Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Trond.m

#41
BMW iX3 / Serviceavtale iX3
tirsdag 22. desember 2020, klokken 20:12
Ser st det ligger servicepriser i konfiguratoren. De er jo omtrent like rimelige som til i3, og klart billigere enn hos konkurrentene.

Eksempel:
Service Inclusive - 4 år/100.000 km
kr 5 242

Det teller jo også positivt ved valg av bil  :+1:

Og dette er totalpris...ikke pris pr. år 😉
#42
BMW iX3 / iX3 og app
mandag 30. november 2020, klokken 13:45
Blir det en annen app for iX3? Jeg håper i det minste at det blir mulig å starte og stoppe lading via app. Det bør også være mulig å sette ladagrense fra 50-70 % via appen for det fungerer i praksis som start / stopp av lading.
#43
BMW iX / iX interiør
torsdag 19. november 2020, klokken 05:39
Eksteriøret på iX er det nok mulig å venne seg til med tiden. Men setene som er på bildet ser jo håpløse ut bådenår det gjelder ergonomi og materialvalg. Men vi får håpe dette er langt fra produksjonsutgave.
#44
EQC / Mercedes Me app
tirsdag 17. november 2020, klokken 16:07
Synes appen til Mecedes stort sett virker veldig bra. Funksjonalitet og stabilitet er i en annen klasse enn Audi sin.
Når det gjelder ending av ladegrense i app har jeg imidlertid litt blandet erfaring. Appen er ofte ikke i sync med innstillingen i bilen. Nå viser appen 100 % mens den er satt til 70 % i bilen. Sender jeg en endring til bilen på 70 %, så endres fortsatt ikke visningen i appen. Noen ganger virker det som om man må stoppe ladingen for at endringen skal gjøres fra app.
Er det flere som har samme problem ? Tips ?
#45
EQC / Navi og rekkeviddeberegning
onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:33
Hva er det Mercedes har tenkt på her ? Jeg undret meg over at rekkevidden forsvant faretruende fort da jeg kjørte de siste milene til hytta på 1100 moh. Det er jeg ikke vant til med Audi eller BMW når jeg har definert destinasjonen i Navi. Nå står bilen 1100 over havet med 53 % SOC og estimert rekkevidde på 152 km rekkevidde. Selv om jeg setter destinasjonen til Asker, så holder den på sitt estimat. Mitt estimat er at 50 % holder med god margin til Asker. Man venner seg til alt og i kjent terreng er det bedre å forholde se til % ladenivå enn rekkevidde. Men at den skulle være så primitiv trodde jeg ikke. Håper i det lengste det er en innstilling som er feil eller brukerfeil. Så vidt jeg har erfart tar BMW og Audi både hensyn til topografi og fartsgrenser langs den valgte rute. Det er da ikke på nivå med rakettforskning å klare det 😉
#46
EQC / Mercedes me Charge
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 10:51
Hva er dealen når man kjøper EQC ? Får man et års abonnement med rett til lavere pris på Ionity som med Audi ?.

Jeg sjekket prislisten på nett, men den var ikke den mest informative.
#47
EQC / Ladefart på EQC
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 10:18
Ble litt overrasket da jeg skulle lade på 150 kw stasjonen på Kongsberg. Antar at batteriet hadde en temperatur på minst 10 grader etter kjøring fra Asker og SOC var 20 %.
Den startet da på 41 kW, og i løpet av 3 minutter økte den ikke. Jeg stoppet da, siden jeg like godt kunne lade på en 50 kW Fortum ved butikken vi vanligvis handler.

Hva er erfaringen til andre. Jeg benyttet ikke forvarming da jeg antok at 10 grader + skulle gi en grei ladehastighet (Ca 70 kw).

Ville hastigheten gått raskt opp, eller er det bedre å stoppe ladingen etter noen minutter og starte på nytt for å få bedre hastighet ?

Må man opp i 20 grader før man ser 100 kw ?
#48
ID.4 / Utstyrspakker 1st edition
torsdag 24. september 2020, klokken 07:00
Utrolig irriterende med pakker dersom det ikke er mulig med tilvalg.

I utgangspunktet er 1st perfekt utstyrt for mitt behov, men har en vesentlig mangel. De har valgt å legge sikkerhetsnett for bagasje på Max. Så en liten detalj som koster ca 1000 kroner gjør at 1st ikke er aktuell. Det eneste jeg kan håpe på er at det er fester i B-stolpen så netting kan ettermonteres for en fornuftig pris. At VW legger viktig sikkerhetsutstyr som lastenett og side assist på Max synes jeg er kritikkverdig.

Max med 21 tom hjul og panoramatak vil jeg ikke ha. Så da blir det vel ikke id.4 på meg før de åpner for tilvalg.
#49
BMW iX3 / Prisen på ix3 i Norge er ute
tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:06
571.720 for Charge og 627.720 for Charge Plus !

#50
Polestar 2 / Går det an å kontakte Polestar ?
torsdag 02. juli 2020, klokken 09:44
Sendte dem en epost og fikk følgende svar:

Thanks for your question! For the moment we have higher volumes to our support and our answer could be delayed. If you need assistance immediately please call us instead. We'll contact you as soon as possible. Your reference number is #00069917.

Interessant nok står det ikke noe telefon-nummer man kan ringe. Heller ikke på polestar.com har jeg funnet det. Er det noen som har et telefonnummer der man man kontakte noen vedrørende en bestilling. Synes dette likner veldig på Tesla og jeg er litt ukomfortalel med å kjøpe bil av et sånt selskap  8). Kontakter jeg Volvo / Bilia får jeg svar på dagen.
#51
e-2008 / Mediaomtale og tester av e-2008
tirsdag 30. juni 2020, klokken 19:10
https://www.dinside.no/motor/en-ny-elektrisk-bestselger/71868708

Må si at denne artikkelen virker veldig lite balansert. Å utrope denne bilen med relativt beskjeden rekkevidde til beste elbilkjøp kan tyde på at journalisten ikke er helt nøytral. At bilen verken kan trekke henger eller ha sykler på krok blir bagatellisert.
#52
Brukererfaring Ladeutstyr / Erfaring med Elvi ladestasjon
onsdag 15. april 2020, klokken 17:36
Er det noen som har bestilt denne ladestasjonen som det er kampanje på gjennom elbilforeningen.

https://elbil.no/medlemsfordeler/elvi-smart-ladeboks-fra-evbox/

Alternativet jeg vurderer er Easee.
#53
Audi e-tron / Delepriser på e-tron
tirsdag 25. februar 2020, klokken 14:07
Det har blitt publisert noen astronomiske delepriser til e-tron på Facebook.
Eksempelvis er bakre elmotor til e-tron 50 i følge opplysningene priset til hele kr 167.781,60 eks. mva. Batteriet skal ha en pris på 314.680,80 😮

De blir også nevnt at de koster ca 30.000 å bytte radar for ACC.

Selv om det kanskje er mange år til dette blir aktuelt, så må vi anta at forsikringsprisen vil påvirkes av høye delepriser. Dessuten vil det påvirke økonomisk levetid når enkelte deler koster vesentlig mer enn restverdien på bilen.

Noen som har eksempler på mer typiske slitasjedeler. Er disse også prisen med et solid påslag. BMW i3 har derimot alltid hatt rimelige deler. Måtte bytte nedre støtfanger foran på en 19 Model i3S i fjor, samt en beskyttelsesplate under. De delene kostet bare et par tusen kroner, så det er ikke slik at elbiler MÅ ha dyre deler.
#54
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Nye priser hos Circle K
torsdag 30. januar 2020, klokken 16:32
Fra og med 6. februar 2020 vil du som registrert kunde hos Circle K Charge lade til følgende priser*:

Hurtiglading inntil 50 kW:
Kr 4,49 per kWt

Lynlading inntil 150 kW:
Kr 4,99 per kWt

Prisen på å lade hos Ionity blir 0,85 Euro pr. Kwh

Dette blir vel det foretrukne ladestedene hvis man trenger å topplade et dypfryst batteri  ;)
#55
XC40-EV / Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
lørdag 11. januar 2020, klokken 18:06
Nå nærmer det seg datoen da det åpnes for bestilling. Var hos Bilia i dag, 11.1 og de antydet at de ville ta kontakt i slutten av neste uke (uke 3).
Da passer det vel en egen tråd med informasjon om valg av utstyr og forventet leveringstid.
#56
Mach-e / Lading av Mustang March-e
fredag 22. november 2019, klokken 21:50
Har ikke funnet noe om AC lading.
Støtter den 3 fas lading, 400 V / 230 V ?
#57
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Ionity - priser i 2020
lørdag 16. november 2019, klokken 12:23
Ser at det nå koster 80 kr å lade på Ionity. Det er åpenbart en subsidiert pris, så jeg regner med at den endres neste år. Har de varslet nye priser og prisstruktur for neste år ? Jeg regner med at de etterhvert vil gå bort fra enhetspris og komme med en struktur basert på tid og kwh.
#58
TAYCAN / Kansellering
mandag 23. september 2019, klokken 12:10
Er ikke videre imponert over kanselleringsprosessen.
Sendte skriftlig beskjed om kansellering 4.9 til den epost adressen som stod oppgitt i reservasjonen. Så gikk det en ukes til før de ba meg sende kontonummer (som stod første epost).
Så hørte jeg ikke noe mer, men etter 2 purringer fikk jeg i dag en epost med en link der jeg kunne avbestille. Der står det at det tar 2-3 uker å behandle kanselleringen.

Ekstremt uprofesjonelt fra Porsche, noe som ikke akkurat gjør det mer aktuelt å kjøpe bil der  >:(
#59
Corsa-e / Garantibestemmelser
lørdag 21. september 2019, klokken 16:06
Ser at det står dette om garantien i prislisten:

«Elbil-komponenter og batteri (inntil 70% av batterikap)»

Dette er veldig bra. Jeg har ikke sett de eksakte betingelsene, men slik jeg oppfatter det så er det da 8 års garanti på hele drivlinjen. 3 års ekstra garanti på motor, lader, vekselretter og tilhørende elektronikk betyr at man er rimelig trygg på lave driftsutgifter helt til 2028  :+1:
#60
ID.3 / Inkludert 1 år -2000 kwh lading med «We charge»nettverk
søndag 15. september 2019, klokken 09:23
Noen som vet hvilke andre ladere enn Ionity sine som er tilgjengelig for den inkluderte ladingen ?

Jeg lurer også på om ladesaldoen er begrenset til ID.3, eller om man også kan lade en annen bil (eks. e-tron). Ladingen er jo ikke gratis...det er jo noe man har betalt for, så det burde være det samme hvilken bil man lader. Men det er mulig at laderen sjekker hvilken bil som er tilkoblet ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA