Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 02jan

#931
BMW i3 / Sv: Lading for nybegynnere, BMW i3
fredag 11. september 2015, klokken 21:27
Jeg satte min på,lading nå kl. 20., med 16 amp kurs i garasje.
Lader ikveld på Max, bilen sier at den er 100 % ladet kl. 04.00, batteriet var på 20% kapasietet.
Går greit å lade slik nå på sommer, men normalt lader jeg på low evt. Redusert, da det er noe diskusjon om evt. Varmgang/belastning lading med vanlig stikkontakt. Min vurdering er at 6 (low) og 8 amp (redusert) burde være innen for normal belastning.

Aldri vært tema om bruk av panelowner på 2000 og 1500w styrke på hver sin 10 amp kurs, som stod på Max styrke igjennom vintrene i årene 1960-2010, til erstattet disse med varmepumpe (16amp).

#932
BMW i3 / Sv: Hvilket ladeutstyr passer for meg? – Råd og tips
torsdag 10. september 2015, klokken 07:44
1D på meg. Har den blå kabel liggende i trunken, brukes hvis DC lader defekt/på-fyll på destinasjon med ac stolpe.
Orginalladeren henger på fast plass i garasje, i en plastikk postkasse hvor det er laget hull til ledning.
Tar orginalladeren med på tur, for lading på destinasjon hvis tilgjengelig strøm. Tar også her 10 sekunder å ta ned fra kasse/kontakt.

Har også 10 meter sjøteledning + Shucko + CEE overgang liggende fast i trunken.

Lader hjemme på low eller reduced. Har tilgang på Hurtiglader i alle retninger innen få minutter kjøring.
#933
BMW i3 / Sv: Vinduer åpner seg selv i regnvær
tirsdag 08. september 2015, klokken 08:27
Fikk ny overraskelse forige uke, den dagen det regnet mye i Oslo.

Gateparkerte, låste bil , gikk over gaten, inn i bygård med nøklene i lommen.
Kom ut etter ca 30 min, begge vinduer åpne + soltaket åpent.
Setene søkk våte.
Jeg er sikker på at det ikke er SW som åpner, men at det er noe med nøkkeldingsen som kommer i klem.

Løsningen er nok å skaffe meg Gutci veske eller mobil-taske fra 90 tallet, og stappe nøklene der neste gang jeg skal stå offentlig parkert.

Tror det ville vært en fordel om vinduåpner funksjonen, var plassert på en annen knapp, dvs inn mot nitten av nøkkel, istede for ytterst på nøkkel.

Skulle gjerne hatt valg om autolock valg av soltak + vindu knyttet til en regnssensor. Som selvfølgelig kunne deaktiveres og overstyres av fysiske knappene i bilen.



#934
BMW i3 / Sv: Kjørestrekning på en lading
lørdag 29. august 2015, klokken 21:32
For å holde tråden varm.

90 km (tur-retur) på 100-50% batteri. Starttid, eco, ikke ac ( takluke). Landevei, flere turer, ikke elbil eller seilekjøring - normal fosilbilkjøring. Snittforbruk i bil viser 10.5.

Har fortsatt "gammel" SW , Max kap. viser 18.6.
#935
BMW i3 / Sv: Sykkel og Ski / brettholder til i3.
lørdag 29. august 2015, klokken 21:26
Høres lovende ut. Jeg har siste året dratt barnesete ut, for å demontere sykkel ,lagt ned sete, stroppet sykkeldelene...

* men jeg har soltak...får håpe det ikke er noe showstopper.
#936
BMW i3 / Sv: i3 rex til 240.000,-
lørdag 29. august 2015, klokken 21:17
Nja , tenkte å hurtiglade , men om jeg manglet noen få km feilberegnet/ værforhold endret seg. Så ville jeg kun hatt behov for å "lade" f.eks 20 min, for å få på nødvendig energi.
Men slik løsning vil gjøre det mindre spennende for den som sitter bak rattet på langtur.
Før jeg kjøpte / hadde satt meg inn i el bil, tenkte jeg st dette var naturlig ekstrautstyr til el bil.
#937
BMW i3 / Sv: i3 rex til 240.000,-
lørdag 29. august 2015, klokken 20:36
Start pris i USA for i3 er 42.000$ , kan lønne seg å exportere i3 fra Norge hvis ny i3 kan kjøpes her for 20-25.000$.

* det nederlandske produktet, med agregat på 27kg og 10kw, er interessant. Spesielt hvis agregatet kan lagres i motorrommet hvor REX kan plasseres.
Gir mulighet til å tørre strekke batterirekkevidde Max mellom Hurtigladere, samt backupp i forhold til defekt/mangelfull Hurtiglader på veien.
#938
BMW i3 / Sv: Vinduer åpner seg selv i regnvær
mandag 24. august 2015, klokken 20:44
Jeg bruker remote kontrollen daglig til å åpne vindu + soltak, før avreise. Så soltaket vet jeg åpnes noen få sekunder etter at vindu er nede.

Her var begge vindu helt nede , så litt rart at ikke soltaket var delvis eller helt åpent, hvis det var slik at remote lå i klem.
#939
BMW i3 / Sv: Vinduer åpner seg selv i regnvær
mandag 24. august 2015, klokken 20:14
Hmm, nå har det hendt min i3. Kom ut nå , for å koble til lading, etter å ha parkert bilen i sommerens første tordevær.
Begge vinduer stod helt nede ....  Parkerte garantert ikke med vinduene nede i det kraftige regnværet her på østlandet i ettermiddag.

Det merkelige , var at noe lignende hendte på samme tid i fjor. Jeg holdt på å spyle bilen, ble avbrudt. Etter en stund fortsatte jeg å spyle - rett inn i bilen, da begge rutene var rullet helt ned.( rakk heldigvis å forstå at vannet ikke stoppet i ruta i løpet av 1 sekund, slik at kun få dråper traff nakkestøtte og ikke instrumentbordet.

Jeg har ingen annen teori enn at trykk knappen på remote kontrollen kan ha vært i klem, men hvorfor har ikke da også soltaket åpnet seg - som begge gangene var stengt.

#940
BMW i3 / Sv: Kjørestrekning på en lading
lørdag 15. august 2015, klokken 21:45
Kjørte nittedal - Asker - nittedal i ettermiddag. 23 grader. Samme kjørprogram/kjørestil som vanlig. Dvs venstrefil og eco pro.
Testet med å kjøre med ac , auto 19 grader.
50 km hver vei, lite trafikk, snittfart 75 km/t hver vei. 1.1 til og 1.4 i forbruk tilbake, dvs 1.25 kw/t pr mil med ac.
Ser ut til at det ikke nødvendigvis går så mye ekstra energi med Ac på. Bruker heller ikke starttid eller precond.
regner med at luftmotstand har en del og si i over 85 kmt og ved sterk vind.

Har kjørt ( +10 grader) på 1.3 i snitt Oslo nord Gardermoen - Oslo nord, med 100 kmt i snitt 100 og 110 sone.

#941
BMW i3 / Sv: Kjørestrekning på en lading
lørdag 15. august 2015, klokken 09:01
En faktor som spiller inn, er våt veibane. Det kan være forskjell på grad av kjøring i våt veibane , som utgjør forskjell på totalforbuket mellom bilene.

Jeg regner minst 10% redusert rekkevidde ved konstant regn, i forhold til optimale forhold, samt at både vind og temperatur også trekker noen prosenter.

kjører stort sett i eco modus, med temp satt på 16.
#942
BMW i3 / Sv: Kjørestrekning på en lading
lørdag 15. august 2015, klokken 08:21
Imponerende med forbruk og rekkevidde til moonbuggy. Men synes snitt 1.3-1.6 virker noe høyt.
Ligger selv på snitt 1.22 for perioden april t.o.m idag. Bor på 230m moh, og kjører stort sett ned mot 10m. Som pendlerbil i Oslo, og en del motorvei, lite trafikk i sommer , så har det ikke vært noen sparekjøring, passerer mange leaf ,som ligger i høyrefeltet på når jeg er på vei hjem fra jobb.

Ser at mange av turene ,når jeg ikke har hastverk ligger forbruk på 1.0- 1.1.
Langjkjøring Oslo - Lillehammer o.l med javn kjøring, følge trafikk, ligger jeg på 1.2-1.3.

Har ikke bruk for ac normalt, bruker det kun for å kjøle ned bilen, i minuttene før kjøring hvis den har stått lenge i solen. garasjen bilen står i er ikke oppvarmet.

#943
Elbilen i Samfunnet / Sv: NVE og ny nettleie, høringsfrist 15.ausust
torsdag 13. august 2015, klokken 20:29
Litt rask der ser at fagspråket sier KWh for kapasitet på elbilbatteriet. Så når jeg bruker ca 50% av et i3 batteri (6-10 mils kjøring), så trenger jeg å "fylle på" energi ( strøm?) normalt mellom 5 og 10 kWh pr døgn. Avhengig av eksakt kjørelengde og klimatiske forhold.

#944
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 13. august 2015, klokken 18:06
I min instruksjonsbok , står det at det skal være mulig å endre volum til lyden fra ryggesensorene ( lyden er meget høy ), er det noen som har funnet ut hvor denne lyden kan justeres.

Spml. 2 Det står også at det skal være mulig å aktivere lyd for fotgjengere ,ved kjøring i lav fart. Noen som har funnet ut hvordan aktivere ?

#945
BMW i3 / Sv: RTTI - Real Time Traffic Info
torsdag 13. august 2015, klokken 18:01
I går hadde jeg fungerende trafikkinfo i Norge , både tekst og visning i kart (østlandet), men senere på dagen fikk jeg kun informasjon fra Sverige, for på kvelden ingen informasjon virket... Og heller ikke idag.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA