Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 02jan

#901
Sjekk om du ikke har brukt nøkkelsett nr2 ?
#902
For min del er mulighet for saktelading rundt handel/næring helt avgjørende for at jeg kan velge å bruke elbilen også på besøk/handel et stykke før hjemmet.

Eksempel i går, ankom avtalt bysentrum 7 mil fra hjemmet, med 4 mil rest rekkevidde. Kunne valgt å stå i kø ved Hurtiglader på vei ut av Oslo i fredagsrushet, men med frue og barn i bilen og en avtale å rekke, så valgte jeg å kjøre direkte (hadde forøvrig kjørt 10 mil samme dag).
 
Kunne møte til middag og teater, som avtalt, takket være mulighet til sette bilen i 16 amp(type2) kontakt.

når jeg har kjørt et stykke 10-30 mil, med elbilen og ankommer destinasjon, så er det sjelden jeg setter meg i bilen igjen og kjører tilbake innen en time.

Ønsker å lade opp bilen på destinasjon , isted for vente til avreise (la bilen stå med lav batterikapasitet) for så oppsøke ladestasjon i håp om nok rekkevidde og ledig kontakt.

hvis saktelade mulighet forvinner , og utbygging av hurtigladenettverk ikke kraftig forbedres med bl.a  Mulighet for flere biler kan lade samtidig. Så er veien min kort over til benisnbil.
#903
BMW i3 / Sv: Ålesund-Måløy - 13 mil
mandag 09. november 2015, klokken 07:32
Hvis du tar planlagt rute , så er det bakkene opp fra allmenningen du vil trenge batterikapasitet, kommer du opp bakken, er det bare å trille&regenerere ned til Deknepollen.

Siden du ikke har erfaring, dvs minus 10% prosent rekkevidde, så ville jeg sikret meg mulighet for "saktelading". kafé på brygga, camping i allmenningen kan være slike steder ,som jeg ville ha sjekket ut.

Med mye vind og våt veibane, så reduserer du også rekkevidde.
#904
På min i3 bruker jeg hele 10 sekunder på lading hver dag !
Ladepluggen henger klar på veggen, kunntiden det tar å løfte pluggen 130 cm, åpne "bensin lokket" og dytte pluggen lett inn.
Det blir 1 minutt i uken, 4 minutter i måneden.
De få langturer i året , så spiser/handler jeg mens bilen Hurtiglader.
#905
Kjøpe elbil? / Sv: Prøvekjøring av i3
lørdag 07. november 2015, klokken 23:05
Fin rapport. Noen innspill.

Prøvekjørte tilfeldigvis selv igår eGolf for første gang. (Var ikke tilgjengelig da jeg var i bilbytteprosess, men prøvde Golf7 med DSG), prøvekjørte kun pga nysgjerrig - type bil aktuelt for andre i famile.

1. Ja uvant, men nå er det mer uvant å ha hodet så nærme A-stolpe/frontrute i min a6(c4). Men større blindsone i i3 (tykkere A stolper).
2. Er i utgangspunktet ikke interesser i annet en kjøringen, når jeg kjører, men med elbil er det kjekt med info/GPS, så jeg bruker dette utstyret mye. Ville testet bil med den store skjermen (609) , som skal ha vesentlig flere funksjoner en basis skjerm. Prøvde ikke info/GPS i golfen.
3. Ja, enig.  karroseri i plast er lett å like. Støymessig vil jeg tro disse bilene er like.
4. Her kommer noen av årsaken til at i3 trekker lengste stått for min del, kjøreopplevelsen bilen gir. Styringen er kontant, men ble overrasket over hvor "løs" styringen på golfen var. Var mye strammere med tsi140 golfen jeg prøvde (r understell). Hadde lest at eGolf skulle ha GTI forestilling, mulig det ligger i programvaren til servostyringen, programmert annerledes ?.
Rygging av bil i PHus med eGolfen ble nesten som første time med kjørelærer, etter 30.000 km med enpedal kjøring med i3. Golfen ville bare trille av gårde alle veier, sikkert uvant, seiling har jeg ikke noe forhold til, så for meg føles det ut som girspaken som hopper ut gir (har hatt slike biler også)
Kjøreegenskapene til golfen er fine, lettkjørt og behagelig. I3 kan kjøres som en prest, samtidig være en aktiv sjåfør.
5. Plassen foran i i3 luftig , bak er det begrenset. Golfen har 2 god plass, 3 bak, satt jeg veldig trangt, men bak i golfen er det større plass en hva man kan forvente i kompaktbil. Innsteg og sittehøyde er stor forskjell på disse bilene. Jeg "hevet" min lave a6 en gang i tiden (forhøyet fjæring og økt rulleomkrets ), golfen ble en del lavere. Bagasjeplassen er noe av det man må ofre med i3, golfen har optimal løsning (i kompaktklassen). REX skal ha samme plass som BEV utgaven, da motor plassert under bagasje gulv.
Likte støtten i skinnsetene i golfen.
6. Prøvde ACC på golfen , og den virker fint, men siden du tester i3 uten ACC, så har du heller ikke bil med den store GPS?
7.ja , led på nærlys lett å like, halogen på Langlys .... Eneste positive, hvis behov for oppvarming av frontlykt pga is/snø så fungerer Hallogen.
8. ja, lurt å beskytte ladeboksen for fukt. Type 2 lades på ca 7kwt.
9. Hurtiglading, lading på ca 60% gir lav ladehastighet, men mine ladinger på start 15-35% , gir 110A fram mot 65-70%, etter dette går det gradvis saktere . (Normalt får jeg  10kwt mellom 12 og 15 min.)

GOM på i3 er relativt "pessimistisk" , men siden du fikk 14 mil, kan ha med gunstig forhold i forhold til høydemetere kjørt. Min bil gir vesentlig lavere anslag, men kjører stort sett 13-15 mil på en lading. Kjører i3 som 6 sylindret bil, og ikke "elbil stilen". Sjekk snittforbruk i komputer og sjekk hvor lang du kjører fra 100% til 50%, istede for GOM.
#906
Bare min gjetting, Kia soule tallene er kanskje inkludert med Bensin utgaven.

http://www.caranddriver.com/kia/soul

#907
BMW i3 / Sv: Hvor langt har din I3 gått?
søndag 01. november 2015, klokken 20:56
30.000 km
#908
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 29. oktober 2015, klokken 07:50
Forstår godt hva trådstarter er ute etter, få inn vanlig luft inn i bilen uten å aktivere klimasystemet. Høresut som manuell AC bilene har denne mulighet. I min med aut AC , så er det nærmeste jeg kommer ved å skru av ac, sette temp på 16 for å ikke kjøre inn varme.
Men ved temp 16 , kan det. Virke som det kommer kaldere luft inn enn utetemperatur (sommer), det er ikke ønskelig.

Hadde samme problemet på forrige bil med aut AC, bruker ikke ac mer en få dager i året, og har takluke for utlufting istede for å være avhengig av AC .

I år har jeg kun brukt AC på fuktige dager , for uttørking av fukt.
#909
BMW i3 / Sv: Bergen-Hønefoss i romjulen, galskap?
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:59
Legg inn etappene, som samsvarer med ladestasjoner for din rute.

http://www.jurassictest.ch/GR/
#910
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av el-bil
lørdag 24. oktober 2015, klokken 13:50
Sant nok, familiens Volvo 144S ble byttet ut med 3 dørs (combi glupe) Saab 900GL etter at jeg hang ut av vinduet med moderen som tilskuer.

Den sikreste plasseringen var nok i folkevogn boble for min yngre bror med kamerat, hvor damene satt foran , vi små barn i baksete , de minste sto plasser i "hattehylle-plassen", bak baksetet.
#911
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av el-bil
fredag 23. oktober 2015, klokken 22:07
Som flere er inne på, så er dørene kjekk spesielt med små barn bak.
Sønnen min på 5 åpner har ikke klaget eller reagert på løsningen.
Når jeg parkerer, så er det jeg som styrer når han skal løpe ut av bilen. Ofte går han ut på min side, som er enkelt for meg. han har ingen mulighet til å smelle opp noen dør i annen bil.
Ellers så liker jeg den store døråpningen, samt fornuftig høyde innsteg på en bruksbil.
#912
Dekk / Felger / Sv: Kjøre med tre hjulbolter
fredag 23. oktober 2015, klokken 21:53
Ville absolutt ikke kjørt bil hvor det manglet 2 av 5 bolter på 1 hjul.
Sjansen for å miste hjul er der. Sjekk også om de 3 andre er av rett type, siden det manglet bolter - har de falt ut av seg selv ?
Den som monterte , har ikke etterstrammet ?
#913
BMW i3 / Sv: iRemote oppdaterer ikke
tirsdag 20. oktober 2015, klokken 21:59
iRemoten fra min telefon (ip6), har siden fredag fungert utmerket, bruker nå ca 60 sekunder fra sende til bil til oppdatert i telefon.
#914
Kjører selv daglig rv4 gjelleråsen, sikkert meg som har blinket med lysene, bilen  har slik moderne sensor,  som skrur seg av og på med lys foran og bak avhengig av lysforhold (holder selvfølgelig 3 sekunder avstand).

Mange er ikke klar over at det er 70 km/t et stykke ned til grense nittedal/Oslo. Så jeg "drar" skikkelig på der. Resten av stykket er det svingete neppe lurt å kjøre noe raskere en 70. Klarer man ikke holde god fart/flyt, type 65 på speedometer på denne strekningen, er det bare å holde seg i venstre felt. Ikke smart å lage kø for bussene.

Ellers er jeg ofte plaget med nærgående fosil kassebil/bil/lastebil , som enten har en fødende kone eller annen viktig forretning å rekke. Det merkelige at dette kun skjer når jeg er ute å kjører med liten bil, kanskje det er fordi det er elbil ?
Mulig jeg kjører for sakte, 30 i 30 og 40 i 40, ellers normal flyt i 70 og oppover.

Kjører jeg min gamle "ungdomsbil" audi a6, kan jeg kjøre 10km/t under fartsgrense uten at noen kliner bilen sin opp og lager farlige situasjoner for andre en seg selv.
Så nei, opplever ikke nærgående elbiler, men mange hundre nærgående fosilbilen i løpet av en uke.


#915
BMW i3 / Sv: BMW Connected
søndag 18. oktober 2015, klokken 23:13
Har de siste dagene hatt noe ustabilt, får opp melding på tlf om feil med sending. Andre ganger går tjenesten igjennom på 1 minutt. Iphone6.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA