Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - LMOR

#61
BMW i3 / Ladestrøm tabell
tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:39
Tabellen vedlikeholdes nå på wiki, og er lettere å lese på mindre skjermer:
http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

Merk at mye av informasjonen i denne tråden er utdatert!
#62
BMW i3 / Varm bil om morgenen?
tirsdag 28. januar 2014, klokken 08:43
Nå er vi 2 stk som ikke får det til automatisk, begge burde forstått menyer.

Bilen er ikke varm på det tidspunktet vi har lagt inn.

Så her er en påstand bromm:

Enten er ikke bilen så enkel å bruke som vi vil ha det til, eller så er det noe som ikke virker slik vi er blitt forespeilet.

Regner med noen som har fått det til kan forklare det første alternativet?
#63
BMW i3 / Mindre enn 50kohm motstand mot jord
mandag 27. januar 2014, klokken 19:51
På standard ladekabel er det et lys som lyser hvis motstanden er mindre enn 50kohm mot jord. Bilen lader uansett.

Så hva er eventuelt problemet?

Har prøvd å finne ut av dette uten hell, og dette måles på et belastet nett, så mye spiller sikkert inn.

Men nå har jeg (og med litt hjelp) testet på 5 forskjellige steder. 2 av de stedene det lyser er bekreftet lokal jording (Telsa problemområde), og 1 sted det ikke lyser bekreftet jordplan fra nettselskap.

Kan noen forklare hva som typisk gjør at det kommer under 50kohm, eventuelt bekrefte at det er lokal jord som er problemet, og om dette er noe som bør undersøkes nærmere.

Alle steder er det jordfeilbryter som ikke slår ut (ellers hadde bilen ikke ladet :-))

Håper dette er interessant for mange, siden mange av oss sikkert vil oppleve at lyset lyser på steder vi lader.
#64
BMW i3 / Hvordan lades 12V batteriet?
fredag 17. januar 2014, klokken 23:34
Jeg lager en egen tråd slik at de som ikke er interessert i dette, slipper å lese mine teorier :-)

Jeg har tro på at BMW har tenkt gjennom det aller meste for å beholde rekkevidden. Det eneste som kommer opp på listen over ting som vi bør skru av, er varme i setet og AC/Klima, da disse går rett på hovedbatteriet.

12V batteriet blir selvfølgelig ladet når vi lader bilen, men hva når vi kjører?

BMW skriver selv:

"The power electronics serve both as an inverter for the power supply from the battery to the electric motor and as a voltage transducer interacting between the high-voltage battery and the 12-volt onboard power system. Highly sophisticated software control ensures the best possible current flow during energy recuperation on the overrun."

Jeg tolker dette som at de har laget noe intelligent, og at de kun lader 12V når regenereringen har "overrun".

Jeg har ikke sett hvor mange Ah det norske batteriet har, men det hadde vært interessant hvis noen kunne sjekke, så kunne vi regnet ut hvor lang tid det tar å lade batteriet ut. Siden de fleste ikke får kjørt bilen mer enn 2-3 timer, så er det begrenset hvor mye vi klarer å tappe batteriet før vi uansett må sette bilen på lading.

Hvis BMW har valgt å stjele rekkevidde, så blir jeg skuffet over BMW ingeniørene...
Jeg har testet ved å kjøre et stykke med alt mulig PÅ, og med lyden på fullt osv, uten å se at rekkevidden ble påvirket, men det blir den med en gang du setter på varme.
#65
BMW i3 / Er 100% = 80%?
tirsdag 07. januar 2014, klokken 16:42
En ting jeg har lurt på tidligere også, og som kom opp igjen etter å ha lest Lunde-testen:

"Batteriet er på drøyt 22kWh, men av hensyn til litiumbatteriets trivsel og ønske om et langt liv er kapasiteten elektronisk begrenset til 18,6 kWh."

Det har vært diskutert hvordan vi best holder batteriets levetid lengst mulig, og at for oss som har tenkt å lade hver natt, så bør vi bare lade opp til 80%.

Slik jeg har forstått det, og som Lunde skriver, så har BMW tatt ansvaret for det allerede, slik at det å lade i3 til 100%, tilsvarer å lade det til 80% av kapasiteten? (bilen selv passer på at vi ikke ødelegger batteriet ved å lade til 100% hver natt)

Enig?
#66
BMW i3 / Kan prisen på i3 forsvares?
lørdag 04. januar 2014, klokken 20:32
Det er mange sammenligninger mellom f.eks Leaf og i3, der det ofte kommer meninger rundt at i3 ikke er en bedre bil en Leaf.

Prisforskjellen i Norge for en topp-spekket Leaf er ca 300 kNOK, mot 350kNOK for en i3.

Hva da når forskjellen i Sverige og de fleste andre land i Europa er 300 kSEK for Leaf, mot 500kSEK for en i3.

Kan det indikere en større forskjell enn en er villig til å innrømme i disse fora i Norge, eller er det BMW kundene i utlandet som lar seg lure?



#67
BMW i3 / Den perfekte elbil?
tirsdag 31. desember 2013, klokken 08:34
Fant denne som kanskje også andre er interessert i å lese.

http://electrifyatlanta.com/wp/?page_id=25

Grunnen til at det står ? på i3 flere steder, er nok at denne ikke er lansert enda i USA. Vi kan jo finne svarene?
#68
BMW i3 / Radar vs Kamera
torsdag 26. desember 2013, klokken 09:11
Dette står "overalt": A range of camera and radar-based driver assistance systems.

Jeg har noenlunde kontroll på hva som er kamera-basert. Til og med avstandsholderen er kamerabasert: "kamerabasert fartsholder med trafikkork-varsler". Denne er radarbasert på min bil i dag. Jeg kan se en del fordeler med kamerabasert, og noen ulemper.

Men da kommer spørsmålet:

Hva er det da som er radar-basert på i3?
#69
BMW i3 / Brukermanual?
søndag 22. desember 2013, klokken 21:20
Er det noen som har funnet en PDF el.l? Trenger ikke være på norsk. Greit å være teoretisk utlært på forhånd :-)
#70
BMW i3 / Åpne bakdøren når det står bil ved siden av?
søndag 15. desember 2013, klokken 09:47
Fint hvis noen som har tilgang til bilen, kan sjekke om en kommer seg ut av baksetet på like liten avstand til bilen ved siden av, som fra en bil med vanlig dører. Må en da vippe ned forsetet og gå ut foran?
#71
BMW i3 / LED fjernlys
fredag 06. desember 2013, klokken 09:10
Så en plass en som mente at fjernlysene, selv i 5A2, var halogen. Men det høres ikke rikting ut, og på bildet ser det ikke ut som det er halogen. Og adaptive lys dekker normalt også fjernlys?
#72
BMW i3 / i Remote og klima-anlegg
fredag 06. desember 2013, klokken 09:07
Har noen, eller kan noen, sjekke at en kan varme opp bilen på forhånd via i Remote, selv om den ikke står til lading. Vil gjerne kjøre hjem varm også.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA