Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 02jan

#706
B-Electric / Sv: Er dere fornøyd med bilen og hadde kjøpt den igjen?
lørdag 12. november 2016, klokken 21:10
det har jeg heller ikke skrevet...

Men kommentere utsagnet med at i3 ikke skulle være bedre en de mere svake fwd i å komme seg frem på vanskelige kjøreforhold,d opp en bakke.
#707
B-Electric / Sv: Er dere fornøyd med bilen og hadde kjøpt den igjen?
lørdag 12. november 2016, klokken 20:04
Oi så en i3 er som en fwd elbil , selv med motor bak og rwd ?

Har crv og quattro (ekte) for å komme meg opp innkjørselen og utkjørsel, i3 er som en liten geit (men ikke som 4x4).  Fwd audi a6 fungerer ikke.

Har ikke prøvd Mb b , men en i nabolaget med Mb A , ser jeg rygger for å komme ut på vei ved mye snø.
#708
BMW i3 / Sv: Redusert ytelse i3 94ah
lørdag 12. november 2016, klokken 15:21
Har full effekt på min i3. Stått ute i natt -10. Men koblet til på redusert styrke  , med starttid , som jeg etter tips fra LMOR stilt inn slik at "min" faktiske starttid er 1:45 før bilens starttid.

Dvs kun 1:15 i "oppvarmingstid".

Har da +10 grader på batteriet, som er det høyeste jeg har hatt , Sp dette trikset skal jeg bruke.

Har ikke vært klar over at det blå feltet som det vises til i denne tråden betyr motorkraft. Set av bilder fra da bilen min var ny og på sommer med100% lading, at de 3 siste bar'ene ikke er dekket over med den blå fargen. Men full ytelse er jeg rimelig sikker på at bilen gir ( har målt 0-100 km/t senest for 1 mnd siden = 7.2 sek. ).

Hvor mange barer er det som ikke er blå ,når bilen ikke gir full effekt ?

Hadde det ikke vært greit om det fantastiske innovative instrumentbordet kunne ha vist temperatur på hoved batteri, så kunne den enkelte vurdere hva det betyr opp mot motorkraft, ladetid og unødvendig slitasje ?
#709
BMW i3 / Sv: Redusert ytelse i3 94ah
fredag 11. november 2016, klokken 22:03
Jeg lader med "redusert" (ca 8 amp) og varme til hovedbatteriet går greit her, kursen er på 16ah. Med low (6ah)gir det ingen varme til hovedbatteri.

Ligger en del tråder rundt tema , er nok enklere å søke i forumet enn å teste ut på egenhånd.
#710
BMW i3 / Sv: Software versjoner
mandag 07. november 2016, klokken 21:34
Setevarmere lager ikke brennmerker på laveste instilling lenger.

Etter SW i sommer, så merker jeg at trinn 1 på varme slik jeg har hatt dette på fosilbiler.

Er det lov å håpe på å sette fast instilling på kjøreprogram, litt lei av å trykke Og trykke på knapper hver eneste kjøretur.
#711
BMW i3 / Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3
søndag 06. november 2016, klokken 20:20
Oi 50 mil med dronning og konger om bord. Jeg mistet nesten farskapet, da jeg tok min 60ah til Gøteborg (35 mil), med 3 ladestopp (+25-30 og sterk sol) en vei, på siste ladestopp fikk jeg klar beskjed av han på 5 at neste gang han satt på ,så måtte de bli audien.

Idag ,så vil det nok gå bedre da, jeg kjenner bilen bedre og vi legger ikke utpå turer lengre en 25 mil hver vei samme dag. Tur på egenhånd, kunne jeg fint tatt på en 50 mils tur.

Problemet begynte med at jeg ikke hadde tid til å lade over 80%, for så innse at jeg gambler med å nå neste lader.
For å nå nær 100% går det jo mye ekstra ladetid ,40 min ? hvilke passasjerer orker å vente så lenge ?

Hva om det står en eller 2 30kw biler i samme kø..., tenker alle som skal over fjellet ønsker å toppe batteriet for å være på den sikre siden. Fra Geilo og østover burde det være lite stress, da det er flere alt. Ladere nedover hallingdalen.

20grader i bilen, og vifte bør stå på trinn 2 , da det er mange i bilen, luften byttes jo ut hyppigere mer forbruk. Vil anta det kan være utfordrende å klare forbruk på under 1.6 over fjellet , kan fort gå mot 1.8-2.0 og ved vanskelige kjøreforhold.
#712
BMW i3 / Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3
fredag 04. november 2016, klokken 16:47
Bra du tester bilen litt skikkelig.  Men anbefaler ingen å kjøre ecopro + vinterstid. (Men med 10km rest , så går varmen av uansett.

Kjører eco 19 grader hele året - som er mest behagelig temp for meg, tipper folk-flest liker mer varme, spesielt hvis man er vant til 25-26 i stua og forlanger samme temp på arbeidsplass for å ikke fryse.

Kjøre i Comfort, tenker at den litt harde gassresponsen ikke er optimal på glatte veier, ekstra dekkslitasje på myke vinterdekk og høyere forbruk på langkjøring.

Med manglende klimatisering , vil forbruket gå opp. Om man kjører i 60 eller 80 har mindre å si. 16 mil i -5 hadde jeg forventet at 94ah skulle klare under normale kjøreforhold på landevei, forutsatt klimatisering OK.
#713
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 03. november 2016, klokken 10:56
Min erfaring er at bilen styrer dette bedre enn om jeg skulle hatt noen manuelle spaker. har også kjørt på våt stålis.
#714
Med selvkjørende kjøretøy, øker sikkerheten for "sjåføren", som da kan ligge å sove eller ha fyllefest i baksete. Istede for å være mer utsatt ved å sitte foran ved evt frontkollisjon.

For ikke-selvkjørende biler kan det bli noen juridiske utfordringer da den enkelt mann i gata må kjempe mot store bilprodusenter i forbindelse mef skyldspørmål/erstatning ved skade/ulykke.
#715
Har nå vært meget fornøyd med min i3 snart 60'km.
Mye av "må ha" utstyret har jeg ikke.

Har knapper på rattet, vinterhjul, app styring av varmeapparat, og hurtiglader som brukes mest.

Hvis jeg skulle selge , kunne jeg uansett legge meg godt under under snittpris, samtidig er bilen spekket for eget behov.

(Skulle gjerne hatt utstyrutgaven med 4x4, takstativ og hengerfeste)
#716
Hurtiglader i tre retninger, ned bakken 200 meter syd, 400 meter nord( ned bakke). I tilegg ca to km øst (nedoverbakke 2 km).
#717
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken Elbil er det lurt å kjøpe nå?
fredag 28. oktober 2016, klokken 22:13
Tja, 1.4 i snitt opp og ned E6 i normalfart (100-105 kmt), våt vei og -3 er kanskje høyere en andre elbiler.

Litt liten er i3 det er nok noe av  poenget, små biler idag er vesentlig bedre en hva de var for noen ti år tilbake.
Ser at det ville tatt seg ut bedre  i en større bil, som feks. Toyota Landcruiser, men sitter bare i et sete av gangen og plassen jeg sitter på er større en min gamle A6.

I Norge er det de små bilene som provoserer, spesielt de minste elbilene der ute, er nå på mitt 3 år med småbil-kjøring, uten at jeg plages av det.




#718
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
fredag 28. oktober 2016, klokken 21:51
Ja.

Bruker også dette rommet til handleposen med matvarer, unngår da unødvendig oppvarming av varene.
#719
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken Elbil er det lurt å kjøpe nå?
fredag 28. oktober 2016, klokken 21:11
Imponerende at hundai har en elbil som bruker lite energi. Ser at det er på helt flat vei og bruker nesten 8 timer på 35 mil.

Vedlagt bilde er fra min tur/retur Oslo-Hafjell i -3, ca 6 timer inkludert ladetid på min "gamle" i3 19 kw batteri.
#720
Samme her, regenereringen fungerer omtrent likt sommerdekk vs vinter. Kun noen få prosent bedre med sommer under like forhold, som skyldes at de bredere dekkene har bedre feste enn smalere vintergummi.

Når det er glatt, så er det svakere regen, for meg kun en indikator på glatt/spilblankt føre.

Opplever regenereringen også vesentlig mere konsekvent (med programvare oppdatert sommer 2016)  ved krapp sving nedoerbakke i lav fart, da tidligere slapp regenereringen letter, klarer egentlig ikke sette fingeren på hva som skulle vært løst bedre gitt de fysiske lover.

Mulig bil med motor på hver Aksel eller Nav med optimal styring for permanent 4x4 kunne gitt mulighet for noe bedre regenerering i slike situasjoner.

Spørsmålet er om programvare er annerledes eller om R2 dekkene er "for myke" før de er skikkelig innkjørt.

Har R2 dekk på min quattrobil, som ikke har noe elektronisk duppedings for å styre(overstyre) balansen i bilen.
den opplevdes som "bambi på isen" de første ukene på våt høstvei i +5, men perfekt på snø. På vårparten våt vei i +5 satt bilen på veien slik den bør gjøre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA