Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond.m

#4651
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekordsalg av Leaf
mandag 09. april 2018, klokken 14:24
Sitat fra: Øystein K på mandag 09. april 2018, klokken 11:11
Det finnes kanskje ikke noen offisiell venteliste, men jeg står og på en venteliste hos lokal forhandler.
Ja, det kan man godt, men det har vel ingen annen betydning enn at selgeren kanskje gir beskjed om når man kan bestille.
#4652
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 09. april 2018, klokken 12:13
Sitat fra: Klykken på søndag 08. april 2018, klokken 23:15
Ja, normalt med overflaterust etter vask på bremseskiver. Vært slik på alle mine biler.
Ampera-e hadde bremseskiver som alltid skinte som en ny CD plate  :)
At det kommer et lite slør av rust er jeg vant til på alle biler, men jeg har slitt med BMW skivene selv om jeg alltid forsøker å tørke bremsene før jeg parkerer. Men det går ofte noe dager mellom hver kjøretur, og selv om bilen står i en carport sitter ofte bremsene fast når jeg starter turen. Uansett var poenget mest at det nytter å klage hvis man mener at skivene er mer rustne enn normalt.
#4653
Hyundai KONA / Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
mandag 09. april 2018, klokken 10:09
Sitat fra: olkhi på mandag 09. april 2018, klokken 09:05
Pratet med en selger på lørdag og han antok at prisene ble klare om en måneds tid.
Han antydet at prisen med vinterhjul kunne bli rundt 350'-360'.
Høres bra ut, men jeg tror dessverre ikke selgeren din vet noe mer enn andre  ;)
#4654
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekordsalg av Leaf
mandag 09. april 2018, klokken 07:53
Sitat fra: Bjoris på lørdag 07. april 2018, klokken 23:11
Jeg står på venteliste både for Leaf60...
Høres bra ut, bortsett fra at det vel ikke eksisterer noen venteliste på Leaf60
#4655
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
søndag 08. april 2018, klokken 21:46
Sitat fra: Bjørg Sveen Fjeldberg på søndag 08. april 2018, klokken 20:57
Høst 2014 modell. 35.000 km
Litt OT, men jeg måtte skifte bremseskiver foran og bak på en Citröen med samme alder og nesten 60.000 km. Det kostet i utgangspunktet over 8000 kr og i følge forhandleren dekket ikke garantien dette. Men jeg fikk dem til å søke importøren om såkalt «goodwill» støtte. Resultatet var at jeg bare måtte betale for nye bremseklosser som likevel måtte skiftes, ca 1500 kr. Det er verd et forsøk, men det er kanskje vanskeligere med et premium merke som BMW. Har forresten aldri sett bremseskiver som ruster raskere enn de på BMW. De ruster jo mens man vasker bilen  :o
#4656
e-Golf / Sv: Dynamiske baklys e-Golf
søndag 08. april 2018, klokken 18:52
 :+1:
#4657
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Førersetet, erfaringer?
lørdag 07. april 2018, klokken 20:15
Sitat fra: Pneg på lørdag 07. april 2018, klokken 18:10
.. teloskopratt, justerbare armlener...
Teleskop rattstamme er vel å oppfatte som standard på selv betydelig rimeligere biler. Dessuten koster vel Leaf nesten like mye som den nye BMW 5-serie i andre land. Da må man forvente at man kan justere rattet slik at man får en god sittestilling.
#4658
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Erfaringer med videresalg?
lørdag 31. mars 2018, klokken 16:01
Det vil nok være god etterspørsel etter Tekna ut 2018, men det er utrolig mange faktorer som påvirker økonomien ved å selge den og bytte til 60 kWh utgaven. Det avhenger ikke minst av hva 60 kWh utgaven vil koste, og pris og leveringstid på Leaf 40 kwh, e-Golf og andre biler i samme marked. Dessuten avhenger det naturligvis av hva du har betalt for din Tekna. Normalt er det dårlig økonomi å bytte en bil etter ca 6-12 mnd når det har kommet biler fmed bedre rekkevidde på markedet. Det beste alternativet er trolig å selge Teknaen med en gang den er levert, for i juli / august vil det være få biler tilgjengelig. Alternativt kansellere den hvis forhandleren godtar det uten at du må betale for det.
#4659
BMW i3 / Sv: Når kommer i3 med 120 ah batteri?
lørdag 31. mars 2018, klokken 14:46
Ser at noen indikerer at større batteri i i3 bare er ubekreftede rykter. Det er vel bekreftet at de planlegger å tilby større batteri, men det kan jo hende at planene ikke gjennomføres. Uansett er det nevnt i et offisielt BMW dokument at faceliften er forsterket for økt batterivekt. Det er jo mulig at de refererer til 94Ah batteriet, men da burde de gjort denne endringen allerede på 2017 modellen.

«
Some reinforcement measures have been implemented on the body to counteract the increased battery weight.

• Reinforcement of the A-pillar and the sill area by the addition of a high-strength steel tube in the carbon body structure»

Tror derfor at det kommer 120 Ah batteri fra november produksjon.
#4660
BMW i3 / Sv: Når kommer i3 med 120 ah batteri?
lørdag 31. mars 2018, klokken 14:38
Det stemmer at i3 ofte har fått modellendringer sent på året, men jeg har blitt fortalt at modellåret likevel endres fra 1.7. Jeg vet at en ansatt hos en BMW forhandler solgte en pre-facelift i3 produsert i september 2017 som 2018 modell. Det er forvirrende, men ikke uvanlig at det ved oppgradering av modeller finnes både ny og gammel modell med samme modellår. Det var også tilfelle med e-Golf facelift. Ny og gammel modell ble levert som 2017 modell.
#4661
BMW i3 / Sv: Når kommer i3 med 120 ah batteri?
tirsdag 27. mars 2018, klokken 07:32
Litt mer postret ratt med varme hadde vært topp, og i i3S som jeg har nå hadde fortjent det. Med feste for takstativ og sikkerhetsnett for bagasje, så ville den dekket mitt behov for bil. (forutsatt 120 Ah batteri). Så nær, men dog så fjern. Større batteri kan man håpe på, men resten av ønskelisten min må jeg nok dessverre glemme.
#4662
BMW i3 / Sv: Når kommer i3 med 120 ah batteri?
mandag 26. mars 2018, klokken 06:32
Sitat fra: Bgk på søndag 25. mars 2018, klokken 20:08
Nei, kan jo hende salget hadde stoppet litt opp hvis de kom ut med det nå. Får bare smøre meg med tålmodighet og se, er vel slik at biler de lager etter Juli er 2019 modeller så får håpe man kan bestille 2019 modellen med større batteri.
Tipper 120 Ah blir lansert i forbindelse med bilutstillingen i Frankfurt 20-27. september og at de åpner for bestilling omtrent samtidig, med første levering i desember. BMW har flere ganger tidligere gjort endring i i3 sent på året, og ikke i forbindelse med nytt modellår 1. Juli. 94 Ah ble riktignok lansert på våren med produksjon fra 1.7, så det er også en mulighet, men jeg tipper de kjører 1 års produksjon av faceliften før de bytter batteri. Kanskje de også tilbyr begge batterier en periode, men det er i så fall bare for å unngå at de som  får levert de siste 94 Ah ikke føre at de får levert et utgått produkt. Tror ikke de solgte noen 60 Ah etter at 94Ah ble lansert. Til det var prisforskjellen altfor liten og den blir neppe større ved overgang til 120 Ah. Merk at dette er min personlige vurdering, og BMW holder som vanlig kortene tett til brystet  ;)
#4663
BMW i3 / Sv: Forskjell på ladekabel til i3 og e-golf?
søndag 25. mars 2018, klokken 08:18
Nye i3 94Ah skal kunne lade med 2-FAS kabel. De ble nemlig levert med 2-FAS kabel i starten på grunn av leveringsproblemer med 3-FAS kabel. Men man må kanskje stille ned ladehastigheten for AC inne i bilen hvis man skal bruke en 2-FAS 16A kabel fra en tidligere e-Golf. Men jeg trodde det skulle virke, også på en 22kW 3-FAS Type 2 ladestasjon. Kanskje noen eksperter som kan forklare litt om hvordan bilen eller ladestasjonen han «vite» om man har en 16 eller 32A kabel. Er det en form for merking / fysisk forskjell på kontakten ?
#4664
Sitat fra: Balrog på lørdag 24. mars 2018, klokken 22:54
De sterkeste salgsargumentene for Kona blir da stort batteri i liten bil og 7 års garanti. Hmm...
Det er vel lenge siden Hyundai sluttet å gi 7 års garanti på hele bilen ? Det er det bare Kia som har. Ampera-e er faktisk den som har best elbil garanti. De gir 8 års garanti på hele det elektriske drivverket og ikke bare batteriet, men det hjelper jo ikke når de ikke leverer  ;)

https://www.hyundai.no/a-eie-en-hyundai/garanti/
#4665
BMW i3 / Sv: Forskjell på ladekabel til i3 og e-golf?
lørdag 24. mars 2018, klokken 19:25
Kablene kan vel brukes om hverandre. Til e-Golf leveres det vel 3x16A kabel, så den vil vel kunne brukes til å lade i3 med inntil 11 kW ?  Men siden i3 også støtter 32A 1-FAS 7,4 kW , vil e-Golf kabelen begrense ladefarten til 3.6 kW.

Edit: Ser et det er usikkert om dette faktisk stemmer. Har ikke testet det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA