Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TM

Sider: [1] 2 3 ... 312
1
EQ / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« på: I går kl. 19:35 »
Testet en glc med luft og massasje. Da var jeg sikker på mitt utsyrsvalg :)
Er litt usikker på hva du mener med dette. At luftfjæring ikke har så stor betydning for komforten, og at du derfor er fornøyd med å ha bestilt EQC  ?

2
EQ / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« på: I går kl. 18:25 »
Jeg kjørte i-Pace og EQC samme rute rett etter hverandre, ca 25 km blandet kjøring. Da fikk jeg et forbruk på 18,7 på EQC og 21.6 med i-Pace. Riktignok hadde i-Pace 21 tom hjul, så korrigert for det så vil jeg anta at forbruket er nokså likt.  Forskjell i forbruk burde ikke være avgjørende for valg av bil. Begge bilene er også komfortable, men personlig likte jeg førermiljøet og setene best i EQC. Dessuten blir den en del rimeligere, så hvis man kan klare seg med redusert bakkeklaring så burde den være et attraktivt alternativ.

3
I.D. Neo / Sv: VW ID.3 (Neo) tråden
« på: Lørdag 20. Juli 2019, klokken 18:56 »
Fatter ikke hvorfor så mange er så fiksert på selvkjøringsegenskaper. Tror vi kommer til å oppleve mange ulykker fordi noen tror de kan slippe rattet og konsentrere seg om noe annet enn å kjøre. Har selv noen skumle episoder under testing av slike løsninger. Tror ikke selvkjørende biler blir en realitet før ID.3 First edition er klar for huggern. Da er vel verdien den samme med og uten såkalt «selvkjøring»  8)

4
Mercedes B-Electric / Sv: Sirkelsaglyd 2015-modell
« på: Lørdag 20. Juli 2019, klokken 18:49 »
Vanskelig å si. Men er det ikke garanti på bilen ? Uansett ville jeg ikke kjørt med bilen før et verksted har sett på den. Er den ikke kjørbar vil de vel tilby gratis leiebil på mobilitetsgaranti.

5
BMW i3 / Sv: Bagasjeløsninger?
« på: Lørdag 20. Juli 2019, klokken 18:45 »
Det blir nok en litt annen sak. Kjører man med takstativ med sykkel på taket festet med sugekopper kan man utsette andre for skade hvis lasten faller av. Men som regel går det nok bra, og politiet vil vel bare reagere der det er åpenbart brudd på forskriftene.

6
BMW i3 / Sv: Bagasjeløsninger?
« på: Lørdag 20. Juli 2019, klokken 18:08 »
Kanskje ikke, men det blir ikke mer lovlig av den grunn:

https://www.dinside.no/motor/nei-elbilist---dette-er-ikke-lov/70644138

7
BMW i3 / Sv: Slutt på BMW i3?
« på: Lørdag 20. Juli 2019, klokken 11:46 »
Nei, BMW må håpe at historien gjentar seg og at elbiler igjen havner på museum. Nå ser det dårlig ut, men det er ikke alltid en fordel å være først ute med ny teknologi. Det er jo Think et eksempel på. Men det blir nok mye kampanjer på de nye hybrid-modellene til BMW framover. Mye bil for pengene, og for mange er det nok vel så gunstige valg. En topputstyrt 3-serie av den nye modellen koster ikke mer enn 60.000 å lease pr. år på 3 år. En e-tron koster vel minst det dobbelte. Mange ser nok for mye på drivstoffutgifter og bompenger og tror de sparer penger ved å kjøpe en monsterbil på 2.7 tonn. Mange kjøper nok en vesentlig større bil en de trenger, i den tro at det er god økonomi å kjøpe og kjøre elektrisk bil. Men dette ble litt OT. BMW kommer nok veldig sterkt tilbake også på ren EL, men nå er det bare skuffende.

8
BMW i3 / Sv: Bagasjeløsninger?
« på: Lørdag 20. Juli 2019, klokken 11:34 »
Det finnes en løsning for hengerfeste, men det er ikke godkjent hverken av BMW eller av myndighetene. Det er heller ikke tillatt med taklast, selv om det finnes løsninger med sugekopper. Så med mindre du kan legge ned baksetene er det ikke mye bagasje du får med deg.

9
Kia Niro EV / Sv: Støydemping
« på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 17:27 »
Hvordan man oppfatter støy er jo veldig individuelt. Det kommer jo også an på hva man kjørte tidligere. Jeg vil advare mot å prøve en premium bil, eks Mercedes EQC. Da kan det bli en dårlig opplevelse å gå tilbake til e-Niro. Men det kan jo hjelpe på stemningen at man også har spart 300.000   ;)
Tror det er lite å hente på den understellsbehandlingen med støydemping enkelte forhandlere tilbyr. Min erfaring er at e-Niro støyer uforholdsmessig mye i 70-80 km/t på piggdekkslitt asfalt. Det gjør at at man skrur opp volumet på radioen for å høre, og det blir nokså slitsomt på litt lengre turer. Trøsten er at Model 3 ikke er noe bedre. Kanskje til og med et hakk verre ?

10
Polestar 2 / Sv: Hva er "må ha kravene" for at dere skal bestille?
« på: Torsdag 18. Juli 2019, klokken 20:49 »
Ser at Dinside har oppført Polestar 2 som en bil som vil kunne leveres i 2019. Er det ikke mai 2020 de etter planen skal starte med levering ?

11
EQ / Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« på: Torsdag 18. Juli 2019, klokken 19:02 »
Morsom, men kanskje ikke noen ekspert på elbiler. Han var veldig imponert over at rekkevidden økte 14 km etter en nedoverbakke.  Det kan man oppleve med en bensinbil også, uten at den dermed har regenerert bensin i nedoverbakkene. Å referere til % SOC er jo det eneste som gir mening når man snakker om regenerering. Så spørsmålet da hvor mye vekt man skal legge på hans ekstremt rosende omtale. At EQC er komfortabel å kjøre med er jeg helt enig i. Men den bilen jeg kjørte i dag var ikke spesielt godt satt sammen. Det knirket noe forferdelig i det ene dørpanelet, men det får vi håpe er barnesykdommer som de er ferdig med når de starter produksjon av egenkonfigurerte biler til Norge.

12
EQ / Sv: Hvor kan man se EQC utstilt ?
« på: Torsdag 18. Juli 2019, klokken 15:46 »
Fikk en ny prøvetur med EQC i dag. Kjørte en halv time med blandet kjøring ink. ca 12 km på E18. Jeg kjørte med radio avslått og jeg jeg mener bestemt at det var mye mindre motorlyd nå enn ved forrige test. Jeg vil vel si at lyden var nærmest fraværende. Grunnen til at jeg fikk bedre inntrykk denne gangen vet jeg ikke. Er også usikker på om det var samme bil som jeg kjørte sist. Bilen var fantastisk komfortabel å kjøre, så da er vel bare å glede seg til høsten :)  Forbruket på turen var 1,87 kwh/100 km, noe som indikerer en rekkevidde på rundt 40 mil under ideelle forhold (tørr vei, 20 grader).

13
BMW iX3 / Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
« på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 22:22 »
Jeg kan ikke forstå hvordan de skal få til en aksel i kardangtunnelen når de skal ha en batteripakke under der igjen? Hvordan kan det egentlig bli plass til det, og hvor lavt ned skal batteriene komme bakken?
Mercedes EQC har vel også en «fake» mellomaksel og girkasse for å få samme konstruksjonsstivhet som en GLC. Men så subber jo nesten batteriet  i bakken også. 9,7 cm bakkeklaring med maks last.

14
Jaguar i-Pace / Sv: Pro og cons?
« på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 22:01 »
Hvis fartsgrensevisningen ofte er feil så kan det være at den henter informasjonen fra kartene i navigasjonen og ikke fra optisk skiltleser. Vet du om den har optisk skiltleser ? Jeg merket meg at Tesla Model 3 bare viste informasjon fra kartene. Hvis informasjonen ofte er feil er det verre enn ikke å vise noen informasjon i det hele tatt etter min oppfatning.

15
I.D. Neo / Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 17:09 »
Vel, jeg vet ikke hva fordelen skulle være med  å IKKE konkurrere med Norges mest solgte elbil. Det er vel heller det at de fortsatt ønsker at fossil-modellene  av eget merke fortsatt skal være salgbare hvis det ikke er tekniske grunner. Uansett vil vel en lav godkjent tilhengervekt være et fornuftig kompromiss.

Sider: [1] 2 3 ... 312