Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TeslaK

#406
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO adapter lansert
søndag 09. februar 2014, klokken 13:29
Ja, men kan jo være verdt et forsøk?
#407
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO adapter lansert
søndag 09. februar 2014, klokken 09:25
Trenger jo bare et adapter pr. ladestasjon. Hva med å ha adaptere innelåst i skap?
#408
Prøvde å lade igjen i dag og fikk samme feil igjen etter få minutters lading..
#409
Ladingen stoppet i kveld før den var ferdig. Så det tilfeldigvis i App'en. Når jeg åpnet bilen fikk jeg Car needs service. Car may not restart. Rød ladeport. Ikke hatt noe problemer før nå med nyeste firmware.

Feilmeldingen forsvant etter en stund og bilen tok lading igjen.

Tesla vil ha bilen inn til sjekk.
#410
Model S 2013 - 2022 / Sv: 50-75% optimalt for batteri?
søndag 02. februar 2014, klokken 12:44
Hvis vi antar batteriet klarer 600 fulle cycles, så klipper vi litt i begge ender (Tesla sin begrensing) og vi er oppe i 1000 cycles. Med 1000 cycles på 400 km holder batteriet 400.000. Det er vel bra! :) Tipper det lett klarer 600.000 km ved lading til 80%.

Det viktige er å ikke stå lenge over 90% eller under 5-10%.
#411
Model S 2013 - 2022 / Sv: 50-75% optimalt for batteri?
søndag 02. februar 2014, klokken 11:54
Enig med noto, men lett å bli lurt av tabellen på battery university.

Se linken:
http://www.mpoweruk.com/life.htm

This is because battery life depends on the total energy throughput that the active chemicals can tolerate. Ignoring other ageing effects, the total energy throughput is fixed so that one cycle of 100% DOD is roughly equivalent to 2 cycles at 50% DOD and 10 cycles at 10% DOD and 100 cycles at 1% DOD.

Dette er grunnen til at man kan regenerere uten at det sliter noe av betydning på batteriet vil jeg tro. Siden dette er veldig liten DoD kan man gjøre tusenvis før det utgjør 1 full cycle.

Det som ser ut til å ha en større effekt er å holde SoC på et lavere nivå. Tesla hadde vel ikke latt oss velge ladenivå ned til 50% hvis det ikke var bedre for batteriet. Det er jo ønskelig med så høyt nivå som mulig. På den annen side er det jo upraktisk med for lavt nivå. Må bare se an behovet og sette ladenivå deretter. Jeg lader til 60% nå men kan godt hende jeg øker til 80% hvis jeg merker at jeg tenger det. Kommer meg til nærmeste superlader med 60%.
#412
Model S 2013 - 2022 / Sv: 50-75% optimalt for batteri?
lørdag 01. februar 2014, klokken 21:08
Sitat fra: noto på lørdag 01. februar 2014, klokken 19:44
Sitat fra: hma på lørdag 01. februar 2014, klokken 16:48
Sitat fra: noto på lørdag 01. februar 2014, klokken 15:50
Hvordan definerer du DoD?
DOD = Depth Of Discharge
SOC = State Of Charge

DOD = 100 - SOC

Mitt spørsmål var hvordan TeslaK definerer DoD.

Har nok misforstått DoD eller rettere sagt tabellen på battery university. Av tabellen ser det ut som 50% DoD er optimalt.
#413
Model S 2013 - 2022 / Sv: 50-75% optimalt for batteri?
lørdag 01. februar 2014, klokken 17:55
Sitat fra: noto på lørdag 01. februar 2014, klokken 15:50
Sitat fra: TeslaK på torsdag 30. januar 2014, klokken 19:31
Det viktigste er vel liten "depth of discharge" så det er ikke noe poeng å vente til 50%. Bare å plugge i:-)

Hvordan definerer du DoD? Mener du det er mer skadelig å gå f.eks. fra 80 til 40% enn fra 80 til 60% to ganger? Hva er i så fall begrunnelsen for det?

Det er slik jeg har forstått det ja.
#414
Model S 2013 - 2022 / Sv: 50-75% optimalt for batteri?
torsdag 30. januar 2014, klokken 19:31
Det viktigste er vel liten "depth of discharge" så det er ikke noe poeng å vente til 50%. Bare å plugge i:-)
#417
Lading av Tesla / Vedlikeholdslading
søndag 26. januar 2014, klokken 22:22
Jeg trodde bilen ville ta strøm fra umc og ikke batteriet når lading er avsluttet slik at SOC kan opprettholdes. Men virker som den trekker strøm fra batteriet og så lader opp igjen i steden. Er det virkelig slik det skal være?
#418
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
torsdag 23. januar 2014, klokken 09:52
Konklusjonen er kanskje at det hadde vært fint med en ny range Mode med full effekt på klimaanlegget (for å unngå dugg) men uten batterivarming..? Skal teste tipset lenger oppe i tråden med å slå av range Mode etter start.
#419
Model S 2013 - 2022 / Kjøer dere alltid i Range Mode?
onsdag 22. januar 2014, klokken 23:23
Har satt på Range Mode og bruker ca. 240 Wh/km på 20km til jobb. Uten Range Mode varmes batteriet den første mila og fører til at forbruket blir over 300 Wh/km. Noen ulemper med dette bortsett fra lite regen og noe mindre effektivt klimaanlegg?
#420
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kan jeg stole på Walk-away locking?
torsdag 16. januar 2014, klokken 22:51
Takk :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA