Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - turfsurf

#4996
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 13:10
Det er vel ingen el-MCer som har hurtiglading i dag? Tror ikke det monner mye med en halvtimes lading.
Lightning LS-218 og Energica Ego bl.a har DC hurtiglading. Ca 15 mil på en halvtime.
#4997
ID.4 / Sv: Oppgradert lyd GTX
onsdag 16. juni 2021, klokken 12:26
Sitat fra: LMOR på onsdag 16. juni 2021, klokken 12:24
Litt usikker på hvem som kan dokumentere at det mangler noe i toppen. Selv iPace anlegget er dårligere der. Hvis du mener over 20kHZ så er ikke noen gode på det, og det er ikke så interessant.
På ID.4 mangler det kun noe i bunnen, men har mer presis gjengivelse på lave frekvenser enn EQC sitt Burmeister anlegg.
Rent subjektivt fra min side. Det er jo begrensede justeringsmuligheter på anlegget også (tredelt EQ)
#4998
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.
Hvor lang rekkevidde har du på motorsykkelen i dag. Da jeg kjørte MC var ikke rekkevidden noe særlig over 20 mil, så jeg måtte uansett planlegge med å stoppe for å fylle bensin. Med en halvtimes stopp får man jo ladet mye. Tror ikke det er veldig mye igjen før el-MC er der mtp rekkevidde.
#4999
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Dagsetapper på 45-50 mil bør vel ikke være noe problem. To-tre ladestopp så er vel det gjort.
#5000
ID.4 / Sv: Oppgradert lyd GTX
onsdag 16. juni 2021, klokken 10:01
Fikk testet GTX grundig i går. Som mange sier, bra lyd til standardanlegg å være, men mangler litt både i topp og bunn.
#5001
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:12
Sitat fra: Klykken på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:07
Synes det ser vanvittig bra ut jeg, og mangel av hendler o.l. ser ut til å være løst godt og intuitivt. Eneste jeg er skeptisk til er påkrevd rotasjoner (720 grader??) for fullt rattutslag. Slik kan det ikke være, og håper de løser det f.eks med variabelt utslag i forhold til hastighet som mange tyskere har.
Helt enig!
Synes og det ser veldig bra ut. Veldig forfriskende å ikke ha toppen på rattet der.

Som en bonus hindrer det jo folk fra å bruke feil grep som 10 på 2 og 12...
#5002
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
onsdag 16. juni 2021, klokken 09:11
Sitat fra: advale på onsdag 16. juni 2021, klokken 02:55
Men en mer naturlig forklaring etter min mening er at bilene som blir produsert i juli og delvis august blir sendt på skip til Europa.
Hva tror dere?
Delemangel. Produserer opp til lagring for ettermontering av manglende deler.
#5003
BMW i4 / Sv: Alternativ grill
tirsdag 15. juni 2021, klokken 20:49
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 15. juni 2021, klokken 20:26
OT, men... iX ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Og fargen betyr også mye. Synes iX med sportspakke i Sophistogrå ser rå ut.
Ja, blir spennende å se. Så litt på den gråfargen.
#5004
Model X 2014 - 2022 / Sv: 0-100 på min TMXP100DL?
tirsdag 15. juni 2021, klokken 17:39
2,8 er vel 0-60 mph med rollout. 3,4 høres riktig ut.
#5005
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juni 2021, klokken 14:22
Mulig det er jeg som har gått glipp av noe, men det er vel ikke steer by wire? Hvis styringen er mekanisk får man jo ikke endret ratio med SW.
Du har nok rett i det. Kan jo håpe
#5006
ID.4 / Sv: Id4 Gtx Range test
tirsdag 15. juni 2021, klokken 14:41
Sitat fra: Kjellegolf på tirsdag 15. juni 2021, klokken 14:27
Jeg klarer ikke å se at høy effekt og unormal rask aksellerasjon (raskere enn flertallet av bilene på norske veier/snittet) har noen som helst store fordeler. Jeg kjører 30-40.000 km årlig og kan ikke huske noen situasjon der masse hk eller rask aksellerasjon har hjulpet meg, mine medtrafikanter eller noen jeg kjenner.
Vel, at du ikke har opplevd det betyr ikke at det automatisk er sant.

Sitat fra: Kjellegolf på tirsdag 15. juni 2021, klokken 14:27
Min påstand er at biler med ytelser og 0-100 på id4 nivå er bedre å ha i trafikken enn de bilene med langt raskere aksellerasjon og mer hk. Id4 og tilsvarende biler har mer enn nok hk til å håndtere alle situasjoner man har i trafikken. Så jeg tror ikke mye på påstandene om at dette er viktig pga sikkerhet, det er litt krampaktig argumentasjon mener jeg.
Det er vel ikke mange som sier det er viktig for sikkerhet, men at det har ett sikkerhetsaspekt og gir en viss trygghetsfølelse.

Selvfølgelig kan ting misbrukes, men skal man dra det argumentet langt så må vi kutte ut alt over 50 sone, forby tungtransport på samme vei som persontransport og wrappe alle i bilen i bobleplast...

Personlig tror jeg vi så fort som det er teknisk mulig kommer til å få forbud mot manuell kjøring på motorvei. Så vil det bre seg til lavere og lavere fartsgrenser. I noen (mange) tilfeller vil det gi raskere transport, siden vi blir kvitt alle de som ligger og filer 10-15km/t under fartsgrensen siden de skal ha litt margin og Leafen deres viser 10% for høy fart...

#5007
Sitat fra: cra på tirsdag 15. juni 2021, klokken 13:03
Du tenker at hvor hardt man vrir styrer hvor mye utslag man har på sving? Det tror jeg vil være den desidert dårligste løsningen. Ved fysisk bevegelse kjenner man jo hvor man har flyttet hendene slik at man vet hvor mye utslag man har på rattet. Med bare moment får man ikke på langt nær samme taktile feedback.
Riktig. Noe feedback må man jo ha, men jeg vil tro det holder med noen mm.

Når F16 kom med fly by wire ble stikka implementert uten feedback, men de måtte legge inn litt bevegelse.
#5008
ID.4 / Sv: Id4 Gtx Range test
tirsdag 15. juni 2021, klokken 12:34
Sitat fra: LMOR på tirsdag 15. juni 2021, klokken 12:23
Har heller aldri lest noe om hvor mange ulykker som unngås ved at den ene bilen hadde mulighet til å komme rask unna situasjonen, og tviler sterkt på om det spiller noen rolle om akselerasjonen er 3s eller 6s på de få meterne du trenger å komme unna, spesielt når reaksjonstiden er minst 1s, sannsynligvis mer hvis det ikke er en åpenbar kollisjon foran deg, men noe du skal oppfatte du skal komme deg bort fra.
Sjelden man leser noe om ulykker som unngås.

Ellers er vel økt effekt en ekstra sikkerhet ved forbikjøringer, gitt at man ikke tar ut dette ved å gi seg selv mindre marginer.

Men jeg har da opplevd noen episoder hvor effekt har berget meg fra kollisjon. Skjedd på motorvei ved flerfelts feltskifte fra tungtransport som ikke ser godt nok i speilet. Heldigvis klar bane foran. Hadde jeg bremset hadde det gått ut over de bak.
#5009
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
tirsdag 15. juni 2021, klokken 12:28
Sitat fra: nightking på mandag 14. juni 2021, klokken 21:57
Kan ikke kjøre bilen slik i ferien. Noen som har hatt samme problem som vet hva som ble gjort?
Vi hadde samme symptomer. Prøvde og diverse reboot. Løsingen ble til slutt å gjøre en poweroff og la bilen stå noen timer. Slo av sentry først.
#5010
Sitat fra: Dede på tirsdag 15. juni 2021, klokken 12:02
Det mest miljøvennlige er nok å ha ETT kjøretøy som man bruker mest mulig og ikke et kjøretøy pr bruksområde.  Dette er også den mest realistiske løsningen for de aller fleste her i landet.  Og hvor i alle dager skal alle disse kjøretøyene parkeres når de ikke er i bruk om en ikke bor langt ute på landet?
For de aller fleste er det ikke mulig å holde på slik elektrolux gjør. Ikke er det miljøvennlig heller.

Personlig skal jeg ikke ha noen kjøretøy igjen som spyr ut gift og støyer ned miljøet. Elektrisk MC med 2, 3 eller 4 hjul kunne jeg godt tenkt meg, da som erstatning for en av de to bilene våre. Men da holder det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA