Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond.m

#1
BMW / Sv: BMW i5
fredag 26. mai 2023, klokken 05:30
Vanskelig å forstå seg på BMW sitt designspråk om dagen. De hopper mellom bevertenner og grise-nesebor. Noen modeller skal være nytt og framtidsrettet og andre klassiske med litt gammelmodig uttrykk som i5. Noe skal være for hvermansen og noe skal tiltrekkes av rike kinesere. Er ikke lett for BMW å gjøre alle til lags 🥹
#2
BMW / Sv: BMW i5
torsdag 25. mai 2023, klokken 14:56
Prisen ble langt høyere enn jeg hadde forestilt meg. Det er jo en prisdifferanse på flere hundre tusen for i5 M60 forhold til i4 M50. Det gjør at den er helt uaktuell for min del, og en stor sedan til godt over 1 million kommer til å bli tung å selge både som ny og brukt.
#3
BMW i4 / Sv: Fransk test av i4 M50
torsdag 18. mai 2023, klokken 21:42
Litt rart at de ikke testet den med M performance 20 tom hjul.Det blir nok ikke noen go-cart likevel, men det vil nok gjøre en forskjell i forhold til 19 tom og 45 profil. Uansett er nok den beste testen du gjør selv på de veiene du er vant til å kjøre på. På våre veier med stor slitasje fra piggdekk er det kanskje ikke så dumt at det er lagt mer vekt på komfort enn ekstreme kjøreegenskaper.
#4
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
onsdag 17. mai 2023, klokken 13:31
Nye i4 M50 supercharged har også falt en god del i pris på Finn siden våren 2022. Jeg kjenner til at de for et knapt år siden ble omsatt for over 800.000 med topp utstyr og kort kjørelengde, så vi snakker om ca 100.000 ned fra toppen for et år siden. At de har falt mye mindre enn EQE43 skyldes vel at EQE var priset langt høyere i utgangspunktet.

Ser at Bilia nå har kampanje på Supercharged til 799.000 med kort leveringstid, og jeg har eksempler fra bekjente om at oppnådd pris på Finn ligger på ca 80-100.000 under dette for desember registrerte biler. Det tror jeg er et ganske stabilt prisleie, men for hver mnd som går er det jo naturlig at prisen på biler som er i bruk faller 5-10.000 på grunn av alder og kjørelengde. Så en 10-12 mnd supercharged 23 modell vil jeg tippe kan ha en salgsverdi rundt 650.000. Utstyrsnivået innen supercharged varierer også en del. Med individual farge, M-0performance seter, 20 tom etc, MS Pro så øker prisen som ny med ca 40K og det vil naturligvis påvirke prisen. Jeg snakket med en bekjent som akkurat hadde solgt sin 5 mnd gml. supercharged med 20 tom performance felger, M-performance, karboninteriør MS pro for 750 med 19 tom vinterhjul. Dette er min vurdering av prisnivået og har ikke noe med å prate opp eller ned verdien. Jeg har selv en supercharged med tillegg for ca 25K i bestilling og den skal jeg beholde til jeg får lyst på noe annet. Dessuten er min mening helt uten betydning for hva markedet er villig til å gi for en bil 😉
#5
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
mandag 08. mai 2023, klokken 14:59
Om målsettingen var å tjene penger så kjører man ikke bilen flere tusen km og selger tilbake til forhandler vel ?  Målet er å kunne få glede av å ha mange ulike biler uten at det går ut over økonomien i vesentlig grad.. Alle hobbyer koster penger. Jeg har opplevd at en bil har falt 200.000 i verdi på et år, men også at en bil har steget 100.000 på et halvår. Hobbyen krever nok mer tid enn penger , selv om det er praktisk å ha likviditet til å betale biler kontant. 😉.
Nå kjører jeg id.buzz og koser meg med det mens jeg venter på en i4 M50 i august. To veldig forskjellige biler, med sine styrker og svakheter. Men nå foreslår jeg at tråden lukkes hvis den ikke kommer tilbake til det som var trådstarters intensjon.
#6
ID. 7 / Sv: ID.7 lansering
søndag 07. mai 2023, klokken 21:44
De påstod da bilen ble presentert 6.5 at WLTP var 610 km med 77 kwh. Det virker veldig optimistisk da det er betydelig mer enn oppgitt rekkevidde for id.4 RWD med samme batteri. Skulle ikke forbause meg om de oppgir WLTP for bykjøring. Etter den målemetoden har ogaå id.buzz pro veldig lang rekkevidde - 570 km.
#7
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
fredag 05. mai 2023, klokken 20:35
Vet ikke hvordan dere definerer flipping, men jeg kjører nesten alltid bilene jeg kjøper noen tusen km. Jeg kunne fått levert en i4 50 i uke 50, men valgte selv å utsette leveringen til 24 modellen. Den tenker jeg å beholde noen mnd. eller år avhengig av om det er noe annet spennende som dukker opp. Det koster meg ca 50.000 i mva og avgift, men det blir fortsatt en grei pris i forhold til andre biler på markedet. Og jeg selger ofte bilene til forhandler, og det er ikke et mål å få høyest mulig pris. Hadde en iX50 nylig som jeg solgte til Jæger i Bergen etter 7600 km, og fikk en hyggelig pris. Selger jeg på Finn legger jeg meg gjerne så lavt at forhandlere vil kjøpe den. Jeg har også 3 i familien som jeg administrerer bil for, så da blir det nødvendigvis noen kjøp og salg. Selv bytter jeg  bil 2-3 ganger i året så da får man jo litt erfaring med hva som går greit på annenhåndsmarkedet. Dette er litt OT, men når noen ønsker å sette merkelapp på meg synes jeg det er greit å nyansere bildet litt.
Men for å komme tilbake til temaet. i4 M50 har en listepris på over 70.000 Euro i Tyskland. Det gjør at det vil være en kostbar bil, men i Norge ble den i 2021 solgt i altfor høyt antall til en ekstremt lav pris. Det vil prege bruktmarkedet en god stund, men det virker som om nye supercharge utgaver (tillegg på ca 160.000) har stabilisert seg rundt 700.000. Det er mye bil for pengene når en topputstyrt id.4 GTX eller Skoda Enyak nå koster det samme hvis man bestiller de nå.
#8
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
torsdag 04. mai 2023, klokken 19:55
@hELgenen. Har hatt litt høyere tanker om deg før, men ser at man kan ta feil av folk. Foreslår at du sletter det idiotiske innlegget ditt som er helt uten rot i virkeligheten. Det er tydelig at mange ikke vet forskjell på supercharged og fully charged i4M50, og har man ikke noe fornuftig å komme med så kan man spare seg for å komme med sånt tøv. Finn på noe fornuftig å bedrive tiden med istedet.
#9
BMW i4 / Sv: Ikke fått bilen enda, blir jeg holdt for narr her?
søndag 30. april 2023, klokken 06:10
Det ble vel 24 modell også ?
#10
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
søndag 23. april 2023, klokken 11:47
Jeg er overrasket over hvor mye prisen på iX har falt etter nyttår, selv om det knapt finnes konkurrenter til iX50 og M60. Nå er jo Finn prisen på iX M60 under det nivået iX50 ble omsatt for før jul. For mange er 1 mill småpenger, men for dem er det vel mer attraktivt å vurdere EQS Suv, nå som det går 13 på dusinet av iX.
#11
ID.4 / Sv: Igangkjøring på snø.
torsdag 20. april 2023, klokken 11:42
@RJK Antar at dette innlegget er feilpostet.
#12
115K i rabatt var mye. Da er man kanskje nede på ca 750 for supercharged med vinterhjul.
#13
BMW iX / Sv: BMW charging erfaringer
torsdag 13. april 2023, klokken 13:49
Sitat fra: Orbit på torsdag 13. april 2023, klokken 08:11:+1: Det var jeg ikke klar over. Ved fornying i fjor var dette et krav, men ser at jeg i dag får lov til å legge til Ionity Plus selv på gratisabonnementet Flex.
Det var rart. Det var ikke et krav da jeg opprettet abonnementet i mars 2022.
#14
BMW iX / Sv: BMW charging erfaringer
torsdag 13. april 2023, klokken 07:41
Sitat fra: Orbit på søndag 09. april 2023, klokken 22:28Du må først oppgradere fra gratis-abonnement til "Active" for 19 kr/mnd (og ha en BMW). Deretter må du legge til "Ionity Plus"-pakke til 39 kr/mnd for å få 1,99 kr/kWh hos Ionity - dvs samlet 696 kr/år i faste kostnader. Som du sier er dette en ganske gunstig avtale. "Active" gir deg også rabattert lading utenom Ionity til 5,29 kr/kWh  (Lading hos Mer har egne priser, og har typisk vært noe dyrere). Det er også gunstige priser utenlands med denne pakken, både hos Ionity og andre.
De trenger ikke Avtive abonnementet for å kjøpe Ionity plus. Det eneste du trenger å betale er 39 kr/mnd
#15
BMW i4 / Sv: Ikke fått bilen enda, blir jeg holdt for narr her?
onsdag 12. april 2023, klokken 08:36
Sitat fra: steensk8 på tirsdag 28. mars 2023, klokken 11:36Bestilte bil i mai, lovet levert i januar, kanskje til og med desember. Desember kom og levering skulle være mars. Nå er det straks april og jeg venter fortsatt (uten noen informasjon). Er det flere som opplever dette?
Har du fått produksjonsuke nå ? Hvilken statuskode har den ?
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA