Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - LMOR

#21
ID.4 / Oppgradert lyd GTX
lørdag 08. mai 2021, klokken 17:53
Fant ikke noe om dette her i farten.
Noen som vet når det er mulig å få bedre lyd?
Rart at en bil i denne prisklassen ikke har noe annet enn standard lyd?
#22
Noen som har denne som har funnet ut hva symbolene øverst i skjermen betyr?
De er ikke beskrevet i manualen.
Og hvilken app brukes med Bluetooth?
#23
Polestar 2 / Piggdekk
lørdag 11. januar 2020, klokken 20:09
Noen som har hørt eller lest at det er mulig å få i stedet for piggfritt?
#24
EQC / Hurtig/lyn lading
lørdag 04. januar 2020, klokken 10:05
Hva er erfaringene?
Jeg ladet fra ca 65% til 100% med gjennomsnitt på 70kW på e-tron, altså 27min, men på EQC måtte jeg gi opp på 70-100% etter 15min fordi jeg ikke kom til å bli ferdig i tide. Da hadde jeg 30kW hele veien, og endte på 75%.
Forholdene var omtrent de samme, 5 grader, kald bil, uten forvarming av batterier, bare kjørt ca 15min først.
Men det er stor forskjell?
#25
Audi e-tron / Erfaring med Virtuelle speil?
torsdag 02. januar 2020, klokken 17:12
Har noen av dere kjøpt disse? Ser fordeler og ulemper med dem. Men på bilen jeg har testet ut så kommer bildet for å endre vinkel osv opp ca hvert minutt. Det var irriterende og jeg renger med at det er en feil på demo-bilen.

Da jeg startet opp, så fikk jeg ikke noe opp da jeg trykket på skjermen, før det etter en stund (5 min) begynte å virke. Derfor antar jeg det er en feil på bilen, at en først ikke registrerte trykket, og så registrerte trykk underveis, selv om  jeg ikke tok på skjermen.

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?
#26
BMW i3 / Rust på "bremsene"
torsdag 23. februar 2017, klokken 11:28
Verkstedet sier at rust ikke dekkes av garanti eller service avtale pluss, som dekker slitasjedeler.
Noen andre som har opplevd det eller fått det dekket?
#27
BMW i3 / ACC og forbruk
søndag 12. februar 2017, klokken 21:00
Har endelig fått testet ut noe jeg har tenkt på lenge. Kjørte ca 50mil i helgen, og 12 av disse tur-retur med samme sted og høydemeter i start og slutt. Begge strekk med mellom 0 og minus 2 grader ute. Begge med godt oppvarmet bil inne ved start, og samme batteritemperatur. 3 personer med baggasje i begge retninger. Samme snitthastighet.

Begge veier med ca 95% ACC. (hadde kun to utkoblinger på 50mil  :))

Forskjellen er at den ene veien kjørte jeg EcoPro hele veien, og andre veien Comfort hele veien. Hvis noe skulle skille disse turene, så var det i Comfort disfavør fordi det var blitt mørkt og LED lysene var på, og det var nok i gjennomsnitt litt kaldere, men maks ca 0,5 grader, og varmeapparatet er litt mer effektivt med Comfort.

Poenget var å teste teorien om at forskjellen blir ubetydelig med ACC, fordi ACC ikke trykker like hardt på gassen som normale sjåfører gjør.
Resultatet ble at det ble nøyaktig samme gjennomsnitt 15,7 vs 15,8, der Comfort var 15,7. Antar at grunnen til at Comfort ble litt lavere selv ved litt dårligere forhold, kan være at bilene foran i gjennomsnitt kjørte jevnere.

Herved er det slutt på EcoPro for min del  8)
#28
BMW i3 / Kartoppdatering og trafikkinfo
mandag 07. november 2016, klokken 10:40
Siden Mac ikke støttes i portalen, selv om det står det gjør, så valgte jeg å få tak i selve kartet vi andre kanaler. Oppdateringen er gratis for oss med ny bil, og kartet ble installert uten problem. Trengte ikke oppgi koden heller.

Men med 2017-1 kartet vises ikke trafikkinfo... Det kan være fordi det er så nytt enda?

Har noen andre fått installert 2017-1 kartet, og fått like "god" trafikkinfo som før?
#29
BMW i3 / Nye i3 (90Ah) - praktiske forskjeller
fredag 15. juli 2016, klokken 10:28
Kan begynne en ny tråd for oss som får ny versjon. Hva er de praktiske forskjellene utover større batteri og ny multifase lader. Forvarmer den til 20 grader nå, er rekkevidden 50% mer, tar det 50% lengre tid å lade den opp, eller kan en hurtiglade med maks hastighet til mer enn 75%? osv.

Første interessante info, er at maks kapasiteten tydeligvis er litt over 30kWh, i følge de første rapportene fra eiere i Tyskland. Det er i så fall akkurat 50% mer enn dagens, og ikke noe mindre slik tallene de bruker i markedsføringen viser.
#30
BMW i3 / Faktisk rekkevidde på nye i3
søndag 03. juli 2016, klokken 12:31
Det diskuteres mye om hva de reelle tallene vil bli, men de eneste fakta vi har fått oppgitt er:
*Rekkevidde i henhold til NEDC er 300 km. Rekkevidde vil variere med kjøremønster, temperatur, varme og kjølebehov, kjørerute, forvarming og ladetilstand.
Forbruket er gått ned fra 12.9 til 12.6.
De nye grafene sammenligner med dagens i3, og det ligger en rekke tråder her inne på hvor langt den faktisk kjører, både min og maks.
Spiller det egentlig noen rolle hva De nye grafene viser?
#31
Advarsel: Denne tråden er for spesielt interesserte.

Neste helg legger jeg ut på den årlige test-turen. Denne gangen er målet å sjekke kvaliteten på de forskjellige estimatene:

1. Spiderwebgrafen på app, web og i kartet
2. Bilens egen beregning ift destinasjon
3. jurassictest.ch, med finjusterte parametrene ift forskjellige utetemperaturer.

Noen har hevdet at 1. viser det samme som 2, noe jeg ikke har hatt noe tro på, da beregningene i bilen tar mye lengre tid enn det å vises spiderenwebgrafen, også når denne grafen allerede er lastet inn på kartet i bilen.

Det jeg allerede kan si er at jeg fremdeles mener 1. kun gir en grov tilnærming ift en statisk referanse. Det siste halve året har jeg jevnlig hentet opp grafen på web, og jeg får samme rekkevidde uavhenging av hvor varm bilen er, og uavhengig av utetemperaturen. (fra -3 til +15)
Har tilgang til 2 stk i3er. Den ene står i garasje, og den andre ute. Den ene med gammel software og den andre med nyeste. De viser ikke samme rekkevidde ved siden av hverandre til samme destinasjon, men spiderwebgrafen er identisk.

Men siden denne turen skjer på ca en temperatur som årsgjennomsnittet, og passe varm bil, så kanskje den treffer.

Turen passerer 1320m minst en gang, noe som bilen har hatt problemer med tidligere. Men nå har jeg en sanne software versjon.

De som synes dette er spennende, kan følge med. De andre trenger ikke åpne denne tråden flere ganger.
#32
BMW i3 / Tips og triks
lørdag 23. april 2016, klokken 10:52
Lager en ny tråd for tips og triks, så kan vi legge det vi synes passer inn her, men diskutere ting i andre tråder.

For å finne både %, nå-kapasitet på en enkel måte, kan du gjøre følgende:

Logg inn på ConnectedDrive
Velg e-Drive Tjenester - Mobilitet
Velg Vis Sidekilde (Du må kanskje velge å aktivere utviklermodus på enkelte browsere)

Så får du frem dette:
var comp_soc = '18.979000091552734';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.98';
var comp_chargingLevelHv = '100';
var comp_vehicleMoving = false;

Du kan også få frem sist kjente posisjon, selv om bilen er i bevegelse, oppdateres ikke løpende.

De som ønsker å rapportere sin max, eller diskutere noe rundt dette, kan gjøre det i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27857.0.html
#33
BMW i3 / Enkel tilgang til max kapasitet
torsdag 21. april 2016, klokken 18:49
Fant ikke en passende tråd til denne genialt enkle og nyttige funksjonen som en luring har funnet ut av.

For å finne både %, nå-kapasitet på en enkel måte, kan du gjøre følgende:

Logg inn på ConnectedDrive
Velg e-Drive Tjenester - Mobilitet
Velg Vis Sidekilde (Du må kanskje velge å aktivere utviklermodus på enkelte browsere)

Så får du frem dette:
var comp_soc = '18.979000091552734';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.98';
var comp_chargingLevelHv = '100';
var comp_vehicleMoving = false;
#34
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Stabilitet på Fortums grønne ladere
søndag 22. november 2015, klokken 21:41
I dag var jeg en tur til Bergen, og er glad ikke Fortum er alene tilbyder, selv om jeg gjerne bruker dem.

På veien til Bergen kjører jeg forbi 5 slike lader som kunne vært brukt. 3 av disse stod markert ute av drift i dag morges. Jeg prøvde meg på en av dem som skulle være åpen, men det feilet flere ganger, så jeg måtte gi opp. På en dag med -7 grader kan det være krise å ikke få ladet når en først stopper... Om den 5te også egentlig var nede, vet jeg ikke, fordi jeg ikke tok sjansen på å sjekke.

Alle ABB sine lader på samme strekning fungerte fint heldigvis, inkludert Fortum sin på Møller i Bergen.

Og dette er ikke første gangen, laderen på Os har vært nede hver gang jeg har kjørt til Bergen, og laderne på Lagunen og på Stord er ofte nede. Dette er for dårlig! Så hvis noe fra Fortum leser dette, hadde det vært fint med noe informasjon om hvordan det kan bli bedre.
#35
BMW i3 / DC ladepris vs %
fredag 09. oktober 2015, klokken 22:04
Fant ingen god tråd til å legge dette i. Fikk tatt en del målinger i dag, for å finne ut når det er optimalt å stoppe ladingen hvis en kun skal tenke pris og har mange lademuligheter videre på turen.

Basert på 2,50 per minutt.

Fra %    Til %    kW    tid(s) per kWh   kr per kWh
20,5       35,9     40,0      90                    3,75
35,9       51,3     40,9      88                    3,67
51,3       56,7     43,9      82                    3,42
56,7       61,5     38,9      93                    3,86
61,5       66,7     35,3     102                   4,25
66,7       71,3     29,5     122                   5,08
71,3       75,9     21,9     165                   6,86
75,9       80,8     17,8     202                   8,42
80,8       82,1     12,5     288                  12,00

% er sjekket både mot lade% og kWh kapasitet. Kurven er litt mer detaljert enn tidligere, men stemmer med tidligere målinger.

For å spare tid og penger bør en stoppe på ca. 70%
#36
Jeg fikk ikke lastet opp et bilde i dag, men fikk vedlagt feilmelding.
Samme bilde gikk greit fra Mac på nytt OS, så jeg antar det kan være at mobilen nå legger det opp som .jpeg i stedet for .jpg

Kan dette ordnes på forumet?
Blir litt trist hvis det blir slutt på muligheten for å legge opp bilder fra iPhone?
#37
BMW i3 / Hvor fort kjører vi 500km med en i3?
fredag 02. oktober 2015, klokken 07:48
Får prøve en ny sak inspirert av en annen tråd, og kommentarer fra flere.

Flere av oss har en fossil bil i tillegg, som mange av oss bruker minst mulig. Hvis jeg skal på ferietur, er det bare gøy å kjøre i3. Men hva hvis jeg må komme meg frem raskest mulig?

Tanken er at dere bidrar med ladetider, gjennomsnittshastighet, forbruk og pausetider.

Min referanse er Haugesund - Oslo, Oslo - Trondheim og Trondheim - Haugesund. Har kjørt disse mange mange ganger med fossil.

Hvis en kjører fossil, så kan en ikke (og bør definitivt ikke!) kjøre slike strekk uten pause. Så spørsmålet koker nok ned til om det blir for ofte pauser eller for kort middagspause osv.

Det som gjør denne sjekken mer spennende for i3 enn for andre elbiler (bortsett fra Tesla), er at i3 bruker minst energi, og dermed "lader km raskere".

Forutsetningen er den ladestrukturen som nå snart er en realitet. Flere ladere (uten kø), og lademulighet minst hver 50km. Denne tråden kan da være med å vise at det må bli fart på denne utbyggingen  :)

Caset er 500km, på en vei med 65-70km i gjennomsnitt, slik som f.eks. Haugesund - Ørje på 509km og som i henhold til Google skal ta 7t og 50m.

Hvor mye lengre tid tar denne turen med i3 ift en fossilbil (eller en annen som kan kjøre 509km uten "lading")?
#38
BMW i3 / Brannfare ved bruk av standardkladd
søndag 13. september 2015, klokken 13:47
Helt fra jeg vurderte å kjøpe elbil leste jeg om brannfare og hvor forsiktig en måtte være med å bruke standard kladd som følger med bilen.

Jeg har ikke klart å finne en eneste dokumentasjon på at dette er riktig, tvert imot, og denne tråden er ment for de som faktisk har dokumentasjon i den ene eller andre retningen. Vi trenger mer enn synsing og utskjelling når en stiller spørsmålet.

At lading med 11A er farligere med standardkladd enn vegglader vil jeg gjerne forstå:

- Det kan være feil i anlegget frem til kontakten, men da hjelper det ikke med vegglader
- Det er mest vanlig at støpselet smelter/tar fyr, som også er en av grunnen til at varmtvannsberedere nå bør kobles direkte. Det er ikke relevant for støpselet på en i3 lader på 11A. Ikke har i3 en termostat og varmeelement som kan gå i stykker og trekke dermed trekke mye mer strøm enn forventet.
- Den vanligste årsaken til varmgang i en kontakt er at en ikke har skrudd ledningene fast, men det er det ingen grunn til skal skje oftere i en kontakt enn i en vegglader.

Da gjenstår selve kontakten, som bortsett fra at laderen ikke bør henge i kontakten, skal være godkjent for 16A. Hvis støpsel/lader blir så varmt at en ikke kan ta på, så er det noe feil, og den må monteres riktig eller byttes.

Standardladeren trekker bare 11A noen få timer hver dag, ikke kontinuerlig over lang tid som det blir skrevet mange steder.

For å sette dette litt i perspektiv, her er noen kontakter som virkelig har liten og svak kontaktoverflate, men som er godkjent for 10A trekk like lenge som en elbil lader på 11A:

http://www.clasohlson.com/no/Strømbryter-1-pol-on-off/36-1282
http://www.clasohlson.com/no/Strømbryter-1-pol-on-off/22-3119
http://www.clasohlson.com/no/Strømbryter-2-polet-on-off/22-1114-1


og en kabel vi nesten kunne brukt mellom kontakt og bilen, godkjent for 10A (med 1/3 av tverrsnittet til en 16A kabel):

http://www.clasohlson.com/no/Ledning-PL/Pr490191050

Jeg forstår ikke hvorfor det er et hysteri rundt dette, og hvorfor noen hisser seg så voldsomt opp?

- Hvor er dokumentasjonen?
- Hvorfor selges det slikt utsyr merket 16A, hvis det ikke skal kunne brukes 2-3 timer hver dag på 11A?
- Hvordan er det lov å levere sikringer på 16A, som kan tåle 20A+ i 2-3timer, hvis det er brannfarlig å trekke 11A i 2-3 timer?
#39
BMW i3 / Ladeutstyr - ladekabel/kladd
torsdag 10. september 2015, klokken 07:41
Siden utstyrstrådene er blitt tunge å lese, og med mye frem over tilbake mellom veggboks kladd, så kan det være greit å dele tråden.

Basert på behov:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23563.0.html

så vil det for mange være en ladekabel/kladd som er riktig. Men hvilken? Og hvordan?

Den gamle hovedtrådene ligger her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.0.html
#40
BMW i3 / Ladeutstyr - veggbokser
torsdag 10. september 2015, klokken 07:35
Siden utstyrstrådene er blitt tunge å lese, og med mye frem over tilbake mellom veggboks kladd, så kan det være greit å dele tråden.

Basert på behov:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23563.0.html

så vil det for mange være en veggboks som er riktig. Men hvilken? Og hvordan?

Den gamle hovedtrådene ligger her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.0.html
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA