Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Trond.m

#21
BMW iX / Ny pris på iX50
mandag 01. november 2021, klokken 13:01
Forstår ikke helt prisdifferansen mellom iX40 og 50. Den var tidligere 140.000, og det var litt i underkant av hva prisdifferansen er i andre land. Men den nye prisen på 220.000 henger ikke helt på greip når differansen i Tyskland er 20.000 Euro ink. VAT og i Sverige 200.000 SEK ink. mva.

Det kan virke som om de har satt en ny pris som i praksis inkluderer mva, så de kan holde nokså konstant pris med mva. Hvis de skulle legge mva på toppen av dette vil differansen bli 275.000 og det tror jeg det er marked for.
Det spørs om det blir som Audi som satte opp prisen på e-tron med 80.000 og satte den like mye ned igjen noen uker senere. Med den nye prisen og meningsløs lang leveringstid vil vi nok kunne se parallellimport om ikke lenge.
Først vil vel bare salget av iX50 stoppe helt opp, så de kan selge iX40 med kort leveringstid framfor iX50 med kunstig høy pris.
#22
BMW iX / Produksjonsuke og levering
lørdag 18. september 2021, klokken 08:22
Nen som har fått bekreftet produksjonsuke for iX40 ? Skulle de ikke starte produksjonen i juli ? I så fall finnes det kanskje et VIN nr som vi kan sjekke produksjon på og utstyrskoder ?
#23
BMW i4 / Personal eSim
onsdag 01. september 2021, klokken 08:30
Noen som har funnet ut om dette er noe poeng å ta med ?
Er det mulig å koble opp bilen til mobilen med delt internett, så ser jeg ikke helt hva dette gir ekstra. Da kan man jo få 5G ved å benytte en nyere mobiltelefon og det er vel mer fleksibelt.
#24
ID.4 / Salg av id.4 GTX på Finn
søndag 15. august 2021, klokken 22:48
Da ligger den første ?  GTX på Finn.
529K for en moderat utstyrt bil ink. vinterhjul.
Er nok et betydelig påslag til listepris, men noe annet er vel ikke å vente med den lange leveringstiden.
#25
EQS / Tekniske beskrivelser og data om EQS
lørdag 24. juli 2021, klokken 18:48
Etter å ha lest pressemeldingene om EQS 24.7.2021 så synes jeg kanskje det er litt mye fokus på det jeg oppfatter som unødvendig funksjonalitet. Automatisk Powernap funksjonalitet med lyd og videoshow og spill kunne godt vært byttet ut med brukbar hengervekt og feste for takstativ / skiboks.
Klimaanlegget er beskrevet nøye, men de bruker ikke ordet varmepumpe. Det er nok mye likt som i EQC som heller ikke har varmepumpe i vanlig forstand (ref. tekniske avdeling i BOS selv om de for EQC bruker begrepet varmepumpe).
Det blir nok en ekstremt komfortabel bil, men med en kompleksitet som gjør at det skal mye til å unngå mange feil.
Ser at 4 hjulsstyring med 4,5 grader er standard. 10 grader er en opsjon som også kan leveres i etterkant. Antar at det er en programvare som må til. Men med 10 grader er svingradius bare 10,9 meter, noe som er ekstremt bra for en så stor bil.
#26
BMW i3 / Snart slutt for i3
tirsdag 20. juli 2021, klokken 06:38
Ser ut som om den fases ut nå.

https://www.tv2.no/a/14107812/

Det spørs om det kommer noen 22 modell, og det blir nok uansett ingen nyheter. Harman leveres heller ikke lenger, men det er vanskelig å vite hva de gjør med prisen. Tviler vel på at de dumper prisene for å holde salget kunstig høyt nå som i4 og iX vil sørge for et bra volum framover. Men til tross for +500HK, lang rekkevidde og bevertenner vil nok aldri i4 og iX få samme plass i markedet og i våre hjerter. i3 har jo blitt en bil som passer like godt for kong salomo som jørgen hattemaker 😊
#27
BMW i3 / Fully charged er ikke lenger hva det var
lørdag 17. juli 2021, klokken 15:23
Ser ut som om BMW nå har redefinert Fully Charged. Ser nå at FC verken kluderer Harman eller takluke. Forsåvidt greit nok når man vet om det, men noen kan sikkert få en overraskelse hvis man kjøper en bil på Finn med FC som mangler dette. Nå forstår jeg det sånn at Harman ikke lenger kan bestilles heller grunnet halvledermangel.

« Fully Charged Edition inkluderer: Hurtiglading, navigasjonssystem Professional, multifunksjonsratt, automatisk avblendbart sladrespeil, koppholder, midtarmlene, oppbevaringspakke, regnsensor, klimaautomatikk, adaptiv cruise control med bremsefunksjon, velourmatter, alarmsystem, ryggekamera, Parking Assistant, PDC fram/bak, sommerdekk på 20" felger Double Spoke 430, solbeskyttede ruter, Driving Assistant Plus, Real-Time Traffic Information, Concierge Services, Interiørdesign Suite (inkl. skinn), metallic lakk, Comfort Access, Adaptive LED frontlykter, Bluetooth Professional Wireless Charging»
#28
BMW iX / Felger til vinter
lørdag 10. juli 2021, klokken 21:32
Noen som vet hvilke felger BMW leverer til vibterhjul. Er det standardfelgen i 20 tom ?
Vil vurdere uoriginale felger til vinter framfor å betale 36.000. Noen som kjenner felgdimensjon og alle data som innpress, boltesirkel, navstørrelse.

Ser nå at det er 235/60 R20 108H XL og 8,5J x 20. Men det står ikke noe om øvrige data i teknisk beskrivelse.
#29
ID.4 / Produksjon og levering av GTX
lørdag 03. juli 2021, klokken 19:00
Vår bil skulle gå i produksjon uke 26. Renger med at noen har produksjon også tidligere enn det (uke 25 ?). Når kan vi vente at de første kundebilene er ute på veien ?. Det ble vel sagt i sommer, men leveringsproblemer på enkelte deler gjør vel at leveringer er utsatt. Noen som har hørt noe ?
#30
ID.4 / ID4 1.St (ikke Max) vs. ID.4 GTX innstegsmodell
tirsdag 04. mai 2021, klokken 13:19
Så vidt jeg kan se så har innstegsmodellen av GTX samme utstyr som ID.4 1. St med følgende unntak:

ID.4 1. St

Hengerfeste standard
Ryggekamera
Mørke ruter bak b-stolpe

GTX

Dynamiske baklys og Matrix standard
Induksjonslader for mobiltelefon

Hvis dette stemmer så får man etter min vurdering en ganske bra utstyrt bil med GTX ved å legge til komfortpakke , mørke ruter, førerassistentpakke og hengerfeste. Matrix, keyless, 3-soners klima, variabelt bagasjerom, bagesjeromsnett etc får man jo i de pakkene, som mange savner i ID.4 1St.

Eller er det noe jeg har oversett ? Det er jo forskjeller ut over dette, men det er vel bare kosmetiske endringer.
#31
ID.4 / Bruk av talekommandoer
torsdag 08. april 2021, klokken 16:35
Forsøker å venne meg til å snakke med id.4. Det virker som et gjennomgående trekk at man ikke kan fortelle id.4 hva man vil den skal gjøre, men om hva man føler.

Eksempel:

«Sett på rattvarme» er ingen suksess, men «jeg er kald på hendene» går fint.

eller «jeg er kald i rompa» ...fungerer også fint for å slå på setevarme.

«Anus er kald» gir også en hyggelig tilbakemelding fra damen om at dette skal hun ordne   ;)

Ellers er «vis batteri» nyttig, bortsett fra at den ikke viser ladestatus i %. Det krever et ekstra trykk i menyen, men kanskje noen har funnet en løsning ?

Finnes den en norsk / Id4 ordbok med nyttige ord og uttrykk ?

#32
ID.4 / Rekkeviddeberegning og navigasjon
lørdag 03. april 2021, klokken 09:30
Rekkevidden som angis på skjermen synes jeg gir liten verdi. Det tar åpenbart bare hensyn til forbruket de siste km / mil ?, og blir mer og mer misvisende jo mindre strøm du har igjen på batteriet. Det er jo helt tåpelig, for det er jo når man har lavt nivå at man trenger denne informasjonen. De bruker ikke beregninger fra navigasjonen så vidt jeg kan se. Men det er forhåpentligvis en funksjon som viser estimert batteri % ved ankomst, tilsvarende det Mercedes har. Det er ekstremt pålitelig. Da jeg hadde 20 % rest i går, så viste rekkevidden 124 km som er helt urealistisk. Avstanden hjem var ca 6 mil, så jeg regnet med at det ville gå greit, selv om jeg hadde Lierbakkene mot Asker med 100 km fartsgrense på slutten. Da jeg stilte inn navigasjonen, så sa den at ladestopp var nødvendig. Det er nok fordi det beregner at du skal ha en viss % igjen ved ankomst (Mercedes bruker 10 %). Jeg stoppet navigasjonen, da jeg er usikker på om den forvarmer før planlagt ladestopp slik Mercedes gjør. Det gikk fint selv om jeg trosset oppfordringer om å lade. Jeg kom fra med 9 % SOC, men det ville vært betryggende med mer forutsigbarhet. Er det noen som har tips å gi her ? VW har sikkert funnet på noe lurt som jeg hadde funnet ut hvis jeg hadde lest instruksjonsboken 😉
#33
BMW iX3 / Varmesystem og varmepumpe
onsdag 24. februar 2021, klokken 21:18
Er det noen som har funnet en beskrivelse av varmesystemet i iX3. De fleste konkurrentene har varmepumper som bare henter overskuddsvarme fra drivverket (eks EQC, Taycan) Det har av naturlige årsaker begrenset effekt når man starter uten oppvarmet batteri i kaldt vær. Jeg håper og tror at iX3 kan benytte uteluften som energikilde, og derfor kan varme batteri og kupe i kaldt være med et lavt energiforbruk. Ved lave temperaturer krever det mye luft for å hente energi, så det vil nødvendigvis medføre litt støy fra vifte og kompressor.
#34
TAYCAN / Varmepumpe
onsdag 24. februar 2021, klokken 18:50
Ble litt overrasket over at Porsche tilsynelatende ikke har en varmepumpe som kan trekke varme fra omgivelsene (luft til væske).

I Porsche konfiguratoren står det:

« The heat pump uses the residual heat of the drivetrain to efficiently warm up the vehicle interior».

Det blir jo litt som å pisse i buksa for å holde varmen å trekke ut varme fra et blant annet et batteri som helst skulle bli varmet opp. Det forklarer hvorfor batteritemperaturen i løpet av en times prøvekjøring bare økte 2 grader (8-10). Da må man regne med å varme batteriet aktivt før lading, og da  er jo ikke fordelen med varmepumpe stor. Mercedes EQC benytter samme prinsipp, mens BMW iX3 tilsynelatende har en luft til væske varmepumpe som varmer batteriet aktivt. Stod nylig side om side med en Taycan på Ionity som bare fikk ca 40 kW etter en times kjøring på motorvei fra Oslo. Da ladet faktisk EQC raskere med høyere SOC.

Jeg leste litt på et Taycan Forum, og der er det følgende uttalelse fra et medlem: « The heat pump will warm the batteries to improve efficiency»

Nå antar jeg at varmepumpen ikke henter varme fra batteriet når det er kaldt, men jeg vil tro at løsningen til Porsche har veldig liten effekt ved kjøring med lav belastning i kaldt vær.

Noen som har detaljert (teknisk)informasjon om varmesystemet til Taycan ?
#35
Audi e-tron / Bakluke åpner seg under kjøring
fredag 19. februar 2021, klokken 07:51
Naboen som nylig kjøpte e-tron (etter anbefaling fra meg) har opplevd at bakluken går opp under kjøring 3 ganger på kort tid. Det er jo ikke noe særlig praktisk, og en gang falt det ut bagasje som de måtte stoppe og plukke opp fra veien 😮

Han var i kontakt med verkstedet, som aldri hadde hørt om problemet (det er vel standardsvaret man får 😏) De anbefalte han å resette normalposisjon på bakluken ved å dytte den opp til maks og holde inne knappen bak. Dette synes jeg høres ut til å være helt irrelevant for den feilen han opplever. Er det noen som har opplevd noe tilsvarende, eller har tips til hva som kan forårsake feilen. Nøkkelen er ikke i klem i bukselomme og det er ikke noe fysisk som hindrer bakdøren i å låse seg.
#36
Mach-e / OBS ! Feil ved tilbakebetaling av depositum
onsdag 10. februar 2021, klokken 13:45
Jeg tok for ordens skyld å sjekket at de 5000 kr som de skrev at de hadde refundert hadde kommet inn på konto. Siden de ikke oppgir siste siffer på kridittkortet måtte jeg sjekke ulike kontoer. Det var ikke noen overføring på 5000 kr, men ved nærmere undersøkelser fant jeg en overføring på 500 kr.

Det er utrolig amatørmessig at de kan gjøre en så grov feil ved kreditering, uten at de selv avdekket feilen. Det virker som om de fortsatt bruker manuelle metoder eller kuleramme i økonomiavdelingen. Så jeg vil anbefale andre å sjekke at de har fått riktig beløp tilbake.Når man tenker på de enorme beløpene de tar inn i rentefritt depositum, så er det nærmest kriminelt å ikke ha bedre kontroll. Om Ford i Mexico har bedre kontrollsystemer når de bygger biler kan man jo bare håpe.
#37
BMW iX3 / Vinterhjul til iX3
mandag 08. februar 2021, klokken 08:59
Noen som vet hvilken bredde / profil det er på vinterhjulene med 842 felg ?
#38
EQC / Telia Internett i bilen
mandag 25. januar 2021, klokken 14:05
Fikk denne meldingen fra Telia i dag.

Fra: <no-reply@vodafone.com>
Dato: man. 25. jan. 2021 kl. 06:15
Emne: Telia Internett i bilen - konto uten aktivitet
Til: <tmaehlum@gmail.com>


   Telia Internett i bilen
   
Hei, det ser ut til at din konto ikke er i bruk og vil avsluttes dersom du ikke aktiverer den nå.

Klikk her for å logge deg på kontoen din.

Dette er en automatisk melding, og kan ikke besvares.

Hilsen oss i Telia

Jeg har ingen datapakker aktive i dag. Mister jeg muligheten til å kjøpe datapakke senere hvis jeg ikke aktiviserer det nå.

Er det mulig å oppdatere kart uten Internett i bilen ?

Den linken i eposten er ikke gyldig og Telia visste ingen ting om dette.

#39
EQC / OBDEleven for EQC
lørdag 09. januar 2021, klokken 09:17
Det har vært mange diskusjoner rundt batterivarme på EQC. Er det noen som har forsøkt å lese ut batteritemperatur vha. OBDEleven ?

Jeg kjørte en 2 timers tur med Taycan i går. Der viser de batteritemperatur i info menyen. Jeg fatter ikke hvorfor andre leverandører holder det skjult for brukere. Det er jo minst like interessant som kjølevæske eller oljetemperatur på en bil med forbrenningsmotor.

Til info så startet Taycan med 8 graders varme. Jeg kjørte i normal modus og da er det ikke aktiv varme av batteriet. Etter 2 timers landeveiskjøring var temperaturen 10 grader, så man får nok generelt lite varme ved kjøring i lave hastigheter. EQC skal jo dessuten bruke overskuddsvarme til kupeoppvarming, så da vil jeg anta at batteritemperaturen er konstant eller kanskje til og med fallende. I så fall kunne det være interessant å vite hvor lavt ned de lar batteritemperaturen falle før varmepumpen kobler ut. Med OBDEleven vil vi kunne lære mer. Men har noen tips om hva som finnes av hardware og app for dette.
#40
EQS / Bestilling og levering av EQS
fredag 08. januar 2021, klokken 07:15
Noen som har siste nytt vedrørende bestilling av EQS. Skrev i september under på en slags intensjonsavtale med BOS som skulle sikre tidlig levering. Er dette et initiativ fra forhandler, eller noe som importøren står bak ?
Uansett vil det nok være en fordel med levering i 2021. At en luksusbil som dette blir helt fri for mva og avgifter i 2022 er ikke sannsynlig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA