Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Erik N

#16
Nok at de trykker på skjermen, men hvor ofte? Den slår jo av seg selv etter en liten stund.
#17
Takk for svar.

Inget som har fungert so far. Har ikke rukket med å teste den med N og park brems ennå da.

Veldig rart at det ikke er en standard "keep enginge on" knapp? På Leafen var det jo konge å rulle ned vinduene å dra på stereon når man står i flere timer og vasker og vokser. Går ikke på teslaen..
#18
Hei,

jeg ønsker å la alle systemer stå på (musikk, lys, osv) når jeg går fra bilen, f.eks. når ungene sitter i bilen og jeg bare skal løpe inn i huset for å hente noe. Kjedelig for de i sitte i en mørk kall bil.

Men jeg får det ikke til, jeg finner ikke noen instilling til det. Så fort jeg ikke sitter i førersetet og stenger førerdøren så slår alt av. Å la nøklene ligge igjen i bilen hjelper ikke. Er det noen som vet råd?

Også var romantic mode ganske kortlivet. Etter kanskje 20 minutter eller så slo den av skjerm og ild. Jeg hadde nøkler i bilen, "a/c keep always on" osv. Går det at endre det til at den kjører ild i flere timer, slik at man får tid til kos? Kjedelig å krype frem til førerplassen og forsøke trykke ned bremsepedalen for å restarte hver halv time..
#19
Tesla SW og AP / Sv: Erfaringer med v9.0
mandag 05. november 2018, klokken 04:33
Sitat fra: gr på søndag 04. november 2018, klokken 20:18

Les om funksjonen i manualen. Den slår kun inn dersom kollisjon er uunngåelig. I og med at du unngikk kollisjon skulle den heller ikke ha slått inn. Den skal kun redusere skadene.

Hvorfor er det så? Jeg skulle ønske at Tesla lagte en "chicken mode" som faktisk unngår kollisjon med en margine på et par decimeter. Det må vel være en enkel ting å legge inn i systemet? Skulle gjerne hatt samme sak for parkeringsskader, hvis du kjører i 5 km/h og er nærmere enn 5 cm fra noe så bråstopp. Tar heller et par false alarms i 5 km/h enn en kjedelig bulk som koster peng.
#20
Tesla SW og AP / Sv: Hastighetsbegrensning i EAP?
mandag 05. november 2018, klokken 04:29
Takk for svar.

Jeg hadde også selv tenkt at det var motorvei / ikke motorvei som bestemte når jeg får kjøre raskere en lovlig fart, men det mønstret passer ikke 100%.

Jeg har en slik hastighetsadvarsel på (visuell) så at jeg alltid ser hva bilen selv mener er lovlig fart, og hvis jeg kjører 80 km/h i en 70-sone og slår på EAP så begynner den gjerne at kjøre 80 km/h en stund (et par hundre meter kanskje, eller en liten kilometer?), før den oppdager at "oops, det her var feil" og gir melding "autopilot restricted to 70 km/h" og bremser ned. Andre ganger sier den at det er helt greit og jeg kan øke opp til 90 hvis jeg ønsker.

Egentlig tenker jeg at det er en god ting, at den kjører litt mer menskelig og ikke umiddelbart panikkbremser til 70 men tar det litt med ro. Men som sagt, er nyskjerrig da jeg ikke helt finner "reglene" bak det.
#21
Tesla SW og AP / Hastighetsbegrensning i EAP?
fredag 02. november 2018, klokken 13:36
Er det noen som vet når AP (Self steering) begrenser hastigheten til lovlig fart? Jeg sliter selv med å finne et mønster i det. Av og til så vil den ikke kjøre mer enn 60 / 80 km/h, og av og til så er det greit å sette den manuelt til 10-15 km/h høyere enn lovlig hastighet og den kjører villig den farten..

Ikke sån at jeg har et behov av at kjøre høyere enn lovlig grense (faktisk ser jeg det som en positiv ting med AP, at den er flinkere enn meg på holde avstand og hastighet), men jeg lurer bare på hvordan algoritmen fungerer..
#22
Hei,

på Leafen kunde jeg se at drivlinen brukte XX kW, varmeapparatet YY kW, og øvrig (vindusviskere osv) brukte ZZ kW.

Finnes det en mulighet å få denne infoen på Teslaen? Er jo kjekt å se hvor mye kan kan spare på å slå av varme f.eks.
#23
Model 3 / Sv: Margine på Model 3?
fredag 02. november 2018, klokken 08:12
100 millioner per dag, det er da vel ca 1.000 biler per dag (eller litt færre, gross margin på model S og X er vel større regner jeg med) bare for å holde selskapet gående. Da skjønner jeg tallene litt bedre, takk for alle svar og oppklaringer.

Det er store summer det. Jeg som var litt glad å hjelpe Tesla (og indirekte SpaceX og fremtidige mars-reiser) når jeg kjøpte min model S, men jeg ser jo nå at jeg kun holdt Tesla i gang ca 90 sekunder med de penger jeg sendte inn. Jaja, jeg får vel håpe de klarte noe fornuftig R&D på disse 90 sekundene... :)
#24
Tesla SW og AP / Sv: Erfaringer med v9.0
fredag 02. november 2018, klokken 08:01
Jeg opplever at det er mye spøkelsebiler på displayen som hopper frem og tilbake.

Når jeg har møtende kø og kun 1 kjørefelt hver retning så viser den møtende trafikk som biler som kjører forbi meg til venstre, men veldig hoppende og at bilene blinker til og forsvinner. Er det fler som opplever dette? Er dette noe som "går til seg" med litt fler kilometer?

Jeg tenker at bilen må vel være klar over at møtende trafikk går andre retningen (mha radar osv) så det er vel rart at de bygget software som viser det kjørefeltet i feil retning? At legge til en liten regel at ikke vise biler som ikke kjører samme retning som meg må vel være relativt enkelt (sammenlignet med alt annet de får til)?
#25
Model 3 / Sv: Margine på Model 3?
torsdag 01. november 2018, klokken 11:24
Da er det noe som skurrer hos meg.. Hvis de har en gross margin på ca 100.000 kr per bil, og har brukt 1.000.000.000 på å utvikle TM3 så tjener de dette inn igjen på 10.000 biler, altså 2 ukers produksjon. Nå vet jeg jo ikke hvor mye det koster å utvikle en ny bilmodell, men si at det er 5 milliarder. Da er det fortsatt kun 10 uker å tjene pengene inn igjen?

Alternativt, det var jo mange som sa at det skulle være helt umulig å produsere en grei elbil til 35.000 dollar, og at helt ny teknologi skal til. Men det virker jo som at det skulle være mulig å selge den for 30.000 uten større problem, med bare litt mindre marginer?
Dagligvarehandelen (REMA1000 og gjengen) har vel en margine på 2-3%?
#26
Model 3 / Margine på Model 3?
onsdag 31. oktober 2018, klokken 23:49
Hei, har sett fra kvartalsrapporten at TM3 har en "gross margin" på opp til 25%.

Hva betyr dette? Det er altså gevinsten da man kun regner med produksjonskostnaden av bilen (råvarer plus lønn i fabrikken?)? R&D, bygge ut SuC nettverket, GigaFactory, og andre kostnader er altså ikke regnet med i dette?

Men 25% høres egentlig veldig høyt ut..? Det betyr jo at hver enkelte Model 3 som selges putter inn ca 100.000 kr i kassen til å bygge nye SuC og forbedre FSD? Eller misser jeg noe?
#27
Model S 2013 - 2022 / Sv: Knirk i luftfjæring?
tirsdag 23. oktober 2018, klokken 09:47
Jeg ser at det er mange som har problemer med rasling og klapring, men det er ikke det jeg har. Kun knirk når fjæringen trykkes hårt sammen. Hadde jeg ikke kunnet høye og senke bilen så hadde jeg trodd at de montert inn gamle stål fjær til meg i stedet for luftfjæringen.. :)

Men det er altså ingen annen som har slik "senge-knirk" ved fartsdumper? Heller ikke dere som har en Tesla som gått noen år?
#28
Model S 2013 - 2022 / Knirk i luftfjæring?
søndag 21. oktober 2018, klokken 22:20
Hei,

jeg har en helt ny S75D med ca 500 km, og når jeg kjør over bratte fartshumper i lav hastighet så knirker fjæringen (begge frem og bak). Jeg har luft fjæring og det knirker uansett innstilling. Det er ikke alltid, og mer tydelig når det blir en "hard" fjæring (kjører litt hastigere over humpen). Har ikke hørt knirking ellers under kjøring.

Dette er i grunnen ikke noe jeg irriterer meg over, men jeg ville bare sjekke med noen som vet bedre hvis det er skadelig / blir verre? Må jeg levere inn den og fikse det? Hvis det bare er en naturlig knirk så er det greit for meg. Er det flere her som opplevd samme sak?

Jeg har sett flere innlegg her på forumet om lyder fra front fjæringen, som om noe "ligger løst", men det virker ikke å være samme sak. Dette er en tydelig knirk som bare knirker akkurat når fjæringen trykkes sammen.

MVH
Erik


#29
Litt halvt off-topic, men.. Jeg hadde varme på i bilen på hytta mens babyen sov, og hun sov så lenge at det gikk en hel del batteri i kulden. Hvis jeg ikke hadde følgt med og latt bilen gå helt til den stoppet, hadde det bare vært å stoppe in shuko-ladekontakten og lade den opp igjen, eller hadde den "låst seg" på noen måte slik at jeg ikke fått den ladet opp igjen?
#30
Leaf 2010-2017 / Sv: Ding ding ding...
mandag 05. oktober 2015, klokken 21:08
Det som stører meg mest er at ikke førerdørren kan vare åpen uten ding-ding-ding, selv når bilen står til i park-modus. Jeg ser hensikten med dørrvarsel når bilen er i bevegelse, men når den står still..? Hva tenkte herr Nissan-ingeniør??
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA