Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kos

#31
Fikk bare så inderlig lyst å kommentere - tenk om 8 år så selger man sin tesla og kjøperen en ungdom med dårlig råd tar seg Europa turnering uten en eneste krone til drivstoff. - Høres helt utrolig ut, men er faktisk en kommende realitet.

Tror at de som tror at tesla vil falle i pris har lagt inn noen parameter som en fossil bil eller som en hvilken som helst annen elbil der man må betale hurtig lading på langtur.
#32
En brukt tesla som holder kvaliteten som forventet vil være en svært god bil om 5 - 8 år fra nå av uansett Model. Elbil med SC og en rekkevidde som Model s vil uansett være en bil med stor bruksverdi. Hvem kan eventuelt selge en bil med dekkede drivstoffutgifter om 10 år? Noen tror at tesla vil dette i pris  som en fossil - men har noen av dere kjøpt en 8 år gammel bil med dekkede drivstoff utgifter slik som en tesla? og om så var hva ville dere måtte betale.

jeg tror at min Model s vil være en svært attraktiv bil om 5 - 6 år - ikke minst med SC inkludert - er det noen andre merker som kan skilte med det samme etterhvert som insentivene tørker vekk. ?
#33
Audi tragedie om de kjøpte opp tesla - til nød at de ble en del av SC nettverket - etter å ha sett hva fossil mafiaen er god for så er fossil produsenter = elbildøden . Tesla = elbil paradigmeskiftet.
#34
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
tirsdag 05. april 2016, klokken 19:50
Her var det kommet svært mange og gode poeng - Bolt- Ampera er for øvrig samme bil. Og et godt alternativ for nybilkjøpene - spesielt om i3 2017 modellen er noe man venter på. Men alle kort distanse bilene vil sakte men sikkert bli noe som har større verdi som egen bil enn på bruktmarkedet - noe som tilsier at i løpet av 2- 3 år fra nå av så kan du halvere bilen din sin verdi om den har en distanse på omtrent 15 mil. Tror ikke at disse bilene er rustet vekk etter 5 år selv i Oslo. De er faktisk svært godt beskyttet og har min. 5 års garanti - flere har vist over 5 år også og flere er laget i materialer som er svært holdbare - deriblant plast på alle utsatte steder. 

Har selv en kort distanse bil og den vil pga besparelsene den har, være nedbetalt når den er 3 år - men vil ha bruksverdi på over 10 år slik som det ser ut i dag. Men hva jeg vil få for den når den er 5 år er antagelig så lite at jeg beholder den i familien eller gir den bort til en av ungene som trenger transport. Jeg kalkulerer ikke med at jeg skal få verken 50 - 100 k for den og da virker det helt tullete at noen tror at de skal få 200k for en brukt i3 når den er 5 år. Det er vel overoptimistisk om ikke et ønske om egen økonomi som ikke vil komme og skje - gir meg vel egentlig bare vibber om at det er noe man forteller kona for å kjøpe en.

Men om man bestiller en bil som klarer reelt 35 mil i det daglige så tror jeg at den bilen vil holde seg i pris - man ser det på Tesla - de mest utstyrte har hatt det største verditapet mens s85 holder seg unaturlig høyt i pris selv nå når flere av bilene passerer 3 år har verditapet på disse bilene vært svært liten - ja nesten like lite som slitasje på slitedeler dekk og bremser osv - men det har selvsagt noe med kronekursen å gjøre også - men foreløpig har ingen av disse bilen vært omsatt for under 400K - Noe som faktisk er oppsiktsvekkende da Model s startet i sin tid på 450 K - så teorien om at biler som kjører langt holder seg i pris er bevist i praksis - likeså at biler som har kort rekkevidde daler fort i pris og at bunnen kommer raskt - så igjen vent med elbilkjøpet i 300k og over om man har litt tålmodighet - eller ta tapet som en mann.     
#35
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
tirsdag 05. april 2016, klokken 00:44
Om man får en tesla model 3 for 280 000kroner i 2019 med dobbel rekkevidde og så kalkulerer du med å få 200 000 for en 5 - 6 år gammel bil? jeg tror at man skal være glad for å se 100 000 for bilen. Og som tvillingene som kostet 250000 for noen mnd siden og nå koster 130000NY av samme årsak som med BMW.

Jeg tror du må kalkulere 60% tap på den bilen om 3 år - om ikke mer. Det kommer en helt ny generasjon elbiler til en helt grei pris og med dobbel rekkevidde av dagens kortdistanse biler - så igjen - jeg hadde ikke tatt det valget - heller gått for noe mindre keiserens nye klær.
#36
Sitat fra: Lygren på mandag 04. april 2016, klokken 22:17
...er faktisk utrolig hvor lite veimerking som etterhvert trengs for at AP skal detektere korrekt, noe som har blitt kraftig forbedret med softwareupdates den siste tiden. Skal APen bli "komplett" autonom må den jo imidlertid også kunne detektere naturlige avgrensninger selv uten tydelig merking om en skal kunne bruke den inn på ymse småveier. Det krever i så fall langt mer regnekraft og kamerautstyr enn i dag, men alt er jo mulig - når vi vanlig dødelige ser veien til tross for manglende veimerking skal jo også en robotbil (i teorien) klare det samme... ;)

Umulig å være uenig - men deler av veiene klarer knapt et menneske å se at det er - og møtende trafikk med AP på og uten at man har oppmerksomheten totalt skjerpet så er noen av veiene faktisk helt umulige å klare AP på - selv mennesker sliter med deler av veistandarden på Vestlandet og om du ikke kjenner veien rundt svingen og sakker farten før så er det garantert fiasko. men ellers helt enig.
#37
Hele diskusjonen havner der man har veier til AP - jeg har mitt tilholdssted på Vestlandet og her har de bevilgende myndigheter laget veier som kun består av asfalt på gamle hjorten tråkk - teslaen signaliserer at det ikke er vei - så her er den funksjonen helt ubrukelig før vi får veier som er laget og mulig å kjøre med AP - men ellers er det jo en flott sak der veiene ser ut som om de er bygget for biler  etter anno 1950
#38
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
mandag 04. april 2016, klokken 22:08
Sitat fra: Sungrazer på mandag 04. april 2016, klokken 21:58
Sitat fra: kos på mandag 04. april 2016, klokken 19:26
Nå er tesla model 3 lansert - hva er det dere roter med.

Jeg skulle vurdert det om jeg kunne bestille bilen nå og få den levert om 3 - 4 mnd. Slik det er nå er Tesla Model 3 fortsatt ikke tilgjengelig og jeg trenger bilen nå, ikke om 3 - 4 år.

Når Tesla Model 3 blir tilgjengelig i Norge skriver vi antakelig 2019 eller sågar 2020 i kalenderen, en liten evighet i bilverden. Mye kommer til å skje innen den tid. Ikke bare hos konkurrentene, men også hos Tesla selvfølgelig.

Om det er dagens bil du trenger så kjøper man det. Men når man diskuterer 2017modellene så er man i nærheten av tesla model3 og man kan likegodt kjøpe den billigste varianten av elbiler og det er ikke BMW - BMW er for dyr - koster det samme som bolt og tesla og er heller ikke ankommet markedet . Så min erfaring er at om du trenger en bil i dag og ikke kan kjøpe en tesla så kjøp en annen av de billige elbilene som er på markedet og ikke den minste og dyreste og med helt gjennomsnittlig rekkevidde.
#39
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
mandag 04. april 2016, klokken 22:02
Her er dere ved kjernen av diskusjonen - batteri i gamle biler - bare glem det - her er de tradisjonelle bilprodusentene konservativ og man kan vel si det så enkelt at det er ikke mulig med mindre man kjøper en ny bil. Og dermed så er vi igjen med diskusjonen hva er lengre distanse på 2017 mod. Da blir man igjen lurt når man ser at Bolt og tesla kommer med 60kwh batteri og BMW ligger igjen i samme klasse som biler i dag selges for mellom 150 - 220 000 - når det kommer til rekkevidde. Når Bolt og Tesla kommer med biler som kommer til å kjøre dobbelt så langt som BMW på en lading så forstår de fleste at kortrekke bilene synger på siste verset når de ikke kan konkurrere med biler i samme klasse som vil kjøre dobbelt så langt. Og så innbiller man seg at BMW vil lage biler som det bare er å skifte batteri på bilen så har man en ny en?- Leaf eierne trodde også dette lenge - men den pipa har sluttet å ule - etter at man forstod at det er kun like batterier som lønne seg å bytte - nye med ny rekkevidde = ny bil.
#40
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
mandag 04. april 2016, klokken 20:51
Sitat fra: turfsurf på mandag 04. april 2016, klokken 19:57
Skulle gjerne bestilt Model 3 jeg, men man trenger jo bil de 2 årene før den kommer og.

Da hadde jeg bestilt en trilling og brukt den til Teslaen var i boks - så slipper du å tape sansynligvis det BMW kostet - det blir ingen lettselt bil etter Bolt - Tesla 3 og Audi kommer med sine alternativer. BMW blir rent tap. PGA rekkevidden til bilen - for det er rekkevidden som forteller klassen bilen er i. Ikke sminkespeil og plastisk fantastiske skinn interiør.
#41
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
mandag 04. april 2016, klokken 20:45
Nå har jeg eid en del biler og kvaliteten på bilene variere - men BMW er ikke førstevalg av kvalitet - til det er den for dårlig - senest havari med SUV som kostet sjorta - registeret gikk til helvete og jeg var ikke den eneste. Og BMW ryddet ikke opp og det er biler i tesla + klassen. Så ja om du er ute etter kvalitet så prøv noe annet til det er BMW ikke i øverste klasse. Den beste bilen er nok LEXUS om du skal en bil du kan stole på. Men da kan du bare glemme elbil.
#42
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
mandag 04. april 2016, klokken 19:26
Nå er tesla model 3 lansert - hva er det dere roter med. Biler som koster altfor mye og som ikke er i nærheten av billig bil og rekkevidde - og så med tesla sin teknologi - logg dere inn på Tesla og bestill en billig og ikke minst en bil som fungerer som en bil. Det dere nå bestiller er biler som vil være halvert i pris før den er parkert på tunet.
#43
Å spå er ikke lett - men valget i 2017 blir et skifte - da den blå blå regjeringen ikke leverer verken til sine velgere eller noen andre - og da blir det et skifte Ufsan - der ble det noen feil - de rike altså de 10 rikeste har fått levert fra de blå blå
#44
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
fredag 01. april 2016, klokken 19:45
Tesla blir så store at SC nettet kun vil bli brukt av tesla sine biler - og andre merker får antagelig ikke tilgang uten et vesentlig vilje til satsing på SC nettverket. Med model s +x+3+ nye modeller så vil dette nette kun bli nyttet av tesla sine biler da antallet stasjoner og antallet biler henger sammen. Så ja jeg håper at det bare blir for tesla sine biler og det ikke av egoisme men som et resultat av at fossile bilverden faktisk kjemper imot elbiler og skviser de der tet gjør mest ondt, nemlig på ladeplass. valget er kunden sitt og nå får man en langtrekkende elbil til under 300K - så nå kan alle eie en tesla. I stort sett alle prisklasser og alternativer fra sportsbil til Suv til personbil så til luksusbil. Takk Musk.
#45
svaret er enkelt - ingen selger en s for å få en model 3 for samme pris. kan man få en s for 290 000 om et år så løp og kjøp - bilen er jo ny den og og teknologisk var tesla s 10 år forut for sin tid. Bytter ikke ut en s mot en 3........,,,,,,,,,,,blir som å  bytte 6 serie med 3 serie i BMW
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA