Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - thawi

#31
Kollektivfelt O&A / Sv: Mosseveien - Ulvøya
onsdag 24. juni 2015, klokken 09:13
Sitat fra: Elmo på tirsdag 23. juni 2015, klokken 21:16
Alle vet vel at det ikke går an å lukke en glidelås noe annet sted enn i enden, og da må de som kommer i feltet uten kø stå på litt for å komme til enden i tide.

Det skal nok vise seg vanskelig å lukke en glidlås der begge kantene holder ulik hastighet og.

Jeg er helt enig i at man skal kjøre feltene til enden, men mener man må anpasse farten før man kommer til enden av feltet eller påkjøringsfeltet. Da får biler som allerede befinner seg i feltet man skal flette inn i mulighet til å justere farten og gradvis lage en luke uten å stoppe helt opp. Om man ikke gjør det får man situasjoner hvor feltet man skal flette inn i må stoppe helt opp for å lage luke til den som står og venter i enden av feltet.
#32
Humor og kanari / Sv: Lokale utslipp likevel?
tirsdag 23. juni 2015, klokken 09:31
Hehehe, så først ut som batterier. Men Nox var bedre  :D
#33
Kollektivfelt O&A / Sv: Mosseveien - Ulvøya
tirsdag 23. juni 2015, klokken 09:23
Sitat fra: Lynvingen på mandag 22. juni 2015, klokken 10:22
Det er jeg helt enig i. Fletting burde bli en obligatorisk del av kjøreopplæring, folk prøver å være smidige ved å flette der det er åpning...og ender opp med å skape mindre flyt. Det er til og med de som lar seg provosere at man kjører flettefeltet helt ut. Fullstendig misforstått.
Er ikke meningen med flettefeltene at man skal bruke tiden i flettefeltet til å skape en luke og flette? Jeg kan ha forståelse for folk som blir irriterte av at noen kjører full fart til enden for så å presse seg inn. Jeg forstår det slik at når man begynner å nærme seg slutten av flettefeltet, så anpasser man farten til farten i feltet man skal flette inn i. Slik får bilene som allerede er i feltet muligheten til å gradvis justere farten for å lage en luke stor nok til å slippe inn en til. Hvis man i en køsituasjon kjører vesentlig fortere en feltet man skal flette inn i helt frem til der feltet man er i fysisk slutter får ikke bilene man skal flette med tid til å justere og lage luke, og må da stoppe helt opp for å slippe en inn.

Sitat fra: Caspar på søndag 21. juni 2015, klokken 00:32
Jeg synes det er et større problem at elbilene starter og legge seg inn 40-50 meter før innsnevringen og da ender vi opp med fletting 3 steder.
Helt enig, og dette er ikke et problem kun for elbilister i kollektivfeltet. Samme problem stort sett overalt hvor en har enten fletting av felt eller påkjøringsfelt når det er treg trafikk eller kø.

Nå har jeg ikke kjørt mosseveien i kollektivfeltet og lagt merke til skiltingen, er det gjensidig vikeplikt eller har biler og busser som kommer fra kollektivfeltet vikeplikt?
#34
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vin nummer på Tesla
tirsdag 23. juni 2015, klokken 08:47
Sitat fra: GOS på mandag 22. juni 2015, klokken 22:30
Og min levert juni 2014 har tallet 3 .....
Min ble levert i mai 2014, og har også tallet 3. Jeg har en 85 med barneseter.
#35
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva f... vil dette koste?
lørdag 16. mai 2015, klokken 23:55
 >:( Hva får folk til å oppføre seg sånn.

Jeg har utsatt montering av dashcam, men det føles ut som det er på tide å få ut fingeren snart ...
#37
Humor og kanari / Sv: Elbildebatt i garasjen
onsdag 15. april 2015, klokken 21:36
Sitat fra: Jostein Pedersen på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:49
Sitat fra: thawi på onsdag 26. november 2014, klokken 22:27
Gikk forbi oppslaget i vedlegget i garasjen i dag. Det irriterer visst at elbiler benytter stikkontaktene i garasjen :P Nå skal det sies at det er egne elbilplasser i garasjen, som beboerene betaler et tillegg i husleien for å bruke. Sikringen på disse har hatt en tendens til å gå ganske ofte i det siste, og de med elbiler med mindre kapasitet har da funnet andre stikkontakter de kan benytte. Jeg har selv måtte gjøre det en gang, og styreleder informerte om at det var samme strømmen i alle kontaktene så det gjorde ikke noe at man fant alternative løsninger når det var behov for dette.
Eiere av elbiler tror vist at de skal få alt gratis. Hva vil du gjøre når alle disse godene blir tatt vekk om ikke
så lenge til. Staten oppfordret folk til å kjøpe diselbiler men ble skamlurte. Det samme skjer med eblinene også.
Oj, denne var jo ganske gammel. Jeg kjønner ikke helt hva du sikter til i dette tilfellet, som jeg skrev betaler man ekstra for å ha tilgang til stikkontaktene i garasjen ...
#38
Model S 2013 - 2022 / Sv: Spørsmål om Tesla fra en leaf eier
onsdag 08. april 2015, klokken 09:13
Jeg har hatt min siden mai i fjor, og er storfornøyd. Dette er familiens eneste bil, og jeg kan med hånden på hjertet si at rekkevidde aldri har bydd på problemer for oss. Vi har familie utenfor Stockholm, og vært på vinterturer til hytter i både Valdres og Hafjell uten problemer. (Bor i Asker)

Sitat
1:Men for dere som har kjørt denne typen bil, hva er reell rekkevidde? Sånn i snitt mener jeg. Vet at vær og vind og føre spiller inn selvfølgelig.
Det har vært noe mindre nå på vinteren for min del, men godt over 30 mil. I disse dager raporterer bilen ca. 34 mil på morgenen etter å ha ladet på natten. Dette er på vanlig lading, og ikke ekstra "trip" lading. Om jeg setter på dette mener jeg den ligger på ca 40+.

Sitat
2: Ville dere valgt med eller uten panoramatak hvis dere kunne valgt om igjen? Har sett at noen nevner kaldras om vinteren som litt ubehagelig. Finnes det evt noen beskyttelse som man kan henge opp for å unngå dette?
Jeg ville valg tmed panoramatak på om jeg skulle bestilt på nytt. Vi har ikke opplevd noe ubehag eller prolemer med kaldras. Datteren min er veldig fornøyd med taket og at hun kan se ut, men hovedgrunnen til at jeg valgte det var festene på taket for feks. takboks. På sommeren var det også veldig deilig å kunne åpne opp taket.

Sitat
3: Hvordan "liker" batteriet å stadig bli ladet på SC når man drar på lange turer?
Jeg har bare brukt superlader noen ganger, på langtur. Jeg har forstått at dette ikke skal være noe problem så lenge man ikke bruker det som standard lading. Bjørn Nyland har vel dokumentert en ganske omfattende bruk av superlader på youtubekanalen sin uten å merke noen vesentlig endring: https://www.youtube.com/user/bjornnyland

Sitat
4: Er vinterpakken et må ha?
Jeg bestilte uten. Med barneseter i baksetet og forvarming fra mobilen virket det litt overflødig. Jeg har ikke vært i noen situasjon hvor jeg savnet dette.

Sitat
5: Er luftfjæringen stabil eller er det mye tull med denne? Fungerer den bra i sterk kulde?
Jeg bestilte uten luftfjæring, så jeg kan ikke svare for påliteligheten til disse. Jeg kan dog nevne at jeg foreløpig ikke har angret på at jeg ikke bestilte med luftfjæringer. Kanskje litt angrende da jeg ikke kunne "dra nytte av" påskeegget med James Bond bilen :)
#40
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nyetablert: Tesla som familiebil?
torsdag 12. mars 2015, klokken 10:05
Jeg har mer eller mindre akkurat samme situasjon som du beskriver, med det unntaket at jeg fikk overtalt samboeren for nesten ett og et halvt år siden :) Vi fikk vår Model S utlevert i mai i fjor og har tilbakelagt 22,5k kilometer. Det største problemet så langt er småkrangling om hvem som skal få kjøre :)

1. Vi har TMS som vår eneste bil. Baggasjeplassen er vesentlig bedre en i vår tidligere Volvo stasjonsvogn, og vi har ikke hatt noen problemer med rekkevidde eller lademuligheter. Med familie i Stockholm tar vi turen dit innimellom, samt hytteturer både i Sverige og Norge uten problemer.

2. Alle TMS'er som selges nå er vel fortsatt under garanti, og man får leiebil om det skulle trenges en service. Tesla dekket også bensinutgiftene da vi hadde vår på service og de bare hadde andre typer biler igjen til utlåns (tok lit tid grunnet noe bestilling av deler). DU problemene var vel på P85 modellene, og er også utbedret.

3. Vi regnet på hvor mye det ville koste oss over tid, og kom frem til at det sammenliknet med de alternativene som ville være aktuelle for oss ble et akseptabelt regnestykke. Spesielt siden vi bruker bilen relativt mye.

4. Det mest komfortable er nok å ha fast tilgang til en kontakt hjemme, men for vår del ville vi også fint klart oss med lading på jobb eller offentlige plasser. Jeg er usikker på hvor aktuelt det hadde vært for oss om man ikke visste at det ville komme mulighet for hjemmelading etterhvert, men med et batteri på den størrelsen som er i TMS85 kan jeg ikke tenke meg at det heller skulle være noe problem. Jeg kjenner også et par som har TMS uten egen parkeringsplass, som bare baserer seg på gateparkering og tilgang til offentlig stolper (i Oslo).

5. YOLO hadde nok litt innvirkning på oss også, men regnestykket over tid var også positivt. Vi la også vekt på at med en nyere bil var det garantier som ga et sikrere bilhold fremover. Vi hadde noen store verkstedsregninger på vår gamle bil, og den ble ikke mer en 5-6 år gammel (fra produksjonsdato) før vi solgte den til fordel for en Tesla.

Vi angrer definitivt ikke på at vi valgte å satse på en Tesla Model S. Det er en fantastisk bil å kjøre. Det nærmer seg et år siden vi fikk vår, og vi har ikke opplevd at bilen har lagt noen begrensninger på oss på noen måte. Snarere tvert imot.
#41
Humor og kanari / Elbildebatt i garasjen
onsdag 26. november 2014, klokken 22:27
Gikk forbi oppslaget i vedlegget i garasjen i dag. Det irriterer visst at elbiler benytter stikkontaktene i garasjen :P Nå skal det sies at det er egne elbilplasser i garasjen, som beboerene betaler et tillegg i husleien for å bruke. Sikringen på disse har hatt en tendens til å gå ganske ofte i det siste, og de med elbiler med mindre kapasitet har da funnet andre stikkontakter de kan benytte. Jeg har selv måtte gjøre det en gang, og styreleder informerte om at det var samme strømmen i alle kontaktene så det gjorde ikke noe at man fant alternative løsninger når det var behov for dette.
#42
Signert
#43
Model S 2013 - 2022 / Sv: Homelink
onsdag 10. september 2014, klokken 00:18
Jeg prøvde også å programere Homelink hos meg i dag. I garasjeanlegget her er det en Crawford åpnemekanisme. Etter å ha prøvd en stund søkte jeg litt på nettet og så på anlegget, det viser seg at anlegget her har en frekvens som ligger langt utenfor det Homelink støtter. (Homelink går vel opp til 433MHz mener jeg). Mens anlegget har en frekvens på over 850MHz et sted.
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Aftenposten søker Tesla-eier
tirsdag 09. september 2014, klokken 23:09
Sitat fra: OddB på tirsdag 09. september 2014, klokken 22:58
http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3327-knuser-myten-om-at-elbil-erstatter-buss

Det er den jeg refererte til, jeg sendte han linken etter at vi la på. Det er fortsatt et par døgn til artikkelen kommer ut, så om det er flere gode linker kan jeg sikkert sende disse til journalisten også.
#45
Model S 2013 - 2022 / Sv: Aftenposten søker Tesla-eier
tirsdag 09. september 2014, klokken 19:54
Jeg snakket med journalisten fra Aftenposten for en times tid siden. Bakgrunnen for artikkelen var en analytiker som hadde kommet med rapport eller påstand om at elbilpolitikken slo feil ut ved at resultatet ble at folk erstattet kollektivt med elbil. Jeg fikk ikke vite så mye om dette, så er litt usikker på detaljene.

Ellers svarte jeg på en del spørsmål rundt min situasjon og bilvalg. Stikkord: Eneste bil, rekkevidde, god plass, pendler til Oslo, erstattet ikke kollektivt, erstattet dieselbil, etc.

Henviste også til elbil.no, og nevnte resultatene fra spørreundersøkelsen for litt siden som belyste akkurat dette med å erstatte kollektivreiser med elbil.

Blir spennende å se hvordan artikkelen blir formulert, skulle komme på nett og papir i løpet av et par dager trodde han.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA