Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - turfsurf

#1
Sitat fra: JUL ZOE 240 på I dag kl. 06:08Er derfor avhengig av å være litt våken her. Fant heller ikke maks i skyen eller tidsbegrensing, så må undersøke den litt nærmere. Noen her som har avtalen?

Det står dette om "batteri" funksjonen:

"Med Skybatteri lagrer du din overskuddsproduksjon av solkraft i vårt Skybatteri i kilowatt timer (kWh). Du lagrer overskuddsstrømmen fra solcelleanlegget i Skybatteriet og tar ut tilsvarende kilowatt timer senere når du vil bruke den. Fratrekket av kilowatt-timer vil redusere strømregningen din for den perioden du ønsker fratrekket i"


Som jeg leser det vil kWh uttak trekkes fra det man har forbrukt og så faktureres man for resten. I avtalevilkårene står det ikke noe om selve batterifunksjonen, kun selve plusskundeavtalen. Jeg bytter og prøver, ikke noe å tjene på å være hos Fjordkraft uansett.
#2
Leste foresten om at såkalte "balkonganlegg" hadde blitt populært i Tyskland. Man kjøper ferdige pakker med ett par paneler og en mikroinverter, setter (eller henger) de på balkongen og plugger de i stikkontakten. Kostnad 300 Euro.

Dette er fullt lovlig, enkelt og trygt. I nisselandet Norge er dette ikke lov. Viser bare på nytt hvor korrupt byråkratiet er i Norge, med regler skapt for at fagfolkene skal tjene mest mulig penger.

En investering på 10.000 hadde gitt 2,5-3kWp, kunne hatt ett sett i garasjen, ett på verandaen og ett ved boden. Denne typen mikroanlegg betaler seg ned på få år i motsetning til dyre takanlegg som må monteres profesjonelt, og aldri blir lønnsomme.
#3
Sitat fra: Electric cars in Norway på I går kl. 18:25
Sitat fra: Vidar_S på I går kl. 15:11Haugaland Kraft er visst svaret her:  https://hkraft.no/solkraft/skybatteri/
Hmmm er ikke det bare Same Shit – New Wrapping


Solkonto "i skyen"
Disse er vel en av få som har beholdt solkonto med kWh uten begrensning.
#4
Model 3 / Sv: Ny Performance lansert
I går kl. 17:09
I4 har også omtrent samme forskjellen mellom standard (19») og performance (20») staggered.

Har jo og med dekktype å gjøre.
#5
Sitat fra: eisa01 på I går kl. 14:40Veldig få ting fra Freia er produsert i Norge. De merker ting med «et lite stykke Norge» som er produsert andre steder

Så vidt jeg kan finne er all melkesjokolademassen og 95% av melkesjokoladeproduktene produsert i Norge
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 14:53
Sitat fra: daktari på I går kl. 14:38
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 13:41
Sitat fra: daktari på I går kl. 08:40Så skriver de at de har installert produksjonskapasitet på 125.000 cybertrucks, men vi vet se har levert ca 4000 på 1,5 kvartal, og de skryter av 1000 produserte CT i én uke j april. Er det 125.000 eller 52.000? Kan man egentlig stole på det de skriver?
Installert produksjonskapasitet og hva de faktisk produserer er jo to vidt forskjellige ting. Dette er jo helt vanlig ved ramp-up av en produksjonslinje. De varslet jo og for lenge siden at ramp-up av produksjonskapasitet for CT ville strekke seg godt inn i 2025.
Poenget er at det er et estimat, eller fantasitall, inntil de faktisk klarer produsere ca 3000 biler i uka. Ingen vet om det faktisk går, Tesla har i beste fall en klar plan om det.
Tviler sterkt på at det er ett fantasitall. Vanligvis så er slike tall maks teknisk designet kapasitet på en produksjonslinje. Så er det mange ting som kan gjøre at man ikke oppnår den. F.eks delemangel, feil, QA etc.
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 13:41
Sitat fra: daktari på I går kl. 08:40Så skriver de at de har installert produksjonskapasitet på 125.000 cybertrucks, men vi vet se har levert ca 4000 på 1,5 kvartal, og de skryter av 1000 produserte CT i én uke j april. Er det 125.000 eller 52.000? Kan man egentlig stole på det de skriver?
Installert produksjonskapasitet og hva de faktisk produserer er jo to vidt forskjellige ting. Dette er jo helt vanlig ved ramp-up av en produksjonslinje. De varslet jo og for lenge siden at ramp-up av produksjonskapasitet for CT ville strekke seg godt inn i 2025.
#8
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
I går kl. 13:35
Sitat fra: Handyman på I går kl. 09:37At den legger seg til venstre i høyresvinger og til høyre i venstresvinger er irriterende og noen ganger nervepirrende.

Ja, det blir jo en veldig unaturlig kurve av det, og som du skriver litt nervepirrende med møtende biler i høyresving.
#9
Model 3 / Sv: Ny Performance lansert
I går kl. 13:33
Den har fått staggered oppsett på hjulene, og sikkert litt dårligere aerodynamikk grunnet "leppa".
#10
Freia er ihvertfall produsert i Norge med norske råvarer, og Mondelez er ikke kinesisk. Polestar er jo helkinesisk på samme vis som Volvo EX30.
#11
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
I går kl. 05:31
Sitat fra: kaistian på lørdag 20. april 2024, klokken 18:32En positiv ting jeg merket var at i høyresving så hold den mye mer til høyre enn før, før var den så nærme gulstripa at det til tider var ubehagelig.
Noen andre som har lagt merke til det?
Hvis den holder mere til høyre i høyresving så er den vel så langt fra gulstripa som den kan komme?

Men nei, kan ikke si jeg har lagt merke til det.
#12
Poenget er vel bare at service vil variere like mye på grunn av lokal ledelse som på grunn av hvilket merke det er. Jeg har da hatt noen dårlige opplevelser hos noen Tesla SeC også. I tillegg spiller jo valg av løsninger inn. Der synes jeg Tesla sin app løsning er suveren, etter å ha blitt vant til den.
#13
Elbilen i Samfunnet / Hva er det med strømprisene?
mandag 22. april 2024, klokken 15:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. april 2024, klokken 15:07
Sitat fra: Joccy på mandag 22. april 2024, klokken 14:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. april 2024, klokken 14:48Det var jo knøttsmå vindmøller....eller at det er zoomet veeeldig inn...

Ja disser nok ikke så store..


Ja, de er en god del større på Fosen.
90m rotordiameter på Frakken vs 117 og 136m på Fosen. For reinsdyra tror jeg ikke det spiller noen rolle. Så er reinsdyra på Fosen mere vindturbinsensitive  enn de på Vannøya? Kanskje de trenger litt terapi?
#14
Sitat fra: automat på søndag 21. april 2024, klokken 16:37Batterier i dag har f.eks. en mye lavere andel kobolt enn for 5-10 år siden.
Eller faktisk ikke kobolt i det hele tatt for LFP.
#15
Bestilling og levering / Sv: Model Y - angrerett
mandag 22. april 2024, klokken 05:20
Sitat fra: automat på søndag 21. april 2024, klokken 20:26Nå er jo dette bare en problemstilling hvis Tesla strikt ønsker å forholde seg til angrerettloven. Hvis de ønsker at alle salg skal regnes som nettsalg, så vil de jo ikke krangle på en angrerett. Selv om avtalen er gjort i Teslas lokaler, og juridisk sett ikke er dekket av angrerettloven.
Tesla sender med angrerettskjema ved bestilling av bilen. Det er jo i seg selv en innrømmelse av at det er angrerett. Dette får du uansett om du bestiller fra ett servicesenter eller ikke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA