Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 02jan

#721
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 26. oktober 2016, klokken 08:34
Jeg valgte dette ekstrautstyret pga LED og adaptive, i mitt hode tok jeg for gitt at lysene skulle følge kjøreretningen i sving.
så viser det seg at fjernlysene hverken er LED eller plassert i hovedlykten, det jeg tok for gitt var tåkelys , er fjernlys i halogen (ubrukelige for midt vedkommende).

#722
Jeg svinger av motorvei , en sykkelbane krysser min vei, den voksne syklisten kommer i 40kmt , han vet han har vikeplikt, som regel viker syklisten her jeg svinger inn.
Noen ganger ser jeg at syklist ikke kommeg til å vike, jeg stanset opp, så lenge jeg ikke har et vogntog 10 meter bak meg.
Andre ganger er det er barn som sykler i 15kmt ,jeg antar at denne ikke kan veitrafikkloven , og jeg forbereder full stans for å ikke skape skremmende situasjon for barnet.

Motorveien og avkjøring som krysser sykkelbane ,er hvor jeg kjører daglig, i Oslo ring 3 Ullevål stadion, her ser jeg ukentlig nestenulykker og sinte voksensyklister ,som nesten leies ned av bilister.

Lurer på om autonome kjøretøy tar høyde for denne type subjektiv vurdering ?
#723
e-Golf / Sv: Nye e-Golf som bil nr 1 ?
lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:47
Rart dette med "batterivarme" . På selv de enkleste bilene fra 70 tallet, så kan man enkelt montere noe som heter motorvarmer element. Denne tekniske finessen gjør at man ved strømtilkobling (trekker normalt 600-800wt), få varmet opp en bånnfryst motor i minus 20.

At temperaturen til batteriet synker til under -10 over natta , og så skal kjøre av gårde , er en stor ulempe på flere måter. En av de er ved hurtiglading , så er ikke dette noe hurtiglading lenger, samt kostnaden ganger opp flere ganger.

Å legge varme under asfalten for å smelte is  er noe man også har fått for flere 10 år siden.

Hvorfor ikke lage en isolert kasse til batteriet , med feks varmetråder/kabler av noe slag, gjerne med mulighet for manuelt styre dette ( selvfølgelig med at bilen overstyrer hvis temperatur på batteri/luft er over en hvis temp).
#724
e-Golf / Sv: Kan VW voide garantien om man ettermonterer hengerfeste?
lørdag 22. oktober 2016, klokken 09:34


At elbilen idag  står med 0 kg på elbil, som har motorkraft på 250-300 nm og egenvekt på 1300-1600. Kg, så er det noe som tilsier at de burde ha vært oppført med minimum 750 kg.

Hvorfor nye elbiler i Norge  er satt disse til 0 kg sier meg at det er noen som har bestemt seg at elbil ikke skal kunne trekke en liten henger.

Jeg hører alle motargumenter , batterie , varmgang osv, har selv vært med på å presse moderne en stor diesel SUV ,slik at motor/girkasse røyk stod ut av panser og inn i kupe (opptekk av båt ,hvor hjul på henger sank ned i sand).

Overbelastning får vel være opp til eier, og med elektronikk så er det sikkert mye som kan styres uten at noe tar skade ved noen km frakt av ikea sofa eller tur med søppel til fyllinga.





#725
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:29
Den er temlig lik den jeg hadde på 1975 Golf S. Klønete desig, mer om å rive i filler pakning mellom bakdør( unnskyld bakglassluke)  og karosseri.
#726
BMW i3 / Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3
torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:42
Ja 112 og 130 er høy hastighet på veier med biler stappfull av norsk kjørekultur , i3 viser nær re'ell GPS hastighet.

Jeg kan fint ligge i 105-110 i venstrefeltet i 110 sone å ta igjen/holde følge ned andre biler i venstre.

Ville heller hatt en Porsche 997 eller Audi a6 med 6 sylindret motor hvis kravet var å holde 120-130 (reell fart) oppover mot Gardermoen eller nedover Østfold.
#727
Høres ut som en merkelig situasjon , har kjørt med luftrykk ned mot 32psi bak uten at bilen endrer noe særlig karakter.

Har akurat lagt over til vinterhjul (3.sesong) , de beste dekken foran og sliter nok ut bakdekkene i slutten av sesongen.

Skulle noe som beskrevet over skje , ved nye dekk bak, så er det noe jeg ikke ville akseptert, enten feil med dekk eller evt. Programvare.

En 2hjuls (egentlig 1hjuls) drevet bil , må kunne akseptere noe forskjell på diameter som skyldes nye og brukte dekk-par.
Med en ekte 4x4 bil er jeg innforstått med behovet for like dekk par.
#728
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:14
BMW "3 serie" , skulle ikke den het "300 serie" ?

Mazda har en som heter 3 (model 3 ?).

#729
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 17. oktober 2016, klokken 08:29
Kun egen interesse og personlig oppfatting på at batteriet har det bedre med ca 50% enn 100% over lengre tid ( feks 14 dager ferie i fjellet). Samtidig som jeg kan sette på laderen full tid, noen timer før jeg ska ta ibruk bilen.
#730
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 17. oktober 2016, klokken 07:43
Klimatiseringen bør skruer av. Ellers har jeg også hatt bil stående 1 uke uten koblet til ( parkert på 50%) uten tap.

Men hvis mulig med strøm, parkerer jeg med 50% og strøm lades i "prisvindu" , som jeg setter med intervall 15 min pr døgn, som igjen kan justeres fra appen, slik at jeg har 100% kun den dagen jeg ankommer.
#731
BMW i3 / Sv: Batterioppgradering 60Ah - 94Ah
lørdag 15. oktober 2016, klokken 18:53
Mulig salg av eGolf er bra i verdensmarkedet Norge. I USA ble det i hele 2015 solgt ca 4000 eGolf og ca 11000 i3 , mens ca 350.000 kjøpe honda accord.

Ang batteriopppgradering, så ser jeg mindre grunn til å ha lengre rekkevidde en 94ah (jeg er fornøyd med 60ah) , ville heller hatt med funksjonalitet.
I3 bad-road editon med 25% sperre , høyere bakkeklaring , bredere  hjul, hengerfeste, rails, større utnyttelse av frunken og bagasjerommet.

#732
BMW i3 / Sv: Batterioppgradering 60Ah - 94Ah
torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:10
Litt over 5' nok for arbeide i forbindelse med bytte høres lovende ut.
Spørsmålet er om den som bytter inn til denne 7'euro prisen, beholder det fullt fungerende 60ah batteriet ?

Ut fra faktura kan jeg ikke lese at det er snakk om innbytte eller pant.
#733
BMW i3 / Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3
torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:03
Siden du stod stille 2 timer etter å kjørt ca 12, mil betyr ikke så mye , batteriet har nok varme.
Værre er det om vinteren, at batteriet står over natten og går over til minusgrader ved oppstart. Dvs hvis man skal på langtur og ikke satt starttid i bilen (dette har ikke noe med kupe oppvarmingen) , og kjører av gårde på starttiden (da har batteriet blitt varmet opp over 3 timer).

For optimal varme , så må det minimum stå innstilt på redusert på Ladingen, lader du på low , så får du ikke nok varme i batteri.

Lufttrykket, det sjekker du enkelt på skjermen i bilen. Jeg har en av hurtigknappen til å vise skjermbildet av bilen med lufttrykket pr. Hjul.

På vinterhjul og mye langkjøring ville jeg satt 35psi foran og ca 40 bak.
Har også hatt 36/42 på sommer.

Med mye dårlig vei og spesielle glatte forhold ville jeg gått ned til 34-38.

Med optimale kjøreforhold, tørre veier 10-15 plussgrader og sol, går det nok akurat (i3 94ah)i de hastigheten du skisserer.

Eco+ høres kipt ut, ta heller 5-10 minutter på Hurtiglader og kjør på og heller eco med moderat varme.


#734
BMW i3 / Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3
torsdag 13. oktober 2016, klokken 19:18
Veldig bra rapport, riktig at det er begrenset nytte å "sparekjøre" i3.

Litt høy forbruk  her ja. Mulig mye varme koster ekstra ,kjører aldri med over 20 da det blir for varmt for min del.

Her er en tur jeg tok i vinter i -3 (salt våt vei) E6 Oslo nord- Hafjell -Oslo nord.
Lå stort sett fartsgrense hele veien , men kun 105 i i110 sone.

Har du brukt batterivarming og hva var lufttrykket (for lavt?)

#735
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 13. oktober 2016, klokken 16:38
Det betyr at min old-school i3, kan få inn en 170 hester ( kontinuerlig kraft) ferdig godkjent en gang i fremtiden.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA