Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TM

Sider: [1] 2 3 ... 378
1
Polestar 2 / Sv: Ting jeg vil gjerne vite
« på: I går kl. 22:15 »
Å lage helt tette deksler vet jeg ikke om jeg tror noe på. De vil uansett ikke være lufttette, og da vil det vel danne seg kondens som ikke tørker. Det kan være noe i det, men synes ikke det høres veldig sannsynlig ut.

2
Får ikke ladekartet i Maingau appen til å fungere. Hvis jeg taster inn et stedsnavn eks. Dombås, skulle den ikke da vise Ionity laderne på kartet. Forventet også å se antuell pris. Har sett en del skyhøye regninger fordi prisene plutselig er endret. Cargepoint gikk vel opp fra enhetspris på 73 kr til 6,70 pr kwh.

3
Polestar 2 / Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
« på: I går kl. 07:26 »
Tenker vi tar uttalelsen med en klype salt.  Har hørt selgere si ting som ikke har vært korrekt før 😉

4
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 18:56 »
Klag, klag og atter klag. Gjerne enda en gang.

SW fiks for kommunikasjonsmodulen som verkstedet får fra fabrikk. Må legges inn når bilen er inne.

Vår e-tron 50 Advanced Business fikk det fikset og virker hver gang med unntak av når servere er nede. 🥴
Jeg har en kjempeide som Audi kan få gratis. De legger inn den fixen under klargjøring eller i løpet av de 3-4 ukene bilen står på lager i Bremerhaven 😜
Et minus her er at den uansett ikke virker når servere er nede, og det er de jo støtt og stadig så vidt jeg forstår 😯

5
Polestar 2 / Sv: Bestilling gjennomført..noen flere?
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 18:54 »
Du observerte riktig der. Det var jo prøvekjøring av Polestar 2 i går fra Kadettangen i Sandvika. De som har bestilling inne fikk invitasjon til å bli med på det.
Er imponert over at de sendte ut epost i dag og informerte om prøvekjøring i går 😯

6
Polestar 2 / Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 18:51 »
Polestar har sagt at de ønsker å utvikle en bedre varmepumpe til Polestar 2, og derfor ønsker de ikke å putte inn den samme som XC40. De ønsker å lage en som er mer effektiv ved veldig lave temperaturer. Tviler derfor på at det er rett rundt hjørnet...
Kan høres ut som et typisk selgersvar. Har du noe skriftlig som dokumenterer at varmepumpen i XC40 blir vurdert som lite effektiv ?

7
Polestar 2 / Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 18:00 »
XC40 leveres vel ikke ut før etter nyttår
Jo da, oktober har de estimert at de første kundebilene skal leveres med varmepumpe.

8
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 13:32 »
Det som er mitt ankepunkt mot XC40 er den korte akselavstanden som gir en etter min mening ubehagelig kjøreopplevelse. På landeveien merker man ikke dette så tydelig, men på en vei med fartshumper blir det så altfor tydelig.

Jeg testet en XC40 hybrid for å se om el-utgaven kunne være noe for oss, for størrelsen er som du sier god nok for mange. Jeg valgte altså bilen vekk pga ovennevnte egenskap, men det er jo basert på veiene der JEG bor :)
Over fartsdumper er uten tvil e-tron en vinner. EQC gir lett stygge skrapelyder, men det er bare er «skvettlappene» foran som er nede i asfalten. Nå kjører jeg lite på veier med fartsdumper, så akkurat det vil nok ikke styre valget av bil.

9
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 06:51 »
Etter å ha vurdert ulike EV SUV alternativer, så synes jeg XC40 kommer veldig godt ut når det gjelder utstyrsnivå. Alle biler har noen kompromisser, og det gjelder helt sikkert XC40 også, selv om den virker veldig komplett.

e-tron 50 (kortere rekkevidde, dårlig app, ikke varme i ratt, ikke el. hengerfeste)
EQC - lav bakkeklaring, ikke trådløs Carplay, ikke varme i ratt (AMG)
i-Pace - for dyr, ikke el. hengerfeste.

XC 40 er naturligvis en mindre bil, men for mitt behov er det en faktisk en fordel. Den største bekymringen når det gjelder XC40 er nok komfort og støy, og der vil EQC og e-tron være i en egen klasse. Luftfjæringen i e-tron er fantastisk, men vi på lengre sikt bli kostbart å vedlikeholde.

Komfort betyr en god del, men erfaringsmessig venner man seg raskt til et litt dårligere komfortnivå hvis bilen ellers passer behovet. En for stor bil er noe herk å parkere i trange garasjer (som min), og det er noe man får føle på hver dag. Lys er nok også et område hvor XC40 vil score lavtedt. Matrix finnes ikke, men med en pris på over 17.000 er det ikke så aktuelt for de fleste på e-tron 50. Og da har den heller ikke fjernlysautomatikk, som XC har.
Blir ikke lett det her 😉.


10
Polestar 2 / Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 06:10 »
Har ikke eid elbil uten varmepumpe, så jeg har ikke noe å sammenligne med, jeg håper bare at PS2 blir mulig å kjøre nært oppgitt antall kilometer, i motsetning til veldig mange andre biler...
Det er nok ikke bare pga. av den mangler VP, men Ampera-e er vel den bilen som får størst reduksjon i rekkevidde om vinteren. Men er det ender 10 kuldegrader spørs det hvor stor virkning en VP vil ha. Isolasjon, ventilasjon og håndtering av restvarme betyr nok mer en. varmepumpe i lave temperaturer.

11
Jaguar i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
« på: Tirsdag 07. Juli 2020, klokken 21:32 »
Nå er prisen på oppdatert I-Pace klar.. opp 100k fra dagens startpris...
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/na82vn/jaguar-i-pace-blir-100000-kroner-dyrere
Blir nok vanskeligere å selge i-pace nå. Riktignok satte Audi opp prisen like mye på både e-tron 50 og 55. Men tre uker senere justerte de ned prisen på 55 omtrent like mye. Fortsetter også kampanjen med vinterhjul og serviceavtale inkludert, så blir i-pace for spesielt interesserte. Mercedes på sin side har introdusert kampanjepris på AMG modellen og vil nok øke sin markedsandel betydelig.

12
Audi e-tron / Sv: Kjøre til Danmark
« på: Tirsdag 07. Juli 2020, klokken 07:23 »
Ulovlig er vel å ta litt mye i. Slik jeg leser det så anbefaler de maks 2 timer over 6A. Lader man på 8-10A så kan ikke det være verken farlig eller ulovlig som en midlertidig løsning med mindre det er et gammelt og generelt brannfarlig elektrisk anlegg.

13
BMW i3 / Sv: Ekstremt billig service avtale?
« på: Mandag 06. Juli 2020, klokken 09:07 »
Det kan forklare noe da ja.

Eneste jeg sliter med og forstå er gyldigheten på service avtalen.

Er det sånn og forstå at når det står 36 mnd /60000 km, så er det fra 1 gang reg og 36 mnd fremover, en 2017 mod er i det området i år. og fra 0 til 60 000 km?

Ikke som jeg håpte på. 36 mnd fra service avtale kjøpsdato og 60 000 kjørte km fra km teller ved service avtale kjøp.
Hvis du har en 2017 modell, så har den forhåpentligvis hatt den servicen den skulle etter 2 år og at det er grunnen til lavere pris. Det fine med BMW sine avtaler er at du kan tegne den når som helst og øke varigheten tilsvarende. Jeg trodde riktignok at den måtte tegnes før første din, men det ser faktisk ut til at den er enda mer fleksibel. Vet ikke om andre med like fleksible avtaler 👍

14
BMW i3 / Sv: Ekstremt billig service avtale?
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 12:13 »
Prisen du får er «mer» enn ekstremt billig. Ville bare kjøpt avtalen og vært happy med det 😉

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
« på: Lørdag 04. Juli 2020, klokken 18:10 »
Men synes Bilkraft av og til setter laderne for tett, f.eks LOM har 6 konnektorer men kun 3 plasser for bil. Odda er ennå værre med 10 konnektorer og kun 3 plasser. Her er Tesla og Ionity flinkere, det har vært bedre om appen kunne opplyse om ledige plasser.
hva ? Det må da være veldig dårlig økonomi å ha ladere som ikke kan benyttes. Det er vel ikke så mange skjøteledninger som tåler 150 kW heller 😏

Sider: [1] 2 3 ... 378