Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TM

Sider: 1 ... 310 311 [312] 313 314 ... 346
4666
BMW i3 / Problemer med å lade i3 på Kiwi hurtigladere
« på: mandag 10. august 2015, klokken 20:18 »
Jeg har forsøkt ulike BMW i3 på KIWI ladestasjonen på Billingstadslette. Til sammen har jeg forsøkt 5-6 ganger de siste mnd. og det feiler hver gang.  Hos Fortum sier de at det ikke skal være noe feil med laderen. Etter flere forsøkt i dag forsøkte jeg ABB laderen hos Møller vest. Da fikk ladet, men flg. melding på skjermen inne i bilen.
"Hurtiglading er ikke mulig. La nærmeste servicepartner utføre kontroll"

Tror det må være en konflikt med ladestasjonene hos Kiwi som gjør at i3 ikke lader. Ladestasjonen gir ingen feilmelding, annet enn at ladingen er avsluttet. 0 kwh på 0 minutter.

Har ikke hatt problem med å lade Leaf på Kiwi ladere, så kanskje det er løsningen  ;)



4667
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: søndag 09. august 2015, klokken 22:07 »
Hvordan det virker avhenger av kladd/veggboks.

På en kladd/veggboks der du kan stille inn A, vil innstillingen i bilen normalt ikke ha noen betydning.

Men på standardkladden og en del veggbokser kan du kun stille A med innstillingen i bilen. Jeg har kun brukt den på max, men hvis du f.eks bruker standard kladd på en sikringskurs som er 10A, MÅ du jo bruke denne innstillingen, osv.
Jeg forstår at man må ha forskjellige innstillinger for å koble ladekabel med kladd til en AC kontakt. Men type 2 kabelen passer vel bare i en ladestasjon. Jeg har selv en 16A Podpoint wallbox sikret med 20A. Da setter jeg bilen til max så får jeg se hva som skjer. Max skal tilsvare 32A og i så fall vil sikringen ryke hvis ikke wallbox'en begrenser ladestrømmen.

4668
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: søndag 09. august 2015, klokken 20:40 »
Jeg forstår ikke poenget med å velge max eller redusert ladefart for AC kabel.
Er det ikke bare å sette den på max. Hvis man kobler den til et 16A type 2 ladepunkt, så vil den vel ladestasjonen kun levere max som er 16A.

Når jeg leser elbil-Wiki, så får jeg inntrykk at bilen kun trekker 10 A fra en 16A type 2 ladestasjon hvis jeg velger "redusert" ladefart for AC ladekabel.

Kan jeg bare forvente 2,7 kW tilført batteriet fra en 16A ladestasjon selv om instillingen i bilen for AC ladekabel er "MAX"  ?

4669
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: søndag 09. august 2015, klokken 13:23 »
Da jeg fikk levert min i3 merket jeg at dekkene hadde trykk på hhv. 3,0 og 3,2 bar. Vi kjører jo aldri mer enn 2 i bilen, så jeg reduserte trykket til 2,3 foran og 2,8 bak. Synes komforten ble mye bedre, og snittforbruket på mine første turer er likevel bare 1,2 kwh/mil. Hvilke erfaringer har andre med trykk i 19" hjul. Bruker dere stort sett avbefalt trykk 2,3 / 2,8 ?

4670
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: søndag 09. august 2015, klokken 12:37 »
Jeg har bare hatt min i3 i 2 dager. Det er en feil på parkerings-sensorene i min bil, så i dag gikk det nesten galt når jeg rygget inn i garasjen. Men bilen er en drøm å kjøre og etter 20 mil med småkjøring har jeg et snittforbruk på 1,2 kwh/mil. Det lover veldig bra med tanke på rekkevidde. Og det viktigste av alt, den er fullstendig fri for ulyder. Dessuten er nok eiere av premium biler veldig raskt ute med å definere det som feil hvis noe ikke er helt perfekt. Dessuten er det mye programvare i disse elbilene, og som kjent er aldri programvare feilfri før den er utdatert  :)  Så du kan bare glede deg  :D

4671
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: søndag 09. august 2015, klokken 09:03 »
Mener jeg har fått til å stoppe lading via appen, i forbindelse ved parkering for lengre periode. Dette gjorde jeg ved å endre på ladetidspunkt i appen for når strøm skal lastes inn, til feks 1 minutt i døgnet. Motsatt kan man starte ved å velge direkte lading
Det står i appen følgende om "Lading til lav pris".
"Hvis vinduet ikke skulle være stort nok, så lades bilen så langt som mulig innenfor et av de tidsperiodene du har prioritert. Hvis vinduet ikke skulle være stort nok, fullføres ladingen utenfor dette tidsrommet"

Det skulle vel bety at forslaget om å sette 1 minutt intervall for å unngå å lade opp bilen når kabelen er koblet til, ikke vil virke ? Eller gjelder dette bare når det er fastsatt avgangstid ? Man kan vel heller ikke sette avgangstid mer enn en uke fram i tid ?.


4672
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: søndag 09. august 2015, klokken 06:49 »
Mener jeg har fått til å stoppe lading via appen, i forbindelse ved parkering for lengre periode. Dette gjorde jeg ved å endre på ladetidspunkt i appen for når strøm skal lastes inn, til feks 1 minutt i døgnet. Motsatt kan man starte ved å velge direkte lading.

  Normalt skulle det ikke være behov for å starte lading, for så avbryte manuelt. Men ved lengre fravær ønsker jeg ikke at bilen står toppladet, samtidig som jeg ønsker toppladet bil, når jeg først er tilbake og skal ut å kjøre.

Men skulle selvfølgelig ønsket det var en start/stopp knapp for direkte lading via appen.
Akkurat, og det synes tydeligvis andre leverandører av elbiler også.
En annen grunn til at det ikke alltid er ønskelig å lade opp bilen fullt er hvis man daglig parkerer på jobb hvor man lader. Da kan det være aktuelt å stoppe ladingen slik at man har tilstrekkelig strøm til å kjøre til jobben og så fullade den der. Det ville også vært en fordel om man kunne sette max SOC. For de fleste vil dette være 100 %, man alle har jo ikke samme behov. Og med en Start - Stopp knapp i appen kunne man overstyrt dette. Nå er jo ikke tyskerne kjent for å utvikle brukervennlig programvare, men VW har etter mitt syn laget en bedre løsning for ladestyring via app. Jeg synes dette er viktigere enn å kunne "tute" via app  ;)

Takk for godt tips. Det ser ut til at ved å sjonglere litt med parametre for strømprogram og avgangstider samt å veksle mellom utsatt / direkte lading kan få til noe av det en enkel start - stopp knapp kunne klare  :)







4673
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: lørdag 08. august 2015, klokken 20:28 »
Søkte litt på nettet og ser at det er flere som savner muligheten til å styre ladingen via app. Renault, Nissan og VW har denne funksjonaliteten, og jeg tok det for gitt at et BMW var på samme nivå. Når det gjelder ladestyring både fra bilen og via app ligger BMW langt bak eks. VW e-up. Det forstår jeg ikke at BMW kan si seg fornøyd med. Riktignok koster det noen hundre i året (1. året gratis) for VW Car-net, men Connected Drive Services koster jo også 800 kr/år. Så langt ser jeg ikke noe nytteverdi i det.
Leste følgende om om "iwatch" appen. Hvis den skal støtte start / stopp av lading, så er det vel grunn til å anta at det snart kommer en oppdatert app til iphone og android (og kanskje Windows phone)

"Apart from the features mentioned above, the 'i Remote' app also lets users know the battery charge status and approximate range, have an idea of how far the car can go shown on a map depending on the battery charge, start/stop the battery from charging, locate charging stations, check the efficiency figures achieved by the car and get vehicle diagnostics"




4674
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lademuligheter Fylkesvei 40 - Kongsberg - Geilo
« på: lørdag 08. august 2015, klokken 19:57 »
Kiwi Rødberg var lovet av Fortum DC hurtiglader og 22 kw ladestolpe i uke 32. Nå er denne fristen passert og det er fortsatt ikke tegn til noen hurtiglader  :(

4675
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: lørdag 08. august 2015, klokken 19:47 »
Søkte litt på nettet og ser at det er flere som savner muligheten til å styre ladingen via app. Renault, Nissan og VW har denne funksjonaliteten, og jeg tok det for gitt at et BMW var på samme nivå. Når det gjelder ladestyring både fra bilen og via app ligger BMW langt bak eks. VW e-up. Det forstår jeg ikke at BMW kan si seg fornøyd med. Riktignok koster det noen hundre i året (1. året gratis) for VW Car-net, men Connected Drive Services koster jo også 800 kr/år. Så langt ser jeg ikke noe nytteverdi i det.

4676
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: lørdag 08. august 2015, klokken 18:50 »
Parkeringssensorene foran og bak sluttet å virke. Har hatt bilen i under 24 timer !. Kan det være noe jeg ved et uhell har klart å slå av ? Jeg trykker på knappen for å aktivere de, men det kommer trekant-symboler på displayet som illustrerer at de er inaktive. Håper noen har tips til løsning. Finnes det en "factory reset" funksjon ?
Det ligger en feilmelding om defekte parkeringssensorer.Fikk oversendt automatisk feilmelding til servicesenteret. Så skal de visst kontakt meg. Virker denne automatiske feilmeldingen greit ? Litt irriterende å måtte dra på verkstedet etter å hatt bilen i en dag. Parkering-sensorene virket da jeg hentet bilen.

4677
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: lørdag 08. august 2015, klokken 18:09 »
Parkeringssensorene foran og bak sluttet å virke. Har hatt bilen i under 24 timer !. Kan det være noe jeg ved et uhell har klart å slå av ? Jeg trykker på knappen for å aktivere de, men det kommer trekant-symboler på displayet som illustrerer at de er inaktive. Håper noen har tips til løsning. Finnes det en "factory reset" funksjon ?

4678
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: lørdag 08. august 2015, klokken 17:02 »
Jeg har akkurat hentet en ny i3 og forsøker å finne ut hva jeg kan gjøre via app og connected-drive.no.  Det er ikke mye funksjonalitet jeg trenger, men å kunne starte og stoppe ladingen er en basisfunksjonalitet for en elbil. Merkelig nok klarer jeg ikke å finne ut hvordan det kan gjøres. Noen tips ?

4679
BMW i3 / Sv: Oslo - Beitostølen.
« på: onsdag 05. august 2015, klokken 07:55 »
Kuben kjøpesenter i Hønefoss har 2 stk. type 2/7,4 kW. Men kun i senterets åpningstid, dvs. ok på tur opp fredag kveld, men ikke på returen søndag.
Ikke så viktig, men jeg tror Kubens kontakter er 16A, altså 3,6kW.
Iallefall det som står på ladestasjoner.no.
Det kunne være greit om noen kan få sjekket ut dette. Er det 32A 7,4 KW er det perfekt for å topplade samtidig som man handler. Dobbel ladehastighet for mange elbiler utgjør en vesentlig forskjell.

Siste redigering: Snakket med driftsleder. De bekreftet at det pt. er 16A, men de skulle ta en vurdering på eventuell oppgradering til 32A.



4680
Zoe / Sv: Hva inngår i installasjon av lader?
« på: tirsdag 04. august 2015, klokken 18:29 »
Jeg fikk montert 3.6 kW PodPoint (Easy charge) av Infratec. Har 400V i bygget og jeg ønsket å få kablet slik at jeg ved en senere anledning kan oppgradere til 11 kW uten å bytte kabel. De la derfor 15 meter med 5x6 mm2 og det gjør at det også er mulig å installere 7.2 kW 1-fas ladestasjon dersom jeg ønsker det (passer godt for BMW i3, Kia Soul og Leaf).
For å kunne montere PodPoint 3,6 kW måtte de montere en ekstra koblingsboks og trappe ned ledningstverrsnittet med 1 meter tilførselskabel fram til ladestasjonen. De ga et prisoverslag for denne jobben ink. Pristillegg for 5x6 mm2 kabel på ca 2000 kr. De leverte eksakt som avtalt, så jeg er superfornøyd  :D
Synes kostnaden med oppgradering av kabelen fra 5G4mm²  5G6mm² er noe stiv. All den tid forskjell i pris inn til elektriker er 10-15kr og jobben er den samme...
Det var en maks pris de estimerte. Det er jo oppgradering fra 3G4 mm2 til 5G6 mm2. Dessuten måtte de inn med en ekstra koblingsboks og ekstra klemmer fordi de måtte trappe ned til 3G4 mm2 før PodPoint. Det var vel også tatt høyde for 17 meter kabel (2 meter utover standard). Det var litt komplisert å trekke kabelen i betonghimling fordi de måtte forsere 2 dragere, så det ble mye boring for å feste den skikkelig. 2000 var "worst case" estimat, og jeg syntes uansett det var en god investering for å være forberedt for 11 kw. Å velge 20.000 i tillegg for supercharge 11 kw installasjon ville uansett være en mye dårligere deal  ;)

Sider: 1 ... 310 311 [312] 313 314 ... 346