Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Erik N

#1
Tesla Pickup / Crash test?
mandag 25. november 2019, klokken 08:45
Er det noen som fått med seg hvordan de fikser krasj sikkerhet da bilen er rigid nok til å tåle en slegge? Hvis den ikke folder seg sammen som et trekkspill så blir det vel et ubehagelig stopp for de inne i bilen ved en front krasj?

Nye løsninger som ikke er sett før?

Har den en frunk?
#2
Tesla SW og AP / Sentry mode slår ikke inn?
lørdag 30. mars 2019, klokken 17:44
Jeg fikk sentry mode i siste update og har nå prøvd den ut. Resultatet var at den aktiviserte seg veldig lett (HAL-øyet på skjermen når noen ser inn i bilen) men jeg klarte ikke å aktivere alarmen.

Jeg banket i vinduer, satt på panser / bakside, rev og vugget i bilen og sparket på dekket. Men ingen musikk / alarm.

Er det noen fler som har hatt samme opplevelse?
Er sentry mode designet slik at man faktisk må opp på taket eller knuse noe for å starte alarmet? I den videoen med cookie monster så banket han vel bare litt på panseret?
#3
Hei,

jeg ønsker å la alle systemer stå på (musikk, lys, osv) når jeg går fra bilen, f.eks. når ungene sitter i bilen og jeg bare skal løpe inn i huset for å hente noe. Kjedelig for de i sitte i en mørk kall bil.

Men jeg får det ikke til, jeg finner ikke noen instilling til det. Så fort jeg ikke sitter i førersetet og stenger førerdøren så slår alt av. Å la nøklene ligge igjen i bilen hjelper ikke. Er det noen som vet råd?

Også var romantic mode ganske kortlivet. Etter kanskje 20 minutter eller så slo den av skjerm og ild. Jeg hadde nøkler i bilen, "a/c keep always on" osv. Går det at endre det til at den kjører ild i flere timer, slik at man får tid til kos? Kjedelig å krype frem til førerplassen og forsøke trykke ned bremsepedalen for å restarte hver halv time..
#4
Tesla SW og AP / Hastighetsbegrensning i EAP?
fredag 02. november 2018, klokken 13:36
Er det noen som vet når AP (Self steering) begrenser hastigheten til lovlig fart? Jeg sliter selv med å finne et mønster i det. Av og til så vil den ikke kjøre mer enn 60 / 80 km/h, og av og til så er det greit å sette den manuelt til 10-15 km/h høyere enn lovlig hastighet og den kjører villig den farten..

Ikke sån at jeg har et behov av at kjøre høyere enn lovlig grense (faktisk ser jeg det som en positiv ting med AP, at den er flinkere enn meg på holde avstand og hastighet), men jeg lurer bare på hvordan algoritmen fungerer..
#5
Hei,

på Leafen kunde jeg se at drivlinen brukte XX kW, varmeapparatet YY kW, og øvrig (vindusviskere osv) brukte ZZ kW.

Finnes det en mulighet å få denne infoen på Teslaen? Er jo kjekt å se hvor mye kan kan spare på å slå av varme f.eks.
#6
Model 3 / Margine på Model 3?
onsdag 31. oktober 2018, klokken 23:49
Hei, har sett fra kvartalsrapporten at TM3 har en "gross margin" på opp til 25%.

Hva betyr dette? Det er altså gevinsten da man kun regner med produksjonskostnaden av bilen (råvarer plus lønn i fabrikken?)? R&D, bygge ut SuC nettverket, GigaFactory, og andre kostnader er altså ikke regnet med i dette?

Men 25% høres egentlig veldig høyt ut..? Det betyr jo at hver enkelte Model 3 som selges putter inn ca 100.000 kr i kassen til å bygge nye SuC og forbedre FSD? Eller misser jeg noe?
#7
Model S 2013 - 2022 / Knirk i luftfjæring?
søndag 21. oktober 2018, klokken 22:20
Hei,

jeg har en helt ny S75D med ca 500 km, og når jeg kjør over bratte fartshumper i lav hastighet så knirker fjæringen (begge frem og bak). Jeg har luft fjæring og det knirker uansett innstilling. Det er ikke alltid, og mer tydelig når det blir en "hard" fjæring (kjører litt hastigere over humpen). Har ikke hørt knirking ellers under kjøring.

Dette er i grunnen ikke noe jeg irriterer meg over, men jeg ville bare sjekke med noen som vet bedre hvis det er skadelig / blir verre? Må jeg levere inn den og fikse det? Hvis det bare er en naturlig knirk så er det greit for meg. Er det flere her som opplevd samme sak?

Jeg har sett flere innlegg her på forumet om lyder fra front fjæringen, som om noe "ligger løst", men det virker ikke å være samme sak. Dette er en tydelig knirk som bare knirker akkurat når fjæringen trykkes sammen.

MVH
Erik


#8
Avansert: Batterier og Lading / Tesla-batteri i Nissan Leaf?
onsdag 18. juni 2014, klokken 06:06
Hei, nå når Tesla sleppt alle patenter, har de også frigjort styringsmykvare for batteri og ladere?

Skulle det vare muligt at lyfte ur batteriet ur en Leaf, og stoppe inn et Tesla-batteri og få en bil med nærmare 600 km rekkevidde (da Leafen drar mindre per mil en Tesla) og access til superladere? (hehe, skulle dette bli en Lesla eller en Teaf?)

Selvfølgelig blir dette ganske dyrt, men selv med 200.000 i kostnad så er det et billigere alternativ enn Tesla (ja vel, man får ikke all luksus da..)

Jeg har ikke funnit noe spesifikasjoner på volym på batterierne (kun funnit energitæthet, 121 Wh/kg vs 79 Wh/kg), men jeg antar at Tesla sitt batteri er fysiskt større. Det må uansett bygges om, men da kan man eventuellt bruke en del av bagageutrymmet t.eks.

Bare et tankeeksperiment, men man kan jo drømme.. :)
#9
Leaf 2010-2017 / plystring fra leafen?
onsdag 30. april 2014, klokken 10:37
Hei, en sak som jeg har gått og tenkt på en stund. Når Leafen beveger seg kommer et lavt plystring / vinande lyd fra den. Mange andre elbiler og hybrider er HELT tyste, t.ex. en prius som går på el kan man ligge med ørat på pansaret uten at høre et eneste pip.
En Leaf hører man at det er en Leaf på 100 meters avstand..

Er dette en artificiellt lyd som er lagt in for at skydde fotgjengere, eller er det en annerledes konstruksjon av motor / drivlina som orsaker dette?

#10
Elektriske utfordringer / Kan man lade Leafen ved å taue den?
torsdag 13. mars 2014, klokken 13:28
Har inge planer på at gjøre dette, men er bare nykjerrig...

Hvis man setter bilen i drive, og tauer den etter en annen bil veldigt langsamt, blir ikke det samme sak som at rulle nedfor en bakke? Bilen kan ju ikke vite hvis det er gravitasjonen eller tau-linen som drar...

Då kan man lade med opp til 30 kW (det er ju så langt re-gen viser på energy-information-displayen) ute i gokk, bare man har tillgang til en fossilbil..?
Nesten hurtiglading, en time joyride med en kamrat oppe på hytten så har man 100% SOC?
#11
Leaf 2010-2017 / manglende streker?
onsdag 05. mars 2014, klokken 14:39
Når batterikapasiteten går ned i framtiden, kommer det at vise seg på SOC på displayen, eller kun på "bensinmålaren"?
Jeg spørr for at ser mange som skriver "har nå kørt XX år / XXX kilometer, og fortsatt inge manglende streker", men er det ikke så at man merker manglende kapasitet langt tidligere då en full lading pløtsligt kun ger 99%? Eller regner mjukvaren om SOC til 100% også hvis den har minsket noen prosent jemført med ursprungs-SOC når man kjøpte bilen?
#12
Leaf 2010-2017 / Hundegitter?
torsdag 20. februar 2014, klokken 03:37
Hei,

vi har en flatcoated retriever som er veldigt glad i at hoppe fram fra bagasjeutrymmet, og tenkte derfor installere et hundegitter.

Det finns listet som tilbehør på Nissans hjemmeside, men når vi besøkte forhandlaren i Drottningvik (Bergen) så møttes vi av veldigt dårlig service. Først visste de ikke hvad vi snakkade om, siden så hade det inget inne men kunde gjerne bestille et for 3900 kr, ikke inregnet installasjon. At priset på Nissans hjemmeside er på 2500 kr sa det inget om.

Men de kunde ikke fortelle hvordan det såg ut, ikke ens om det var av metall eller kun stropper og netting. Bilde fanns ikke, varken i kataloge eller via nissans intranett.
De kunde heller ikke fortelle hvis det skulle festes i ryggen på baksætet eller i taket, og hvis det var i taket visste de ikke hvis man må borre opp hull eller hvis man kan bruke ferdige festen.
Men hvis vi la opp 3900 kr kunde de bestille ett åt oss, inga problem!

Maken til dårlig service har jeg sjelden møtt. I tillegg til den ubefintlige informasjonen og hjelpen fanns hele tiden en sky av "ååh hvorfor kan ikke den her kunden bare gå herifra så jeg kan fortsette surfe facebook?!?" over selgeren.

Anyway. Nå til det faktiske spørsmålet :)  Er det noen som har kjøpt / installert et hundegitter og kan forklare litt bedre?
Er det noen her som har lagt en DIY-variante og kan ge litt gode tips og ideer?

MVH
Erik Nessen
#13
Hei, jeg har tenkt at kjøpe en Leaf i Gøteborg og kjøre den hjem til Bergen, via sørlandet.

Jeg har sett på ladestasjoner.no at i Kristiansand og Arendal er det GrønnKontakt som eier stasjonerne, og at det virker som at man må vare abonnenent eller ha klippkort. Finns det ingen mulighet at komme dit og betale kontant eller annen "spontanløsning"?

Er det noen som tatt den turen? Gikk det bra?

MVH
Erik
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA