Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Trond.m

#101
e-Golf / Car Net - kan ikke utføre tjenesten - prøv igjen senere
torsdag 05. oktober 2017, klokken 19:35
Jeg får ikke funksjonen start og stopp lading til å fungere. Er det et problem bare hos meg eller er Car Net så dårlig ? Har en 2018 modell om det h a r betydning.
#102
Har et ubrukt sett sommedekk til salgs. De har kun kjørt 5 km fra bilbutikken og hjem. Dekkene koster ca 4500 hos Byttdekk. Selges kr 2000. De er produsert uke 48-2015. De har stått på e-Golf. Send PM eller SMS 95136570.
Dekkene er i Asker.
#103
EQC / Reservasjon av EQ C
tirsdag 12. september 2017, klokken 13:07
Det er åpnet for offisiell reservasjon av EQ. Bestilte 12.9 kl 12:15. Depositum kr 20019,- (rettet 13:56)
#104
e-Golf / Skinnseter i e-Golf ..hvor mye er skinn
fredag 01. september 2017, klokken 09:39
Sjekket en 2018 modell med VW vin decoder

https://www.vindecoderz.com

Der står det "Partially leather seat covering"

Jeg forstår at det er vanlig at baksiden og sidene er i kunstskinn, men dette får meg til å lure på om også den perforerte sitteputen og ryggen er kunstskinn. I så fall føler jeg at det er villedende opplysninger fra VW.

#105
BMWs hybrider / Felger og dekk til 225xe Active Tourer
mandag 07. august 2017, klokken 09:53
Er det noen som har valgt uoriginale felger, eller har tips til hvordan man kan fine rimeligere vinterhjulpakker enn det merkeforhandleren tilbyr ? Mener at de tar ca 20.000 for 478 felg med piggfrie vinterhjul. Er det noen som har piggdekk til bilen og synspunkter angående dekkstøy ?
#106
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Klimaanlegget i Ampera-e
mandag 19. juni 2017, klokken 07:12
Jeg forstår meg ikke helt på klimaanlegget i bilen. Synes det ofte blir kald trekk i bilen når den står på auto, selv med temperaturen innstilt på 22 grader og en utetemperatur på rundt 15 grader. Merker at jeg stadig må justere opp til 23 grader og justere ned vifter eller endre fordelingen av luftstrømmen for å unngå sjenerende trekk. Da blir det som oftest altfor varmt, og det merkelige er at også 22 grader blir veldig varmt noen ganger. Denne uforutsigbarheten gjør at det blir like mye styr med dette anlegget som med gamle manuelle AC anlegg uten termostat. Er det noen som har gode tips å komme med ?
#107
BMW i3 / Forandringer på i3 2018 ?
torsdag 01. juni 2017, klokken 20:16
Det nærmer seg juli og produksjon av 2018 modellen av i3.
Er det noe nytt i vente ?
Det har vært snakk om nye frontlys og oppgradering av Navi med touch og Car Play. Stemmer det eller kommer det først mot slutten av året ?
#108
Har forsøkt å stille dem noen spørsmål. Uansett hva man spør om så får man bare helt meningsløse svar. Lurer på hvordan de rekrutterer ansatte hit.

Mitt siste spørsmål var angående manglende dokumentasjon på kollisjonssikkerhet og om Opel / GM gambler med kundenes sikkerhet ved ikke å teste den. Jeg spurte også om hvordan det går an at en bil som ble bestilt 16.9 fortsatt står i Baltimore. (og forhandleren sier at den er i første pulje)

Svaret var. "Vi er glade for at din forhandler ivaretar deg og holder deg oppdatert angående levering av din bil (noe som ikke stemmer).
Takk for at du valgte Ampera-e"

De nevnte ikke noe om sikkerhetstest. Min Ampera-e med juli-levering blir derfor garantert lagt ut på Finn til høystbydende.

#109
Audi e-tron / Reservasjon av Audi e-tron
fredag 21. april 2017, klokken 09:17
Hadde litt problemer med reservasjonen. Først slet jeg med å få opp linken for betaling. Så la jeg inn en ny reservasjon akkurat kl. 9, men fikk aldri noen bekreftelse. Til slutte gikk det gjennom 09:05, og da fikk jeg reservasjonsnr. 1.  Antar det ikke er et nasjonalt nummer, men nr. 1 i Drammen burde være greit  ;).
Men vi får nå se hvor lenge de får beholde pengene. Å ta betalt for å reserverere det de kaller "konsept" bil er i overkant useriøst   >:(
#110
Zoe / Kampanje pris på Zoe
lørdag 25. februar 2017, klokken 13:17
Jeg ser at Renault nå markedsfører en tilbudspris under "Elektriske dager "på Zoe fra 229.400 (Førpris 249.400).

Men hvis dette er Life modellen, så er det da ikke et annerledes tilbud enn det de har hatt hele tiden ?

Det er ikke tillatt å operere med en førpris som ikke er reell.

Er RBI på tynn is igjen i sin markedsføring, eller er dette en godt tilbud på Intense ?
#111
e-Golf / Hurtiglading - effektiv hastighet
søndag 01. januar 2017, klokken 15:29
Det er så mange som skriver at e-Golf har veldig dårlig ladefart ved hurtiglading. Den er oppgitt til 40 kW, men hva kan man forvente som gjennomsnittlig effektiv ladefart fra 20-80 % ved optimal temperatur (15 grader ?) og ved kaldt batteri (0 grader ?).
Er det mulig å lese batteritemperturen på e-golf uten spesialutstyr, eller er det vist grafisk i instrumentet (som på Leaf)
Siden e-Golf ikke har batteri-klimatisering er det interessant å vite hva batteri-temperaturen, på samme måte som man ser kjøevannstemperatur på en fossilbil.
#112
e-Golf / Hvilken betydning har oppvarming av batteriet
lørdag 31. desember 2016, klokken 16:12
Mange sier at de aldri ville kjøpe elbil uten aktiv batterivarme. Men er det ikke slik at det genereres varme fra batteriet under kjøring ?. Og er det ikke slik at batterivarme (eks. på Leaf og i3) bare slås på når bilen er parkert og tilkoblet strøm. For hvis batteriet bruker strøm til å varme seg selv, så går vel vinningen opp i spinningen ?
Er det virkelig slik at VW er helt ubrukelig til hurtiglading når det er veldig kaldt, selv om ladingen første skjer etter 2 timers kjøring og bilen har stått i varm garasje ?
#113
Elbilen i Samfunnet / Fører Harald A Møller AS kundene bak lyset ?
torsdag 29. desember 2016, klokken 08:30
Volkswagen forhandlerne har fått informasjon om at prisen på nye e-golf inkluderer et nytt miljøgebyr for elbilbatteriet som innføres fra nyttår. Gebyret har blitt oppgitt til å være ca 9000 kr og forklarer derfor mye av prisøkningen på den nye modellen. Det fine med å kalle det et miljgebyr er at kundene da tenker at dette er noe som gjelder alle elbiler som registreres etter 1.1.2017 og at dette er vedtatt av våre politikere.
Jeg kontaktet Møllers kundeservice som bekreftet at miljøgebyret gjaldt både 2016 og 2017 modeller som blir registrert. De besvarte ikke mitt spørsmål om dette miljøgebyret kun gjelder VW kunder, men presiserte at beløpet gikk uavkortet til Batteriretur AS. Jeg tok kontakt med daglig leder i selskapet, men han var uforstående til at VW skulle betale 9000 kr for hver solgte bil.

VW har forøvrig nylig gått ut til en del kunder og informert om at batteriet på grunn av en feil trolig ikke vil holde garantitiden ut og derfor skal byttes. Da er det svært beleilig å introdusere et "miljøgebyr" for nye kunder, slik at de slipper å ta kostnaden for å håndtere denne feilen. Timingen er nok dårlig siden de har store kostnader etter diesel-gate skandalen, og et miljøgebyr vil nok elbilistene akseptere. Jeg oppfordrer gjerne Møller til å svare i denne tråden, eller andre som har opplysninger om saken. Jeg har ikke bevis for at Møller bevisst kommer med feilinformasjon, men synes saken fortjener å bli bedre belyst. Et miljøgebyr for elbil-batteri er ikke nødvendigvis feil, men hvis en leverandør bruker begrepet overfor sine kunder for å pynte på sine marginer og gjøre prisøkningen mer akseptabel så er det trolig ulovlig.
#114
e-Golf / Kapasitetstap på batteriet til e-Golf
søndag 25. desember 2016, klokken 10:39
Hvordan er erfaringen med batteriet i e-Golf. Nå nærmer vel de første bilene seg 3 år, og det er sikkert noen som også har kjørt langt. Er det noen som har registrert noe vesentlig tap av rekkevidde ?
Er kapasitet noe som blir målt på service ?
#115
Kunne være interessant å høre hvordan Ampera-e kjøpere vurderer kost / nytte-verdi av de ulike pakkene. Det viser seg at de fleste som kjøper BMW i3 velger full pakke. Men der er prisen for full pakke så gunstig at det virker ulønnsomt å velge noe annet. Ampera-e er priset annerledes. Man får mye bil for pengene ved å velge basis-modellen, med de tar godt betalt for pakkene. Hvordan påvirker det ditt valg ?
#116
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Hvor lurt / dumt er det å velge stoffseter ?
søndag 18. desember 2016, klokken 07:48
Kunne godt tenke meg stoffseter. Har stoffseter i en BMW i dag som er helt fantastiske. Men jeg synes ikke stoffsetene i Ampera-e ser bra ut med innslaget av nesten hvite felter (sky cool grey). Dessuten er det litt for finmasket stoff etter min smak. Noen som har sett dem i praksis ? Er det noen som har hatt like lyst stoff i bil før og har erfaring med vedlikehold ? Kanskje det ikke er så vanskelig å holde pent, og det gjør jo bilen litt spesiell (og moderne ?) også. Spørsmålet er også hvordan annenhåndsverdien påvirkes av det ikke er komfort-pakke.
#117
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Hvor sikker er Bolt / Ampera-e
søndag 27. november 2016, klokken 21:34
Jeg spurte en av Opel Norges representanter på Zero utstillingen om bilen var blitt testet av Euro NCAP. Det visste de ikke. Må ikke alle biler testes før de kommer i salg ? Noen som har lest om amerikanske crash-tester av Bolt ?
Det eneste jeg har sett er følgende statement fra GM

"In crash testing, cars have unique crash test signatures, but the results of the Bolt are unlike any other car. That said we're feeling really good about us being at the top of the segment from a safety perspective"
#118
Elbilen i Samfunnet / Har Elon Musk skutt seg selv i foten ?
lørdag 19. november 2016, klokken 06:56
Lurer på hvor smart det var av Elon Musk å lansere en elektrisk folkebil med gitt pris og rekkevidde lenge før de klarer å realisere det.
Det har jo gitt andre produsenter et motiv for å lage konkurrerende produkter som kommer på markedet før Tesla.
Det virker som om "sjakktrekket" med å lansere bilen med et enormt antall forhåndsbestillinger var det som skulle til for å sette fart i elbilmarkedet. Bolt er allerede på markedet med en bil med lenger rkkevidde en Telsa S60. Huyndai har varslet at de i 2018 vil ha en rekkevidde på samme nivå, og Kia skal visstnok ha en elektrifisert bil som neste år skal ha opp mot 700 km NEDC. Flott for miljøet og for oss som liker å kjøre elbil, men hvordan vil det påvirke økonomien til Tesla ? De har vel hittil en lang vei å gå før det kan måle seg med de etablerte bilprodusentene i produksjonsvolum (kostnadsnivå), logistikk og servicenivå i ettermarkedet. Dessuten er det vanskelig å bygge opp dette uten at tapstallene bli enda større enn i dag. Vi har nok mye å takke Tesla grundleggeren for, men jeg ville være forsiktig med å kjøpe aksjer i bedriften nå.
#119
e-Golf / Nye e-Golf som bil nr 1 ?
lørdag 22. oktober 2016, klokken 07:53
Vurerer å prøve nye e-Golf som eneste bil. Kravet er at den klarer inntil 15 mil under alle forhold, sommer som vinter. Det vil gå greit hvis dagens e-Golf eiere alltid klarer 10 mil. Jeg er skeptisk til at den ikke har mulighet for oppvarming av batteriet. Hvis jeg parkerer på hytta i minus 20, og starter turen med kraftig regenerering (700 høydemeter nedoverbakke), vil da et dypfryst batteri kunne skades eller vil den ikke regenerere ?. Kanskje det beste vil være å parkere bilen uten å være fulladet, og saktelade før kjøreturen for å varme / tine batteriet ?
#120
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Nå øker presset på prising av Ampera-e
fredag 21. oktober 2016, klokken 18:13
VW har i dag åpnet for forhåndsbestilling av nye e-Golf. Etterspørselen ser ut til å være veldig stor. I løpet av 15 minutter økte antall reservasjoner med depositum med 67 biler. Jeg har registrert at mange har dobbelt-booket Ampera-e og e-Golf, så det vil bli litt kamp om å omgjøre reservasjoner til bindende kontrakter.  Selv om e-Golf ikke vil være i nærheten av Ampera-e i rekkevidde, så er det et stort kundegrunnlag i annengangs-elbil kjøpere med Leaf, Trillinger og "gamle" e-Golf.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA