Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LMOR

#4921
BMW i3 / Sv: Kald bil ved departure time?
torsdag 06. februar 2014, klokken 17:59
Som nevnt flere ganger, så står det i manualen at temperatur kan påvirke dette.

Se forskjell på første og andre punkt.
#4922
BMW i3 / Sv: Hvordan finner man ut hvilken amp bilen lades med?
torsdag 06. februar 2014, klokken 07:33
Ja, og sammen med at den lader saktere etter hvert + bruker strøm til andre ting, spesielt om vinteren, så er vi nede i 75% effektivt inn på batteriet fra 0-80%. Det blir sikkert med når det er 18-20 grader rundt bilen.

Så dermed er det sannsynlig at Salto boksen virker med 32A :-)

#4923
BMW i3 / Sv: Kald bil ved departure time?
torsdag 06. februar 2014, klokken 07:30
Det samme skjedde for meg, blir varm etter mye kaldt luft. Men andre rapporterer at den er varm når de kommer, og den skal være varm på det tidspunktet du har stilt inn.

Hva var temperaturen utenfor?
#4924
BMW i3 / Sv: Første dager i en i3, og litt om utstyret
onsdag 05. februar 2014, klokken 23:07
Fin bil selv med gul skjerm :-)
#4925
BMW i3 / Sv: Kald bil ved departure time?
onsdag 05. februar 2014, klokken 22:59
Nå har vel du sagt tidligere at jeg leser for mye i manualen bromm...

Jeg har lest "alt", og vi hadde allerede en tråd om dette:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12076.0.html

Så han er ikke alene. Har også lest om andre i utlandet også som har samme "problem". Ingen har kommet med noen gode forslag i den andre tråden heller.

Det kan være en feil, eller som jeg har skrevet sist i forrige tråd, så er grunnen at det er for kaldt ute. Og ingen har bekreftet at det virker ute i minusgrader hos dem.

Men hvis du skrur på varmen i displayet i bilen, så skal det alltid virke i følge manualen. Hvis ikke det heller virker, så er det en feil?
#4926
BMW i3 / Sv: Hvordan finner man ut hvilken amp bilen lades med?
onsdag 05. februar 2014, klokken 22:51
???

50kWh/h gir vel 17,8 min til 80% hvis den lader like fort hele tiden, men specen jeg har lest (og lagt ut tidligere) sier 24 min.

7,4kWh/h gir 120min på fullt, mens specen sier 168min.

Så dermed vil ladingen på 32A, gå med et "omregnet" gjennomsnitt på 22,9A, som er nøyaktig det jeg regnet ut hvis en lader 27% på 60 min :-)

Alle tre lademodus 16,32,DC, gir da 75% av maks i gjennomsnitt fra 0-80%. Om dette er en begrensning BMW har lagt inn, eller om det er batteriene som er årsaken er derimot et åpent spørsmål. Men at det går saktere over 80% er vel fakta, og det slår nok gradvis inn fra 50%?
#4927
BMW i3 / Sv: Første dager i en i3, og litt om utstyret
onsdag 05. februar 2014, klokken 22:37
Hvordan kan du se instillingene i bilen hvis skjermen er gul?

Det skal stå under "settings"

GPS Tracking

Men kanskje det tar litt tid før det kommer opp?
#4928
BMW i3 / Sv: Hvordan finner man ut hvilken amp bilen lades med?
onsdag 05. februar 2014, klokken 21:39
Fint hvis du tester med andre innstillinger også, hvor mye det synker på low og reduced.
#4929
BMW i3 / Sv: Hvordan finner man ut hvilken amp bilen lades med?
onsdag 05. februar 2014, klokken 21:33
Det blir i hvert fall mer enn 16A.

Skulle bli ca 23A. Når du kommer opp mot 77% så vil det sannsynligvis gå saktere, så dermed blir ikke utregningen helt riktig, kan dermed være mer.

Det betyr i hvert fall at i3 forstår at det er 32A tilgjengelig. Du har vel allerede bekreftet at innstillingene står på HIGH. Og jeg antar at du ikke har satt departure time, men bare satt i gang lading.
#4930
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
onsdag 05. februar 2014, klokken 20:59
Sitat fra: Tinhlevan på onsdag 05. februar 2014, klokken 20:24
Er det slik at bilens lademottak lader det den registrerer av strøm tilgjengelig?

Har 16A til vanlig kladdlading, men har også planer om raskere lading senere med f.eks. en wallbox av en eller annen type som klarer 2,5-3 timer. Bør man ikke da ha en 32A tilgjengelig?

Det er nok avhengig av bruk/behov. For meg holder ca 10A per natt.

Har du testet 16A kladden med i3?
Hvor fort lader den?
#4931
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
onsdag 05. februar 2014, klokken 18:53
Fint hvis noen bidrar med reelle målinger snart, og ikke bare utregninger og korrigeringer på disse :-)

Vi har ingen tall for 16A kladd, eller 16A/32A wallbox.
#4932
BMW i3 / Sv: Hvordan finner man ut hvilken amp bilen lades med?
tirsdag 04. februar 2014, klokken 20:46
OK, vi finner sikkert ut av dette. I manualen er forskjellen "Charging rate cable" og "Mode 3 charging cable".

Mulig du kan endre det manuelt, hvis ikke bilen ser forskjell.

Men hvis det er slik at den trekker 16A når det er 32A tilgjengelig, og den står på high, så er det noe bilen ikke ser :-)

I specen står det 3 lade typer (charging variations) den støtter:
Alt 1: Max 16A
Alt 2: Max 32A
Alt 3: DC

Jeg har kanskje feilaktig oppfatter dette til å være mode2, mode3 og DC.
#4933
BMW i3 / Sv: Hvordan finner man ut hvilken amp bilen lades med?
tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:48
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:32
Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. februar 2014, klokken 16:28
Nei, det er ikke slik.

Mode-2 bruker en motstand for å "kommunisere" kapasitet, mens mode-3 kommuniserer mer intelligent mot bilen.

Nei, Mode 2 bruker også pilotsignal. Med løs kabel brukes den en motstand i Type 2 kabelen for også å kommunisere kabelens kapasitet. Så vidt jeg vet er det ladepunktet som leser denne motstanden og evt. setter ned pilotsignalet tilsvarende. Med fast kabel er det selvsagt ikke behov for motstand, og det finnes Mode 3 ladepunkter både med og uten fast kabel.

Jeg har laget min egen Mode 2 ladekabel for 22kW, det er ingen motstander noe sted i kretsen der. Kun en Mainpine-kontroller som genererer pilotsignal for 32A.

Tror vi bare snakker forbi hverandre. Om det lages som en motstand eller signal er ikke så vikrig. Poenget er at bilen kjenner igjen mode3:

Mode2:
Mode 2 charging relates to the connection of the EV to the a.c. supply network (mains) not exceeding 32 A and not exceeding 250 V a.c. single-phase or 480 V a.c. three-phase using standard sockets. In addition to power conductors and protective earth, these sockets add a control pilot function.

Mode3:
Mode 3 charging relates connection of the EV to the a.c. supply network (mains) utilizing dedicated electric vehicle supply equipment (EVSE) where the control pilot function extends to control equipment in the EVSE, permanently connected to the a.c. supply.
Mode 3 connectors according to IEC 61851-1 require a range of control and signal pins for both sides of the cable.

Mode 2 connectors (1000 Ω pilot-earth) may be used, while fast charging with higher currents up to 250 A require specialized cables flagging the IEC 61851-1 charging mode.

Jeg antar at hvis i3 kjenner igjen IEC 61851-1 charging mode, så gjelder mode3 innstillingen, og hvis ikke så er det mode2 som gjelder.
#4934
BMW i3 / Sv: Medlemmenes BMW i3
tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:38
Sitat fra: østfolding på tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:29
Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. februar 2014, klokken 17:18

Tror ikke det er helt rett Vind. Jeg tror dette er en del av oppgradert interiør, altså ikke på standard bilen, selv med LED pakken.

Fra options på Loft, Lodge, Suite, :

- Extended lighting + exterior door handle illumination

Hva ligger i "LED Lyselementer" i 7GA da - når man har standard interiør?

Det er 5AK som ligger i den pakken:
LED light elements
Parking lights, daytime driving lights in LED technology (14 high-power LEDs) with LED 'U' shaped BMW i design.

Hvis du har kjøpt 5A2, så erstatter den 5AK.
#4935
BMW i3 / Sv: Hvordan finner man ut hvilken amp bilen lades med?
tirsdag 04. februar 2014, klokken 17:43
Tror dette ordner seg for alle etter hvert. Det var en gang da Apple kom med sin første WYSIWYG maskin, at de fleste PC brukere fnøs av dette, fordi det var et leketøy med begrensede muligheter i forhold til slik det burde være. En måtte ha direkte tilgang til OS. Skrive kommandoer som dir, ren, copy, osv.

Hadde jeg vært BMW så hadde jeg gått etter massene, akkurat som Apple. Jeg irriterer meg over mangel på avanserte funksjoner på iPhone, men ville ikke byttet den ut med noen annen telefon av den grunn.

Men vi er nok forskjellige, men pengene på elbil fremover ligger definitivt ikke i den gruppen som er opptatt i å se % og Ampere...

Jeg kan ikke se hvor mange liter diesel det er på F10 heller, jeg ser bare hvor mange km jeg har igjen til jeg må fylle. Når den lyser rødt, så bør jeg finne meg en dieselstasjon ASAP :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA