Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tibber73

#271
Sitat fra: fonberg på torsdag 24. januar 2019, klokken 11:58
Sitat fra: SoftwareGeek på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:50
Er det alternativ forskning fra oljeindustrien?

Teskjemodus: Hvis du sjekker dokumentasjon i linken over, vil du se at poenget her er at 1l diesel har ca. samme samme energimengde som 10kWt.
Videre er det allment kjent at man kommer lengre med en elbil enn med en sammenlignbar dieselbil på samme energimengde, grunnet at elmotorer er minst dobbelt så energieffektive som fossilmotorer.
..og 1 kg knusktørr ved gir 5,32 kWh.
Det er også en helt meningsløs opplysning ;-)
#272
Sitat fra: Vaduz på onsdag 23. januar 2019, klokken 19:38
Sitat fra: tesla73 på mandag 21. januar 2019, klokken 13:46
Sitat fra: Vaduz på søndag 20. januar 2019, klokken 22:18
-Dårlige lys. Hvorfor er det spart 10-20watt på pærer? Flomlys er ok, men nærlys er elendige.
Takk for et flott innlegg. Enig i det meste, men kjører aldri med range mode på.

Ang. kjørelys:
Jeg hadde nærlys som lyste ned i bakken. Dette ble justert på SC. I papirene står det at de justerte lysene til europeisk spec. Nå er alt ok, men jeg ser at mange klager på dårlige lys. Jeg har veeeldig gode lys.
Derfor lurer jeg på om det er svakere LED-pærer på europeiske vs amerikanske modeller? Har jeg fått amerikansk spec?

Tror du traff spikeren på hodet med lykter som er stilt for lavt, skal få det sjekket for jeg er ganske sikker på at det er problemet, har under 50m sikt i mange tilfeller som føles ekstremt skummelt på mørke veier og biler foran slik at fjernlys er uaktuelt. Er det M3 man kan stille det inn selv på elektronisk?

Ellers glemte jeg en ting, DUGG! Dugg hele tiden! Det jeg har lært er at om jeg forsøker å stille inn klima selv dugger det utrolig raskt. Stiller du på vifte går auto av og resirk. på og snart ser du ingenting. Det beste er range mode av, men om jeg er i range mode er det vest å ha auto og heller bare vente litt til den er duggfri før man kjører og helst forvarme uansett.

Til de som påpeker at det er dumt for høye mennesker å kjøpe «liten bil» (MS er uten tvil en av de største bilene jeg har kjørt med unntak av caravelle:p) så er det vanskelig å vurdere forskjellen mellom grei og fantastisk sittestilling på en kortere prøvetur. Det tar liksom noen uker å bli kjent med en bil og alle innstillinger over lange turer og små nyanser som grunn fotbrønn der man ikke enkelt kan strekke bena «bak pedalene» uten å blokkere brems er noe man først merker etter at det begynner å lugge litt i et kne 3 timer inn:) Men jeg tar til meg kritikk, er bare ikke så mange alternativ til tesla når det gjelder en bil husholdning og model x har litt for mange «fikse» løsninger samt dårligst kvalitet av alle SUVer testet av forskjellige instanser over flere år nå. MS er derimot ganske fri for barnesykdommer og er middels på kvalitet. Men ønsker meg egentlig en Rivian SUV! (håper den kommer før avgiftene, helt uten kvalitetsfeil og barnesykdommer:p)

Mine nærlys lyste max 30m foran bilen. Langlysene ca 50m. Direkte trafikkfarlig. Det ble en helt annen bil etter justering.

Ang. dugg: Resirk = dugg. Jeg kjører alltid på auto. Funker bra. Noen ganger ser jeg at det begynner såvidt å dugge helt nederst på førerside ved sidevindu, trekantvindu og/eller frontrute. Da er det bare å trykke en gang på defroster-knappen. 2 ganger hvis det er ekstra ille. Dugg forsvinner som dugg for solen ;-)
Range mode på har jeg ingen god erfaring med. Da blir det bare dugg. Synd at batterivarmeren ikke har en egen av/på knapp i storskjermen. Hos meg går komfort foran økonomi.
#273
Model 3 / Sv: Misnøye at model 3 eiere får bruke SC i fremtiden
tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:53
Sitat fra: Wibla på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:36
Sitat fra: tesla73 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:59
Hmmm. Det er nok feil. Det er vel antall DC ladesykluser som teller? (20-80% er 0,6 sykluser)
Hvor har du funnet ut det? :)
Vill gjetning og litt logikk :-)

For å si det på en annen måte:
Det ville vært rart om en fikk nedsatt hastighet på superlader av å plugge inn 300 ganger på en time. Det er mer logisk at de teller antall ladesykluser (0-100% er 1 syklus)

Jeg så dette antallet via API'et jeg testa i 2017. Da var dette tallet 0 etter en ladesesjon på SuC. Jeg får se om jeg får hentet ut dagens verdi, har jo kjørt til Spania...
#274
Model 3 / Sv: Misnøye at model 3 eiere får bruke SC i fremtiden
tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:59
Sitat fra: gr på tirsdag 22. januar 2019, klokken 16:32
Sitat fra: Vesel på tirsdag 22. januar 2019, klokken 15:35
Dersom det har blitt en ladesøyle uten CCS ledig kan man imidlertid be eieren pent om flytte bilen dit om han/hun er tilstede. Det mener jeg også er rimelig at/hun da gjør.
Det som er noe dritt er at counteren for begrenset ladeeffekt visst nok går på antall DC-ladinger, så det å bytte lade, om man har 5-10-15 minutter igjen, betyr ett steg nærmere permanent redusert ladeeffekt. Sier ryktene iallfall. Hvis det er kø kan det nok tenkes at jeg flytter, men betyr det bare delt lader så får Model 3-en tåle redusert effekt til jeg er ferdig. Når jeg kommer vil jeg velge søyle etter hvor jeg får best ladeeffekt.
Hmmm. Det er nok feil. Det er vel antall DC ladesykluser som teller? (20-80% er 0,6 sykluser)
#275
Sitat fra: Vaduz på søndag 20. januar 2019, klokken 22:18
-Dårlige lys. Hvorfor er det spart 10-20watt på pærer? Flomlys er ok, men nærlys er elendige.
Takk for et flott innlegg. Enig i det meste, men kjører aldri med range mode på.

Ang. kjørelys:
Jeg hadde nærlys som lyste ned i bakken. Dette ble justert på SC. I papirene står det at de justerte lysene til europeisk spec. Nå er alt ok, men jeg ser at mange klager på dårlige lys. Jeg har veeeldig gode lys.
Derfor lurer jeg på om det er svakere LED-pærer på europeiske vs amerikanske modeller? Har jeg fått amerikansk spec?
#276
Model 3 / Sv: Misnøye at model 3 eiere får bruke SC i fremtiden
lørdag 19. januar 2019, klokken 20:50
Sitat fra: Jarv!s på lørdag 19. januar 2019, klokken 19:16
Hei, leste på facebook (nei har ikke screenshot eller link til innlegget), der det var "sterk" misnøye at det nå skulle bli fult opp på SC av model 3 biler. Slik at de som nå eier mod X / S måtte stå i ladekø.. gjelder så klart ikke alle X og S eiere. Syntes det var litt kjedelig og lese, da jeg generelt har hatt god tone med folk rundt om når jeg har ladet på grønn kontakt / fortum. Selvfølgelig noen dårlige episoder og..

Har dere noen tanker eller følelser rundt dette? Blir man det sorte får når vi skal stå å lade på SC i fremtiden?
Pssst

SC = Service Center
SuC = Super Charger

Det er nok plass til alle på SuC. Jeg følte meg lite velkommen den første gangen jeg ladet på SuC, men alle har like stor rett til å være der. Bare ikke stå og gnukke inn de siste prosentene. Kjør når du har nok til å komme videre.
Dette gjelder ikke de på SuC Lier. Der skal alle lade til 100%....
#277
Model 3 / Sv: Tidlig reservasjon og gratis superlading...
torsdag 17. januar 2019, klokken 23:11
Jeg reserverte tidlig på morgenen den 1/4-2016. Har rota bort «something special» og venter på hengerfeste (som ikke kommer)
Kjøpte en Model S som ventebil og angrer ikke et sekund på det pga det sinnsyke bagasjerommet. Jeg trenger det med kjærring, 1 barn og 2 tenåringer.
..men jeg savner hengerfestet..
#278
Model 3 / Sv: Tidlig reservasjon og gratis superlading...
torsdag 17. januar 2019, klokken 21:19
Sitat fra: Lene Tørå på torsdag 17. januar 2019, klokken 21:13
Sitat fra: tesla73 på torsdag 17. januar 2019, klokken 21:00
Jeg tror du husker feil. Eller traff en kreativ selger. Jeg kan sende deg en kode for 6mnd fri superlading hvis du ikke har det fra før.
Det hadde jeg satt veldig pris på!


Sent from my iPad using Tapatalk

Sjekk PM  :+1:
#279
Model 3 / Sv: Tidlig reservasjon og gratis superlading...
torsdag 17. januar 2019, klokken 21:00
Jeg tror du husker feil. Eller traff en kreativ selger. Jeg kan sende deg en kode for 6mnd fri superlading hvis du ikke har det fra før.
#280
Model 3 / Sv: Model 3 utstilt på Kokstad eller Minde?
torsdag 17. januar 2019, klokken 17:53
Sitat fra: Virelli på torsdag 17. januar 2019, klokken 17:32
Sitat fra: olavxxx på torsdag 17. januar 2019, klokken 17:15
Sitat fra: Virelli på torsdag 17. januar 2019, klokken 17:09
Kan anbefale google! Fin søkemotor om man lurer på ting:

https://www.tesla.com/no_NO/events/Meet-Model3-NO
Står ikke på den siden ;)
Da kan det ikke være verre enn å google litt videre/ta en telefon  ;)
Tesla selv vet ikke hvor de plasserer bilene. Derfor er det faktisk lurt å spørre her inne. Google vet ikke alt.
#281
Lading av Tesla / Sv: Bruktbil uten mode 2-kabel
torsdag 17. januar 2019, klokken 17:52
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2019, klokken 17:46
Sitat fra: tesla73 på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:00
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 17. januar 2019, klokken 12:25
Har kjøpt brukt TMX. Noen sa at alle Tesla ble levert med ladekabel for mode 2. Min bil har ikke dette.

Har selger glemt den i garasjen eller bir noen biler levert uten?
Mode 2 er ladekladd dvs UMC. Det gir en mangel på EU-kontroll og bør/skal være med.
Mode 3 (type2-type2) blir nok holdt tilbake for å tjene noen ekstra tusenlapper.

Det holder å slenge en Type 2 kabel i bilen, trenger ikke å være UMC eller annen Mode 2 kabel.
Ok. Det visste jeg ikke.
Men det er bra, for min UMC liker ikke å bli flytta på. Da lyser det rødt en stund før den våkner.
#282
Lading av Tesla / Sv: Bruktbil uten mode 2-kabel
torsdag 17. januar 2019, klokken 16:18
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 17. januar 2019, klokken 16:12
Takk for svar!

Bilen var ny våren 2017. UMC fulgte med. Men ikke den for å saktelade på ladestasjoner med type2-type2. Som jeg nå har lært heter mode 3. Ikke lett dette!  :laugh:

Så da var TMX'en min for gammel til at den kabelen fulgte med. Greit å vite!
Søk etter «mennekes» på finn.no. Da finner du den kabelen som følger med en ny Tesla. Ser en som skal ha 1000kr, men de fleste koster rundt 1500kr. Husk å sjekk at den er 3-fas og inntil 32A.
#283
Sitat fra: OlafGTE på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:13
Sitat fra: tesla73 på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:02
Duracell er jo et komplement. Varer jo evig (nesten).

Eller lekker som en sil og ødelegger all elektronikk med alkalisk gørr. (Sorry, mente ikke å avspore tråden, er bare ikke noen stor fan av Duracell. Jeg finner veien ut selv.)

SitatSlibrighetene kommer så å si utelukkende fra såkalt ekte mannfolk , type Martin Schancke selv og Martin Schancke wannabes.
På noen av dem kan du se et sårt glimt i øyet, en innsikt i at de ikke henger med i tiden. De vet at de fortsatt kan prøve å spøke det bort, men innerst inne skjønner de også at spøken bare blir flauere for hvert år.
Hehe. Tenkte kun på reklamen :-)

Ja, kun slike utsagn fra oss menn. Det er jeg helt enig i. Men en helt annen holdning i Sverige og Danmark. Her i Norge er det håpløst. Unger i 9.trinn lærer at elbil skader miljøet. Fossil er som fløyel for miljøet..
#284
Duracell er jo et komplement. Varer jo evig (nesten).
#285
Lading av Tesla / Sv: Bruktbil uten mode 2-kabel
torsdag 17. januar 2019, klokken 15:00
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 17. januar 2019, klokken 12:25
Har kjøpt brukt TMX. Noen sa at alle Tesla ble levert med ladekabel for mode 2. Min bil har ikke dette.

Har selger glemt den i garasjen eller bir noen biler levert uten?
Mode 2 er ladekladd dvs UMC. Det gir en mangel på EU-kontroll og bør/skal være med.
Mode 3 (type2-type2) blir nok holdt tilbake for å tjene noen ekstra tusenlapper.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA