sunt. Zoe har mange gode egenskaper som også andre elbiler kunne ha fordel av å implementere. Zoe fortjener å få en betydelig markedsandel også i Norge, og de som kjøper bilen med 5 års gratis Fortum kan jo se fram til svært lave driftsutgifter. Det tilbudet er unikt i markedet, så får vi se hvor lenge den kampanjen varer  ;)
#7790
Zoe / Sv: Hvor mange Zoe selges i Norge
lørdag 07. mars 2015, klokken 20:49
Zoe er utvilsomt en bra elbil og det finnes gode forhandlere som kan produktet og gir god service.  Prisen er det heller ikke noe å si på. Hvorfor selger den da fortsatt så dårlig ?
Jeg mener faktisk at importøren har tatt mange dårlige valg i starten. De startet salget før forutsetningene var tilstede for å lykkes. Ved hjelp av fiktive skrapelodd skulle de erobre markedet. Senere har det gått slag i slag med ulike kampanjer og løfter om å teppelegge Norge med gratis ladepunkter. At bilen leveres med wallbox er bra, men hvorfor nekte kunder å kjøpe bil uten dersom de har TN nett og ikke trenger det. Da må man vente til 1.8.2015 med å bestille. Men med de siste endringene i modellen så går det sikkert rette veien.
#7791
Zoe / Sv: Hvor mange Zoe selges i Norge
lørdag 07. mars 2015, klokken 20:03
Kos trekker fram 30 dagers angrefrist ved kjøp av Zoe. Vil bare nevne at importøren i det stille trakk tilbake 30 dagers angrefrist 1.11.2015. Dette til tross for at importøren i en offisiell pressemelding i oktober skrev at angrefristen ble videreført.   Det er de stadig endrede betingelser og kampanjer som gjør det usikkert å kjøpe en Renault.
#7792
Zoe / Sv: Hvor mange Zoe selges i Norge
lørdag 07. mars 2015, klokken 19:42
Sitat fra: nime01 på lørdag 07. mars 2015, klokken 18:59
Noen som tror den nye Zoe øke markedsandelen til Renault?

Det følger jo med både kladd og veggboks i en periode, sammen med 5 års fri tilgang til Fortum, 5 års veihjelp osv osv.. er det nok for å overbevise trauste nordmenn?
Det er ikke godt å si. Jeg tror de fleste bilene er solgt med enten 20.000 i skrapelodd rabatt eller 25000 i vrakpant. Verdien av 5 års fri Fortum tilgang tror jeg ikke de fleste kundene verdsetter til mer enn 5-6 tusen. De fleste lader tross alt hjemme eller på,arbeidsplassen.
Merk at de har også økt prisen for Intens med 10.000 for å kompensere litt for kostnaden med Zaptec.

Jeg tror det ville være smartere å gi 8 års garanti på batteriet, samt 2 år med Fortum. Hvis de også kommer med DAB + radio (ryktene sier fra uke 27), så burde de få mer vind i seilene. Hvis de også hadde byttet merke i grillen, tror jeg salget hadde tatt helt av :D

#7793
Zoe / Sv: Fortum tilgang
fredag 06. mars 2015, klokken 17:09
fra Renault pressemelding oktober 2014

"Innen sommerferien 2015 vil et større antall av slike ladere være etablerte også, noe som altså gir Renault ZOE kunden tilgang til minst 175 lokasjoner med 600 ladepistoler"

Jeg har en følelse av at Renault er ganske langt fra å innfri dette. I siste pressemelding snakker de ikke lenger om 2015, men 2016. Riktignok skal da antall lokasjoner og ladepistoler øke vesentlig. Det er positivt at de er ambisiøse, men hvis de ikke innfrir så rammes det vel av markedsføringsloven. ? 
Finnes det noe dokumentasjon på status i dag, og reviderte planer fram mot sommeren ? Lovet ikke Renault en egen web-side med operative og planlagte ladepunkter innen 1.1.2015 ?
#7794
Zoe / Sv: Fortum tilgang
torsdag 05. mars 2015, klokken 20:06
Zaptec kabelen vil iallefall i en periode være inkludert i prisen for Intens. Men da øker samtidig prisen med 10.000 kr. For Life er prisen uforandret, men da får man ikke kabel med. Det ville vel vært mer logisk at prisene var uforandret, og Zaptek kabelen var en opsjon for begge modeller med en pris på 10.000
#7795
Selges da vi ikke lenger har behov for elbil.

Se annonse på Finn !
#7796
BMW i3 / Sv: Forlenger - tilhenger!
mandag 02. mars 2015, klokken 17:43
ideen er kreativ, men jeg kan ikke forstå at den har livets rett. Dessuten leveres i3 allerede med rekkeviddeforlenger, og det er bare avgiftssystemet som gjør at denne desverre blir for dyr i Norge.
#7797
BMW i3 / Sv: i3 på Finn
søndag 01. mars 2015, klokken 12:22
Sitat fra: EinarV på søndag 01. mars 2015, klokken 11:41
.....og ikke minst en rekkevidde som står i stil til at det er maks ti mil mellom hurtigladerene på EL39 og man kan beholde god komfort i kupeen.
Problemet er at den ikke har støtte for hurtiglading, så man må lade 3 timer med AC lading før man kan kjøre videre. Og uten varmepumpe, så vil rekkevidden om vinteren være ned mot 10-12 mil selv med et batteri på hele 36 kWh (brutto). Med i3 må du lade litt tidligere, men kan kjøre videre etter en halvtime.
#7798
B-Electric / Sv: Lading
lørdag 28. februar 2015, klokken 16:26
Sitat fra: Softblue på lørdag 28. februar 2015, klokken 10:46
Hvis ladestasjon-leverandørene fortsetter med minuttpris, så er det bare biler med 22kw ladere som Tesla og Zoe som er aktuelle å kjøpe.
Eller nye Smart med 22 kW lader som tilleggsopsjon. Som leveres fra samme konsern som B-klasse.
#7799
Zoe / Sv: Med en ekstra boks, kan du lade din Renault Zoe overalt!
torsdag 26. februar 2015, klokken 21:46
...så viser det seg også at Tesla taper stadig mer penger. Think fikk vel også en god del støtte, og vi kjenner jo til hvordan det eventyret endte.

Etter min oppfatning så er Zaptec laderen utviklet for å løse en begrensning for Zoe som bare gjelder for Norge. Jeg har vanskelig å se hvordan dette skal bli et industri-eventyr. Om et par år så kommer det trolig en ny generasjon Zoe, og det vil forbause meg om ikke dette problemet da er løst fra fabrikken.
#7800
Focus / Sv: Ny Focus Electric klar for bestilling
onsdag 25. februar 2015, klokken 18:09
Besøkte en Ford forhandler i dag. De vil levere nye Ford Focus Electric til nettopris 199.000. Det er veldig mye bil for pengene. Hvis de nå bare gjør som Citroen og øker garantien på batteriet til 8 år, så vil jeg nesten si "løp og kjøp"
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA