Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tibber73

#421
Sitat fra: Meryl Streep på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 12:02
...
Også vil vi anbefale Kommunen, Fylket og Staten å etablere et nytt
fergesamband mellom Lensvika og Rissa. Det er unødvendig langt for alle
å måtte kjøre via sambandet Flakk > Rørvik eller Valset > Brekstad
når man kommer fra Sør-Norge og skal til Åfjord eller Follafoss:
http://www.norgeskart.no/#!/?zoom=7&lon=270809.72&lat=7057193.53&project=seeiendom&layers=1002,1014&drawing=e2feb4e3a268124ddd139bfb9d93b7c6a5a3dcd5
Berkåk - Lensvik + Rissa - Åfjord = 160km
Berkåk - Flakk + Rørvik - Åfjord = 157km

I tillegg er det ekstrem forskjell på veistandarden.
Jeg kan ikke se noe poeng i å flytte fergesambandet til Lensvik.
http://www.norgeskart.no/#!/?zoom=7&lon=270809.72&lat=7057193.53&project=seeiendom&layers=1002,1014&drawing=08dd959f976097776b11b111dee070fa54996af6
#422
Tesla / Sv: Adaptive kurvelys - kun med Premiumpakke på nye biler
fredag 06. oktober 2017, klokken 20:12
Helt enig. Dyrt, men så får en bedre lyd, varme i ratt og kan skryte av bioforsvarsmodus.
Jeg tror/håper også at det er litt mer ekstra i denne pakken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#423
Model X 2014 - 2022 / Sv: 7-seter vs 5-seter
fredag 06. oktober 2017, klokken 15:20
Her er Tesla sine egne bilder:
5-seter
6-seter
7-seter (gml)
7-seter

Det er mulig dette bare er en illustrasjon for å vise mer av 3.rad.
#424
For min del så jeg for mye på den totale prisen uten å regnet over hva det egentlig vil koste. Rentekampanjen gjorde at jeg måtte regne litt på det.

Jeg har så stor ramme tilgjengelig på boliglånet at jeg kan bake inn flere stk Tesla i dette lånet, men jeg sparer 500,- per mnd på å ha et Tesla-lån (selv med 2,1% på boliglånet). Disse pengene kan jeg bruke på å betale ned på boliglånet (betaler selvsagt mye mer enn det banken foreslår).
#425
Litt komisk det her.
Jeg ventet på TM3, men pga at det tok så lang tid så måtte jeg bare prøve TMS og TMX. Jeg fikk prøve begge modellene fra ettermiddag til neste morgen. Ble helt frelst etter prøvekjøringen og satte i gang med å få oversikt over økonomien.

..og vipps så ble det kjøp av TMS75D med alt utenom FSD. Dyyyyrt  :D
Men billig dersom en spekker samme bil i Danmark eller Sverige.
#426
Bestilling og levering / Salgsavdelingen til Tesla
torsdag 05. oktober 2017, klokken 23:11
Det skjer i motsatt rekkefølge. Bestill først, så kan du velge finansiering. Da blir du kontaktet av Tesla eller så kommer tilbudet via SMS. Min bestilling var gjort på få minutter før finansiering var i boks.
Du har uansett en uke på deg dersom du ombestemmer deg.

PS: Send meg en PM dersom du trenger en referralkode for rabatt og fri superlading.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#427
Bestilling og levering / Sv: Levering desember - januar 2017/2018
torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:22
Jeg bekreftet mandag 2/10. Fikk status "plukker deler el.l" samme mandag og bilen gikk i produksjon natt til tirsdag 3/10.
Kan dette stemme? Går den så raskt i produksjon?
#428
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Sikt og A-stolper
torsdag 05. oktober 2017, klokken 13:37
Jeg har motsatt erfaring. Leaf sin A-stolpe har spilt meg et puss mange ganger. Oppdager ofte fotgjengere og biler som ikke var der.. Tesla Model S er mye bedre.
Det har sikkert med hvor høy du er og hvordan sitteposisjonen er i de forskjellige bilene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#429
Model X 2014 - 2022 / Sv: 75D vs 100D typical og reell kapasitet
onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:39
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:36
Sitat fra: viffer på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:33Jeg er ingen ekspert på dette området, men dersom det er et IT nett (230V) vil vel UMC rødt adapter gi mindre kWh enn UMC blått adapter?
Rødt adapter betyr 400V trefase, som altså er TN. Men det *kan* gi mindre enn blått adapter, om det f.eks er en 10A trefasekurs. Dette er uvanlig.
Dersom kursen er 10A, vil jo sikringen gå når en prøver å trekke 16A. Det var ikke det jeg mente.
Hvor mange kWh får en fra en 3-fas 230V plugg med rødt adapter? (bruker en overgang fra blå CEE 3-fas til rød 3-fas foran UMC-adapter)

Edit: Den blå CEE-stikken er sikret med 32A sikring.

Beklager off-topic. Dette hører vel hjemme i Lading av Tesla
#430
Model X 2014 - 2022 / Sv: 75D vs 100D typical og reell kapasitet
onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:33
Sitat fra: Vhagar på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:13
...
Fra tregest til raskest lading så er rekkefølgen slik:
UMC schuko -> UMC blå adapter -> UMC rød adapter -> Type 2 kabel -> Chademo adapter -> Tesla CS.
...
Jeg er ingen ekspert på dette området, men dersom det er et IT nett (230V) vil vel UMC rødt adapter gi mindre kWh enn UMC blått adapter?
#431
Tesla / Sv: Viktig informasjon om KAMPANJERENTA! 0.25%
fredag 29. september 2017, klokken 13:36
Jeg fikk en sms fra DNB med link til min lånesøknad. Det er selgeren hos Tesla som starter prosessen.
#432
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Lading av Ampera-e / Bolt
søndag 30. april 2017, klokken 10:59
Sitat fra: Tom E. på torsdag 20. april 2017, klokken 08:13
Hadde elektrikker innom i går for å gi meg en pris på ladeopplegg til bilen. Før han kunne montere noe som helst så må jeg bytte ut inntakssikring (opp fra 63 Amp. til 80 Amp). Måler må flyttes fra sikrinsskapet ned i eget skap i kjeller sammen med inntakssikring. Så må det trekkes ut nye ledninger til garasjen på 20 meter. Den er ikke billig sa han. Så kommer nytt sikringsskap i garasjen med 32 Amp 3 fase hovedsikring. Deretter kan han montere egen kurs på 25 Amp. til bilen. Agder Energi tillater ikke større kurs.

Venter på prisen i dag.

Og ja. I tillegg til alt dette kommer jo selve ladestasjonen på 6 til 12 tusenlapper?

Det kan være lurt å hente inn tilbud fra flere elektrikere.
Kan ikke skjønne at 63A 3-fas blir for lite? 80A gir vel også høyere nettleie?

Jeg hentet inn mange anbud og min inntakskabel fikk forskjellig beskrivelse: "for liten, må byttes ut" og "oi, det var en kraftig inntakskabel". Når jeg konfronterte de som ville bytte den ut med at jeg ønsket dokumentasjon på at tverrsnittet var for lite, ble det stille fra den elektrikeren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#433
Lyset i midten? Har du trykt på klokka?
Fin funksjon for å lade til 100% vha knapp eller app.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#434
Model S 2013 - 2022 / Sv: Negativ Cambervinkel - Dekk ødelagt!
torsdag 24. april 2014, klokken 10:04
Jeg har kjørt MC i noen år og da var det helt normalt med 1, 2 eller 3 dekkskift per sesong.
Det bør ikke komme som en overraskelse at en Tesla spiser piggfrie vinterdekk. Masse dreiemoment og en morsom akselerasjon sier sitt :D

Dekkene dine er slitt masse på innsiden, men de er også helt utslitt på midten.

Hør med Tesla om de kan ta en kontroll av camber (og evt. spissing).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA